محمود خسروی وفا کیست؟ از محافظ سابق رهبر انقلاب تا رئیس جدید کمیته ملی المپیک

محمود خسروی وفا کیست؟ از محافظ سابق رهبر انقلاب تا رئیس جدید کمیته ملی المپیک

مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک ظهر دیروز یکشنبه ۶ شهریور ماه برگزار شد و محمود خسروی‌ وفا با رأی مجمع به عنوان ریاست این کمیته انتخاب شد. سیدرضا صالحی امیری، رئیس قبلی کمیته ملی المپیک بود. خسروی‌ وفا که در حال حاضر ریاست کمیته ملی پارالمپیک را هم برعهده دارد، حالا موفق شد به مدت ۴ سال ریاست کمیته ملی المپیک، یکی از مهم ترین نهادهای ورزشی ایران را را نیز به طور همزمان عهده‌ دار شود. او پس از انتخابش به عنوان رئیس جدید کمیته ملی المپیک از جای خود برخواست و به اعضای مجمع سلام نظامی داد.

محمود خسروی وفا کیست؟

سردار محمود خسروی وفا یکی از قدیمی ترین مدیران ورزشی ایران، متولد سال ۱۳۳۲ است.

خسروی وفا در اوایل دهه ۶۰ در مقطعی از دوران ریاست جمهوری حضرت آیت‌ الله خامنه‌ ای، یکی از پاسداران تیم حفاظت از ایشان بود و سپس وارد حوزه مدیریت ورزش شد.

محمود خسروی وفا در کنار رهبر انقلاب

در سال ۶۰ به عنوان رئیس وارد فدراسیون جانبازان و معلولان شد و تا سال ۶۴ در این سمت ماند. او سپس در سال ۶۹ بار دیگر پشت میز ریاست این فدراسیون نشست و این بار به مدت ۲۷ سال در سمت خود باقی ماند و درنهایت سال ۹۶ جای خود را به حمید علی صمیمی داد.

خسروی وفا از روز تأسیس کمیته ملی پارالمپیک در سال ۷۹ تاکنون، به مدت بیش از ۲۰ سال ریاست این سازمان را برعهده داشته است. او را می توان ماندگارترین مدیر ورزشی ایران در تاریخ قبل و پس از انقلاب دانست.

خسروی وفا از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی ریاست کمیته ملی پارالمپیک ایران را برعهده داشته و اعزام کاروان جانبازان و معلولان ایران و تصمیم گیری بابت انتخاب نفرات زیر نظر او انجام شده است. کارنامه ی او مثل هر مدیر دیگری شامل موفقیت ها، شکست ها و ابهامات است. پارالمپیکی های ایران در زمان ریاست خسروی وفا در ۶ المپیک شرکت کرده اند که بهترین نتیجه آن از لحاظ رتبه به المپیک ۲۰۱۲ لندن برمی گردد که ایران یازدهم شد. در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو که ایران با شعار کاروان کیفی و کسب مدال بیشتر راهی مسابقات شد، ورزشکاران کشورمان با عملکردی درخشان بهترین نتیجه ی ایران در تاریخ پارالمپیک از لحاظ کسب مدال را رقم زدند. ایران در این دوره مسابقات در رتبه سیزدهم جدول مدال ها قرار گرفت. درگذشت سیامند رحمان نابغه وزنه برداری معلولان به دلیل مشکل قلبی را از نقاط تاریک دوران مدیریت خسروی وفا می دانند. برخی از نزدیکان مرحوم رحمان می گفتند بی توجهی مسئولان او را به این روز انداخت.

عضویت هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس، عضویت کمیته اجرایی ملی المپیک، عضویت شورای بسیج ورزش کشور، عضویت شورای هماهنگی ورزش صداو سیما (شبکه سوم)، معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش و عضویت شورای عالی ورزش و تربیت بدنی از دیگر سوابق خسروی وفا در حوزه ی مدیریت ورزش است.

خسروی وفا اردیبهشت ماه امسال در جشنواره «بهترین‌های صد سال ورزش ایران»، مراسمی که صدا و سیما بانی برگزاری آن بود، به عنوان برترین مدیر ورزشی قرن انتخاب شد. انتخابی که البته کم حاشیه هم نبود، چراکه برگزار کنندگان در وهله ی اول آرای این انتخاب را از مردمی به کارشناسی تغییر دادند و سپس بسیاری از چهره های موفق مدیریت ورزش ایران را از داوری کنار گذاشتند. این مراسم با حضور سجادی وزیر ورزش و جوانان و معاونین این وزارتخانه، مسئولین سازمان صدا و سیما، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی و پیشکسوتان عرصه ورزش برگزار شد.

خسروی وفا در سال ۹۸ هم عالی ترین نشان کمیته بین المللی پارالمپیک را دریافت کرده بود. این نشان عالی به خسروی وفا که سالیان طولانی در نقش بزرگ ترین حامی ورزش جانبازان و معلولین و نابینایان و کم بینایان ایران تلاش کرده است، اهدا شد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود