توصیه جنجالی آذری جهرمی به زوار اربعین برای خرید سیم کارت عراقی به خاطر فیلترینگ

توصیه جنجالی آذری جهرمی به زوار اربعین برای خرید سیم کارت عراقی به خاطر فیلترینگ

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در دولت حسن روحانی، با توصیه اش به شرکت کنندگان پیاده روی اربعین امسال برای استفاده از سیم کارت های عراقی به دلیل ارزانی و نداشتن مشکل فیلترینگ خبرساز شده است.

در حالی که این روزها پیامک های زیادی از سوی اپراتورهای داخلی به مشترکین تلفن همراه برای ارائه ی اینترنت و خدمات موبایلی در ایام پیاده روی اربعین ارسال می شود، آذری جهرمی در پستی اینستاگرامی توصیه کرده زوار از سیم کارت های عراقی استفاده کنند تا هم هزینه ی رومینگ برایشان منظور نشود و هم از مشکل فیلترینگ در امان باشند.

آذری جهرمی در این پست نوشته:

اگر اربعینی بودید:

۱. سیم کارت عراقی بگیرین. هم مکالمه با سایر دوستانتون هم سفرتون خیلی ارزونتر در میاد و هم اینترنتش ارزونتره و هم دردسر فیلترینگ رو ندارین. وقتی سیم کارت ایرانتون رو استفاده می‌کنین، خدمات رومینگ فعال میشه. هم گرونه و هم باید با فیلترینگ سروکله بزنین.

۲. دستورالعملهای راههای کنترل گرمازدگی رو بخونین تا باهاش آشنا باشین.

۳. برای همه دوستانتون دعا کنین. این دوستتون هم از دعاتون محروم نکنین.

پ.ن: عکس مربوط به آخرین پیاده‌روی قبل کروناست، با جمعی از دوستان و همکاران

آذری جهرمی که در دوره ی وزارتش از یک سو با انتقادات زیادی از طرف مردم به دلیل فیلترینگ و سرعت اینترنت روبرو بود و از سویی دیگر هم برای اجرا نکردن طرح هایی چون صیانت، منتقدان بسیاری در میان تندروهای جریان اصولگرا داشت، حالا در مقام یک فعال اجتماعی و یک کارشناس مستقل در حوزه تخصصی خود، چند باری به طور رسمی معترض سیاست فیلترینگ شده است.

او پیش تر و در زمان فشار برای افزایش فیلترینگ گفته بود این اقدامات برای ایجاد محدودیت شبیه سیاست های محدودسازی در دوره ی ویدئو است و با ورود اینترنت ماهواره ای و همه گیری آن، طرح هایی چون صیانت فقط هزینه زا می شوند. آذری جهرمی اخیراً هم در پادکست «سکه» با استدلال توضیح داد محدودیت و ایجاد فیلترینگ بر پهنای باند بین الملل چقدر هزینه زا است و در عمل عایدی بالایی هم برای مبدع اینگونه سیاست ها ندارد.

اما تقابل میان دولت های قبلی و فعلی بر سر موضوع اینترنت زمانی شدت گرفت که رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی، مقصر مشکلات اخیر اینترنت کشور را کم کاری های دولت حسن روحانی دانست. رئیسی اوایل شهریور ماه امسال در نشستی خبری با نمایندگان رسانه‌ های داخلی و خارجی، علت سرعت پایین اینترنت را مشکلات زیرساختی به جا مانده از دولت قبل عنوان کرد.

این صحبت رئیسی، واکنش آذری جهرمی و معاون سابقش، امیر ناظمی را به دنبال داشت.

ابتدا ناظمی در توییتی در اینباره نوشت:

امروز که بار بزرگ ⁧آموزش آنلاین⁩ دیگر بر دوش شبکه اینترنت نیست و در چند ماهه‌ی اخیر هم پیک ⁧پهنای باند⁩ مصرفی اپراتورها و بار شبکه کاهشی بوده است، چگونه شکایت مردم از کیفیت ⁧اینترنت⁩ را به کم‌کاری گذشته حواله می‌کنید؟

‌قضاوت همیشه با مردم است، چه آنان را نادیده بگیرید و چه آگاه.

زیرساخت‌های شبکه ⁧اینترنت⁩ در کشور آن‌گونه ⁧توسعه⁩ داده شده بود که در شرایط دشوار کرونا، بار همه‌ی امور زندگی مردم، از ⁧سلامت⁩ تا ⁧آموزش⁩ و از ⁧کسب‌وکار⁩ تا ⁧سرگرمی⁩ و بازی را بر دوش کشید؛ هرچند آرزوی ما هم برای ایران بیش از آن بود، اما آن وضعیت هم بار خاطر و چالشی بزرگ نبود.

پس از آن نیز آذری جهرمی در اینستاگرامش در یک نظرسنجی از مخاطبان خود پرسید با صحبت های ابراهیم رئیسی درباره ی اینکه علت اختلالات اینترنت کم کاری دولت قبل بوده موافق هستند یا خیر.

او سپس ضمن انتشار نتیجه ی این نظرسنجی که از موافق نبودن اغلب شرکت کنندگان با صحبت های رئیسی حکایت داشت، نوشت:

برای ما همین دستاورد که انگاره‌هایی چون: اینترنت ۱۲۸کیلوبیت برثانیه برای مردم ایران کافی دانسته می‌شد و یا اینکه توسعه نسل سوم وچهارم تلفن همراه خلاف شرع مقدس پنداشته می‌شد و یا بردن اینترنت به روستاها، اجرای برنامه ۲۰۳۰ خوانده می‌شد را به شعار اینترنت چندصد مگابیتی منازل تغییر دادیم؛ کافی است.

جای بسی خوشحالی است که دولت سیزدهم اقدامات دولت قبل را ناکافی می‌دانند؛ خداوند در اجرای آنچه به زبان آورده‌اند ایشان را یاری کند.

پ.ن: تصویر فوق نتیجه نظرسنجی اینستاگرامی صفحه شخصی خودم می‌باشد که در مدت ۸ساعت اخیر، نزدیک به ۲۰۰هزار نفر در آن مشارکت کرده‌اند.

پس از آن عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، نیز در واکنش به اظهارات مسئولان دولت روحانی درباره ی سخنان ابراهیم رئیسی، دفاع آن ها از خود را پذیرفته ندانست و صحبت های آن ها را «ناجوانمردانه» عنوان کرد.

زارع پور در اینباره گفت: «من در اولین مصاحبه‌ای که داشتم فقط به نیمه پر لیوان اشاره کرده و از کارهای خوب دوره قبلی وزارت ارتباطات تقدیر کردم اما این بدین معنا نبود که همه کارها با منطق پیش رفته و همه چیز گل و بلبل بوده است. به طور مثال به ما اعلام کردند ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شده‌اند اما پس از بررسی ما این رقم زیر ۸۰ درصد بود.»

او با تأکید بر اینکه اگر زیرساخت‌ ها در دولت قبلی خوب بود، مردم نسبت به وضعیت شاد که زیرساخت آن در کشور بوده معترض نمی‌ شدند، اظهارات دولتمردان قبلی را ناجوانمردانه خواند: «بهتر است آن‌ها در فرمایشات خود بحث‌های کارشناسی را هم در نظر بگیرند. البته اخلاق ما این نیست که گذشته را تخریب کنیم. آن‌ها به طور مثال می‌گویند سرکوب تعرفه اینترنت در ۴ سال گذشته نداشتیم اما در سازمان تعزیرات پرونده ۱۱۰۰ میلیارد تومانی برای جریمه ۲ اپراتور وجود دارد که به خاطر افزایش اندک تعرفه در سال‌های گذشته بوده است؛ اگر این سرکوب تعرفه نیست پس چیست؟ آیا روا است برای محبوب ماندن، اجازه ندهیم تعرفه‌ها افزایش پیدا کند که در نهایت منجر به عدم توسعه شبکه شود؟»

همچنین صحبت های سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران واکنش آذرمی جهرمی را به دنبال داشته است.

سردار سلامی ضمن اشاره به عزم دولت فعلی برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرده بود دولت قبلی اعتقادی به این موضوع نداشت و حتی یکی از مؤسسات سپاه پاسداران را به خاطر فعالیت در این زمینه جریمه کرده بود.

آذری جهرمی ضمن انتشار صحبت های سردار سلامی، در اینباره نوشت:

مطالب زیر، اظهارات فرمانده محترم و بزرگوار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در خبرگزاری ایرنا منعکس شده است.

دولت دوازدهم، جز در مورد گرانفروشی‌ اپراتورها و همچنین مبالغی که به ناحق در خدمات ارزش افزوده از جیب مردم برداشته می‌شد، شرکتی را جریمه نکرد. به نظر می‌رسد گزارش‌های نادرستی به ایشان منعکس شده است.

محمد جواد آذری جهرمی همچنین در یادداشتی در روزنامه اعتماد، خواستار رفع فیلترینگ اینترنت کشور برای افزایش سهم کاربران ایرانی از پهنای باند در سطح جهانی شده است.

آذری جهرمی در این یادداشت نوشته:

بر اساس گزارش سازمان جهانی مخابرات سهم هر کاربر ایرانی (مجموعه پهنای باند، تقسیم بر تعداد کاربران) از متوسط سرعت بین‌الملل ۱۵.۲ است، این در حالی است که همین رقم در آرژانتین ۴۱.۱۳ است.

دلیل این تفاوت معنادار میان ایران با کشوری مثل آرژانتین چیست؟ در یک کلام باید گفت که فیلترینگ.

چنانچه فقط شبکه مجازی یوتیوب از فیلترینگ خارج شود و دولت هم ارتقای لازم را در ظرفیت‌ها ایجاد کند و در دایر کردن ظرفیت پهنای باند بین‌الملل خساست به خرج ندهد، این شاخص در ایران بالا می‌رود.

ممکن است این پرسش مطرح شود که پهنای باند چه ارتباطی با فیلترینگ و یوتیوب دارد؟ وقتی یوتیوب، فیلتر می‌شود، کاربر از دسترسی به یک محتوای ارزشمند محروم می‌شود. وقتی این روند محدود می‌شود، تعداد ایرانیانی که از یوتیوب استفاده می‌کنند از یک زنجیره محروم می‌شوند.

برخی اشاره می‌کنند که یک بخشی از این کاربران از ظرفیت آپارات استفاده می‌کنند. اما آقای شکوری مقدم زمانی به من گزارش داد که محتوایی که آپارات تولید می‌کند و آن را در یوتیوب می‌گذارند در یوتیوب میزان بازدید بیشتری به نسبت آپارات دارد. چرا؟ چون یوتیوب فقط یک پلتفرم نیست، یک زنجیره است، یک اکوسیستم و یک شبکه است.

منطقه شبکه چگونه به وجود آمد؟ صاحب‌نظران آمدند گفتند، اندیشه‌های مختلف، تجربیات مختلف و دانش‌های مختلف وجود دارد، برای جلوگیری از دوباره کاری و بالا بردن پرفرمنس و افزایش بهره‌وری، بهتر است این دانش‌ها به هم متصل شوند. یعنی کاری که یک فردی در گوشه‌ای از جهان انجام داده، شخص دیگری دوباره آن را تجربه نکند و از داده‌های اطلاعاتی قبلی استفاده کند.

در واقع مردم به فکر اختراع دوباره چرخ نباشند. شما فرض کنید اندیشگاهی که ۸میلیارد انسان ظرفیت دسترسی به آن دارند را با اندیشگاهی که ۸۰ میلیون ایرانی تنها امکان دسترسی به آن را دارند. اصلا قابل مقایسه نیست. تازه این موارد مفهوم شبکه‌ای موضوع است، موضوع این است که ما ظرفیت داریم، قبلا هم سرمایه‌گذاری لازم برای استفاده از آن را انجام داده‌ایم، ساختارها را هم داریم ولی از آن استفاده نمی‌کنیم و این روند در شاخص جهانی، جایگاه ما را پایین می‌کشد.

 

بیشتر بخوانید:

ماجرای تابعیت استرالیایی فرزندان وزیر ارتباطات چیست؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود