گاز پروپان (LPG) چیست؟

گاز پروپان (LPG) چیست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پروپان یا LPG یکی از فراوردهای نفتی است که در شرایط استاندارد حالت گازی دارد. گاز پروپان اولین بار در سال ۱۹۱۱ به عنوان سوخت و بصورت تجاری مورد استفاده قرار گرفت. گاز پروپان یک سوخت پاک محسوب میشود. زیرا الودگی حاصل از سوختن این گاز بسیار ناچیز است. گاز پروبان کاربرد های فراوانی در صنعت و مصارف خانگی دارد. پروپان همچنین در صنایع شیمیایی، دارویی و محصولات غذایی نیز استفاده می شود.

پروپان در بیشتر کشور ها از محبوبیت بالایی بر خودار است. به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان دارای زیرساخت های پروپان هستند. استفاده از این گاز بسیار راحت و بصرفه است به همین دلیل از ان در هتل ها رستوران ها و اماکن صنعتی که به گاز طبیعی شهری دسترسی ندارند استفاده میشود. نقطه ضعف اصلی پروپان این است که باید در شرایط خاصی ذخیره شود تا برای مدت طولانی دوام بیاورد. برای حداکثر مدت زمان نگهداری، پروپان باید در دمای زیر ۵۰ درجه فارنهایت، دور از نور مستقیم خورشید و دور از درجه حرارت شدید مانند دمای بسیار بالا یا پایین نگهداری شود.

خواص شیمیایی گاز پروپان (LPG)

پروپان بر اثر پالایش نفت خام و گاز طبیعی ایجاد میشود. سپس این گاز فشرده میشود تا به حال مایع تبدیل شود. به پروپان گاز مایع نیز می گویند. پروپان گازی بی رنگ و بی بو است . به همین دلیل به این گاز مقداری اتان تیول اضافه میشود تا گاز مایع بودار شود این کار باعث می شود اگر پروپان نشت کند به راحتی قابل تشخیص باشد.
پروپان نیز مانند دیگر آلکان ها یک ماده اشتعال پذیر است.این بدان معناست که این گاز میتواند در حضور گرما و اکسیژن بسوزد. و انرژی زیادی را بصورت گرما فراهم کند. از همین رو از پروپان بیشتر به عنوان سوخت استفاده میشود.

کاربرد گاز پروپان (LPG)

گاز پروپان به دلیل استفاده اسان یکی از بهترین گزینه های خانه ها، هتل ها و یا مناطق مسکونی هستند که به گاز شهری دسترسی ندارند.این گاز به دلیل نقطه جوش پایین به راحتی باز کردن شیر گاز از داخل سیلندر بصورت گاز خارج میشود. همچنین حمل و نقل گاز LPG نسبت به دیگر مواد نفتی و گازی بسیار اسان تر است و ان مناسب مناطق دور افتاده می کند.
علاوه بر استفاده های خانگی از گاز LPG برای احتراق بهتر ماشین های دیزلی سنگین نیز بهر می گیرند. گاز پروپان به همراه گازوییل وارد سیلندر ماشین میشود. این گاز باعث نیشود تا گازوییل بهتر بسوزد و شدت گرما و انرژی بیشتری ازاد کند این یعنی احتراق در موتور بهینه تر میشود و باعث افزایش گشتارو موتور و قدرت موتور ماشین میگردد.همچنین از این روش در کشتی ها بزرگ تجاری نیز استفاده میشود.

سوخت اتومبیل

گاز پروپان (LPG) چیست؟

گاز LPG هر روز بیشتر از دیروز در صنعت اتومبیل به عنوان سوخت استفاده میشود. بطور مثال در کشور های امریکای شمالی و بخصوص ایالات متحده امریکا بیش از ۴۵۰۰۰۰ ماشین های صنعتی مانند لیفتراک از گاز پروپان به عنوان سوخت استفاده می کنند. از طرفی طبق اخرین اماری که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد حدود ۱۳ میلیون اتومبیل در سر تاسر دنیا از گاز پروپان به عنوان سوخت اصلی استفاده می کردند این امار امروزه قطعا دچار تغیراتی شده و روند افزایشی قابل توحه ای را تجربه کرده است. پروپان امروزخ تبدیل به سومین سوخت پر مصرف اوتومبیل های سواری تبیل شده است.

استاندارد های گاز پروپان

استاندارد های گاز پروپان در همه کشور ها یکسان نیست و نقریبا هر کشوری استاندارد مخصوص به خود را دارد اما مهترین استاندارد های پروپان را ایالات متحده،کانادا و اروپا دارند. پروپانی که در امریکا مصرف میشود از استاندارد HD5 پیروی می کند این استاندارد بیان می کند که گاز پروپان می تواند حداکثر ۵ درصد گاز بوتان را در دل خود داشته باشد.این استاندارد در کانادا به ۱۰ درصد گاز بوتان و در اروپا ۳۰ درصد گاز بوتان است.
گاز پروپانی که در کشور های اسیایی من جمله ایران مصرف میشود درصد بسیار زیادی از بوتان را دارد.

حمل و نقل و ذخیره سازی گاز پروپان (LPG)

گاز پروپان (LPG) چیست؟

حمل و نقل گاز پروپان را با ماشین ها مخصوص، قطار و کشتی انجام می دهند. در حمل و نقل گاز پروبان به علت قابلیت اشتعال باید از استاندارد های مخصوصی را رعایت کرد. این استاندار ها شامل نحوه انتقال،استاندارد مخزن گاز و … میشود.
راه ای زیادی برای استفاده از گاز پروپان یا LPG وجود دارد. ساده ترین راه استفاده از LPG سیلندر های گاز ۱۱ کیلیویی ( کپسول گاز) یا پیکنیک های مسافرتی است. اما برای استفاده در ابعا صنعتی و یا استفاده در مراکز تفریحی و یا ویلا ها استفاده از کپسول های گاز به علت حجم استفاده زیاد راهکار بصرفه و درستی نیست. برای حل این مشکل از مخزن گاز های با ظرفیت بیش از ۵۰۰ کیلوگرم استفاده می کنند.این مخزن ها با استاندارد های مشخصی ساخته میشوند.
برای خرید و مشاوره در زمینه مخزن های گاز مایع می توانید از طریق این لینک  به وب سایت کمپرسور حسنی سر بزنید. کمپرسور حسنی فروشنده انواع مخزن های گاز LPG با استاندارد و رعایت تمامی نکات ایمنی است.

شرکت کمپرسور حسنی سابقه درخشانی در زمینه ساخت مخازن تحت فشار  و پمپ باد های صنعتی دارد و با پشتوانه و دانش فراوان در امر ساخت مخازن تحت فشار، مخزن های گاز مایع را نیز برای مصارف صنعتی و مسکونی مانند ویلا، باغ و باغچه  را با گواهی نامه شرکت بازرسی و اداره تولید می کند.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود