سفر به افسانه های قدیمی با بی ام و ۲۰۰۲

سفر به افسانه های قدیمی با بی ام و ۲۰۰۲

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

شاید بی ام و ۲۰۰۲ دیگر از دوران اوج خود چندین پله فاصله داشته باشد اما هنوز برای آنهایی که از امکانات فنی خودروها سردر می‌آورند یکی از بهترین گزینه‌های روی میز است.

خودروی آلمانی برای همه افراد شبیه به یک افسانه قدیمی است و برای بیشتر آلمانی‌ها هم بی ام و ارج و قرب دیگری دارد. اگر کسی اهل هیجان یا دیدن مسابقه‌های رالی باشد ناخواسته به سمت ۲۰۰۲ کشیده می‌شود. این قابلیت‌ها در بی ام و ۲۰۰۲ فقط در دهه ۷۰ میلادی منحصر به فرد نبوده و هنوز هم در بین خودروهای رالی سر و صدای دیگری دارد.

وقتی سوار یک بی ام و ۲۰۰۲ باشید نه تبلتی هست که آدرس را به ما نشان دهد، نه صدای بوقی به گوش می‌رسد؛ اما چیزهای دیگری هست که ما را دل‌بسته این خودروی قدیمی می‌کند: چیزهایی مثل کلاج نرم، تعلیق بسیار خوب.

اگر در بازار به دنبال خرید یکی از این خودروهای بی ام و باشید احتمالا نام سری ۲ یا سری ۰۲ هم به گوشتان رسیده است.

مدل‌هایی که از این خودرو موجودند به سال ۱۹۶۶ میلادی برمی‌گردند. البته بی ام و تا سال ۲۰۰۷ هم از این خودروی خود تولید می‌کرد اما در سری متفاوتی هرکدام به بازار آمده‌اند. برای مثال  بی ام و نیوکلاس کوپه  تا سال ۶۹ و سپس بی ام و tii در سال‌های ۷۲ تا ۷۴ تولید شده است. tii تعریف جدیدی از خودروهای اسپرت بود. آن سال ۸۶۰ هزار دستگاه از این خودرو  فروخته شد. جالب اینکه آن زمان هم بر روی این خودرو سیستم مدیریتی شبیه چیزی که امروزه به آن کامپیوتر می‌گوییم نصب شده بود.

از این مدل بی ام و ۲۰۰۲ یک نسخه توربو هم تولید شد که احتمالا افراد کمی حاضر می‌شوند این خودروی پرشتاب را بفروشند. زمانی که هیچ خودرویی نمی‌توانست ۱۰۰ کیلومتر را کمتر از ۱۰ ثانیه طی کند، bmw 2002 در هفت ثانیه این مسیر را می‌رفت.

بیشتر مدل‌های باقی‌مانده از این خودرو اغلب یا تیونینگ شده هستند یا تغییراتی در موتور آنها داده شده که ممکن است با روزهای اول تفاوت‌هایی داشته باشد. با این حال چیزی که ابتدا بی ام و را از ورشکستگی نجات داد پیشرانه دو لیتری با وزن پایین این خودرو بود که آن را به خودروی تند و تیز بازار جهان تبدیل کرد. اگر این خودرو راه به جاده‌ها باز نمی‌کرد احتمالا امروز هم بنز و بی ام و دیگر نه دو کارخانه جدا، بلکه همان موقع در هم ادغام شده بودند. تا زمان توقف تولید هم نزدیک به ده سری از این خودرو به بازار راه پیدا کرد. در نهایت بی ام و سری پنج آمد تا جایگزینی برای این خودرو باشد.

تیونینگ خودرو

چهره قدیمی، قد کوتاه با آن چراغ‌های گرد شاید دلیل مهمی برای افرادی باشد که سراغ خرید بی ام و قدیمی ۲۰۰۲ می‌گردند اما با این حال با تغییر برخی از جزییات می‌توان از همین خودرو، اعجوبه‌ای ساخت که در خیابان همه نگاه‌ها را به خودش جلب کند. مثلا ارتفاعش را کمی کوتاه کرد، چراغ‌ها و فرمان را عوض کرد و سردنده و کمربندها را تغییر داد. یکی از تیغ‌های جراحی دیگری که می‌توان روی این خودروی قدیمی کشید تغییر دادن سقف آن است. برخی از افراد برای آن سقفBaur تهیه می‌کنند تا چهره متفاوت ولی جذابی به آن بدهند. در تیونینگ‌های خارجی معمولا جعبه گیربکس ۴ سرعته را پنج سرعته کرده‌اند یا رینگ‌های ۱۶ اینچی روی آن نصب کرده‌اند.

اگر به سبک زندگی در دهه ۶۰ تا ۷۰ میلادی علاقه دارید و می‌خواهید در طول سفر لبخند بزنید و آهنگ‌های راک‌اند رول گوش بدهید می‌توانید یکی از همین خودروها را در سایت دیوار پیدا کند و حسابی با آن خوش بگذرانید.

منبع: ویرلن
دیجیاتو
بدون نظر

ورود