واکنش خبرگزاری های داخلی و صدا و سیما به تجمع ایرانیان خارج از کشور در برلین + ویدیو

واکنش خبرگزاری های داخلی و صدا و سیما به تجمع ایرانیان خارج از کشور در برلین + ویدیو

تجمع روز گذشته ایرانیان در برلین که رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و ترتیب دهندگان آن مدعی شده بودند نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در آن شرکت کرده اند، واکنش های بسیاری در پی داشته است. رسانه های داخلی نیز به این گردهمایی واکنش نشان داده و صدا و سیما نیز گزارشی در این زمینه منتشر کرده است.

روزنامه ایران در مورد نقش توییتر در اعتراضات اخیر نوشته است:

سید علیرضا آل‌داوود، پژوهشگر فضای مجازی و رسانه، با اشاره به اینکه توئیتر پای ثابت ناآرامی‌ها در کشورهای مختلف جهان و ایران است درباره دوگانه توئیتر برای دستیابی به این هدف و بر اساس بررسی فنی هشتگ مهسا امینی در این شبکه اجتماعی نوشت:

مطابق قانون توئیتر هر حساب کاربری می‌تواند در هر ساعت حداکثر ۱۰۰توئیت و ریتوئیت ارسال کند اما ترند شدن (داغ شدن) هشتگ مهسا امینی با اکانت‌های روباتیک انجام شده و به‌طور نمونه ۵۰ روبات فعال در این کمپین در مدت زمان ترند بودن این هشتگ بین ۴ تا ۵ هزار ریتوئیت انجام داده‌اند.

پژوهشگر فضای مجازی در نهایت استانداردهای دوگانه توئیتر و حمایت آشکارش از اغتشاشات در ایران را به‌کارگیری توئیتر به عنوان سلاح جنگ شناختی ترکیبی از سوی امریکایی‌ها علیه ایران ارزیابی کرد.

هزیمت اغتشاش در پشت دیوار برلین

ایرنا نیز در گزارشی نوشته است:

برلین قرار بود با توجه به جوسازی‌های اخیر ضد انقلاب کانون تجمع گسترده اعتراض ایرانیان خارج‌نشین باشد. رسانه‌های ایرانی معاند برای  اجرای یک عملیات گسترده روانی تدارک دیده و از نخستین ساعات آغاز این حرکت به اصطلاح اعتراضی، با انتشار تصاویر ساختگی و ارائه آمارهای تخیلی دست به‌کار شدند.

بیشتر تصاویر با هدف نشان دادن آمار بالای مشارکت گنندگان لانگ شات نشان داده می‌شود اما هنگامی که دوربین چهره معترضان را از نزدیک نشان می‌داد دو نکته حائز اهمیت بود. شمار قابل توجهی که ایرانی نبوده و احتمالا برای شرکت در این تجمع اجاره شده بودند؛ و گروه دیگری که با تکان دادن پرچم گروه‌های تجزیه طلب چهره واقعی و انگیزه نهایی معاندین از اغتشاشات اخیر را نشان دادند. شنیده ها نیز حاکیست که گردانندگان تجمع برلین، دست به دامن گروه‌های مدنی غیر ایرانی از جمله دگرباش‌ها و پناهندگان سایر کشورها شده و آن‌ها را با وعده‌های مالی به تجمع آورده بودند.

اما در این میان اقدامات وقیحی نیز توسط گردانندگان پشت صحنه این تجمع، آنهم به نام مطالبه معترضان ایرانی انجام شد؛ که از آن جمله می‌توان به قرائت بیانیه‌ای در حمایت از همجنسگرایی و قالب کردن آن به عنوان یکی از اولویت‌های مطالبات معترضان اشاره کرد.

واقعیت این است که اگرچه جامعه ایران مطالباتی دارد، اما با خاستگاه اغتشاشگران که از نهادهای امنیتی غربی تغذیه فکری می‌شوند متفاوت است. اغتشاشگران به نام مطالبه زنان برهنه می‌شوند و به ساحت بانوی ایرانی اهانت می‌کنند، به نام دمکراسی از عناصر ضد دمکراسی و کودتاچی حمایت می‌کنند و به نام دفاع از آزادی، حامی تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند.

یکی از سردمداران اغتشاشات که از حامیان سرسخت تشدید تحریم‌ها علیه ایران است، فردی به نام حامد اسماعیلیون است. او پدر و همسر یکی از جانباختگان هواپیمای اوکراینی است که پس از این اتفاق تبدیل به سخنگوی خانواده‌های قربانیان و پس از فوت مهسا امینی ارتباطش با گروهک منافقین عیان شد.

رسانه‌های معاند فارسی زبان سرمایه‌گذاری تبلیغاتی هنگفتی را برای قهرمان‌سازی از وی صورت داده‌و به همین خاطر تجمع برلین فرصت مناسبی برای بهره‌برداری از اعتبار نداشته او بود. اما واقعیت این است که جایگاه تحمیلی اسماعیلیون نزد ضد انقلاب هم سووال برانگیز است و بررسی شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد که اپوزیسیون او را در جایگاه لیدر خود نمی‌بینند.

با این حال نامبرده در تجمع برلین با اظهارنظرهای تکراری و ادعاهای نخ‌نما اما هماهنگ با اتاق فکر رسانه‌های معاند مطالباتی را درباره لزوم تشدید تحریم‌ها علیه ایران مطرح کرد. ادعاهایی که سه روز پیش هم توسط نماینده یکی از رسانه فارسی زبان مستقر در لندن در نشست بریفینگ دفتر نخست وزیر انگلیس مطرح و درباره تشدید اقدامات علیه ایران سووال شد که نشان‌گر ماهیت فکری اتاق فکر واحد عناصر ضد انقلاب است.

اما تجمع برلین که ضد انقلاب مانور زیادی روی آن می‌دهد بی حاشیه هم نبود و از آن‌جمله می‌توان به برخی درگیریهای مجدد میان خود تجمع کنندگان اشاره کرد. در سایر کشورهای اروپایی نیز وضعیت مشابه بود و درصد بالایی از اخبار منتشر شده محصول تخیلات و اهدافی بود که محقق نشد و شکست دیگری را در کارنامه سیاه دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران ثبت کرد.

هزیمت اغتشاش در پشت دیوار برلین

تسنیم نیز به تجمع ایرانیان خارج از کشور در برلین واکنش نشان داده و در مطلبی نوشته است:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این تجمع حاشیه‌های فراوانی داشت که از آن‌جمله می‌توان به برخی درگیریهای مجدد میان خود تجمع‌کنندگان اشاره کرد.

گردانندگان تجمع، برای القای گسترده بودن آن، از اعداد تخیلی صحبت می‌کنند؛ با این حال برآوردهای واقعی نشان می‌دهد که دست‌کم بالای ۹۷ درصد ایرانیان حتی در خود آلمان هم از این موضوع که تبلیغات گسترده‌ای برای آن شده بود استقبال نکردند.

اما در این میان اقدامات وقیحی نیز توسط گردانندگان پشت‌صحنه این تجمع، آن‌هم به نام مطالبه معترضان ایرانی انجام شد،
از آن جمله می‌توان به قرائت بیانیه‌ای در حمایت از همجنسگرایی و قالب کردن آن به‌عنوان یکی از اولویت‌های مطالبات معترضان اشاره کرد.

کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که اگرچه جامعه ایران مطالبات و پرسشهایی دارد، با این حال سیستم‌های امنیتی غربی و شکارچیان سیاست‌بازی که پشت صحنه بسیاری از کمپین‌های اغتشاش و فشار علیه جمهوری اسلامی حضور دارند، نه‌تنها نسبتی با واقعیات جامعه ایران ندارند بلکه به‌دنبال آن هستند که زن و مرد ایرانی را به پوششی برای کثیف‌ترین رفتارهای خود تبدیل کنند.

آنها به اسم مطالبه زنان برهنه می‌شوند و به زن ایرانی اهانت می‌کنند، به اسم دموکراسی از کودتاچی‌زاده‌ دیکتاتوری به‌نام رضا پهلوی سخن می‌رانند و در ظاهر دفاع از مردم خواستار تحریم‌های شدید و حتی بمباران و تجزیه ایران می‌شوند.

در این تجمع همچنین برخی پرچمهای تجزیه‌طلبانه‌ای به‌همراه داشتند؛ اقدامی که با پوشش و استقبال ویژه کارمندان رسانه سعودی ایران اینترنشنال همراه شده بود!

جوان آنلاین نیز در مطلبی با عنوان هزیمت اغتشاش در پشت دیوار برلین نوشت:

کوچ هزیمت‌وار اغتشاش به پشت‌پنجره‌های عمارت هیتلری در پایتخت قدیمی نازی‌ها حتماً حساب‌شده و برنامه‌ریزی شده بوده است. اما چرا آلمان؟ و چرا فرانسه و انگلیس نه؟! دیروز تجمعی، که بر سر تعداد آن حتی در رسانه‌های فارسی‌زبان و رسانه‌های اروپایی نیز توافقی نکردند و رقم‌ها گاهی پنج تا هشت‌برابر یکدیگر بود، در پایتخت آلمان برپا شد تا سیاست تجزیه ایران از آنجا حمایت شود. اما چرا آلمان را انتخاب کردند؟ آلمان البته فقط برای این تجمعات انتخاب نشد و میزبانی از سفرای اروپایی حامی اغتشاش در ایران هم به سفارت آلمان در ایران سپرده شد و تحرکات دیپلمات‌های این سفارتخانه در ایام اغتشاش کاملاً زیر رصد قرار گرفت و حتی در اغتشاش اردبیل هم یک آلمانی در میان اغتشاشگران بازداشت شد.
شاید انتخاب انگلیس، هم به دلیل منفوربودن آن در میان ایرانیان و هم به علت هزینه‌های سفر به یک کشور خروج‌کرده از اتحادیه اروپا، و هم به‌خاطر آن روحیه روباه‌صفتی انگلیسی ها، که علاوه بر هدایت پشت صحنه دشمنی با ایران از آشکارسازی آن دوری می‌کنند، ممکن نبود. فرانسه نیز خود این روز‌ها درگیر اغتشاش و سرکوب زن و مرد به دست پلیس است و بیم تداخل و قاطی‌شدن ماجرا می‌رود! اما آلمان هم در میان مردم جهان هنوز بیشتر از هر کس و هر چیز با نام هیتلر شناخته می‌شود و هم در میان ایرانیان با فروش سلاح شیمیایی به صدام منفور است و در بزنگاه‌ها دنبال فرصتی برای احیای این هر دو ننگ تاریخی است. فرانسه برای بازی‌ها و نمایش‌های دموکراتیک و آزادیخواهانه فرصت‌های زیادی دارد، اما این فرصت‌ها کمتر نصیب آلمان می‌شود و حالا یک نمایش چندهزارنفری از کسانی که با شعار زندگی و آزادی تجمع می‌کنند، می‌تواند برای آلمان‌ها مغتنم باشد.
اینجا جای اغتشاش نیست!
تجمع برلین، اما تفاوت آشکاری با تجمعات ایران در این هفته‌های اخیر داشت! درباره این تجمع در رسانه‌های دستمزدبگیر از سعودی و انگلیس بر خلاف اینکه برای ایران آموزش ساخت کوکتل مولوتف و تشویق و ترویج آتش زدن اموال مردم می‌کردند، از این خبر‌ها نیست و برای تجمع‌کنندگان که برخی از آن‌ها کارگران چندملیتی بودند و با حمل‌ونقل رایگان و حتی وعده اقامت در هتل به برلین آمدند، مقرراتی به این شرح وضع شد: «شما می‌توانید پرچم خود را به همراه بیاورید، با وجود این از شما خواهشمندیم به حفظ اتحاد توجه کنید. نکته مهم این است که پرچم‌ها در جمعیت پخش باشند و در یک قسمت جمع نشوند. هرگونه لفظ توهین‌آمیز، ناراحت‌کننده و تبعیض‌آمیز ممنوع است. چنانچه مایل به گرفته شدن عکس و فیلم از چهره خود نیستید ما از شما می‌خواهیم که چهره خود را با ماسک بپوشانید. می‌توانید نشانه‌ای به شکل دایره روی ماسک خود بکشید تا ما تصویرتان را در رسانه‌های اجتماعی منتشر نکنیم (که این به وضوح ترفندی برای مخفی نگه‌داشتن چهره‌های واقعی برخی غیرایرانی‌های این جمعیت بود و هم نشان‌دهنده این که قرار نیست هرکس با گوشی خودش عکس بگیرد و عکاسی از این جمعیت یک عمل انحصاری بوده است!). هرگونه رفتار زننده، توهین‌آمیز، تحریک‌آمیز و مربوط به نژاد، قومیت، ملی‌گرایی، مذهب و رفتار توهین‌آمیز مربوط به هویت جنسی یا جنسیتی قابل تحمل نخواهد بود. از شما تقاضا داریم که به محیط زیست و محیط پیرامون خود احترام بگذارید و از ریختن زباله در جایی غیر از سطل زباله خودداری کنید!»
نکته قابل توجه اینکه این همه دستور بهداشتی و دیپلماتیک دقیقاً از طرف کسانی صادر شده است که برای تجمعات خود در ایران فقط دستور آتش و نابودی می‌دهند!
تمسخر در مجازی
برای شلوغ‌کردن برلین تصاویر اتوبوس‌های پر از جمعیت (البته از پشت سر که ملیت و هویت افراد شناخته نشود) با پذیرایی ساندویچ و آب‌میوه مورد تمسخر و طعن کاربران فضای مجازی قرار گرفت. در شبکه‌ها نوشتند که هزینه انتقال این چندملیتی‌ها به برلین ۷۰۰ کرون شامل آب‌میوه، آب و یک عدد ساندویچ بوده است و کاربری نوشت: «برای ساندویچم، ساندویچت، ساندویچامون!» کاربر دیگری با انتشار عکسی از افراد موبور و غیر ایرانی نوشت: «تهمت اتوبوسی بودن تظاهرات در سالگرد‌های جمهوری اسلامی را ۴۰ ساله کسانی دارند تکرار می‌کنند که امروز مجبور شدن برای تجمع در برلین از سراسر اروپا جمعیت جمع کنند با اتوبوس بیاورند برلین» و کاربر دیگری نوشت: «انتقال ایرانیان از بولونیا ایتالیا به پایتخت آلمان با اتوبوس رایگان برای شرکت در تظاهرات امروز».
حامد اسماعیلیون، سخنگوی خودخوانده خانواده‌های هواپیمای اوکراینی هم که مهره سازمان‌های اطلاعاتی غربی در پشت صحنه این تجمع است، در گفت‌وگویی می‌گوید: «هدف از برگزاری این تجمع، امید است، امید داشتن به تغییر، امید داشتن به اینکه جمهوری اسلامی پایان خواهد یافت.» انتظار او البته درباره اینکه از تجمع یک جمعیت چندملیتی در برلین، حکومتی در سوی دیگر دنیا سرنگون شود، خیلی عاقلانه نیست، آن هم وقتی تجمعات چند ده‌برابری مردم خود آلمان یا فرانسه علیه سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی این کشور‌ها منجر به تغییر حکومت‌های آلمان و فرانسه نمی‌شود و اغلب با دخالت پلیس به شدت سرکوب و به دست فراموشی سپرده می‌شود.
این تجمع اگرچه آخرین نفس‌های اروپای تا گردن غرق در مشکلات انرژی و معیشتی است، اما قطعاً به‌عنوان یک مداخله آشکار و همراهی با براندازان یک کشور که در شعار رسمی خود هم آرزوی براندازی و نابودی سرزمین خود را دارند، از طرف ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند و برای آلمان‌ها گران تمام خواهد شد. آلمان‌ها و اروپایی‌هایی این روز‌ها هم شاهد پیش‌نرفتن سیاست‌های‌شان در اوکراین هستند، هم روسیه شیر‌های گاز و انرژی را به روی آنان بسته است و هم امریکا با فروش گاز به نرخ چند برابری (تا شش برابر) مشغول دوشیدن دوستان قدیمی خود است و به‌نظر می‌رسد تسکین این درد‌های مزمن با این مسکن‌های مداخله‌جویانه ممکن نباشد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۹ نظر

ورود

  • کری آبان ۱, ۱۴۰۱

    پس اون وری ها هم ساندیس خور دارند. بدا به حال این مردم که شدن بازیچه دست هر دو. کی بشه این ملت دست از دنباله روی از بقیه بردارند و بفهمند هیچ کشور و گروهی توی این دنیا به فکر ما نیست و باید خودمون خواسته ها و شعارهامون رو تعیین کنیم نه این حکومت و نه کشورهای دیگه.

  • . آبان ۱, ۱۴۰۱

    امیر ph و ابوالفضل در زباله دان تاریخ

  • یه جوک به تمام معنا آبان ۱, ۱۴۰۱

    کلا جوک بود.
    هرچی سیاه پوست بود جمع کرده بودن. یعنی اونقدر جوک بود با خنده عکس و فیلما رو میدیدم.
    بین خودشونم جنگ و دعوا بود.
    پرچم ها رو ببینین. همشونم تجزیه طلب. بعد اینا میگن ایران. اینا چطور هم ایران میگن هم پرچم تجزیه طلبا رو دارن؟
    تو همون المان حداقل ۱ میلیون ایرانی هست. خیلیاشون چون اونجا متولد شدن دیگه پاس ایرانی ندارن که تو امار بیان. یعنی میشه گفت حداقل ۲ میلیون ایرانی فقط تو المانه. بعد جمعیتو ببینی به ۵ هزار نمیرسه.
    حالا اینا از کل اروپا جمعیت اوردن اونم اتباع باقی کشورا رو. با این حال به ۵ هزار نرسیدن

  • HH آبان ۱, ۱۴۰۱

    عکسا رو ? اتحاد پرچم هاشون شبیه جوکه ? هر کدومشون پرچم مخصوص خودشونو آوردن بالا.
    اینا میخوان بشن حکومت بعدی مثلا؟ اینطوری بشه که کشور تیکه تیکه میشه
    نخواستیم اصلا ?
    وقتی یه روز داخل این سایت ما کاربرا میگفتیم اینا تجزیه طلبن خودشونم نمیفهمن چند چندن اصلا اینا چجوری میخوان جای حکومت فعلی رو بگیرن سریع یه عده میگفتن شما سایبری و مزدور و ساندیسی هستین ساکت بشین.
    بفرما تحویل بگیرین اینم از اون اجتماع مثلا با شکوهتون
    این جماعت خودشونم نمیدونن چند چندن

    • . آبان ۱, ۱۴۰۱

      امیر = ph = hh = ابوالفضل

    • بر پا خیز آبان ۲, ۱۴۰۱

      نفرتم میاد از شما ساندیسی ها
      در اسلام دروغ گفتن گناه و حرام است
      ۸۰ هزار ایرانی از سراسر اروپا جمع شدن در برلین

  • امیر آبان ۲, ۱۴۰۱

    میبینم که من تا دوباره سعی کردم از فضای مجازی دل بکنم؛ یه سری ها برای اومدن من مشتاق و دچار هایپ شدن؟!
    ***
    منطق یه سری ها!
    اگه دو الی چهار درصد ایرانی های خارج نشین یه جا جمع شن و با ساندیس پذیرایی شن راهپیمایی حکومتی ساندیسی ندارن‌‌.
    ولی اگه یک چهارم مردم ایران توی راهپیمایی قدس شرکت کنند (توی ماه رمضان پذیرایی می کنند مگه؟!) ساندیس خورن! راهپیمایی حکومتی هست!
    تازه یه فکت خنده دار هم بذارید بگم:
    بیش از ده هزار تاشون مجاهدین خلق بودن!?‍♂️?
    یکی از بزرگ ترین گروهک های تروریستی؛
    که شاهنشاهی پهلوی، جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، اروپا، عراق و… همه و همه باهاش جنگیدن و شکستش دادن!
    بدبختا دیدن حملات (تروریستی) سختشون جواب نمیده؛ به جنگ نرم روی آوردند!
    بعد یه چیز جالب:
    اونجا آب معدنی و آب میوه و ساندویچ میدادن؛
    آب معدنی رو میگیریم برای رفع تشنگی
    ساندویچ رو میگیرم برای رفع گشنگی
    آب میده (AKA ساندیس) رو میدادن برای چی؟?
    در حالی که فشار حداکثری از ویران نشدن ایران می خورن فشار خونشون نیفته؟???
    ساندیسی آلمانی/ ساندویچی آلبانی…