دروغ و حقایقی خواندنی درباره آن که کمک می کند آدم ها را بهتر بشناسید

دروغ و حقایقی خواندنی درباره آن که کمک می کند آدم ها را بهتر بشناسید

با اینکه تصور می شود گفتن دروغ بدون دیدن کسی که می خواهید او را فریب دهید ساده تر است، اما تحقیقات نشان داده ۷۹ درصد از دروغ ها رو در رو بیان می شوند. در ۵۱ درصد از مواقع ما به دوستان خود دروغ می گوییم و در ۲۱ درصد مواقع هم به خانواده ی خود. چیزهایی هست که احتمالاً درباره ی خودتان و دروغگویی نمی دانید.

با چند حقیقت خواندنی درباره ی دروغ همراه باشید.

۱- کودکان نوپا دروغ گفتن را از ۲ سالگی آغاز می کنند

اگر فکر می کردید کودکان نوپا کوچک تر از آن هستند که توانایی دروغ گفتن داشته باشند، محققان خبرهای جالبی برایتان دارند. به گفته ی آن ها، کودکان دروغگویی را از ۲ سالگی آغاز می کنند. آزمایشات آن ها نشان داد، ۲۵ درصد از ۲ ساله ها، ۵۰ درصد از ۳ ساله و ۸۰ درصد از ۴ ساله ها دروغ می گفتند.

قضاوت شان نکنید. این بخشی از روند رشد سیستم شناختی آن ها و امری طبیعی است. فقط فراموش نکنید که آن ها را تشویق به راستگویی کنید.

۲- وقتی دروغ می گویید، مردمک چشم هایتان بزرگ تر می شود

بعضی معتقدند از چشمان دیگران می توان به دروغگویی آن ها پی برد. تحقیقی نشان داد بزرگ شدن مردمک چشم ها ممکن است نشانه ی دروغگویی باشد. اندازه ی مردمک چشم های ما در کنترل دستگاه عصبی بدن مان است و وقتی مردمک ها بزرگ می شوند، به معنای افزایش نیاز شناختی است که دروغگوها معمولاً این نیاز را تجربه می کنند.

۳- هیچ دستگاه دروغ سنج دقیقی وجود ندارد

برخی معتقدند دستگاه های دروغ سنج ۸۰ تا ۹۰ درصد دقیق هستند. اما شورای ملی پژوهش آمریکا هیچ مدرکی دال بر کارآمدی این دستگاه ها نیافته است. به گفته ی آن ها، این تکنیک دقیق و بی نقص نیست.

۴- «سرم حقیقت» جلوی دروغگویی را نمی گیرد

بله درست است، کسی که سرم حقیقت یا همان داروی اعتراف گیری خورده باشد، ممکن است حقیقت را بی جرح و تعدیل به زبان آورد (سرم حقیقت به طیف وسیعی از داروهای روانگردان گفته می شود که از آن ها برای گرفتن اطلاعات از کسی که قادر یا مایل به ارائه ی آن اطلاعات نیست، استفاده می شود). اما باید توجه داشت که صحبت های چنین فردی می تواند زاییده ی تخیل او هم باشد. به همین دلیل، تشخیص درست یا غلط بودن گفته های او دشوار است.

۵- دروغگوها بیشتر اوقات لب های خود را تو می دهند

تو دادن لب های خود، به گونه ای که دیگر تقریباً دیده نشوند، می تواند نشانه ی دروغگویی باشد. به علاوه، احتمال لبخند زدن و در عین حال فشار دادن لب ها به یکدیگر در هنگام دروغگویی بیشتر است.

۶- احتمالاً به طور متوسط ۱۱ بار در هفته دروغ می گویید

دانشمندان پی برده اند ما ممکن است به طور متوسط ۱۱ بار در هفته دروغ بگوییم. به علاوه، آن ها متوجه شدند راستگویی می تواند سلامت روانی و جسمی را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

۷- دروغگوها کم کم دروغ های خودشان را باور می کنند

آن هایی که دائماً در حال دروغ گفتن هستند، ممکن است به تدریج این تصور را پیدا کنند که واقعیت همان دروغی است که به زبان آورده اند. کارشناسان می گویند خودفریبی امر بسیار رایجی است چون ما با این کار است که می توانیم دیگران را متقاعد و تصویری که از خود در ذهن مان داریم را حفظ کنیم.

۸- برونگراها اغلب بیشتر دروغ می گویند

دروغگویی ویژگی رایجی در جامعه است و می تواند جزئی از شخصیت یک فرد باشد. محققان می گویند احتمال دروغگویی در برونگراهایی که از هوش بالایی برخوردارند و همینطور کسانی که افراد چندان سازگاری نیستند، بیشتر است. هوش هم در این موضوع مؤثر است. دروغگویی فعالیت مغز را بیشتر می کند.

۹- اگر دروغگو نقاب داشته باشد، تشخیص دروغ در او راحت تر می شود

قاضی ها متوجه شده اند داشتن نقاب، مانع تشخیص دروغگویی نمی شود. در حقیقت، وقتی نمی توانید تمام چهره ی فرد را ببینید، تشخیص دروغگویی ساده تر می شود.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود