«سرآشپز» ولادیمیر پوتین به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اذعان کرد

«سرآشپز» ولادیمیر پوتین به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اذعان کرد

«آشپز» پوتین به دخالت خود در انتخابات آمریکا اذعان کرده و وعده داده این مداخله ادامه نیز خواهد یافت.

در آستانه ی انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، یوگنی پریگوژین، تاجر ۶۱ ساله ی روس، برای نخستین بار به دست داشتن در دخالت های روسیه اذعان کرده است، این در حالی است که او در گذشته این اتهام را رد کرده بود.

پریگوژین که بنیانگذار ارتش سایبری روسیه است، در فضای مجازی اعلام کرد: «ما دخالت کرده ایم، دخالت می کنیم و دخالت خواهیم کرد. با احتیاط، با دقت، با ظرافت و به شیوه ی خودمان.»

این بیانیه توسط تیم روابط عمومی شرکت کیترینگ پریگوژین منتشر شده که به واسطه ی آن لقب «آشپز پوتین» را گرفته است.

این تاجر که روابط نزدیکی با پوتین دارد، در ماه های اخیر دو اعتراف بزرگ داشته است.

پریگوژین در گذشته داشتن هر گونه دخالتی در انتخابات آمریکا را رد کرده بود حالا اما اذعان به مداخله دارد.

او علیرغم انکار در گذشته، سپتامبر امسال به دست داشتن در گروه مزدوران واگنر اذعان کرد و از آن زمان، بی پرده درباره ی نقش این گروه در جنگ اوکراین صحبت کرده است.

این گروه نظامی قبلاً هم نیروهای خود را به سوریه و آفریقای جنوب صحرا فرستاده بود.

علاوه بر این، چندی قبل ویدئویی منتشر شد که مردی شبیه به پریگوژین را در جمع زندانیان تبعیدی روس نشان می داد. او به زندانیان می گفت در صورت شرکت در جنگ اوکراین، در مجازات آن ها تخفیف صورت خواهد گرفت.

پریگوژین و چند فرد و شرکت روسی دیگر در سال ۲۰۱۸ از سوی دادگاهی در آمریکا متهم به راه اندازی کمپین در شبکه های اجتماعی برای مشکل تراشی و تفرقه افکنی در میان افکار عمومی آمریکا در آستانه ی انتخابات ریاست جموری سال ۲۰۱۶ این کشور شدند، انتخاباتی که با پیروزی دونالد ترامپ به پایان رسید.

رابرت مولر، سیاستمدار آمریکایی، در تحقیقات خود درباره ی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، از روس ها به عنوان تعدادی از مشاوران ویژه ی دونالد ترامپ یاد کرده است.

در سال ۲۰۲۰، وزارت دادگستری آمریکا تلاش کرد از دو شرکت متهم شده ی روسی، «مدیریت و مشاوره کونکورد» و «کیترینگ کونکورد» رفع اتهام کند.

آن ها می گفتند با توجه به اینکه این شرکت ها در آمریکا حضور ندارد و حتی در صورت محکوم شناخته شدن هم هیچ مجازات مناسب برای آن ها نمی توان در نظر گرفت، محاکمه ی این شرکت ها احتمالاً باعث برملا شدن ابزارها و تکنیک های حساس اجرای قانون در آمریکا خواهد شد.

در ماه ژوئیه ی امسال، وزارت امور خارجه آمریکا از در نظر گرفتن یک پاداش ۱۰ میلیون دلاری در ازای ارائه ی اطلاعات درباره ی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا خبر داد.

این موضوع شامل پریگوژین و آژانس تحقیقات اینترنتی، ارتش سایبری ای که در سنپترزبورگ واقع شده هم می شد، چرا که شرکت های او به سرمایه گذاری برای دخالت در انتخابات متهم شده اند.

پریگوژین تا پیش از این دخالتش در انتخابات آمریکا را رد کرده بود.

به گفته ی رسانه های روسیه، گروه های فعال در زمینه ی حقوق زندانیان و آشنایان زندانیان، تلاش های زیادی از سوی گروه واگنر و گاهی هم  شخص پریگوژین برای به خدمت گرفتن زندانیان به منظور شرکت در جنگ اوکراین صورت گرفته است.

او گرچه این موضوع را به وضوح تأیید نکرده، اما در بیانیه ای اعلام کرد «یا گروه واگنر، یا زندانیان یا فرزندان مردم» در خط مقدم جنگ اوکراین خواهند جنگید.

منبع: mirror
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود