ساخت ویلچری که با کمک هوش مصنوعی و توسط ذهن کاربر کنترل می شود + ویدیو

ساخت ویلچری که با کمک هوش مصنوعی و توسط ذهن کاربر کنترل می شود + ویدیو

ویلچری که با ذهن کنترل می شود و سیگنال های مغز را به حرکات چرخ ترجمه می کند، امیدی تازه برای افراد دارای معلولیت حرکتی است. این فناوری که توسط محققان دانشگاه تگزاس در آستین ایجاد شده است، شامل یک کلاه با ۳۱ الکترود است که برای تشخیص سیگنال‌ها در ناحیه مغز که حرکت را تنظیم می‌کند طراحی شده است و یک لپ‌تاپ ثابت روی صندلی چرخدار به هوش مصنوعی کمک می کند تا سیگنال‌ها را به حرکات چرخ تبدیل کند.

تنها کاری که بیماران باید انجام دهند این است که تصور کنند دست و پای خود را حرکت می دهند.
برای حرکت به سمت راست، کاربران حرکت هر دو دست و برای حرکت به چپ، حرکت هر دو پا را تصور می کردند.

ویلچری که با ذهن کنترل می شود

در این مورد، سه فرد مبتلا به تتراپلژی (Tetraplegia): ناتوانی در حرکت دادن دست‌ها و پاهای خود به دلیل آسیب‌های ستون فقرات، ویلچر را در یک محیط طبیعی و بهم‌هم ریخته با درجات مختلف موفقیت اداره کردند.

کلاه مخصوص مجهز به الکترود، روشی غیر تهاجمی برای جمع آوری سیگنال های مغزی و انتقال آنها به یک دستگاه گیرنده (در این مورد لپ تاپ) است.

بخش اول آزمایش شامل آموزش بیماران در مورد نحوه استفاده از ویلچر کنترل شده توسط ذهن بود.
محققان به آنها توضیح دادند طوری تصور کنند که انگار دست و پای خود را حرکت می دهند. سپس جهت های مختلف در سیستم به آنها اختصاص داده شد.

ویلچری که با ذهن کنترل می شود

این ویلچر با حسگرهایی طراحی شده است که محیط اطراف را بررسی می کند و نرم افزار هوش رباتیک کمک می کند جاهای خالی را در دستورات کاربران پر کند تا حرکت دقیق و ایمن ویلچر را تسهیل کند.

این تیم همه چیز را با سه شرکت کننده آزمایش کرد، که از آنها خواسته شد ۶۰ بار به چپ یا راست حرکت کنند.

ویلچری که با ذهن کنترل می شود

در طول ۱۰ جلسه آموزشی اول، نفر اول به طور متوسط ​​۳۷ درصد از مواقع دستورات صحیح را ارائه کرد که در ۱۰ جلسه آموزشی پایانی آنها به ۸۷ درصد دقت افزایش یافت. دقت فرمان نفر سوم از ۶۷ درصد به ۹۱ درصد بهبود یافته است. نفر دوم به طور مداوم با دقت متوسط ​​۶۸ درصد در طول جلسات تمرینی هدایت را به دست می گرفت.

سپس آزمایش واقعی انجام شد؛ از شرکت کنندگان خواسته شد ویلچر را به چهار مقصد متفاوت در اتاقی پر از تخت، صندلی و تجهیزات پزشکی منتقل کنند.

ویلچری که با ذهن کنترل می شود

همه شرکت‌کنندگان باید موانعی مانند پارتیشن و تخت‌های بیمارستانی را که برای شبیه‌سازی محیط واقعی تنظیم شده بودند را دور می زدند.

نفر اول دوره را در حدود چهار دقیقه با ۸۰ درصد دقت در ۲۹ تلاش به پایان رساند. نفر سوم آن را در ۷ دقیقه با ۲۰ درصد موفقیت طی ۱۱ تلاش کامل کرد. با این حال، نفر دوم در ۷۵ درصد تلاش های خود در حدود ۵ دقیقه به مقصد سوم می رسید اما نتوانست دوره را کامل کند.

بیشتر بخوانید:

ساخت سریع ترین کفش دنیا با استفاده از هوش مصنوعی توسط مهندسان رباتیک + ویدیو

ساخت ماشین شستشوی انسان با استفاده از هوش مصنوعی توسط دانشمندان ژاپنی + ویدیو

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود