ماجرای مسمومیت زنجیره ای دانشجویان دانشگاه های کشور چیست؟

ماجرای مسمومیت زنجیره ای دانشجویان دانشگاه های کشور چیست؟

در روزهای اخیر صدها نفر از دانشجویان دانشگاه های شهرهای مختلف کشور از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان، خوارزمی کرج، صنعتی اراک و دانشگاه علامه تهران دچار مسمومیت شدند.

مسئولان مربوطه ادعاهای ضد و نقیضی درباره ی علت این مسمومیت ها داشته اند.

البته این اتفاق بی سابقه ای نیست و دانشگاه های ایران در گذشته نیز بارها با مشکل مسمومیت دانشجویان درگیر بوده اند، از جمله خرداد ماه امسال که چند دانشگاه در شهرهای مختلف کشور، همچون دانشگاه امام صادق، فرهنگیان و علوم پایه زنجان، با موجی از مسمومیت های دسته جمعی رو به رو شدند.

مسمومیت دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

اولین مورد از مسمومیت دسته جمعی دانشجویان در روزهای اخیر شامگاه چهارشنبه ۲ آذر ماه در دانشگاه صنعتی اصفهان بود.

آمار ضد و نقیضی درباره تعداد دانشجویان دچار مسمومیت منتشر شد. دکتر سیدعلی میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تعداد این افراد را ۲۷۰ نفر اعلام کرده بود، برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مدعی شدند که تعداد دانشجویان مسموم شده حدود ۴۵۰ نفر بوده است اما در نهایت تعداد دانشجویان مبتلا شده حدود ۶۰۰ نفر اعلام شد.

پس از مسمومیت دسته جمعی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، اعتراض گسترده ای در این دانشگاه شکل گرفت و دانشجویان دست به اعتصاب غذا زدند.

دکتر سیدعلی میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در فیلمی که توسط روابط عمومی این دانشگاه منتشر شد از دانشجویان و خانواده‌های آنها بابت اتفاق پیش‌آمده عذرخواهی کرد.

دانشگاه اصفهان تا هشت روز دلیل این مسمومیت‌ها را «نامشخص» اعلام کرد اما پنجشنبه ۱۰ آذر، مرکز بهداشت استان اصفهان اعلام کرد: «احتمالا آلودگی غذای توزیع شده در سلف مرکزی در روز سه شنبه اول آذر ماه به باکتری شیگلا سونئی سبب بیماری تعدادی از دانشجویان مصرف کننده این وعده غذایی شده است.»

مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج

از ماجرای مسمومیت دانشجویان دانشگاه اصفهان چند روزی بیشتر نگذشته بود که شورای صنفی دانشجویان کشور شامگاه پنجشنبه ۱۰ آذر ماه از مسمومیت غذایی دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج خبر داد و نوشت: «جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه به دلیل مصرف غذای شب گذشته‌ سلف، مسموم شده و دچار تهوع، بدن درد و تب و لرز شده‌اند.»

بررسی‌ها حاکی از آن است که چند ساعت پس از مراجعه موارد اولیه دانشجویان به درمانگاه دانشگاه، تعداد آنها افزایش یافت و درمانگاه با ازدحام دانشجویان بیمار مواجه شد. برخی از دانشجویان نیز به مراکز درمانی استان اعزام شدند. اگرچه آمار رسمی در ارتباط با این موضوع اعلام نشده اما برخی تعداد این افراد را ۶۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه در این زمینه اظهار کرد: «وضعیت دانشگاه به معنای واقعی کلمه، بد بود. یک اتوبوس برای انتقال دانشجویان مسموم شده به محوطه دانشگاه آمد تا بچه‌ها را به بیمارستان کوثر کرج منتقل کند. ظرفیت اتوبوس تکمیل شد و برای همه جا نبود.»

در حالی که دانشجویان خوارزمی در توئیت‌هایی سرو چلوگوشت چهارشنبه ۹ آذر سلف این مرکز آموزشی را علت مسمومیت دسته‌جمعی اعلام کرده‌اند، روابط عمومی این دانشگاه خوارزمی ادعا کرد بررسی اتوماسیون غذای دانشجویی نشان می دهد تعدادی از مراجعه کنندگان به درمانگاه از غذای دانشگاه استفاده نکرده بودند.

یک دانشجو دراین باره گفت: «ادعای دانشگاه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست؛ تمام دانشجویانی که بیمار شده‌اند از غذای سلف مصرف کرده‌اند.»

بنابر اعلام دانشگاه خوارزمی، قرار شد علت حادثه تا ۴۸ ساعت آینده مشخص شود. این مرکز آموزشی در وبسایت خود نوشت: «در پی بروز علائم بیماری در دانشجویان دانشگاه خوارزمی، تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی البرز از شب گذشته در دانشگاه مستقر شد. پزشکان و کارشناسان علوم پزشکی ضمن نمونه برداری انسانی از دانشجویان بیمار برای انجام آزمایش‌های تکمیلی از مواد اولیه غذایی، مواد غذایی موجود و آب مصرفی سلف سرویس نمونه برداری‌های لازم را برای تحقیقات پزشکی انجام داده‌اند. طبق نظر متخصصان، نتایج آزمایشگاهی حدود ۴۸ ساعت دیگر معلوم می‌شود.»

همچنین رئیس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد دستورات قضایی لازم برای بررسی علت و منشا مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج صادر شده است.

مسمومیت دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک

در ساعات پایانی شامگاه پنجشنبه ۱۰ آذر ماه شورای صنفی دانشجویان کشور بار دیگر از مسمومیت برخی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک خبر داد و تاکید کرد که دانشجویان این دانشگاه نیز پس از استفاده از غذای دانشگاه دچار مسمومیت با علائمی نظیر بدن درد، اسهال و استفراغ شده‌اند. برخی از دانشجویان نیز به بیمارستان منتقل شدند.

در این گزارش آمده بود که «وضعیت مسمومیت دانشجویان در حدی است که تعدادی از دانشجویان از خوابگاه‌های دانشجویی به بیمارستان منتقل شده‌اند.»

به دنبال مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج و دانشگاه صنعتی اراک، شورای صنفی دانشجویان کشور این موج مسمومیت‌ها را «مسمومیت زنجیره‌ای» توصیف کرد و افزود: «مسئولین دانشگاه صنعتی اراک ادعا کرده‌اند که دلیل وضعیت ابتلای دانشجویان نوعی ویروس است. اما این ادعا براساس تجربه و مشاهده شده اخیر در دانشگاه صنعتی اصفهان، ادعایی باطل است.»

همچنین در روزهای گذشته کانال تلگرامی دانشجویان متحد خبر داده بود که «جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه در تهران نیز پس از مصرف غذا در دانشگاه دچار مسمومیت شده‌اند.»

پس از انتشار اخبار مسمومیت زنجیره ای دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور، مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس در توییتی این اتفاق را با اعتراضات اخیر رخ داده در کشور مرتبط و اقدامی عمدی از سوی مخالفان نظام جمهوری اسلامی دانست.

محمدی در توییتر خود نوشت:

از شعار زن و زندگی و آزادی، رسیده اند به تلاش برای مسموم کردن دانشجویان و تهدید کامیون داران میان جاده. باخت خواهی و تحریم خواهی هم معلوم ختم به دعوت از آمریکا برای حمله به ایران می‌شود. از اقبال بلند ماست که همه اینها پیش چشم ملت ایران رخ می دهد.

۶ نظر

ورود

  • کار اغتششاگراس آذر ۱۲, ۱۴۰۱

    کار همین اغتشاشگراس. دوستم از کل دارایی یه موتور داشت باهاش اسنپ فود کار میکرد. تو میدون راه اهن یه سری ریختن سرش کتکش زدن غذاها رو ازش دزدیدن بعدم موتورشو تخریب کردن.
    الان دنبال پوله بره موتورشو درست کنه. پره های چرخ موتور تخریب شده . باکش سوراخ شده. چراغاش همه جای موتورش

    این اغتشاشگرا این کارا رو کردن. بعدم گردن دولت میندازن. دولت اخه مغز خر خورده بیاد مسموم کنه؟
    کامیونا رو دارن با تیر جنگی میزنن

  • علی آذر ۱۲, ۱۴۰۱

    دلم به حال مردم کشورم می سوزه که اینقدر ساده لوحند.
    حکومت برای اینکه تجمعات دانشجویی رو خراب کنه مگه چند تا دانشجو رو میتونه مسموم کنه؟
    صد تا؟
    دویست تا؟
    هزار تا؟
    قطعا نمیشه بیست سی هزار نفر رو مسموم کرد.
    ولی عنترنشنال احمق برای ایجاد شورش در روز های فراخوان زده نیاز به مسموم کردن چند تا دانشجو داره مگه؟
    بیست تا رو مسموم می کنه میندازه گردن حکومت.
    خشم ایجاد میشه
    اغتشاش ایجاد میشه
    اعتصاب ایجاد میشه
    شورش ها دوباره جان میگیرند…
    #نه‌به‌ساده‌لوحی

    • فاطمه ال سادات عربی آذر ۱۳, ۱۴۰۱

      عنترنشال هم نوکر حکومت ایران است .تو هنوز خیلی مونده سیاست را بشناسی .عنتر نسال و داعش ساخته حکومت اخوندی است

  • وریا غفوری آذر ۱۳, ۱۴۰۱

    این گونه اعمال فقط کار یاران گمنام است .سوال نکنید تو ایران سالهاست مسولان راست نمیگن

  • کاربر آذر ۱۳, ۱۴۰۱

    همه این ها زیر سر حکومته برای ترساندن دانشجویان و الی چرا باید این همه دانشجو مسموم بشه با این کارها به جایی نمیرسید
    وقت رفتنه

  • ….. آذر ۱۳, ۱۴۰۱

    آره مشخصه کار مردمه!
    گشت ارشاد رو هم مردم راه انداختن تا زنها رو کتک بزنن. اصلا هواپیمای اکراینی رو هم مردم منفجر کردن! اسید پاشی ها هم کار اغتشاشگران هست. کشتن مردم سیستان و کردستان هم کار مردمه. قتل مهسا و نیکا و کیان و بقیه هم کار مردمه. وریا غفوری و بقیه رو هم اغتشاشگران دستگیر کردن ! اصلا همین معترضین هستن که به روسیه پهپاد میدن! دولت مگه عقلش کمه این کارها رو بکنه؟ دولت ما در جهان بی نظیره!!!