ماجرای بولتن محرمانه خبرگزاری فارس و بازداشت عباس توانگر چیست؟ + ویدئو

ماجرای بولتن محرمانه خبرگزاری فارس و بازداشت عباس توانگر چیست؟ + ویدئو

پس از انتشار اخباری غیر رسمی درباره ی بازداشت عباس توانگر، قائم مقام خبرگزاری فارس در رابطه با بولتن خبرساز این رسانه ی اصولگرا، صدا و سیما در گزارشی این خبر را تأیید کرد.

شب گذشته در بخش خبری ۲۰:۳۰ گزارشی از آمنه سادات ذبیح پور درباره ی ماجرای بولتن خبرگزاری فارس منتشر شد. در این گزارش عباس توانگر، قائم مقام خبرگزاری فارس، نویسنده ی بولتن خبرساز معرفی و گفته شد وی قبلاً هم دست به جعل اخبار و بولتن‌ سازی زده و به علت اشتباهات زیادش مورد تذکر قرار گرفته بود و حالا در بازداشت به سر می برد.

انتشار این گزارش با واکنش تند یکی از مدیران خبرگزاری فارس مواجه شد.

علی اکبر غلامی، از مدیران این رسانه ی اصولگرا، در توییتی نوشت گزارش صدا و سیما درباره ی بولتن خبرگزاری فارس دروغ است و آمنه سادات ذبیح پور را دروغگو خواند.

غلامی در توییتر خود نوشت:

با توجه به شناختی که از حاج عباس توانگر دارم، حتماً وظیفه شرعی دفاع از ایشان بر گردنم است و با وجود انتقاداتی که به ایشان در حوزه خبر دارم و داشتم، گزارش صدا و سیما را دروغ می دانم و به ذبیح پور و هر کسی که به او گفته این گزارش را کار کند، دروغگو می گویم.

عباس توانگر کیست؟

عباس درویش توانگر، برادر مجتبی توانگر، نماینده مجلس ایران است. وی از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس است.

توانگر از فعالان باسابقه و ارشد رسانه های اصولگرا است. وی از نسل روزنامه نگاران اصولگرایی است که از دهه شصت فعالیت رسانه ای خود را آغاز کردند. توانگر از اولین روزنامه نگاران «روزنامه رسالت» در آن دوران است.

او سابقه ی قائم مقامی خبرگزاری تسنیم را نیز در کارنامه ی خود دارد. وی که در حال حاضر از مدیران ارشد و قائم مقام خبرگزاری فارس است، زمانی سردبیری آن را بر عهده داشت.

این چهره اصولگرا پیش از این نیز در دوران ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌ نژاد، زمانی که قائم مقام خبرگزاری تسنیم بود، برای مدت کوتاهی بازداشت شده بود.

توانگر در اسفند ۱۳۹۱ به‌ علت شکایت دولت محمود احمدی‌ نژاد بازداشت و تنها ساعاتی بعد آزاد شد.

به گفته ی توانگر، او در پی انتشار خبری درباره ی برنامه‌ های دولت محمود احمدی نژاد در رابطه با هدفمندی یارانه‌ ها در خبرگزاری تسنیم، با شکایت دولت به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود.

ماجرای بولتن جنجالی خبرگزاری فارس چیست؟

موضوع بولتن‌ خبرگزاری فارس در روزهای اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است.

ماجرا از ۴ آذر ماه امسال آغاز شد که گروهی هکری به نام «بلک‌ ریوارد» مدعی هک خبرگزاری فارس و دستیابی به اطلاعات محرمانه ی سامانه داخلی این خبرگزاری شد.

این گروه هکری در ابتدا فیلمی جنجال برانگیز منتشر و آن را به یکی از خبرنگاران این خبرگزاری نسبت داد که مسئولان فارس این فیلم را تکذیب کردند و علی خضریان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترور رسانه‌ای نسبت به خبرنگار فارس صورت گرفته است، گفت:

خبرنگاران آبروی خود را برای حفظ نظام و انقلاب به میدان آورده‌اند. در اتفاقات اخیر جریان ضدانقلاب نتوانست اکثریت جامعه ایران عزیز را با خود همراه کند و فضا را به سمت ایجاد چالش جدیدی ببرد، لذا این جریان همچون دهه ۶۰ به سمت ترور رفته است؛ یکی از ترورهای اخیر، ترور رسانه‌ای خبرنگار فارس است.

پس از آن تعداد زیادی بولتن منتشر و ادعا شد این بولتن ها محرمانه هستند و توسط یکی از مسئولان فارس تهیه و در اختیار فرمانده سپاه قرار داده می‌ شوند.

خبرگزاری فارس با انتشار یک رشته توئیت، ضمن تأیید خبر هک‌ شدن این خبرگزاری توسط گروه هکری بلک ریوارد، پذیرفت بولتن‌ های محرمانه این خبرگزاری که «برای آگاهی برخی مسئولان» تهیه شده، به دست هکرها افتاده است.

این خبرگزاری اصولگرا، محتوای بولتن‌ های محرمانه را «رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه» معرفی کرده که فارس، «امکان صحت‌سنجی» آن ها را نداشته است.

این اقدام با انتقاداتی مواجه شد، از جمله عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌ طلب در این رابطه نوشت:

رسانه‌ها ساختاری دارند که برخلاف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و مبتنی بر شفافیت و نفی محرمانگی است. این تفاوت در ارتباطات میان‌‌فردی کارکنان و فضای باز تحریریه مشهود است. اگر رسانه وارد کارهایی شود که تناسبی با کارکردش ندارد نتیجه همین می‌شود که در افشای بولتن‌های فارس می‌بینید.

عبدی همچنین به این نکته اشاره کرد که:

عده‌ای درصدد تکذیب اصل ماجرا برآمدند که اصولا فرماندهی سپاه نیازی به این بولتن‌ها ندارد، یا حتی گفتند این بولتن‌ها خودسرانه توسط یک نفر تولید می‌شده است و مثل همیشه افراد ذی‌صلاح و بدون صلاحیت در این زمینه اظهارنظر کردند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع مطلع در سپاه اظهاراتی را در رابطه با عدم نیاز فرمانده سپاه به بولتن منتشر کرد.

این منبع آگاه گفت:

این ادعا که فرمانده کل سپاه برخی اخبار را از طریق بولتن تهیه شده توسط یکی از مسئولان یک رسانه دریافت می‌کند غیرواقعی و کذب است. فرمانده سپاه، فرمانده ارشد یکی از مهم‌ترین ارکان نیروهای مسلح است که در آن علاوه بر یگان‌های رزمی، یگان‌های اطلاعاتی و حفاظتی پیشرفته‌ای قرار دارند و بالاترین دسترسی به اطلاعات لازم از طریق آنها و همچنین از طریق جلسات سطح کلان و طبقه‌بندی شده نظام وجود دارد؛ لذا اینکه ادعا شود خبرنگار یا یکی از مسئولان یک خبرگزاری مسئول تهیه بولتن اخبار محرمانه برای فرمانده کل سپاه شده است، مضحک است. یکی از نشانه‌های مضحک بودن این ادعاها در فضای مجازی آنجاست که اخبار و نقل قول‌های جعلی از خود فرمانده کل سپاه هم برای فرمانده کل سپاه در آن گنجانده شده است! یعنی فرمانده کل سپاه برای آنکه بداند خودش چه گفته یا چه اقدامی کرده تولید بولتن سفارش می‌دهد؟

موضوع بولتن‌ های محرمانه فارس به نشست روسای قوا هم رسید.

روز شنبه در نشست روسای قوا که در دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد، سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه، خبرسازی‌های دروغ و فاقد اعتبار و سند را بخشی از عملیات روانی دشمن و در چارچوب فتنه‌انگیزی‌های اخیر دانستند و تصریح کردند:

مراجع ذیصلاح اعتبار اینگونه خبرسازی‌های بی‌اساس را رد کردند و جامعه آگاه و بصیر ایران اسلامی نیز نشان داده‌اند که تحت‌تاثیر اینگونه جریان‌سازی‌ها که با هدف موج‌سواری و برهم‌زدن ثبات جامعه صورت می‌گیرد، قرار نخواهند گرفت.

مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب هم نوشت:

علاوه بر آنکه اغلب اخبار و مواضع منسوب به ‎رهبر معظم انقلاب در ‎بولتن خبری یک مجموعه رسانه‌ای، به‌دلیل غیردقیق، ناقص و گاه جعلی بودن غیرمعتبر است، باید به اغراض شوم دشمن توجه داشت که اخباری دروغ را به‌عنوان اخبار این بولتن محرمانه مطرح کند.

همچنین خبرگزاری ایسنا در گزارشی با تیتر «راست و دروغ‌های «پاداش سیاه»/ آنچه در هک خبرگزاری فارس اتفاق افتاد»، نکاتی را درباره‌ ی جزئیات این اتفاق مطرح کرده است.

در این گزارش ادعا شده که فرد داخل ویدئوی جنجالی منتشر شده، دیگر فعالیتی در این خبرگزاری ندارد و آن فیلم مربوط به دانشکده‌ی فارس بوده است.

ایسنا درباره‌ی بولتن‌ها هم مدعی شده «این بولتن‌ها سال‌هاست که توسط قائم مقام این خبرگزاری توزیع می‌شود و وی پیش از حضور در خبرگزاری فارس نیز به صورت شخصی چنین بولتن‌هایی را تولید کرده و به صورت محدود توزیع می‌کرده است… فرد توزیع کننده این بولتن‌ها بارها تاکنون بابت محتوای نادرست منتشر شده از سوی دستگاه‌های مسئول مواخذه شده و سال‌هاست که اجازه انتشار این اخبار در رسانه‌ها وجود ندارد».

در این گزارش درباره‌ی برخی فعالان رسانه‌ای اصولگرا که چند ماه پیش بازداشت شدند هم آمده است: «از سوی دیگر چندی پیش گروهی دیگر از افراد به دلیل انتشار اخبار مشابه در برخی کانال‌های تلگرامی دستگیر شدند و پرونده آنها در دستگاه قضایی مفتوح است و پیش‌بینی می‌شود به زودی دادگاه آن‌ها برگزار شود».

ایسنا درباره‌ی حفره‌ی امنیتی که باعث هک شدن خبرگزاری فارس شد نیز توضیحاتی داده است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • بهزاد آذر ۱۵, ۱۴۰۱

    خخخ جمع نمیشه, نه؟؟؟

    • مهدی آذر ۱۶, ۱۴۰۱

      … بولتن رو کامل بخونی جا به جاش نوشته بر اساس شنیده ها

      • . آذر ۱۷, ۱۴۰۱

        بر اساس شنیده ها ؟ شما رو نخورده ندیده نشنیده میشه شناخت

      • ....... آذر ۱۷, ۱۴۰۱

        مردم رو تو روز روشن، تو خیابون و ماشین و…. میکشن و گردن نمیگیرن، اصلا انکار میکنن . کی بود کی بود؟ من نبودم!
        اینو که معلومه انکار میکنید