معرفی جنگل های شمال؛ طبیعت مازندران و گرگان 

معرفی جنگل های شمال؛ طبیعت مازندران و گرگان 

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اکثر ما ایرانیان تجربه سفر به مناطق شمالی ایران از رشت و گیلان و آستارا گرفته تا سواحل بابلسر و فریدون‌کنار مازندران را داریم. کافی است تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات عید نوروز از راه برسد تا اولین تصمیم، سفر ما به شمال ایران باشد. اما طبیعت شمال ایران تنها دریای آن نیست؛ جاذبه‌های دیدنی خطه سرسبز و بکر شمال آنقدر خیره کننده است که غافل شدن از آن نیمی از لذت سفر را ازبین می‌برد. در ادامه با هم به شمال ایران، منطقه گلستان و مازندران سفر می‌کنیم و به معرفی جنگل‌ های شمال، طبیعت مازندران و گرگان می‌پردازیم.

پارک ملی گلستان، از بهترین جنگل های شمال

اگر از نواحی شرقی ایران به سمت شمال سفر کنید، در مسیر خود ابتدا از استان گلستان و شهر زیبای گرگان عبور خواهید کرد. حال در سفری که باهم در پیش داریم، قبل از رسیدن به استان مازندران سری به طبیعت و جنگل‌های بکر اطراف گرگان می‌زنیم و با جاهای دیدنی استان گلستان آشنا می‌شویم. در مسیر رسیدن به شهرستان گرگان و چند کیلومتر قبل‌تر از آن، پارک جنگلی بزرگی به نام پارک ملی گلستان واقع شده است. این پارک بیشترین قدمت را نسبت به سایر پارک‌های ملی ایران دارد. این پارک ملی حیاط وحش و پوشش گیاهی متنوعی را در خود جای داده است. اکثر مسافرانی که از این مسیر عبور می‌کنند، قبل از گذشت از آن، لحظاتی را برای صرف ناهار و صبحانه در این منطقه زیبا سپری می‌کنند. این جنگل پناهگاه انواع حیوانات وحشی است که برخی از آن‌ها گاه در کنار جاده دیده می‌شوند. گرازها از دسته حیوانات این منطقه به شمار می‌روند که ارتباط خوبی با مسافران این منطقه نیز دارند.

در پارک ملی گلستان گونه‌های گیاهی بسیار متنوعی نیز وجود دارد که می‌توان به گونه‌های گیاهی مانند ممرز، بلوط، پلت، کرکو، افرا اشاره کرد. درختان میوه‌دار این منطقه نیز شامل ازگیل، زالزالک، گوجه وحشی، گلابی وحشی، انار وحشی، شیرخشت، گز، گون، زرشک، توت، انجیر، خارشتر و… می‌شود. پارک ملی استان گلستان در ۱۱۵ کیلومتری غرب بجنورد و ۳۰ کیلومتری شرق شهر گالیکش از توابع مینوشهر واقع شده است و با نام گلوگاه استان گلستان شناخته می‌شود.

معرفی جنگل های شمال؛ طبیعت مازندران و گرگان 

ناهارخوران از جاهای دیدنی اطراف گرگان

پس از پارک جنگلی گلستان، با طی کردن مسیری کوتاه می‌رسید به منطقه ناهارخوران استان گلستان، یکی از محبوب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری که طرفداران زیادی نیز دارد. جنگل ناهارخوران در نزدیکی شهرستان گرگان و در فاصله ۸ کیلومتری آن قرار دارد و از تفرجگاه‌های دیدنی این شهر به شمار می‌رود. یکی از دلایلی که مسافران جذب این منطقه می‌شوند، هوای مطبوع و نسبتا خنک آن در فصل تابستان است. درون جنگل ناهارخوران، رودخانه زیارت جریان دارد که تنها رودخانه این بخش است. اگر بعد از تفریح در ناهارخوران نیاز به اقامتگاه داشتید، می‌توانید با طی کردن ۸ کیلومتر وارد شهرستان گرگان شوید و در هتل های گرگان اقامت کنید.

علاوه بر این در این جنگل چندین چشمه نیز وجود دارد که معروف‌ترین آن سفیدچشمه است و در ارتفاعات اطراف ناهارخوران دیده می‌شود. برای تفریح و لذت از این بخش می‌توانید در بلوار ناهارخوران، پیاده‌روی، جنگل‌نوردی و کوهنوردی کنید و از طبیعت بکر و زیبای آن دیدن کنید. پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران متراکم است؛ درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی و کاج، سرو، ماگنولیا، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا پوشش گیاهی غیربومی ناهارخوران را تشکیل می‌دهند. از دیگر امکانات تفریحی ناهارخوران می‌توان به شهربازی ناهارخوران، ایستگاه اتوبوس چتری، رستوران‌ها و کافه‌ها و آبشار مصنوعی اشاره کرد.

جنگل النگدره، از جنگل های شمال ایران

پس از کمی وقت گذراندن و گردش در منطقه‌ی دیدنی ناهارخوران، با طی مسیر ۳ کیلومتری، می‌رسید به جنگل‌های سرسبز النگدره که در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده است. این پارک جنگلی یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری کشور است که در شهرستان گرگان استان گلستان واقع است. پارک جنگلی النگدره مساحتی بالغ بر ۱۸۵ هکتار دارد و یکی از معروف‌ترین جنگل‌ های شمال کشور محسوب می‌شود.

با کمی قدم زدن و پیاده‌روی در داخل این جنگل، آبشار و چشمه‌سارهای متعدد را خواهید دید. از وسط جنگل و از قسمت جنوبی تا شمال آن، رودخانه ملاشی جریان و در نزدیکی آن سه چشمه وجود دارد. درختانی چون انجیلی، ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خرمندی پوشش گیاهی انبوه النگدره را تشکیل می‌دهند. در پارک جنگلی النگدره، امکانات تفریحی و رفاهی زیادی مانند جاده سلامتی، مسیر چوبی، ایستگاه دوچرخه‌سواری، زمین بازی کودکان، زمین ورزش بزرگسالان، خودروهای برقی، صندلی، نیمکت، آلاچیق سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، ساختمان نگهبانی و بوفه وجود دارد.

دریاچه توشن در دل جنگل های شمال

کمی آن طرف‌تر از جنگل‌های النگدره، دریاچه توشن واقع شده است. تصور کنید در دریاچه‌ای آرام پر از ماهی در وسط چمن‌زار و محصور شده با درختان بلند سرسبز اطراف آن قرار دارید. این دریاچه دقیقا رویای شماست. اگر از گرگان ۵ کیلومتر به سمت جنوب بروید، به روستای توشن و دریاچه زیبای آن می‌رسید. روستای «توشن» به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه، آب و هوای معتدل و مرطوب، مناطق جنگلی، دریاچه و سد و همچنین نزدیکی به شهر گرگان، از سال‌های گذشته مورد توجه اهالی این شهرستان و گردشگرانی که این مکان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کردند، قرار گرفته است. آب و هوای خوب اطراف دریاچه، امکان ماهیگیری و قدم زدن در اطراف آن، دریاچه توشن را به جایی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. توشن در نزدیکی النگدره است و از جاهای دیدنی جنگل گرگان محسوب می‌شود. برای رسیدن به دریاچه توشن باید از قسمت جنوبی گرگان حرکت کنید و وارد بلوار شهید صیاد شیرازی و سپس جاده توشن شوید.

جنگل شصت کلا از زیباترین جنگل های شمال

با عبور از شهرستان گرگان و گردش در مرکز این شهر، با خروج از این منطقه، پس از طی چند کیلومتر به جنگل‌های شصت کلا می‌رسید. جنگل شصت کلا یکی از جاذبه‌های دیدنی گرگان است. جنگل‌های بکر شصت کلا در ۶ کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار گرفته است و در نقاط بکر و دور از دسترس آن جانوران وحشی و درنده نیز دیده می‌شود. رودخانه شصت کلا به طول تقریبی ۴۳ کیلومتر از دامنه‌های شمالی کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته و با عبور از دره‌ها و جنگل‌های زیبا به رودخانه قره سو می‌ریزد. این رود زیبا در مسیر خود آبشارهایی چون باران کوه و شصت کلاته را به وجود است.

در میان آبشارهای استان گلستان، آبشار باران کوه یکی از زیبا‌ترین مکان‌های دیدنی استان گلستان است که به علت مسیر طولانی پیاده روی و دسترسی سخت‌تر همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است. این مکان زیبا با آبشارهای بی‌نظیرش، تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برایتان رقم می‌زند.

جنگل های دیدنی مازندران، طبیعت اطراف ساری

در مسیر سفر پس از تفریح و بازدید از مناطق سرسبز استان گلستان، کم کم به شهرهای شمالی‌تر ایران نزدیک می‌شویم. از بخش‌های معروف مازندران، مرکز این استان یعنی شهرستان ساری است. اگر قصد اقامت در این شهر را دارید پارمیس پلاژ راه آهن ساری مکان خوبی برای اقامت در این شهرستان است که مساافران زیادی از آن استقبال می‌کنند. جنگل‌های زیبای ساری نیز، از جاذبه‌های گردشگری بکر و جذاب آن به شمار می‌روند. در ادامه با جنگل‌ های شمال ایران در مازندران، آشنا خواهیم شد.

جنگل لفور، جنگل زیبای شمال

جنگل لفور بخشی از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی است که از گزینه‌های فوق‌العاده برای طبیعت‌گردی در مازندران به حساب می‌آید. این جنگل، جاذبه‌های زیادی را در خود جای داده است که از جمله آن می‌توان به آبشارهای متعددی نظیر هفت آبشار، گزو، پلنگ‌دره، آبشار آهکی اسکلیم و… اشاره کرد. اهمیت جنگل لفور فقط به پوشش گیاهی آن نیست؛ وجود چشمه‌ها، آبشارها، درختان، گیاهان، پرندگان و گونه‌های جانوری و حیوانات جنگل شمال، باعث جذابیت بیش از پیش این منطقه شده است. برای بازدید از این منطقه زیبا می‌توانید با خرید بلیط قطار ابتدا به شهرستان ساری رسیده و پس از اقامت با تورهای ویژه از این مکان بازدید کنید.

معرفی جنگل های شمال؛ طبیعت مازندران و گرگان 

جنگل لفور در دهستان لفور در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد که از جنوب به ارتفاعات البرز، از غرب به منطقه بابل‌کنار، از شمال به جنگل‌های شیرگاه منتهی می‌شود. هفت آبشار بزرگ و کوچک در جنگل وجود دارد که به هفت آبشار تیرکن معروف هستند. بلندترین آبشار این مجموعه، ارتفاعی در حدود ۹ متر دارد و حوضچه‌ای در پایین آن دیده می‌شود. آبشار اسکلیم از دیگر جاذبه‌های گردشگری مازندران در میان جنگل‌های سرسبز لفور است و آن را عروس آبشارهای سوادکوه می‌دانند. دورتادور این آبشار با انواع درختان احاطه شده که زیبایی آن را دوچندان کرده‌ است.

جنگل ارفع ده

یکی از مناطق ییلاقی شمال کشور در مازندران، جنگل ارفع ده است که به‌خاطر دسترسی سخت به آن، بکر و دست نخورده باقی مانده است. جنگل‌های بکر مسیرهایی دشوار دارند و به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، همواره در پوششی از مه هستند و مناظر زیبایی را پدید می‌آورند. وجود گونه مختلف درخت‌ها و درختچه‌هایی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، آلاش و لازه به‌همراه گیاهان ریشه‌دار وحشی نظیر ازگل، ولیک، زال زالک، سولس و ته دونه بر جذابیت‌های جنگلی این منطقه افزوده است. جنگل ارفع ده در استان مازندران، بخش مرکزی شهرستان سوادکوه قرار دارد که از پل سفید ۳۰ کیلومتر و از تهران ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد. ارفع ده در هر فصل سال، جلوه زیبای خود را دارد. بهار این منطقه مملو از طراوت و زیبایی است؛ تابستان با هوای خنک، جایی دنج برای فرار از گرما است؛ پاییز رنگ‌های رویایی و زمستان سکوت خود را دارد.

نمک‌آبرود، زیبایی چشم‌نواز جنگل های شمال

نمک آبرود یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی و گردشگری شمال کشور است که در استان مازندران و ۱۲ کیلومتری چالوس قرار دارد. علاوه بر محیط سرسبز و آب‌وهوای بسیار خوب این منطقه، مهم‌ترین دلیل شهرت آن را می‌توان تله کابین نمک آبرود دانست که مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. اگر به شمال کشور سفر کردید، بازدید از این مکان را از دست ندهید. در ارتفاعات کوه‌های نمک‌آبرود شاهد درختان بلند قامت و سرسبز، نیمکت‌های چوبی در مسیر و بوفه‌ها و مه درون کوه خواهید بود. از امکانات تفریحی آن نیز می‌توان به مرتفع‌ترین تله کابین کشور، پیست دوچرخه‌سواری، مرکز تفریحی ساحل دریا، زمین اسکیت، زمین تنیس، شهربازی کودکان، زیپ لاین، پینت بال، موتور چهار چرخ، پرواز با هواپیمای دو نفره و… اشاره کرد. پارک جنگلی نمک آبرود از بهترین جنگل های شمال و برترین جاهای دیدنی نمک آبرود است که خطوط تله کابین از آن می‌گذرد و گوشه‌ای از زیبایی‌های آن را به نمایش می‌گذارد.

معرفی جنگل های شمال؛ طبیعت مازندران و گرگان 

جنگل دالخانی رامسر؛ جنگل مازندران

یکی از زیباترین جنگل های شمال ایران، جنگل سحرانگیز دالخانی‌ست که در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر واقع شده است. جنگلی نیمه کوهستانی که در ارتفاعات کوهستان البرز و در مسیر جاده ییلاقِ جنت رودبار واقع شده است و گردشگران را به سوی زیبایی‌های خود جلب می‌کند.

یکی از تفریحاتی که شما را وسوسه می‌کند تا سری به جنگل دالخانی بزنید، عکاسی از منظره‌های بدیع و جذاب آن در فصل‌های مختلف سال است. اگر هم از طرفداران پیک نیک در هوای باز هستید، باز هم دالخانی گزینه‌ای عالی برای گشت‌و‌گذار آخر هفته محسوب می‌شود. در طول مسیر جنگل دالخانی به غیر از دیدنی‌های طبیعی، خوراکی‌های خوشمزه مانند انواع ماهی‌های پرورشی، عسل و میوه‌های محلی نیز به چشم می‌خورند که می‌توانند سوغاتی‌های خوبی از رامسر به شمار بیایند. برای جنگل‌نوردی در دالخانی، تورهای زیادی برگزار و بسته به راهنمای گروه، مسیرهای متفاوتی برای گذر در جنگل انتخاب می‌شود.

جنگل لاجیم

جنگل لاجیم در استان مازندران، در منطقه‌ی سوادکوه از رشته کوه‌های استان البرز شرقی، واقع شده است. این جنگل بدلیل داشتن آب و هوای مرطوب دارای پوشش گیاهی متنوع وغنی دارد. این محدوده جغرافیایی در سرما و یخبندان پوشش گیاهی خود را حفظ کرده و به همین دلیل دارای درختان کهنسال بسیاری است. روستای لاجیم از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه، در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی پل سفید و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ساری قرار دارد.

در انتها

در این مطلب به همراه شما سفری کوتاه و هیجان‌انگیز از جنگل‌های گرگان تا مراتع و ارتفاعات سرسبز ساری داشتیم. آشنایی با جنگل های شمال ایران راهنمای خوبی برای سفری خاطره‌انگیز به این مناطق است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو هتل می‌توانید به وبسایت گردشگری یوتراوز مراجعه کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود