بوتاکس معده چیست و چه عوارضی دارد؟

بوتاکس معده چیست و چه عوارضی دارد؟

امروزه نداشتن اضافه وزن و داشتن اندامی متناسب، هم به منظور سلامتی و هم زیبایی، اهمیت بسیاری یافته است. شاید بهترین راه برای کاهش وزن، رژیم غذایی و ورزش باشد، اما همیشه بهترین راه آسان ترین راه نیست. بسیاری بارها و بارها، رژیم های غذایی مختلف را امتحان کرده اند، اما نتوانسته اند با حفظ رژیم غذایی خود به وزن دلخواه برسند. اگرچه باشیدن اسم بوتاکس ممکن است در ابتدا به یاد تزریق هایی برای کاهش چین و چروک بیافتیم، اما جالب است که بدانید بوتاکس معده، روشی برای کاهش وزن است که بیش از پیش طرفدارانی پیدا کرده است.

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده

در این روش، عضلات معده پس از تزریق بوتاکس، شل شده و باعث می شود تا انقباضات عضلانی کمتر شوند. علاوه بر این، تزریق بوتاکس معده، موجب احساس سیری طولانی مدت شده و بدین ترتیب مصرف غذا کمتر خواهد شد. در حقیقت در این روش، بوتاکس به عضلات معده تزریق می شود و جلوی آزاد شدن ماده استیل کولین (Acetylcholine) را می گیرد. این ماده انتقال دهنده سیستم عصبی است که باعث ایجاد انقباض در ماهیچه های صاف می شود. اینکار باعث کاهش انقباضات عضلات معده شده و زمان تخلیه غذا از معده را طولانی می کند. در نتیجه میزان گرسنگی کاهش می یابد و به مرور زمان کاهش وزن رخ می دهد. لازم به ذکر است که این درمان جزء عمل های لاغری نیست. عمل لاغری تعریف دیگری دارد و مکانیزم کاهش وزن آن بسیار موثرتر و متفاوت تر است.

چه کسانی برای بوتاکس معده مناسب هستند؟

بوتاکس معده

به طور کلی هر کس که اضافه وزن زیاد یا چاقی داشته باشد می تواند با کمک بوتاکس معده وزن کم کنند. با این حال برخی شرایط وجود دارند که در صورت دارا بودن آن ها کاندید بهتری برای این درمان خواهید بود:

– با ورزش کردن و پیروی از انواع رژیم لاغری تاکنون وزن کم نکرده اید

– مشکل و بیماری مرتبط با معده مانند زخم معده و ورم معده ندارید

– شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۳۰ دارید

چرا شاخص توده بدنی مناسب برای بوتاکس معده باید زیر ۴۰ باشد؟

زیرا میزان کاهش وزن با این روش کم است؛ حال آنکه افراد با شاخص توده بدنی بالای ۴۰ به قدری اضافه وزن دارند که بوتاکس تنها مقدار کمی از آن را کاهش می دهد. افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۳۵ و بالای ۴۰ دارند میبایست با کمک یک جراح لاغری خوب اقدام به کاهش وزن کنند.

بوتاکس معده چگونه انجام می شود؟

بوتاکس معده

از بوتاکس معده برای لاغری و کاهش وزن استفاده می شود که معمولاً از طریق آندوسکوپی صورت می گیرد. در این روش مقدار مشخصی از بوتاکس به داخل معده تزریق می شود تا با کاهش انقباض های عضلانی معده و همچنین میزان ترشح هورمون گرلین به کاهش وزن بیمار کمک کرد.  در واقع، هورمون گرلین در سراسر مخاط معده ترشح شده و به عنوان یکی از اولین هورمون های اولیه تحریک کننده احساس گرسنگی در نظر گرفته می شود. بنابراین تزریق بوتاکس و کاهش گرلین، باعث افزایش احساس سیری شده و در نهایت بیمار با کاهش وزن خود روبرو خواهد شد.

برای تزریق بوتاکس به معده، آندوسکوپی را از دهان به سمت معده برده و در نهایت تزریق بوتاکس انجام می گیرد. با قرارگیری آندوسکوپی، پزشک معمولا تزریق بوتاکس را به نقاط خاصی از دیواره معده انجام می دهد تا با این کار باعث شل شدن عضلات معده گردد.

بوتاکس معده

البته، بوتاکس تنها به شل کردن و عدم انقباضات معده، بسنده نمی کند و با مسدود کردن عصب مرکزی معده، که احساس گرسنگی و سیری را کنترل می‌کند؛ موجب می شود تا پس از عمل به شکلی طولانی تر و سریع تر احساس سیری کنید. به عبارتی دیگر، با مهار انقباض عضلانی دیواره های مشخص شده در معده از طریق بوتاکس، فرآیند گوارش و تحرک معده کندتر می شود. همچنین با کاهش هورمون گرلین، احساس سیری بیشتر شده و در نهایت مدت زمان بیشتری از خوردن غذا و خوراکی خودداری خواهید کرد.

بوتاکس معده

بهتر است بدانید که، میزان تزریق بوتاکس بر اساس شرایط شما و تشخیص پزشک بوده نه به صورت مشخص تعیین شده. همچنین، این روش به عنوان یک روش سرپایی شناخته می شود که احتیاجی به ماندن در بیمارستان نخواهید داشت. کل پروسه تزریق بوتاکس در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیق طول می کشد و پس از آن به خانه بر می گردید و روز بعد فعالیت های عادی خود را از سر می گیرید.

مزایای بوتاکس معده

بوتاکس معده

بوتاکس معده و دیگر روش های نوین تنها تا حدی به کاهش وزن شما کمک می کنند؛ بنابراین، انتظار معجزه و خوش فرم شدن بدن پس از این نوع جراحی را نداشته باشید. با این حال، تزریق بوتاکس دارای مزایای خاصی است که باعث شده تا برخی افراد به استفاده از این روش ترغیب شوند:

– روشی غیر جراحی و غیر تهاجمی

– عدم نیاز به برش، بخیه و پانسمان

– دارای کمترین میزان عوارض و خطرات احتمالی

– بهبودی بسیار سریع بیمار در مقایسه با سایر روش های درمانی چاقی

– بازشگت سریع به فعالیت های روزانه

– عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان

معایب بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده

هر جراحی در کنار مزیت های خاصی که دارد، دارای یک سری عوارض نیز است. با این حال، برخی از معایب بوتاکس معده عبارتند از :

– نتایج انجام بوتاکس معده معمولا به صورت موقتی است.

– برای نتیجه بخش بودن این روش، گاهی نیاز است تا ۱۸ ماه، جلسات پیگیری را انجام دهید.

– در مقایسه با جراحی چاقی، میزان کاهش وزن نسبتا کمتر خواهد بود.

– باید بعد از تزریق بوتاکس، وزن خود را مدیریت نمایید.

– در صورتی که دستورالعمل های غذایی ارائه شده و برنامه های ورزشی را به صورت جدی رعایت نکنید؛ شانس موفقیت بسیار کمی خواهید داشت.

بوتاکس معده چه عوارضی دارد؟

بوتاکس معده

وارض خاصی برای بوتاکس معده گزارش نشده است و موردی که منجر به آسیب جدی شده باشد دیده نشده است. با این حال برخی عوارضی که ممکن است فرد بعد از تزریق تجربه کند عبارتند از:

– حالت تهوع

– استفراغ

– سردرد

– احساس نفخ و درد خفیف شکم

همچنین برخی از متخصصان معتقدند که در موارد بسیار نادر ممکن است این مشکلات برای برخی از افراد ایجاد شود:

– ضعف عضلانی در سراسر بدن

– درد یا تورم

– مشکلات تنفسی

– دوبینی

– نکروز معده

– از دست دادن کنترل مثانه

اثر بوتاکس معده از چه زمانی شروع می شود؟

حدودا ۲ تا ۳ روز بعد از اینکه تزریق انجام شد تاثراتش خود را نشان می دهد. بعد از این مدت احساس گرسنگی بیشتر می شود و بعد از خوردن غذا زود سیر می شوند. البته کاهش وزن از ابتدا آغاز نمی شود و حدودا بعد از ۲ هفته متوجه لاغری می شوید.

میزان کاهش وزن بعد از بوتاکس کردن معده  چقدر است؟

بوتاکس معده

افراد کاندید این درمان، می توانند انتظار داشته باشند که بین ۵ تا ۱۰ درصد کل اضافه وزنشان کاهش پیدا کند. چنانچه همه چیز به خوبی پیش برود می توان انتظار داشت که تا ۱۵ درصد از اضافه وزن نیز کاهش یابد.

مراقبت های بعد از بوتاکس معده

هرچند که انجام این درمان می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند اما نباید از آن انتظار معجزه داشت. قطعا بعد از این روش باید سبک زندگی نیز تغییر کند و رژیم غذایی سالم تر همراه با فعالیت ورزشی را در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید:

با پرطرفدارترین عمل های جراحی زیبایی آشنا شوید

عجیب ترین رژیم های لاغری دنیا؛ از رژیم خواب تا رژیم سیگار

بدون نظر

ورود