بیوگرافی آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار جنجالی صدا و سیما

بیوگرافی آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار جنجالی صدا و سیما

آمنه سادات ذبیح پور، خبرنگار جنجالی صدا و سیما، بار دیگر و این بار با توییت خود درباره ی ماجرای بازگرداندن هواپیمای حامل همسر و دختر علی دایی خبرساز شده است.

ذبیح پور در توییتر خود نوشت: «دوران بزن در‌رو تمام شده.»

او این توییت را با هشتگ علی دایی منتشر کرده است.

توییت ذبیح پور واکنش های زیادی را به دنبال داشته و حتی با انتقاد شدید روزنامه اصولگرای فرهیختگان مواجه شده است.

مسعود فروغی، سردبیر فرهیختگان در یادداشتی انتقادی با تیتر «دوران بی‌عقلی در رسانه کی تمام می‌شود؟» نوشت:

به هر دلیل امنیتی یا سیاسی اجازه سفر همسر و دختر علی دایی به خارج از کشور داده نشده است. فرض اول اینکه دلیل دستگاه‌های تصمیم‌گیر متقن است، مثلا کدی امنیتی یا داده‌ای پنهان دارند که این سفر نباید انجام شود و جلوی آن در هنگام پرواز گرفته شده. فرض دوم اینکه تصمیمی که سفر آنها را ناتمام گذاشت بر مبنای دلیلی قابل دفاع نباشد. آنچنان که اگر سفر انجام می‌شد سنگی از آسمان به زمین نمی‌آمد. چون خود علی دایی در ایران است و سفر دو عضو خانواده‌اش نمی‌تواند مشکلی درست کند.

در هر دو فرض اقناع افکار عمومی برای این تصمیم خاص، سخت است. به هرحال در فضای ملتهب ماه‌های اخیر مهمترین مولفه، نحوه توضیح وقایع است تا آنجا که هر وقت واقعیتی را دیر، بدفهم، با زبانی نچسب و غیرقابل دفاع ارائه کردیم، میدان برای جولان رسانه لندن نشین فراهم شد و افکار عمومی رها شده، ضربات جبران ناپذیری خورد.

در همین ماجرای سفر خانواده علی دایی چه با فرض داشتن دلیل امنیتی چه با فرض نبود آن، کار پیچیده‌ای برای گفتگو با افکار عمومی داریم. به هر حال جلوی سفر دو عضو خانواده او به دوبی گرفته شده، دو نفری که اطلاعات عمومی درباره آنها نشان دهنده حساسیت سفر نیست. فرض می‌کنیم دلایلی غیرقابل بازگو شدن وجود دارد. چون دلایل غیرقابل گفتن است باید جمله‌ای از رهبر انقلاب که در برابر دشمن خارجی مطرح شده را برای ماجرای سفر همسر و دختر علی دایی به کار ببریم؟ این موضع و امثال آن، فریاد درد بی عقلی در عمومی‌ترین رسانه ایران است. فریادی که جامعه با صدای بلند می‌شنود و اگر به دادش نرسیم شاید دیر شود. اینکه علی دایی درباره مرگ یک دختر دانش آموز اردبیلی خلاف واقع گفت مجوز تشدید نفرت‌انگیزی بین حاکمیت و چهره‌های ورزشی و هنری نیست. اینکه علی دایی هنوز بابت آن دروغ عذرخواهی نکرده دلیل نمی‌شود به اسم خبرنگار تلویزیون حرفی از رهبر انقلاب درباره موضوعی دیگر را بر سر او بزنیم. من نمی‌دانم همسر و دختر دایی برای چه به دوبی می‌رفتند، حتی نمی‌دانم دایی چطور با وجدان خودش کنار می‌آید وقتی به اسم او عده‌ای از هموطنان راه را اشتباه رفتند، اما می‌دانم این موضع خبرنگار صدا و سیما نه کسی را قانع می‌کند نه سودی به حال حاکمیت دارد، فقط نفرت را زیاد می‌کند.

بیوگرافی آمنه سادات ذبیح پور

آمنه سادات ذبیح پور متولد سال ۱۳۶۳ در تهران است.

در سال ۸۲، زمانی که ۱۹ سال داشت وارد باشگاه خبرنگاران جوان شد. نام وی با پیوستن به اخبار ۲۰:۳۰ و تهیه ی گزارشات سیاسی بحث برانگیز برای این بخش خبری به بر سر زبان ها افتاد. او در اسفند ۱۴۰۰ به عنوان سرپرست سردبیری گروه رسانه‌ های فارسی‌ زبان بیگانه صدا و سیما منصوب شد.

در سال ۹۲، در پایان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، طی مراسمی از خبرنگاران حوزه دولت تقدیر به عمل آمد که در آن از ذبیح پور نیز به عنوان برترین و رکوردارترین خبرنگار دوره ی ۸ ساله ی دولت های نهم و دهم تجلیل شد.

در سال ۹۸ یک زندانی سیاسی ذبیح پور را به بازجویی و اخذ اعتراف اجباری از وی متهم کرد.

سپیده قلیان که در جریان اعتراضات سال ۹۷ کارگران هفت تپه بازداشت و در مستندی به نام «طراحی سوخته» اعترافاتش در بخش خبری ۲۰:۳۰ پخش شده بود، بعد از آزادی موقت در توییتی اینگونه مدعی شد: «در مراحل تولید مستند “طراحی سوخته”، شخص خانم آمنه سادات ذبیح‌پور، در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجهٔ جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین، در اختیار ما بگذارد.»

ذبیح پور در پاسخ به ادعای قلیان، ضمن تکذیب دیدار رو در رو با وی تأکید کرد که تنها بازجوی قلیان را در تهران دیده بود.

آبان ماه ۱۴۰۱ وزارت خزانه‌ داری ایالات متحده چند تن از چهره های صدا و سیمای جمهوری اسلامی از جمله آمنه سادات ذبیح پور را به اتهام پخش اعتراف اجباری از بازداشت‌ شدگان تحریم کرد. وی ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱ نیز به اتهام نقض حقوق بشر از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۱ نظر

ورود

  • اسمال دی ۷, ۱۴۰۱

    درسته نباید از روی ظاهر انسانها قضاوت کرد
    ولی خداییش از رو چهره و حالت صورتش معلومه چه جور ادمیه
    هر کار خدا حکمتی داره

    خوی و باطن اکثر مخلوقات به ظاهرشون همخوانی داره. مگر در موارد خاص
    مثلا قورباقه های سمی رنگاوارنگ (زیبا و فریبنده و خطرناک)
    شیر نر ابهت و مردانگی داره. معمولا تکی میره شکار . یا اصلا نمیره ..
    کفتار
    کفتار ، کاملا ظاهر و باطنش یکیه.. کریه منظر ، ترسو ، فقط وقتی شجاعه و کری میخونه که رفیقاشم باهاشن
    وگرنه تکی گیرش بیاری ، بیوجوده و ترسو و بزدل

    اینجاست که بزرگی خدا پی میبری

    البته اینا فقط مثاله.
    امام علی هم با حیوانات زیاد مثال میزد. پس به کسی بر نخوره

    • ابی دی ۷, ۱۴۰۱

      برای چی بهشون بربخوره.دقیقا مثالت درست بود،این واقعا کریع امنظر هست .بخدا شبیه عکسهای پری بلنده ست.فقط تروخدا قبل قضاوت برین عکساشونو مقایسه کنید

  • . دی ۷, ۱۴۰۱

    سبک مغز و پوک مغزه این فا.طی کماندو

  • زرتشت دی ۷, ۱۴۰۱

    هر زمان خواستی…ترک کنی عکس اینو ببین

  • حامد دی ۷, ۱۴۰۱

    یه موجود رقت انگیز و حال بهم زن در ظاهر و باطن

  • ابی دی ۷, ۱۴۰۱

    یکی از چرک ترین آفریده های دست پاک خالق.واقعا نوبره همچین خالقی،خلقت کنه،بعد گند بزنی به کل کائنات.
    لعنت زمین و زمان به آمنه

  • HH دی ۸, ۱۴۰۱

    روزیاتو : کامنت سایت کم شده چیکار کنیم بحث راه بندازیم خیلی هم تند نشه؟
    آها میریم سراغ آمنه سادات ذبیح پور.

  • p اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲

    چطور یک نفر میتونه اینقدر ….. واقعا تهوو اوره ظاهر و باطن این ادم معلومه

  • شهناز تیر ۲۸, ۱۴۰۲

    خیلی شبیه معصومه علی نژاد است. این ….. معصومه علی نژاد هم همین شغل را داشت و لوح تقدیر هم گرفته بود و یکباره از آمریکا سربرآورد. امیدوارم این …هم ….را به جمهوری اسلامی نشان دهد. اینها همشون یک مشت نون به نرخ روز خور هستند.

  • امیر شهریور ۱۱, ۱۴۰۲

    ومن بعمل مثقال ذره شره یره
    خانم ارپای فتاده سنگ زدن کار انسان نیست