اخبار جدید درباره جزئیات حمله پهپادی به کارخانه مهمات سازی اصفهان و عاملین آن + ویدئو

اخبار جدید درباره جزئیات حمله پهپادی به کارخانه مهمات سازی اصفهان و عاملین آن + ویدئو

اطلاعات تازه ای درباره ی حمله پهپادی شنبه شب به کارخانه مهمات سازی وزارت دفاع در اصفهان و عاملین احتمالی آن منتشر شده است.

روایت شورای عالی امنیت کشور از عامل حمله پهپادی اصفهان

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت نوشت:

اخبار رسیده حاکی است؛ قطعات ریزپرنده‌هایی که در اقدام خراب‌کارانه چند روز پیش علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود به همراه مواد انفجاری، با مشارکت و هدایت گروه‌های ضدانقلاب کُردی که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند وارد ایران شده است.

بر اساس اطلاعات دریافت شده، این گروه‌ها به سفارش سرویس امنیتی بیگانه پس از دریافت قطعات ریزپرنده‌ها و مواد انفجاری، آنها را از یکی از مسیرهای صعب‌العبور در شمال غرب وارد کشور کرده و به رابط سرویس در یکی از شهرهای مرزی تحویل داده‌اند.

این گزارش حاکی است؛ قطعات و مواد فوق در یک کارگاه مجهز با استفاده از نیروهای آموزش دیده مونتاژ و برای حمله خراب‌کارانه علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

در مردادماه سال جاری نیز یک گروه تروریستی از عناصر ضدانقلاب کُردی که از سوی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی برای انفجار در تاسیسات صنعتی اصفهان سازمان‌دهی شده بودند توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدند.

افراد دستگیر شده که برای انجام عملیات خراب‌کارانه از سوی عوامل موساد در یکی از کشورهای خارجی آموزش دیده بودند با انتقال تجهیزات و مواد انفجاری بسیار پیشرفته از طریق اقلیم کردستان عراق به کشورمان، قصد داشتند تاسیسات مهمی در اصفهان را منفجر کنند.

ضرورت جلوگیری از اقدامات مخرب و ضد امنیتی گروه‌های ضدانقلاب کُردی که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند بارها به دولت این کشور گوشزد شده است.

تداوم فعالیت‌های تروریستی این گروه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که دولت عراق هنوز نتوانسته به مسئولیت‌های قانونی خود در این خصوص به صورت کامل عمل نماید.

جزئیات دقیق حمله پهپادی اصفهان

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی جدید به ارائه ی جزئیات این حمله پرداخته است.

در این گزارش آمده:

خبرنگار ایرنا به جزئیات بیشتری از حمله ناکام شنبه شب به یکی از کارگاه‌های وزارت دفاع در اصفهان دست یافته که حاکی از عملکرد موفق سامانه‌های جنگ الکترونیک در مقابله با ریزپرنده‌های مهاجم است.

ساعت ۲۳:۳۰ شنبه ۸ بهمن سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر به قصد انجام حمله بر فراز یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در استان اصفهان به پرواز درآمدند که نهایتا با واکنش به موقع سامانه‌های پدافندی مستقر در مجموعه این حمله ناموفق و بدون تلفات جانی بود و تنها آسیب جزئی به سقف یکی از کارگاه‌ها وارد شد.

خبرنگار ایرنا در پیگیری از منابع آگاه و مطلع درباره این حادثه به جزئیات بیشتری دست یافت که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

در این حمله از سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر پیشرفته مجهز به بمبلت استفاده شده است و عوامل حفاظت پیرامونی مجموعه پس از شنیدن صدای کوادکوپترها با تجهیزات در اختیار از جمله سلاح و سامانه‌های جنگ الکترونیک اقدام به مقابله با این پرنده‌ها می‌کنند که موفق به ساقط کردن یک فروند از آنها می‌شوند.

یک فروند از این کوادکوپترها حین مقابله، لینک ارتباط GPS خود را در اثر جمینگ از دست می‌دهد و همین موضوع منجر به سقوط آن و برخوردش با سقف سوله می‌شود که فیلم منتشر شده در فضای مجازی از لحظه اصابت هم مربوط به این کوادکوپتر است که پس از اخلال در ارتباط آن و سقوطش به سقف سوله برخورد می‌کند.

این مجموعه پیش‌تر نیز تجربه موردی مشابه را داشته و تمهیدات در نظر گرفته شده پس از آن حادثه منجر به این می‌شود که خسارت قابل توجهی در این حمله به کارگاه‌ها و سوله‌های آن وارد نشود.

گفتنی است که یک فروند دیگر از این کوادکوپترها که در حین عملیات مقابله آسیب کمتری دیده در اختیار نیروهای حفاظتی مستقر در مجموعه قرار گرفته است.

همچنین خبرگزاری صدا و سیما تصاویر تازه ای کارخانه مهمات سازی وزارت دفاع در اصفهان پس از حمله پهپادی شنبه شب منتشر کرده است.

بمبلت چیست؟

بمبلت به بمب های کوچک هوایی گفته می شود که یک بمب خوشه ای را تشکیل می دهند.

ادعای اوکراین درباره حمله پهپادی اصفهان و واکنش شورای عالی امنیت ملی ایران

به نقل از العربیه، میخائیل پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در توییتر خود مدعی مرتبط بودن حمله پهپادی شنبه شب به کارخانه مهمات سازی وزارت دفاع در اصفهان با جنگ اوکراین شده است.

پودولیاک در توییتی مبهم نوشت:

منطق جنگ بی رحم و کشنده است. عاملان و همدستان را به شدت مؤاخذه می‌ کند.

وحشت در فدراسیون روسیه، بسیج بی پایان، دفاع موشکی در مسکو، سنگربندی در فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری، آماده سازی پناهگاه‌ ها.

شب انفجاری در ایران در تأسیسات تولید پهپاد، موشک و پالایشگاه های نفت.

اوکراین به شما هشدار داده بود.

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به ادعای مشاور رئیس جمهور اوکراین در توییتی نوشت:

توییت مشاور زلنسکی که تلویحا شراکت کی‌اف در اقدام علیه ایران را اعلام کرده با توجه به بیان ادعاهای مشابه از سوی مراجع نیمه رسمی اسراییل نه تنها از راهبرد مشترک آنها در تهدید امنیت ایران خبر می‌دهد بلکه در صورت عدم برائت رسمی دولت ‎اوکراین، تبعات سنگینی برایشان در پی خواهد داشت.

ادعای وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز درباره ی چگونگی و عاملین حمله پهپادی اصفهان

نشریه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و منابع آگاه مدعی شده در حالی که ایالات متحده و اسرائیل به دنبال راه های تازه ای برای مهار برنامه های هسته ای و نظامی تهران هستند، اسرائیل انبار مهمات سلاح در ایران را هدف حمله پهپادی قرار داده است.

به ادعای وال استریت ژورنال، حمله اخیر نخستین حمله ای است که در دوران جدید نخست‌وزیری نتانیاهو و کابینه راست گرای او انجام شده است. پیشتر اسرائیل مدعی شده بود در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۲۱ دست به عملیات نظامی در خاک ایران زده است.

به ادعای وال استریت ژورنال، این حمله در حالی انجام شده که مقامات اسرائیل و آمریکا در حال رایزنی درباره راه های تازه برای مقابله با نفوذ تهران و تعمیق همکاری های نظامی تهران و مسکو هستند. در همین راستا این نشریه به نقل از منابع آگاه مدعی شده ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا هفته گذشته در سفری از پیش اعلام نشده به اسرائیل برای گفتگو درباره ایران و سایر مسائل منطقه انجام داد.

همچنین روزنامه نیویورک‌ تایمز نوشته گمان می‌رود پهپاد‌هایی که سایت‌های اصفهان را هدف قرار دادند از داخل ایران پرتاب شده باشند.

این روزنامه نوشته این پهپاد‌ها به دلیل داشتن ۴ روتور، برد پروازی کوتاه، کوادکوپتر نامیده می‌شوند و در حمله روز شنبه گمان می‌رود که از داخل ایران بلند شده‌اند، منبع پهپاد‌ها مرموز است.

به نوشته ی این روزنامه، با توجه به اینکه اصفهان از مرز‌های بین المللی ایران دور است، همچنین احتمال دارد که پهپاد‌های شرکت کننده در این حمله داخل ایران سازماندهی شده باشد، اسرائیل پشت این حمله است.

واکنش آمریکا به حمله پهپادی اصفهان

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خبر داد که هیچ نیروی نظامی آمریکا در حملات به ایران شرکت نکرده است.

پیش تر نیز یک مقام آمریکایی به خبرنگار شبکه اسرائیلی کان گفته بود که هیچ نیروی نظامی آمریکا عملیاتی در داخل ایران نداشته است. وی افزوده بود که آمریکا همچنان تحولات را زیر نظر دارد.

ابراز نگرانی امارات از حمله پهپادی اصفهان

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات در واکنش به حمله پهپادی به کارخانه مهمات سازی وزارت دفاع در اصفهان، در توییتر خود نوشت: «تنش‌ های خطرناک اخیر در چند نقطه از منطقه از جمله انفجار رخ داده در اصفهان به سود منطقه و آینده آن نیست.»

این مقام ارشد اماراتی افزود: «علیرغم پیچیدگی مشکلات منطقه هیچ راه دیگری جز گفتگو و راه حل‌ های سیاسی برای دور شدن از تنش ها و حفظ ثبات و امنیت منطقه نیست.»

آیا میان حوادث اصفهان، آذرشهر و کرج ارتباطی وجود دارد؟

پس از حمله پهپادی به کارخانه مهمات سازی وزارت دفاع در اصفهان و وقوع آتش سوزی در یک کارخانه تصفیه روغن خودرو در آذرشهر ِ آذربایجان شرقی، ادعاهایی در فضای مجازی درباره ی وقوع انفجار در شهرهای دیگر همچون کرج و همدان و وجود ارتباط میان این حوادث مطرح شد.

با این حال، محمد باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی علت آتش سوزی شنبه شب در کارخانه تصفیه روغن خودرو در شهرک صنعتی شهید سلیمی آذرشهر را نشت روغن از لوله های انتقال این واحد اعلام کرد.

هنربر در اینباره گفت: «پوسیدگی لوله انتقال و نشت روغن و سرایت آن به مشعل کارخانه موجب این آتش سوزی شد.»

او خاطر نشان کرد: «شهرک صنعتی شهید سلیمی یک شهرک صنعتی بوده که واحدهای مختلف صنعتی، معدنی و شیمیایی در آن مستقر بوده و در گذشته نیز چند مورد آتش سوزی به دلیل سهل انگاری در این منطقه اتفاق افتاده است.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی تأکید کرد که این آتش‌سوزی که تلفات جانی نداشت، ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد.

همچنین شمسعلی محمودیان، فرماندار آذرشهر علت وقوع این حادثه را رعایت نکردن مسائل و الزامات ایمنی دانست.

محمودیان با اشاره به برخی ادعاها در خصوص حمله پهپادی به این واحد تولیدی خاطرنشان کرد: «در شهرک صنعتی شهید سلیمی و در جوار این واحد، چندین واحد بزرگ دیگر اقدام به تولید و تصفیه روغن می کنند و این آتش سوزی تنها به علت سهل انگاری مدیریت این کارخانه روی داده است.»

حسن رضا نیا، معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان نیز ادعاها در خصوص وقوع انفجار و ایجاد شرایط ناامن در استان همدان را رد کرد و گفت: «امنیت کامل در همه نقاط استان برقرار است.

وی اظهار داشت: «هیچ گونه حادثه امنیتی و یا انفجاری در همدان رخ نداده و مردم استان مشغول گذران زندگی عادی خود هستند.»

روز حادثه در اصفهان چه رخ داد؟

حوالی نیمه شب شنبه هشتم بهمن ماه، منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در محدوده ی خیابان امام خمینی در شهر اصفهان خبر دادند.

بنا به گفته ی شاهدان عینی این انفجار مربوط به یک مرکز مهمات سازی وابسته به وزارت دفاع بود.

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز اعلام کرد بنا بر اعلام شهروندان به یگان ‌های امدادی، صداهای ناهنجاری طی سه الی چهار مرحله در محدوده خیابان امام خمینی شنیده شده است.

اندکی بعد خبر انفجار در مرکز مهمات سازی وزارت دفاع از سوی استانداری اصفهان تأیید شد.

محمدرضا جان نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: «صدای مهیبی که بامداد امشب در خیابان امام خمینی اصفهان شنیده شد به دلیل انفجار در یک مرکز نظامی وابسته به وزارت دفاع بود که تلفات جانی نداشت.»

پس از آن، وزارت دفاع در بیانیه ای از وقوع یک حمله ی پهپادی ناموفق به مرکز مهمات سازی خود در اصفهان خبر داد.

در این بیانیه آمده بود:

شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۲۳:۳۰ حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع صورت گرفت و خوشبختانه با پیش بینی ها و تمهیدات پدافندی صورت گرفته یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر آنها در تله های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.

خوشبختانه این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته و آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد نموده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت های مجموعه ایجاد نکرده است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ملت شریف ایران اسلامی اطمینان می دهد اقدام برای تولید قدرت، اقتدار و امنیت را با شتاب و جدیت ادامه خواهد داد و این اقدامات کورکورانه تاثیری در تداوم مسیر پیشرفت کشور نخواهد داشت؛ ان شاء الله.

در ادامه دو ویدئو از لحظه ی انفجار اول و دوم در کارخانه مهمات سازی اصفهان مشاهده می کنید:

۳ نظر

ورود

  • علی بهمن ۹, ۱۴۰۱

    سه روزه هر جا آمریکایی و صهیونیستی هست میره روی ویبره…
    پهپاد اصابت می کنه؛ حادثه ی تیراندازی میشه و…
    نتیجش چی شده؟
    یه حمله ی ناموفق به یه یه کارخانه ها?
    منتظر باشید سه روز سه روز ها به سه سال سه سال برسه…

    • امیر بهمن ۱۱, ۱۴۰۱

      ساندیس تاریخ مصرف گذشته برای سلامتی ضرر داره ?

  • بماند... بهمن ۱۰, ۱۴۰۱

    نوش جو‌ن‌‌شون :))) اون‌زمان‌که عمو پوتین چیزیش نشده، پهپاد براش خیرات می‌کردن باید فکر این‌جاش‌رو هم می‌کردن.