اقامتگاه‌های بوم گردی و امکانات رفاهی که زیاد به کار نمی‌آیند!

اقامتگاه‌های بوم گردی و امکانات رفاهی که زیاد به کار نمی‌آیند!

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

زمانی که حرف از سفرهای بوم گردی می‌شود، تصویر مشخصی از آنچه در انتظارمان است در ذهنمان نقش می‌بندند. تصویری که شبیه به خانه‌های قدیمی شهرهای ایران است و فضای سنتی دارد. افراد حاضر در این خانه‌ها عموماً افراد محلی آن شهر هستند و با لباس‌های محلی و گویش جذابی که دارند باعث می‌شوند تا برای چند روز احساس کنید شبیه به آن‌ها زندگی می‌کنید؛ بنابراین طبیعی است که توقع امکانات رفاهی که در هتل‌های چند ستاره وجود دارد را نخواهیم داشت.

اگر فردی باشید که به محیط زیست، طبیعت بکر و حفظ و نگهداری آن علاقه داشته باشید، قطعاً انتخاب شما برای سفر، همین اقامتگاه‌های بوم گردی خواهد بود. هدف اصلی این اقامتگاه‌ها توجه به محیط زیست و آشنا کردن مسافران با فرهنگ، آداب و رسوم و طبیعت بومی آن منطقه است؛ بنابراین از ارائه امکانات رفاهی غیرضروری خودداری می‌کنند تا کم‌ترین میزان آسیب به طبیعت وارد شود و تجربه‌ای نزدیک به یک زندگی بومی را برای مسافران خود رقم بزنند. شما می‌توانید اقامتگاه‌های مختلف شهرهای ایران را در سایت جاباما با یکدیگر مقایسه کنید و نزدیک‌ترین گزینه به سلیقه خود را برای اقامت انتخاب کنید.

امکانات موجود در اقامتگاه‌های بوم گردی

اقامتگاه‌های بوم گردی که در شهرهای مختلف ایران مستقر هستند، سبک و پایه یکسانی دارند. اما ممکن است در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت داشته باشند. قیمت رزرو اتاق در این اقامتگاه‌ها ارزان‌تر از هتل‌های چند ستاره است. اما ارائه امکانات ضروری را از مسافران خود دریغ نمی‌کنند. برای مثال ممکن است یک اقامتگاه بوم گردی دارای تیم راهنما برای گردشگران و وسیله حمل و نقل برای گشت و گذار آن‌ها داشته باشد و اقامتگاه دیگری این ویژگی را نداشته باشد. این موضوع روی قیمت رزرو اتاق در آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود و این شما هستید که با توجه به اولویت‌هایی که دارید می‌توانید محل اسکان خود را انتخاب کنید.

به طور کلی اکثر اقامتگاه‌های ایران دارای فضای سنتی هستند. معماری آن‌ها به سبک معماری بومی همان منطقه انجام شده است؛ بنابراین شما احساس می‌کنید وارد یک خانه قدیمی شده‌اید و برای چند روز مانند مردم محلی آن زندگی می‌کنید. همچنین اکثر این اقامتگاه‌ها بوفه یا آشپزخانه‌ای دارند که محل پخت غذاهای محلی آن منطقه است. شما می‌توانید یکی از وعده‌های غذایی روز را از این بوفه‌ها غذا بگیرید و از طعم محلی آن لذت ببرید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اقامتگاه‌های بوم گردی، حضور افراد محلی در آن است. این افراد پوشش و گویش بومی همان منطقه را دارند و در ارتباط برقرار کردن با گردشگران خیلی موفق عمل می‌کنند. طوری که احساس می‌کنید با یکی از دوستان قدیمی‌تان در ارتباط هستید. حضور این افراد خود به تنهایی جزو یکی از اصلی‌ترین امکانات این اقامتگاه‌ها محسوب می‌شود. زیرا فرصتی برای شما ایجاد می‌شود تا نسبت به صنایع دستی، جاذبه‌های گردشگری، طبیعت بکر، لباس‌های سنتی، تاریخچه و سلیقه حاکم در آن منطقه آشنایی بیشتری پیدا کنید.

امکانات غیر ضروری در اقامتگاه‌ها

خدمات و امکانات رفاهی موجود در اقامتگاه‌های بوم گردی تا حد زیادی با هتل‌ها متفاوت است. برای مثال شما می‌دانید که با اقامت در یک مکان بوم گردی، خبری از خشک‌شویی نیست. یا زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید انتظار صبحانه سلف سرویس ندارید. خودتان به آشپزخانه می‌روید و همان مقدار که میل دارید غذا سفارش می‌دهید. همچنین باید بدانید که بوفه یا رستورانی که داخل اقامتگاه‌ها است، تنوع غذای آن‌چنانی ندارد؛ بنابراین معمولاً مجبور می‌شوید بین چند مدل غذای محدودی که در منو است انتخاب کنید. اکثر آن‌ها هم غذاهای محلی و بومی همان منطقه هستند. اگر کمی واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این امکانات کارایی چندانی در یک اقامتگاه ندارد. زیرا توقع و انتظار افراد در چنین فضاهایی متناسب با سبک همان جا است.

سرو غذاهای محلی با تنوعی کم در اقامتگاه‌های بوم گردی

سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی پیشرفته

زمانی که شما وارد یک اقامتگاه بوم گردی می‌شوید، همین که مطمئن شوید حداقل نیازهای رفاهی شما را پاسخ می‌دهد باید برایتان کافی باشد. برای مثال وجود سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی پیشرفته در یک اقامتگاه بوم گردی سنتی چندان واجب نیست. گردشگران معمولاً می‌دانند که در این فضاها باید با یک پنکه سقفی یا بخاری هیزمی شب و روز خود را بگذرانند. ضمن اینکه حال و هوای حاکم در چنین فضاهایی آن‌قدر شیرین و دلنشین است که این جزئیات چندان به چشم نخواهد آمد.

پارکینگ

یکی دیگر از مواردی که جزو امکانات غیرضروری در اقامتگاه‌ها محسوب می‌شود پارکینگ است. از آنجایی که اکثر این اماکن دور از هیاهوی مرکز شهر و در دل طبیعت ساخته می‌شوند، جای مناسبی برای حضور ماشین‌های متعدد نخواهد بود. ضمن اینکه اکثر مسافرانی که به قصد بوم گردی سفر می‌کنند از تورها و وسایل حمل و نقل عمومی مثل قطار، اتوبوس و هواپیما استفاده می‌کنند؛ بنابراین وجود پارکینگ در چنین فضایی چندان واجب به نظر نمی‌آید.

اتاق‌های مستر و محصولات بهداشتی یک‌بار مصرف

خیلی کم پیش می‌آید که اتاق‌هایی که در اقامتگاه‌های بوم گردی وجود دارند، دارای سرویس بهداشتی و حمام خصوصی باشند. حمام و دستشویی در اکثر این اقامتگاه‌ها به طور مشترک بین گروه‌های گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه به همراه داشتن محصولات بهداشتی مثل شامپو، صابون، مسواک، حوله و … نیز بر عهده خود مسافران است. زیرا اقامتگاهی که دوستدار محیط زیست باشد از ارائه امکانات یک‌بارمصرف این چنینی که آسیب شدیدی به محیط زیست وارد می‌کند به شدت خودداری خواهد کرد. علاوه بر تمام این موارد وجود امکاناتی مثل تلویزیون، اتاق بازی، سالن ورزش، سونا، جکوزی و … جزو امکاناتی هستند که واقعاً در یک اقامتگاه بوم گردی کارایی چندانی ندارند و حتی در تضاد با آن فضا قرار دارد.

غیرضروری بودن امکاناتی مثل تلویزیون، باشگاه و … در اقامتگاه بوم گردی

امکاناتی که در اقامتگاه‌های بوم گردی به چشم نمی‌آیند!

این ما هستیم که سبک و نوع سفرمان را انتخاب می‌کنیم. گردشگرانی که به بوم گردی علاقه دارند نسبت به محافظت از محیط زیست حساس‌تر هستند و در مقابل تماشای طبیعت‌های بکر و چشم‌نواز شهرهای مختلف به وجد می‌آیند؛ بنابراین نبود امکانات غیرضروری در محل اقامتشان آن‌ها را معذب و ناراحت نخواهد کرد. زمانی که شما یک اقامتگاه بوم گردی را برای چند روز سفر خود انتخاب می‌کنید، قصد دارید تا با طبیعت، جاذبه‌های گردشگری طبیعی، فرهنگ و سنت، غذاهای محلی، رقص و آواز محلی و صنایع دستی آن منطقه آشنا شوید. بنابراین وجود امکاناتی مثل تلویزیون، باشگاه، پارکینگ، محصولات بهداشتی یکبار مصرف و … در یک اقامتگاه کارایی چندانی نخواهد داشت. در نهایت زمانی که تصمیمتان برای سفر قطعی شد، می‌توانید در سایت  اقامتگاه‌های مختلف در شهر موردنظرتان را فیلتر کنید و در یکی از آن‌ها اتاق رزرو کنید.

بدون نظر

ورود