برای زندگی طولانی تر مراقب سلامتی خود باشید

برای زندگی طولانی تر مراقب سلامتی خود باشید

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

برای تشخیص زودهنگام بیماریهای احتمالی، انجام معاینات پزشکی امری ضروری میباشد. با شناسایی زودهنگام بیماریها، شانس خود را برای دریافت درمان موثر افزایش دهید. تعداد معاینات چکاب سالانه به سن، وجود بیماریهای مزمن، سابقه بیماری در افراد خانواده و انتخاب سبک زندگی بستگی دارد. حتی اگر احساس سلامتی میکنید، میتوانید به پزشک مراجعه کنید تا از وضعیت فعلی سلامتی خود مطلع شوید و خطرات مربوط به مشکلات پزشکی احتمالی را شناسایی کنید. با توجه به نتایج این بررسیها، پزشک با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و توصیه های لازمه برای حفظ سلامتی، به شما کمک میکند تا زندگی سالم و با کیفیت را داشته باشید.

Acıbadem بسته های چک آپ مختلفی را برای مردان و زنان ارائه می دهد. این مقاله اطلاعات مختصری در مورد انواع چک آپ های موجود در آجی بادم به شما ارائه میدهد.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما روی لینک www.acibadem.ir کلیک کنید.

چک آپ مخصوص بانوان

تست اسمیر که برای تمامی بانوان بالای ۲۵ سال توصیه میشود، برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم که در زنان شایع است، بسیار مهم میباشد. با این تست که با ورود از واژن و از دهانه رحم توسط یک سواب گرفته میشود میتوان بیماریهای احتمالی را مورد بررسی قرار داد.

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان بالای ۴۰ سال است که علاوه بر خودآزمایی پستان، توصیه می شود همه زنان بالای ۴۰ سال هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. ماموگرافی با عکس برداری اشعه ایکس از سینه ها انجام میشود. به این صورت میتوان از بافت پستان با اشعه ایکس عکسبرداری کرده و ناهنجاریهای موجود را مشاهده کرد.

آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان، که به عنوان اسکن DEXA نیز شناخته می شود، کلسیم و سایر مواد معدنی مهم موجود در استخوان ها را اندازه گیری می کند. با این تست میتوان ضخامت و قدر ت استخوان ها را بررسی کرد. این آزمایش که امکان مشاهده خطر پوکی استخوان را با بررسی کاهش حجم استخوان و نازک شدن آن نسبت به حد طبیعی متناسب با سن فرد مقایسه میکند ،به طور کلی برای زنان بالای ۶۵ سال توصیه می شود. برای اندازه گیری، بیمار به پشت روی دستگاه DEXA دراز می کشد. دستگاه بین قسمت تحتانی ستون فقرات و لگن اندازه گیری انجام میدهد. همچنین می توان از این دستگاه برای اندازه گیری استخوان های دست و پا نیز استفاده کرد.

تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان، که یکی دیگر از انواع سرطان شایع در زنان میباشد، آنچنان آسان نیست. این غربالگری، بیرون واژن و با معاینه لگن توسط پزشک بررسی می شود. با سونوگرافی ترانس واژینال، رحم و تخمدان ها بررسی می شوند. همچنین برای بررسی های بیشتر آزمایش خون CA125 را نیز می توان انجام داد. برای موارد مشکوک لاپاراسکوپی یا بیوپسی نیز توصیه میشود.

چک آپ مخصوص آقایان

معمولا بیماری های قلبی در مردان شایع تر از زنان است. توجه به این نکته بسیار مهم است که افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند، معاینه سالانه قلب و فشار خون خود را به طور منظم انجام دهند. حتی مردان بالای ۴۰ سال که سابقه خانوادگی بیماری قلبی ندارند نیز باید چک آپ سالانه قلبی عروقی داشته باشند. علاوه بر خطرات بیماری های قلبی، غربالگری دیابت، سرطان های تیروئید و دستگاه گوارش را نیز نباید نادیده گرفت.

همچنین در آقایان، خطر سرطانی شدن بافت پروستات که فقط در مردان موجود میباشد، بعد از سن ۵۰ سالگی بسیار زیاد است. سرطان پروستات که جزو ۳ عامل اصلی ایجاد سرطان در مردان است، با اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات قابل تشخیص است. اندازه گیری (PSA)، معاینه پروستات رکتوم و سونوگرافی از موارد حیاتی برای تشخیص این سرطان میباشد. توصیه می شود همه مردان بعد از ۵۰ سالگی سالی یک بار معاینه پروستات انجام دهند.

مواردی که برای سلامت قلب ضروری میباشند

فارغ از جنسیت، افرادی که در هر یک از اعضای خانواده خود دارای فشار خون بالا یا بیماری قلبی هستند، بعد از ۱۸ سالگی باید سالی یک بار برای بیماری های قلبی عروقی غربالگری شوند . افرادی که در خانواده خود سابقه بیماری قلبی ندارند نیز میبایست از سن ۴۰ سالگی شروع به انجام این معاینات بکنند. در این چک آپ فشار خون (هولتر فشار خون – ۲۴ ساعت)، نوار قلب و نوار قلب با تلاش (کنترل فعالیت الکتریکی قلب با تلاش)، اکوکاردیوگرافی (تصویربرداری سونوگرافی از وضعیت کار قلب)، آزمایشات معمول خون و کلسترول (HDL، LDL، کلسترول تام) که می تواند باعث انسداد عروق شود و آزمایشاتی از این قبیل گنجانده می شود. این چکاپ بررسی می کند که آیا قلب به درستی کار می کند و آیا مشکلی در رگ های خونی پراکنده در سراسر بدن وجود دارد یا خیر.

مشکلات معده و روده

بیماری‌های معده و روده بسیار کند پیشرفت می‌کنند، علائم خود را دیرهنگام بروز می‌دهند و معمولا بعد از بروز علائم، برای درمان خیلی دیر است. همه مردان و زنان بین ۵۰ تا ۷۰ سال باید سالی یک بار آزمایش «خون مخفی در مدفوع» انجام دهند. توصیه می شود در سن ۵۰ سالگی و پس از آن هر ۱۰ سال یک بار “کولونوسکوپی” منظم انجام دهند. ازوفاگوسکوپی، گاستروسکوپی را می توان برای سوء هاضمه، ناراحتی معده و نفخ انجام داد. معاینه “بیوپسی” را می توان از ضایعات مشکوکی که در طول آندوسکوپی و کولونوسکوپی مشاهده می شود انجام داد. sDNA (آزمایش DNA مدفوع) و FIT (تست ایمونوشیمیایی مدفوع) نیز برای سرطان روده بزرگ قابل انجام است.

مراقب دندان های خود باشید!

مراقبت خوب از دندان ها و مسواک زدن منظم آنها ممکن است به تنهایی کافی نباشد. برای حفظ سلامت دندان ها توصیه می شود همه اعضای خانواده سالی یک بار توسط دندانپزشک معاینه شوند. در بسته چک آپ دندان ، دندان ها توسط دندانپزشک معاینه ، عکسبرداری پانوراما از دندانها گرفته شده و تار تارهای دندان تمیز میشود. اگر نیاز به انجام اقدامات دیگری باشد، مشخص شده و به بیمار اطلاع داده می شود.

بیماری های ارثی

با پنل های جامع آزمایش ژنتیکی که برای بیماری هایی که علت آن به طور کامل مشخص نشده است، اما به عنوان ارثی شناخته شده اند، می توانید متوجه شوید که آیا بیماری فعلی شما ناشی از ساختار ژنتیکی خانواده و خطر انتقال به فرزندان است یا خیر. ACIBADEM دارای طیف گسترده ای از پانل های آزمایش ژنتیک است. (BRCA1، BRCA2، STK11، TP53، PTEN، BLM، CDH1، CHECK2، MLH1، MSH2، MSH6، ATM، BARD1، NBN، PALB2، PMS2، RAD50، RAD51C، RAD51D، BRIP1، FAM175، BRIP1، FAMMUCTA MRE11A)

غربالگری سایر بیماری های شایع

آزمایش‌ها و کنترل‌های بیوشیمیایی معمول که از طریق آزمایش خون انجام میشود میتواند بیماریهای همچون چاقی، دیابت و بیماری‌های تیروئیدی که امروزه معمولاً با آن‌ها مواجه هستیم را نشان دهد. با دو یا سه لوله خونی که باید از بازو گرفته شود، آزمایشات قند خون فوری (گلوکز، ناشتا) و سه ماهه (HbA1c)، فعالیت کبد (ALT، AST، GGT، ALP) و کلیه (BUN، Cr) انجام می شود. هورمون های TSH، FT3، FT4، شمارش کل خون، آسیب بافتی (LDH، آمیلاز، لیپاز)، سطح الکترولیت در خون (Na, K, Mg, Ca, Cl, Zn…) کمبود آهن (فریتین, آهن) , Iron Binding Capacity قابل ارزیابی است.

همچنین می توانید با انجام تست خواب و یا پلی سومنوگرافی برای حل مشکلات خواب، استرس ها و خطراتی که در طول یک شب خواب با آن مواجه می شوید، اطلاعات کسب کنید. با ارائه معاینه دقیق پوست با “درماتوسکوپی” می توان تشخیص خطرات ضایعات پوستی و سرطان ها را انجام داد. تست‌های شنوایی حساس را می‌توان با Audio/Tympanometry و Pure Tone Audiometry انجام داد.

می توانید از نمایندگان ACIBADEM در مورد اینکه کدام یک از این چک ها را چگونه و هر چند وقت یکبار باید انجام دهید، اطلاعات بیشتری کسب کنید. Acıbadem یک موسسه مراقبت های بهداشتی با کیفیت جهانی است که به ارزش های اخلاقی حرفه ای پایبند است و با کارکنان مجرب و زیرساخت های پیشرفته خود خدماتی در سطح جهانی ارائه می دهد. این مجموعه همیشه بر خود وظیفه دانسته که از ارائه بهترین خدمات به بیماران خود اطمینان حاصل کند.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما روی لینک www.acibadem.ir کلیک کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود