روش های پاک کردن لکه زعفران از روی لباس

روش های پاک کردن لکه زعفران از روی لباس

زعفران از ادویه های مورد علاقه همه ایرانی هاست و در اکثر غذاها از آن استفاده می شود. اما استفاده از زعفران گاهی دردسرهایی به همراه دارد. لک شدن لباس با زعفران، گاهی اشتباهی جبران ناپذیر به نظر می رسد. اما قبل از اینکه ناامید شوید، روش های پاک کردن لکه زعفران از روی لباس که در ادامه آمده است را امتحان کنید.

با لکه زعفران بر روی لباس چه کنیم؟

تمیز کردن لکه زعفران از روی لباس

توصیه می‌کنیم در صورتی که لکه زعفران روی لباس ایجاد شد، لباستان را با دستمال دیگری نسایید، چرا که در این شرایط پاک کردن لکه زعفران دشوارتر می‌شود و ممکن است لکه روی لباس پخش شود. اگر ذرات زعفران روی لباس ریخته است، ابتدا ذرات را بردارید.

برای از بین بردن لکه زعفران، یک نوار چسب بردارید و با کمک آن ذرات یا دانه‌های زعفران را پاک کنید. چرا که ممکن است این ذرات هنگام شستشو یا لکه‌ بری زعفران باز یا حل شوند و دوباره به لباس رنگ بدهند.

مایع ظرفشویی از بین برنده لکه زعفران

اگر می‌خواهید بهترین لکه ‌بر زعفران را بشناسید، نیازی نیست تمام فروشگاه‌ها را بگردید. بهترین لکه‌ بر و شوینده زعفران، مایع ظرفشویی است. مایع ظرفشویی به از بین بردن رنگ یا لکه‌های رنگی روی لباس کمک بسزایی می‌کند.

همچنین در صورتی که لکه زعفران روی لباس سفید ایجاد شده است، مایع ظرفشویی انتخاب مناسبی به عنوان پاک کننده خواهد بود. اما در صورتی که می‌خواهید پاک کردن لکه زعفران از روی لباس رنگی را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم از رنگ پس ندادن لباس اطمینان حاصل نمایید.

آب ولرم پاک کننده لکه زعفران

تمیز کردن لکه زعفران از روی لباس

بر خلاف بسیاری از لکه‌ها که با آب سرد پاک می‌شوند، برای پاک کردن لکه زعفران از لباس، بهتر است از آب ولرم یا گرم استفاده کنید. در واقع زعفران به سادگی در آب داغ حل می‌شود و این مسئله به پاک کردن لکه زعفران کمک بسزایی می‌کند.

تمیز کردن لکه زعفران از روی لباس

توصیه می‌کنیم برای از بین بردن لکه زعفران روی لباس، هرگز دستمال آغشته به آب سرد را روی آن نکشید، چرا که نه تنها باعث پخش شدن لکه می‌شود، بلکه آب سرد باعث ثابت ماندن لکه زعفران می‌شود و پاک کردن آن دشوارتر می‌گردد.

روش پاک کردن لکه زعفران از روی لباس

اکنون که دو پاک کننده اصلی لکه زعفران یعنی آب ولرم و مایع ظرفشویی را می‌شناسید، می‌توانید مراحل اولیه پاک کردن لکه زعفران از روی لباس را انجام دهید. توصیه می‌کنیم لکه زعفران روی لباس را از دیگر بخش‌های دیگر لباس جدا کنید تا هنگام پاک کردن لکه زعفران، قسمت‌های دیگر لباس زرد نشوند.

تمیز کردن لکه زعفران از روی لباس

ابتدا یک کاسه یا ظرف گود را پر از آب ولرم و مایع ظرفشویی کنید و آن را هم بزنید تا به خوبی ترکیب شوند. سپس لکه زعفران روی لباس را داخل کاسه به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. در صورتی که احساس کردید آب سرد شده است، حتماً آب داخل ظرف را عوض کنید و آب ولرم تازه داخل ظرف قرار دهید.

مسواک برای از بین بردن لکه زعفران روی لباس

تمیز کردن لکه زعفران از روی لباس

پس از دقایقی که لباس را از ظرف مایع ظرفشویی و آب ولرم خارج کنید، لکه زعفران روی لباس را به آرامی با کمک یک مسواک بسیار نرم بسایید. توصیه می‌کنیم مسواک پرز بسیار نرم داشته باشد تا به بافت و ریز بافت لباس آسیب نرساند و باعث نخ کش شدن آن نشود.

همچنین شما می‌توانید مسواک نرم را آغشته به مایع ظرفشویی کنید و با این روش، پاک کردن لکه زعفران از روی لباس را تجربه کنید. در صورتی که اثر لکه زرد زعفران روی لباس باقی ماند، دوباره قسمت لکه لباس را داخل آب ولرم و مایع ظرفشویی قرار دهید تا در نهایت به نتیجه دلخواه برسید.

تأثیر آب اکسیژنه در پاک کردن لکه زعفران از روی لباس

تمیز کردن لکه زعفران از روی لباس

در صورتی که لکه زعفران روی لباس، کامل پاک نشد، شما می‌توانید از آب اکسیژنه استفاده کنید. پیش از هر چیز بهتر است بدانید که هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه به عنوان پاک کننده رنگ مو و انواع لکه‌های رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از بهترین روش‌های پاک کردن لکه زعفران روی لباس نیز است.

مقداری جوش شیرین، هیدروژن پراکسید و آب ولرم را با یکدیگر ترکیب کنید. ترکیب حاصل را روی لکه زرد زعفران لباس سفید قرار دهید. سپس تا حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید و در نهایت لباس را به روش معمول بشویید. در صورتی که لکه از روی لباس پاک نشد، دوباره این مراحل را تکرار کنید تا اثری از لکه زرد باقی نماند.

تأثیر قرص آسپرین در از بین بردن لکه زعفران روی لباس

تمیز کردن لکه زعفران از روی لباس

شما می‌توانید به جای روش بالا، یعنی هیدروژن پراکسید، از قرص آسپرین استفاده کنید. قرص آسپرین یکی دیگر از روش‌های ساده پاک کردن لکه زرد زعفران از روی لباس سفید است. از این رو ۵ عدد قرص آسپرین را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید تا آسپرین در آب حل شود و به یک پاک کننده قوی تبدیل گردد.

تمیز کردن لکه زعفران از روی لباس

سپس قسمت لکه‌دار لباس را داخل ترکیب آب و آسپرین به مدت ۳ ساعت قرار دهید تا لکه زرد زعفران کاملاً پاک شود. در نهایت لباس سفید را به روش معمول بشویید تا لباستان تمیز و فاقد هرگونه لکه زرد گردد.

بدون نظر

ورود