با شایع‌ترین دلایل تورم انگشتان دست آشنا شوید

با شایع‌ترین دلایل تورم انگشتان دست آشنا شوید

در بسیاری موارد تورم ناگهانی انگشتان دست در زمانی کوتاه و بدون تکرار، بی خطر است. اما اگر تورم طولانی مدت شود و یا مدام تکرار شود ممکن است نشانه ای جدی از مشکلی در وضعیت سلامت بدنتان باشد و نیاز است که حتما علت تورم مشخص شده و درمان شود. در ادامه چند علت شایع ورم کردن انگشت دست را بررسی می کنیم.

چرا انگشت دست ورم می کند؟

علت تورم انگشتان دست

تورم زمانی اتفاق می افتد که مایعات بدن در بافت ها یا مفاصل جمع شوند. گاهی اوقات ممکن است انگشت کوچک یا سبابه شما پف کرده باشد. یا ممکن است در کشیدن و درآوردن انگشترها یا حلقه خود مشکل داشته باشید. یک وعده غذایی نمکی یا شور می تواند یکی از مقصران اصلی این اتفاق باشد. در این حالت، معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما مواقع دیگر، انگشتان و دست‌های متورم شما می‌تواند نشانه بروز یک مشکل برای سلامتی شما باشد که به توجه و رسیدگی جدی تان نیاز دارد.

مصرف بیش از حد نمک باعث تورم انگشتان دست می‌شود

علت تورم انگشتان دست

بدن به حفظ تعادل بین نمک و آب تمایل دارد و مصرف نمک بیش از حد می تواند به معنای احتباس آب در بدن باشد که تورم را موجب می شود.

به طور معمول، تورم خفیف ناشی از مصرف بیش از حد غذاهای شور به خودی خود طی یک روز از بین می رود، اگرچه با توجه به مقدار نمک اضافه مصرفی می تواند به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. اگر مصرف نمک را کاهش داده و تورم از بین نمی رود، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

ورزش و گرما

علت تورم انگشتان دست

قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌های شما به اکسیژن برای سوخت رسانی به تمرینات نیاز دارند. بنابراین، خون بیشتری به این اندام ها می رود و کمتر به سمت دستان شما جریان می یابد. رگ های خونی کوچک به این تغییر واکنش نشان داده، منبسط شده و باعث تورم انگشتان شما می شود. مشابه این عارضه زمانی اتفاق می افتد که بدن شما در هوای گرم داغ می شود. برای خنک شدن، رگ های خونی پوست شما متورم می شوند تا گرما از سطح خارج شود. این یک واکنش کاملا طبیعی است.

جراحت و آسیب جسمی

علت تورم انگشتان دست

ممکن است رباط انگشتتان پاره یا رگ به رگ شده باشد. یا با آسیب به تاندون، دررفتگی یا حتی شکستگی استخوان رو به رو شده باشید. اگر آسیب خیلی بد نیست، احتمالا یخ، استراحت و داروهای ضد درد بدون نسخه ای که می توانید از داروخانه بگیرید کافی است. اگر نمی توانید انگشت خود را صاف کنید، تب یا درد شدید دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برخی عفونت ها باعث تورم انگشت دست می شوند

علت تورم انگشتان دست

سه عفونتی که می توانند باعث تورم انگشتان شوند عبارت اند از:

هرپتیک ویتلو (عقربک هرپسی): نوعی عفونت تبخال مانند که باعث ایجاد تاول های کوچک، متورم و خونی روی انگشتان می شود.

پارونیشیا (عقربک): عفونت در پایه ناخن ناشی از باکتری یا قارچ

فلون (کژدمک): عفونت دردناک پر از چرک در نوک انگشت

اگر عفونت انگشتان به موقع درمان نشود، می تواند یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

آرتروز

علت تورم انگشتان دست

آرتریت روماتوئید پوشش مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث تورم، درد و سفتی می شود. علائم اغلب ابتدا در مفاصل دست ظاهر می شود. آرتریت روماتوئید معمولا هر دو دست را درگیر می کند

آرتریت پسوریاتیک می تواند افرادی را که به بیماری پوستی به نام پسوریازیس مبتلا هستند، مبتلا کند. اغلب باعث تورم سوسیس مانند در انگشتان دست و پا می شود. هر دو نوع آرتریت جدی هستند و بدون درمان می توانند باعث آسیب مفاصل و سایر مشکلات بدن شوند.

نقرس

علت تورم انگشتان دست

نقرس باعث درد و تورم شدید، معمولاً در شست پا می شود. اما شما می توانید آن را در هر مفصلی و همه انگشتان خود، حس کنید. تورم زمانی اتفاق می افتد که اسید اوریک بیش از حد در خون شما کریستال هایی را در مفصل ایجاد می کند. داروها می توانند به کاهش درد و جلوگیری از حملات بیشتر کمک کنند.

تورم انگشتان دست ممکن است به خاطر عوارض یک دارو باشد

علت تورم انگشتان دست

مصرف برخی دارو ها ممکن است باعث تورم انگشتان شود، داروهایی مانند:

– قرص های مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن
– استروئیدها
– داروهای خاص برای دیابت یا فشار خون بالا
– داروهای ضد درد اعصاب مانند گاباپنتین و پره گابالین
– درمان های هورمونی با استروژن یا تستوسترون

پف کردن انگشتان ناشی از دارو معمولاً یک بیماری جدی نیست. اما اگر نگران ورم انگشتان هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

سندرم تونل کارپال

علت تورم انگشتان دست

تونل کارپال یک عصب فشرده در قسمتی از مچ دست شما است. برخی افراد می گویند که انگشتانشان بی حس و متورم شده و حتی اگر خیلی در ظاهر مشخص نباشد. در این حالت ، ممکن است احساس درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی نیز داشته باشید. انجام بیش از حد حرکات یکسان دست می تواند باعث سندرم تونل کارپال شود. این عارضه قابل درمان است و معمولاً آسیب دائمی ایجاد نمی کند.

انگشت ماشه ای

علت تورم انگشتان دست

شاید انگشت ماشه ای علت ورم انگشتان دست شما باشد. این حالت زمانی است که انگشت شما مانند یک ماشه هنگام خم کردن یا صاف کردن آن صدا می دهد. ممکن است انگشت شما پف هم کرده باشد. انگشت ماشه ای زمانی اتفاق می افتد که در اطراف تاندون تورم وجود دارد. این تورم گاهی اوقات پس از عمل جراحی برای سندرم تونل کارپال رخ می دهد. تورم انگشتان در اثر انگشت ماشه ای در افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید یا دیابت شایع تر است. انگشت ماشه ای ممکن است به خودی خود بهتر شود. اما اگر بدتر شود، ممکن است در حالت دولا یل خم شده گیر کند. در صورت نیاز به درمان، از پزشک خود کمک بخواهید.

بیماری کلیوی

علت تورم انگشتان دست

کلیه های شما از شر مواد زائد و مایعات اضافی بدن شما خلاص می شوند. یکی از اولین نشانه هایی که نشان می دهد مشکلی وجود دارد، پف کردن انگشتان دست و پاها و اطراف چشم است. اگر دیابت یا فشار خون بالا دارید، احتمال ابتلا به بیماری کلیوی بیشتر است. با کنترل این مشکلات، از کلیه های خود محافظت کرده یا از بدتر شدن بیماری جلوگیری کنید. اگر کلیه های شما به اندازه کافی خوب کار نمی کنند، به پیوند یا دیالیز نیاز خواهید داشت.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود