روایت عمیق ترین تنهایی انسان را در پلانو آنلاین ببینید

روایت عمیق ترین تنهایی انسان را در پلانو آنلاین ببینید

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تنهایی عاملی است که موجب انزوای انسان‌ها از دیگران و فرورفتن در کنج عزلت می‌شود؛ حالتی که فرد ارتباط با بقیه را از دست می‌دهد و آرام آرام به موجودی خاموش تبدیل می‌شود. در میان موجودات زنده شاید نهنگ از این نظر با انسان شباهت‌هایی داشته باشد. موجودی که در اقیانوس‌ها زندگی می‌کند و از دیگر گونه‌ها می‌گریزد و تلاش‌های انسان برای پرورش آن نیز همواره با شکست مواجه شده‌است.

از این رو کنج ‌عزلت‌گزیدن و بیگانه‌بودن با دیگران از ویژگی‌های این حیوان دریایی است. فیلم نهنگ تعبیری است از این خصیصه که توسط «دارن آرونوفسکی» به تصویر کشیده شده‌است. او در این اثر سینمایی تلاش کرده‌است تنهایی مردی را به تصویر بکشد که به دلیل چاقی مفرط از بودن در کنار دیگران رنج می‌برد و زندگی در خلوت را پذیرفته‌‌است. در ادامه همراه با سایت پلانو باشید تا به بررسی بیشتر این اثر تحسین شده بپردازیم.

«آرونوفسکی» استاد درام‌های روانکاوانه

«دارن آرونوفسکی» از آن دسته از سینماگران مولفی است که همیشه در آثارش به روابط انسان‌ها با یکدیگر توجه داشته‌‌است. از «کشتی‌گیر» گرفته تا «قوی سیاه» و «نوح». در آثار او ارتباط آدم‌ها با یکدیگر به طرز پیچیده‌ای به هم گره خورده‌است ولی در عین حال تمایلات آنها شدیدا متغییر است.

او که چندسالی از محیط سینما دور بود تلاش کرده‌‌است با ساخت فیلمی کم‌هزینه یکی از علایق خود را دنبال کند، علاقه‌ای که با تماشای تئاتری در سال ۲۰۱۰ در او به وجود آمد و سرانجام توانست در سال ۲۰۲۲ آن را به روی پرده‌ی سینما ببرد. در فیلم نهنگ بازیگرانی همچون «برندن فریزر»، «سادی سینک» و «تی سیمپینگ» ایفای نقش می‌کنند. بازیگرانی که بجز «برندن فریزر» به هیچ‌وجه شناخته‌شده نیستند.

فیلمی که جایزه‌ی بهترین بازیگر اسکار را از آن خود کرد

انتخاب بهترین بازیگر اسکار همیشه از کارهای پُر دغدغه‌ی آکادمی اسکار بوده‌است اما در سال ۲۰۲۳ این کار برای داوران آکادمی چندان سخت نبود زیرا «برندن فریزر» به قدری خوب در نقش خود ظاهر شده بود که دیگر چون و چرایی باقی نگذاشت.

قدیمی‌های سینما این بازیگر را به خوبی به یاد می‌آورند زیرا با بازی در «مومیایی» بود که توانست مشهور شود. مردی که روزگاری در فیلم‌های ماجراجویانه برای خودش کسی بود در فیلم «نهنگ» به موجودی گوشه‌گیر تبدیل شده‌‌است و چنان خوب در این نقش فرورفته‌است که توانست جایزه‌ی اسکار را از آن خود کند.

۱۰ سال دوری از سینما برای آقای بازیگر

«فریزر» بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ به دلیل اتهام تعرض جنسی مدتی از سینما کناره‌گیری کرد. این اتهام را نه یک روزنامه‌نگار و نه یک قاضی دادگاه بلکه رئیس انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، فلیپ برک، مطرح کرد.

اینکه پس از مدت‌ها در یکی از فیلم‌های «استیون سودربرگ» ایفای نقش کرد و توانست اعتبار رفته‌اش را احیا کند. این بازیگر دو تابعیتی (آمریکا و کانادا) با تئاتر کارش را آغاز کرد. او مدتی بعد دوست داشت در رشته‌ی هنر تحصیل کند اما به دلیل علاقه‌اش به هالیوود تصمیم گرفت در آنجا توقف کند و به بازیگری بپردازد.

نگاهی به داستان فیلم نهنگ

«نهنگ» داستان زندگی مردی به نام «چارلی» است که مبتلا به چاقی مزمن است و به همین دلیل خود را از دیگران پنهان می‌کند. مردی که حرفه‌اش معلمی است و به صورت آنلاین به دانش‌آموزان تدریس می‌کند اما هیچ‌ دانش‌آموزی تاکنون چهره‌ی او را ندیده‌است زیرا همیشه دوربین لپ‌تاپ او خاموش است.

فیلم «نهنگ» فیلمی کم‌شخصیت و در مکانی بسته است زیرا تمامی ماجرای فیلم در آپارتمانی تاریک سپری می‌شود. «چارلی» به بیماری قلبی مبتلاست و بدون واکر قادر به حرکت نیست، دوستی قدیمی به نام «لیز» به او کمک می‌کند و به ملاقاتش می‌آید. «الی» دختر «چارلی» است که سال‌هاست از او دور بوده و دختری سرکش محسوب می‌شود. «چارلی» که عاشق دخترش است تلاش می‌کند با او رابطه‌ای صمیمانه داشته باشد و برای این کار حتی حساب بانکی خود را به دخترش پیشنهاد می‌‌دهد.

«چارلی» به رغم اصرارهای دوستان محدودش برای رفتن به بیمارستان و قرار گرفتن تحت درمان از این کار سر باز می‌زند و قصد دارد در تنهایی خود همچون نهنگی باقی بماند.

یک دهه درجستجوی بازیگر

همیشه از تبدیل فکر به ایده زمان زیادی سپری می‌شود و این کار در عالم سینما نیز رواج دارد. «آرونوفسکی» برای ساخت این فیلم سال‌ها به دنبال بازیگری می‌گشت تا بتواند از پس از این نقش برآید و به همین دلیل بیش از یک دهه در جستجو بود. همان طور که می‌گویند «جوینده یابنده‌است»، «آرونوفسکی» هم موفق شد تا بازیگر مورد نظر خود را پیدا کند. او پس از دیدن بازی «فریزر» در «سفر به انتهای شب» اثر معروف «لویی فردیناند سلین» تصمیم گرفت از این بازیگر برای بازی در نقش اصلی استفاده کند.

البته وسواس فکری او هم نشان داد که بازیگری که بتواند از عهده‌ی این نقش برآید مطمئنا به جوایز بسیاری خواهد رسید.

کارگردانی با کارنامه‌ای مملو از اسکار

«دارن آرونوفسکی» از جمله کارگردانان سینماست که فیلم‌های او همیشه مورد توجه منتقدان قرار گرفته و آثارش موجب موفقیت بسیاری از بازیگران شده‌است. او با ساخت «مرثیه‌ای برای یک رویا» توانست جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن را کسب کند. بازیگران فیلم «کشتی‌گیر» و «قوی سیاه» برنده‌ی بهترین بازیگر اسکار شدند. اخیرِ نیز فیلم «نهنگ» او موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر مرد شده‌است.

فیلمی کم‌هزینه اما موفق در گیشه

ساخت فیلم با هزینه‌ای محدود و دستیابی به موفقیت و دیده‌شدن در جشنواره‌ها از آن رویاهایی است که بسیاری از کارگردانان به دنبال تحقق آن هستند. «آرونوفسکی» فیلم «نهنگ» را با بودجه‌ی محدود سه میلون دلار ساخت و توانست ۵۵ میلیون دلار فروش داشته باشد.

«موبی‌دیک» و «نهنگ» آرونوفسکی

«موبی دیک» از کلاسیک‌های ادبیات آمریکا محسوب می‌شود و روایت ناخدایی است که به دنبال صید بزرگ‌ترین نهنگ است و برای این کار تمام هم و غمش را صرف شکار این نهنگ می‌کند. شاید این نهنگ بزرگ و گریزان از شکار استعاره‌ای از امر ناممکن باشد که «هرمان ملویل» به خوبی در این داستان به روایت آن پرداخته است.

در فیلم نهنگ اشاره‌ای به این داستان می‌شود زیرا «چارلی» عاشق نقدی است که دخترش درباره‌ی این اثر نوشته‌است و آن را صادقانه‌ترین نقدی می‌داند که تاکنون برای این اثر کلاسیک نوشته شده‌است.

انتقاد به دلیل نمایش چاقی

فیلم «نهنگ» به دلیل نمایش‌دادن مردی که دائمأ از حضور در میان دیگران سرباز می‌زند مورد انتقاد مجله‌ی تایم قرار گرفت. این مجله نوشت این فرد به دلیل چاقی مفرط افسرده است و از حضور در میان دیگران ترس دارد. نمایش این تصویر از آدم های چاق در فیلم شایسته نیست.

فیلم نهنگ را چطور ببینیم؟

نهنگ را میتوانید در سایت پلانو با کیفیت HD و دوبله فارسی اختصاصی تماشا کنید. پلانو به عنوان یک پلتفرم VOD تلاش کرده است تا دسترسی مخاطب فارسی زبان به فیلمها در ژانرهای مختلف از همیشه راحت تر باشد. طرفدار فیلمهای ابرقهرمانی مثل بتمن باشید یا بیوگرافی های تاریخی مثل فیلم اوپنهایمر را بپسندید پلانو تلاش میکند همگام با مخاطب جهانی شما هم با بهترین کیفیت در سریعترین زمان به فیلمهای مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنید.

یک نظر

ورود

  • بهرام اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۲

    تنهایی بهتر ازاینه با هر کس و ناکس بشینی که ادعای دوستی دارن