رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی: بلیت گران نشود، اتوبوس‌سوارها هواپیماسوار می‌شوند

رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی: بلیت گران نشود، اتوبوس‌سوارها هواپیماسوار می‌شوند

رئیس انجمن شرکت‌ های هواپیمایی در اظهارنظری عجیب، اعلام کرد که اگر بلیت هواپیما گران نشود، عده‌ای «‌اتوبوس‌ سوار»، «هواپیماسوار» خواهند شد. رضا موسوی مدعی شد که با جریمه کردن ایرلاین‌های گران‌فروش، ۳۰ هزار مسافر سرگردان می‌شوند. او همچنین اعلام کرد که با جریمه شدن ایرلاین‌های گران‌فروش، افرادی که تا کنون با ماشین و قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند به سمت هواپیما خواهند آمد.

روز چهارشنبه ۱۰ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌ فروشی توسط سازمان هواپیمایی جریمه شدند و مجوز پرواز آنها در برخی مسیرهای داخلی باطل شد، در این راستا رئیس انجمن شرکت‌ های هواپیمایی در گفت‌‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما مواردی را مطرح کرد که واکنش برانگیز شد.

رضا موسوی اعمال جریمه برای ایرلاین‌ های گران‌فروش را غیرقانونی خواند و گفت که با این تصمیم سازمان هواپیمایی، سفرهای حدود ۳۰ هزار نفر در مسیر‌های داخلی لغو و مسافران سرگردان می‌شوند. او گفت: «انجام دستور سازمان هواپیمایی برای شرکت‌های هواپیمایی امکان‌پذیر نیست. سازمان اجازه ورود به این حوزه (قیمت‌گذاری) را ندارد. آماده‌ایم عین قانون اجرا شود، یعنی سوخت را هم بیاوریم به همان قیمت‌هایی که الان دارند به شرکت‌های هواپیمایی خارجی با نرخ ۷۰ تا ۸۰ درصد فوب خلیج فارس می‌دهند، به ایرلاین‌های داخلی سوخت بدهند.»

اظهارنظر جنجالی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی + ویدیو

او با ذکر این ادعا که قیمت بلیت هواپیما ارزان است و باید گران شود گفت: «اگر الان بیاییم با نرخ ۲۰ هزار تومان محاسبه کنیم، به‌جز هزینه سوخت ما سوبسیدی از دولت نمی‌گیریم. بیشتر ارز مورد نیاز را از بازار آزاد و قرض تامین می‌کنیم. سازمان هواپیمایی کشوری نرخی تعیین نکرده، ​دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر است که نشسته به سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف کرده که بروید این نرخ را ابلاغ کنید. شورای عالی هواپیمایی را داریم که یک شورای فراسازمانی است.»

اظهارنظر جنجالی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی + ویدیو

موسوی با انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی در خصوص جریمه ایرلاین‌های گرانفروش گفت: «جذابیتی که صنعت هواپیمایی دارد برای مردم این است که خیلی سریع‌تر می‌رسند. الآن با فشار غیرقانونی به قیمت، خیلی از مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند، به سمت هواپیما آورده‌ایم. یعنی تقاضای کاذب برای صنعت ایجاد کرده‌ایم.»

اظهارنظر جنجالی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی + ویدیو

رئیس انجمن شرکت‌ های هواپیمایی ادامه داد: «اگر من خبرنگار بودم واقعا​ از دولت و سازمان هواپیمایی کشوری سؤال می‌کردم ما چند فروند هواپیمای ملکی مسافری داریم؟ حدود ۳۵۰ فروند هواپیمای ثبت شده داریم، باید بپرسیم چه تعداد فعال است؟ کمتر از یک سوم آن، چرا؟ به دلیل قیمت است، بله عدم سرفصل، شرکت‌های دولتی ما زیانده هستند.»

اظهارنظر جنجالی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی + ویدیو

او با بیان این‌که راهکار آزادسازی قیمت‌هاست، اضافه کرد:‌ «در انجمن شرکت‌های هواپیمایی تضمین دادیم. در شورای عالی هواپیمایی گفتم تضمین می‌دهیم -بلیت هواپیما را- از یک سقفی بالاتر نمی‌فروشیم.»

موسوی مدعی شد: «بابت پرواز‌های داخلی به دولت جمهوری اسلامی به نرخ دلار امریکا پول می‌دهیم. دولت به من دستور می‌دهد قیمت بلیت هواپیما را به نرخ ثابت به مردم عرضه کنم این در حالی است که امروز نشست و برخاستم در فرودگاه مشهد با فردا فرق دارد، چه کسی باید این هزینه را پرداخت کند منِ شرکت هواپیمایی؟! مشکلات، مشکلات قانونی است و دخالت غیرقانونی دولت‌ها.»

اظهارنظر جنجالی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی + ویدیو

واکنش ها به اظهارات رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی

این اظهارات رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی بسیار واکنش برانگیز شد و بسیاری آن را توهین آمیز خواندند. حسین مذنب مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی نیز با انتشار توییتی به این صحبت‌ها واکنش نشان داد و نوشت: «در مقابل تفکری که می‌گوید اتوبوس‌سوار و قطار‌سوار نباید سوار هواپیما شود، ایستاده‌ایم.»

اظهارنظر جنجالی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی + ویدیو

اظهارات عجیب و تشبیه‌سازی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی مسبوق به سابقه است. او اواخر تیرماه سال ۹۲ قیمت بلیت هواپیما را با چلوکباب مقایسه کرد و با این ادعا که به ایرلاین‌ها اجازه نفس کشیدن نمی‌دهند گفته بود: «وقتی قیمت یک پرس چلوکباب در برخی نقاط تهران ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان است، قطعا بلیت ۱۰۰ هزار تومانی هنوز جذابیت دارد. بروید یک عکس از لیست قیمت رستوران‌ها بگیرید و آن را با نرخ بلیت هواپیما مقایسه کنید. آیا قیمت بلیت یک هواپیما که یک نفر را ۱۰۰۰ کیلومتر ظرف یک ساعت جابجا می‌کند با یک دست چلوکباب واقعا برابری می‌کند.»

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • . خرداد ۲۰, ۱۴۰۲

    اونوقت در بریتانیا طرف بخاطر شکستن قرنطینه استعفا میده

  • بهمن جازویه آذر ۱۳, ۱۴۰۲

    مصداق کامل ؛ یارب روا مدار که گدا معتبر شود