پذیرش«ستبرا» در فرابورس: شمارش معکوس برای عرضه اولیه شرکت معدنی ستبران

پذیرش«ستبرا» در فرابورس: شمارش معکوس برای عرضه اولیه شرکت معدنی ستبران

عرضه اولیه ستبرا یا عرضه اولیه شرکت صنعتی و معدنی ستبران (سهامی عام) به عنوان یکی از عرضه اولیه های نیمه دوم سال ۹۹ محسوب می شود و شرکت در آن به کلیه سهامداران توصیه می شود. ستبران از جمله شرکت های زیر مجموعه شرکت سرما آفرین (لسرما) است و به همین خاطر، انتظار شناسایی سود خوبی برای لسرما در نیمه دوم سال ۹۹ داریم.

امیدنامه پذیرش سهم صنعتی و معدنی ستبران با نماد ستبرا ، ۴ شهریور ۹۹ در فرابورس ایران منتشر شد تا شمارش معکوس برای عرضه اولیه این سهم در روزهای آینده اغاز شود. زمانی که امیدنامه پذیرش یک شرکت در کدال منتشر می شود، یعنی آماده عرضه اولیه سهم باشید.

طبق گزارش صورت های مالی میان دوره ای ستبرا مربوط به دوره ۳ ماهه منتهی به خرداد ۹۹ که اول شهریور ۹۹ روی کدال منتشر شد، شاهد افزایش ۲۳ درصدی سود ناخالص ۳ ماهه ۹ به نسبت سال ۹۸ بودیم. هم چنین سود عملیاتی ۳ ماهه نیز ۴۳ درصد به نسبت ۳ ماهه سال ۹۸ افزایش یافته است.

یکی از دلایلی که سهامداران باید سهامداری بلند مدت را در نظر داشته باشند، پرتفوهای غیر بورسی شرکت های سهامی عام است که می تواند با پذیرش در بورس و عرضه اولیه، سود خوبی را نصیب سهامداران این نوع شرکت ها بکند. قبلا عرض کردیم که نمادهایی چون: پترول، وغدیر، وخارزم، وسپه، شستا، سیتا، سفارس و سرچشمه، از جمله شرکت هایی هستند که پرتفو غیر بورسی خوبی برای سهامی عام شدن دارند.

ستبران، یک شرکت صنعتی و معدنی است. در این گزارش، شما با سقف قیمتی مورد نیاز برای شرکت در عرضه اولیه ستبران، نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در عرضه اولیه ستبران و اطلاعات تکمیلی آشنا می شوید.

درباره ستبران

شرکت ستبران در حوزه کاشی و سرامیک فعالیت دارد. یکی از صنایع پیشرو و مهم هم در بورس ایران و هم در صنعت امروز ایران و اقتصاد آن، صنایع کاشی و سرامیک است که رونق صنعت ساختمان به دوام آن بستگی دارد.

شرکت صنعتی و معدنی ستبران به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان های انواع پودرهای میکرونیزه معدنی در ایران ، جایگاه ویژه ای در تامین مواد اولیه کارخانجات کاشی، سرامیک، لعاب سازی و شیشه داشت و دو سوم نیاز بازار به تامین مواد اولیه سخت از جمله سیلیس و فلدسپار را تامین می کند.

ستبران در اول اردیبهشت ۷۷ بهره برداری از کارخانه را آغاز کرد. سال ۱۳۸۲ نیز سهامی عام شد. کارخانه ستبران در قزوین شهرستان تاکستان است. ستبران از سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۹۶، بیش از ۱۰ بار افزایش سرمایه داشته که همه از محل مطالبات حال شده سهامداران بود. خاندان آیت اللهی و بهادری نیا از جمله سهامداران عمده ستبران در کنار عبدالرضا نوذزی و شرکت لسرما (صاحب ۶۷ درصد سهام ستبران) محسوب می شود.

شرکت ماشین آلات ستبران مربوط به سال ۱۹۹۵ میلادی و از شرکت NEI و BABILETS انگلیس و DORST آلمان است.

ستبران طبق گزارش فعالیت ۱۲ ماهه هیات مدیره مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷، کارخانجات جدیدی در سطح کشور احداث کرده و تلاش دارد تا با امکانات جدید و افزایش سرمایه، توانایی رقابت با تولیدکنندگان جدید را بدست آورد.

چشم انداز ستبران طبق گزارش فعالیت ۱۲ ماهه هیات مدیره ستبران که نیمه نخست سال ۹۹ روی کدال آمد، با توجه به رکود در بازار ساخت و ساز و تورم و افزایش کرایه حمل و نقل و سوخت و هزینه ها، ستبران امیدوار است که به تولید ۳۵۰۰۰ تن مواد با ارزش ریالی فروش ۲۰۰ میلیارد تومان دست یابد.  طبق گزارش ۲۱ مرداد ۹۹ ستبران، شاهد افزایش ۶۰.۸۱ درصدی فروش تیر ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه خرداد ۹۹ هستیم.

هم چنین راهبری شرکت تولیدی سرام دیرگذاز و جایگزین کردن تولید جدید و به سود رساندن شرکت مذکور از اهداف ستبران است که البته روی سودآوری لسرما نیز تاثیر ژرف خواهد داشت. راه اندازی خط جدید تولید در شرکت ستبران جهت حفظ ظرفیت تولیدی، از دیگر فعالیت های ستبران در سال های پیش رو اعلام شده است.

عرضه اولیه ستبرا
ترکیب سهامداران عمده شرکت صنعتی و معدنی ستبران از شرکت های زیر مجموعه سرما آفرین (لسرما)

طبق پیشنهاد هیات مدیره ستبران برای تقسیم بود نقدی به سهامداران، میزان سود قابل تخصیص در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۷ مبلغ ۲۹ هزار و ۸۹۱ ریال اعلام شد. برای اطلاع از تقسیم سود نقدی سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ ستبران باید به کدال رجوع کنید. شرکت تاک خدمات تحت مالکیت ستبران است. هم چنین شرکت تولیدی سرام دیر گذاز از دیگر شرکت های زیر مجموعه ستبران است.

عرضه اولیه ستبرا
تابلو معاملاتی ستبران را در سامانه tsetmc.com در پیش از عرضه اولیه ستبرا مشاهده می کنید.

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید، ستبرا دارای ۲۰ میلیون قطعه سهم است. پس باید شاهد عرضه اولیه بسیار کوچکی باشیم. چون ۶ میلیون سهامدار در عرضه اولیه ستبرا مشارکت میکنند، بعید است به هر کد، بیش از ۱۰ هزار تومان سهم تعلق بگیرد. ستبرا در گروه محصولات کانی غیر فلزی بوده و از شرکت های کوچک و متوسط (SME) فرابورس ایران می باشد. نماد فرابورس از عرضه اولیه های چنین شرکت هایی، سود عالی در بلند مدت شناسایی خواهد کرد.

عرضه اولیه ستبرا
تابلو معاملاتی شرکت سرما آفرین با نماد لسرما که سهامدار عمده ستبرا است. قیمت هر سهم لسرما در ۴ شهریور ۹۹ به حدود ۳۰۰۰ تومان رسید.

آدرس، تلفن و سایت شرکت صنعتی و معدنی ستبران

  • آدرس: خیابان خرمشهر، نبش صابونچی، شماره ۱۹۴. طبقه ۳ واحد ۱۳۱
  • تلفن ستبران: ۰۲۱۸۸۵۰۳۴۴۹
  • فکس ستبران: ۰۲۱۸۸۷۳۶۷۰۹
  • سایت یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان پودرهای میکرونیزه را در نشانی SETABRAN.NET‌ دنبال کنید.
عرضه اولیه ستبرا
سایت شرکت صنعتی و معدنی ستبران

از محصولات ستبران می توان به سیلیس میکرونیزه، فلدسپار میکرونیزه، کائولن میکرونیزه، دولومیت میکرونیزه و کوبش امانی اشاره کرد. ستبران با دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم همکاری دارد. پروژه های زیست محیطی و فعالیت های شرکت سرام دیرگذاز در ستبران دات نت در دسترس است. پرتال بورسی شرکت ستبران در نشانی BOURSE.SETABRAN.NET در دسترس سهامداران و مشارکت کنندگان در عرضه اولیه ستبرا است.

سود و زیان ستبرا

طبق اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۹ (حسابرسی نشده)(اصلاحیه) در سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۹، اطلاعات زیر حاصل شده است.

  • کاهش ۱ درصدی درآمدهای عملیاتی ۳ ماهه ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ ۳۹,۴۳۳ میلیون ریال به مبلغ ۳۹,۰۶۶ میلیون ریال رسیده است)
  • افزایش ۲۳ درصدی سود ناخالص ۳ ماهه ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه (از مبلغ ۱۱,۸۵۵ میلیون ریال به مبلغ ۱۴,۶۳۰ میلیون ریال رسیده است)
  • افزایش ۴۳ درصدی سود عملیاتی ۳ ماهه ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه(از مبلغ ۸۶۸۹ میلیون ریال به مبلغ ۱۲۴۴۹ میلیون ریال رسیده است)
  • افزایش ۴۰ درصدی سود خالص ۳ ماهه ۱۳۹۹ و تحقق سود ۴۴۵ ریالی به ازاء هر سهم (از مبلغ ۶۳۳۹ میلیون ریال به مبلغ ۸۸۹۹ میلیون ریال رسیده است)
  •  حاشیه سود (زیان) عملیاتی از ۲۲.۰۳% به ۳۱.۸۷% افزایش یافته است.
  •  حاشیه سود (زیان) خالص از ۱۶.۰۸% به ۲۲.۷۸% افزایش یافته است.

قیمت و زمان عرضه اولیه ستبرا بزودی در اطلاعیه فرابورس ایران اعلام می شود که جزییات تکمیلی در همین گفتار به روز رسانی خواهد شد. تا اسفند ۱۴۰۰ شمسی، ۱۴۰ شرکت در نوبت عرضه اولیه قرار دارد که شرکت در همه این عرضه ها، توصیه می شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود