مسعود کشمیری کیست؟ عضو سازمان منافقین و متهم اصلی ترور شهیدان رجایی و باهنر

مسعود کشمیری کیست؟ عضو سازمان منافقین و متهم اصلی ترور شهیدان رجایی و باهنر

برخی منابع خبری مدعی شده اند که مسعود کشمیری از اعضای مجاهدین خلق که بسیاری او را عامل ترور شهیدان رجایی و باهنر می شناسند، در حمله روز گذشته به خانه امن اعضای این سازمان در پاریس کشته شده است.

مسعود کشمیری فرزند سعید، زادهٔ ۱۳۲۹ در کرمانشاه، دارای مدرک لیسانس علوم اداری و مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران بود. همسر وی مینو دلنواز نیز از اعضای فعال مجاهدین است. او از سال‌های پیش از وقوع انقلاب جذب سازمان مجاهدین خلق می‌شود. کشمیری پس از پیروزی انقلاب هم مخفیانه عضو منافقین باقی می‌ماند و به سمت جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دست می‌یابد.

مسعود کشمیری کیست؟

او قبل از انقلاب توسط پسر دایی خود، ابوالفضل دلنواز که برادر همسرش نیز بود و در درگیری مسلحانه کشته شد، جذب سازمان مجاهدین شد. ابتدا در بحث‌های خانوادگی از آن‌ها حمایت می‌کرد، لیکن به مرور زمان چهره‌ای حزب‌اللهی و حامی جمهوری اسلامی به خود گرفت و کمی پیچیده‌تر عمل کرد.

مسعود کشمیری به همراه علی اکبر تهرانی تحت مسئولیت محمود طریق الاسلام در این سازمان حضور داشت. وی پس از انقلاب نیز همچنان عضو سازمان مجاهدین بوده و اسامی مستعاری همچون حنیف و مجیب داشته‌است. منزل او در مهرشهر کرج و آریاشهر از بزرگترین انبار‌های سلاح و مهمات سازمان بوده‌است و افراد سطح بالایی از سازمان در این منازل به تشکیل جلسه می‌پرداخته‌اند. همسر وی مینو دلنواز نیز از اعضای فعال مجاهدین بوده‌است و اکنون نیز به همراه وی متواری است.

مسعود کشمیری کیست؟

با آغاز اعلان جنگ مسلحانه سازمان مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی و پس از وقوع حادثه‌ تروریستی هفتم تیرماه ۱۳۶۰ در ساختمان حزب جمهوری اسلامی که به شهادت محمد بهشتی رئیس شورای عالی قضایی و جمعی از اعضای این حزب منجر می‌شود، ترور اعضای هیئت دولت در دستور کار سازمان قرار می‌گیرد و مسعود کشمیری انجام آن را به عهده می‌گیرد که به انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشتم شهریور ۱۳۶۰ منتهی می‌شود.

مسعود کشمیری کیست؟

کشمیری پس از این حادثه تروریستی از ایران خارج و تا سال‌ها بعد اخبار ضدونقیضی درباره احتمال کشته‌شدن وی یا محل زندگی‌اش در رسانه‌ها منتشر می‌شود. حالا برخی منابع می‌گویند او در جریان یک حمله مسلحانه در حومه پاریس کشته شده است. رسانه‌های فارسی‌زبان نزدیک به سازمان مجاهدین خلق با وجود تأیید خبر حمله، مدعی‌ شدند کسی در این حادثه آسیب ندیده است.

روز ۸ شهریورماه ۱۳۶۰، مسعود کشمیری عامل نفوذی سازمان مجاهدین خلق با انفجار دفتر نخست‌وزیری، موجب شهادت شهیدان رجایی و باهنر شد. منافقین دو ماه قبل از این تاریخ نیز، مقر حزب جمهوری اسلامی را منفجر کرده بودند.

کشمیری بعد از این عملیات تروریستی به سرعت از ایران خارج شد. مسعود خدابنده عضو اسبق سازمان مجاهدین خلق که از مهره‌های نزدیک به مسعود رجوی به شمار می‌آمد و مدتی نیز مسئولیت حفاظت از او را بر عهده داشت، مسئول مستقیم خروج کشمیری از ایران بود.

مسعود کشمیری کیست؟

اتهامات منتسب به مسعود کشمیری

  • مداخله و جلوگیری از به جریان افتادن و محاکمه عاملان کشتار هفدهم شهریور ۱۳۵۷
  • فراری دادن رهبر عملیات کودتای نوژه سرهنگ احسان بنی عامری
  • عامل اصلی انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در هشتم شهریور
  • تلاش برای منفجر کردن بمب در منزل امام خمینی (ره) در جماران
  • انفجار در دفتر نخست‌وزیری

به گفتهٔ منابع جمهوری اسلامی در آغاز چنین تصور شد که مسعود کشمیری که آن زمان جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی بود نیز در این انفجار کشته شده و قطعاتی از اجساد دیگران به عنوان بازمانده جسد وی دفن شد، ولی پس از مدتی معلوم شد که وی از مرتبطان با سازمان مجاهدین و عامل اصلی انفجار بوده و به خارج از ایران گریخته‌است.

پیشتر ادعا شده بود که مسعود کشمیری به دست خود سازمان مجاهدین ترور شده است. به نقل از یکی از مقامات جمهوری اسلامی در مصاحبه با ایرنا، مسعود کشمیری و محمدرضا کلاهی صمدی در دی ۱۳۹۲ در آلمان رویت شده بودند.روز شنبه بیست و پنج اردیبهشت ۱۳۹۵ پلیس ایران اعلام کرد که عامل بمب‌گذاری دفتری نخست وزیری در سال شصت بازداشت شده‌است. سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در دهمین نشست خبری از دستگیری یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در کشور آلبانی که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی دست داشته‌است خبر داد. با این خبر پلیس، گمانه زنی‌ها مبنی بر دستگیری مسعود کشمیری قوت یافت، اما پس از یک روز خبر دستگیری مسعود کشمیری تکذیب شد.

برخلاف گمانه‌زنی‌ها و شایعات مطرح شده، عامل دستگیر شده مرتبط با انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی بوده و یک زن است. سردار منتظرالمهدی در تشریح جزئیات دستگیری یکی از عوامل انفجار ساختمان حزب جمهوری که اخیراً در کشور آلبانی دستگیر شده‌است اظهار داشت: این خانم به استناد اعلان قرمز (red wanted) صادر شده از سوی اینترپل، دستگیر شد. سخنگوی ناجا افزود: اعلان قرمز اینترپل به مثابه حکم جلب سیار بین‌المللی است که پس از صدور این اعلان، این عضو گروهک تروریستی منافقین که در انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در سال ۶۰ دست داشته‌است، در کشور آلبانی دستگیر شد. در اخبار تکمیلی نام فرد بازداشت شده فهیمه اروانی اعلام شد که توسط دولت آلبانی بازداشت سپس آزاد شده‌است.مینو دلنواز همسر کشمیری و خواهر ابوالفضل دلنواز عضو سابق گروه مجاهدین و داوطلب نمایندگی اولین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه اسلام‌آباد غرب است.

فیلم سینمایی ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان، که به حوادث سال ۱۳۶۰ می‌پردازد و طی آن شخصیت مسعود کشمیری نیز به تصویر کشیده شده‌است. مهدی پاکدل بازیگر نقش کشمیری در این فیلم است.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود