چگونه شیرینی‌ها را در خانه برای مدت بیشتری نگه داریم؟

چگونه شیرینی‌ها را در خانه برای مدت بیشتری نگه داریم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هیچ‌چیز جای عطروبوی شیرینی گرم و تازه را نمی‌گیرد اما اگر از شیرینی‌فروشی محبوبتان فاصله دارید یا همیشه فرصت خرید ندارید، خوردن شیرینی مانده یا اصلا نخوردن شیرینی‌های موردعلاقه‌تان حق شما نیست! در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که چطور انواع شیرینی را مدت‌زمان طولانی‌تری سالم و باکیفیت نگه دارید. همراه ما باشید.

آماده‌سازی شیرینی‌ها قبل از بسته‌بندی

بزرگ‌ترین اشتباه رایج درمورد نگهداری شیرینی، بسته‌بندی داغ‌داغ و بلافاصله انتقال آنها به یخچال است. درست مثل وقتی که نان تازه و داغ را روی توری نانوایی پخش می‌کنید و زمان می‌دهید تا خوب خنک شود، شیرینی گرم را هم چند ساعتی بیرون یخچال (نه در مایکروویو!) نگه دارید تا به دمای اتاق برسد و آماده بسته‌بندی شود. در غیر این صورت گرمای وسط شیرینی بافت آن را از بین می‌برد و خرابش می‌کند.

نگهداری شیرینی کمتر از یک ماه

بعد از خرید از شیرینی‌فروشی یا خرید اینترنتی کیک و شیرینی نوبت نگهداری آنهاست. بسته به مدت‌زمان نگهداری و نوع شیرینی‌ای که انتخاب کرده‌اید، روش نگهداری متفاوت خواهد بود.

۱. نگهداری شیرینی به‌مدت ۱ تا ۲ روز

بهترین روش برای نگهداری کوتاه‌مدت شیرینی استفاده از کیسه کاغذی در کنار کیسه پلاستیکی است. ابتدا شیرینی را در یک کیسه کاغذی بریزید و بعد آن را در یک پلاستیک زیپ‌کیپ قرار دهید. حواستان باشد حین بستن پلاستیک هوای اضافه را به‌آرامی خارج کنید. این بسته را می‌توانید در کشوی کابینت یا کمد نگه دارید و روز بعد نوش جان کنید.

وجود کیسه کاغذی بین شیرینی و کیسه پلاستیکی کمک می‌کند شیرینی ترد و مرطوب بماند، در عین حال عرق نکند و بافت آن خیس و خمیری نشود.

۲. نگهداری شیرینی به‌مدت ۲ روز تا ۱ هفته

برای نگهداری شیرینی تا نهایتا ۲ روز پیشنهاد می‌کنیم آن را در یخچال نگذارید تا هوای مرطوب داخل یخچال تردی شیرینی را از بین نبرد اما اگر هدفتان نگهداری بیشتر از ۲ روز است، یخچال بهترین گزینه برای حفظ تازگی و کیفیت شیرینی‌هاست.

مراحلی که گفتیم را تکرار کنید. ابتدا تکه‌های شیرینی را در کیسه کاغذی بریزید، به کیسه پلاستیکی زیپ‌کیپ منتقل کنید و هوای اضافه را بگیرید. اگر ظرف بسته‌بندی دارید، بسته را در آن بگذارید، درش را ببندید و آن را به یخچال منتقل کنید.

۳. نگهداری شیرینی به‌مدت ۱ تا ۳ هفته

انتظار تازه و سالم ماندن شیرینی به‌مدت ۳ هفته کمی غیرمنطقی است! اما اگر چاره‌ای جز این نداشتید، همه مراحل گفته‌شده را تکرار کنید و ظرف را به‌جای یخچال به فریزر منتقل کنید. چند ساعت قبل از سرو از فریزر بیرون بیاورید و اجازه دهید یخ آن دمای اتاق آب شود.

چند نکته برای نگهداری طولانی‌مدت شیرینی

با نکاتی که در این بخش بیان می‌کنیم، شیرینی محبوبتان را از قنادی آنلاین بخرید و نگران نگهداری طولانی‌مدت آن نباشید. کافی است این چند نکته را رعایت کنید.

۱. نگهداری شیرینی‌ها جدا از هم

اگر می‌خواهید انواع شیرینی تر و خشک و خامه‌ای را با هم نگه دارید، حتما آنها را در ظروف جداگانه بریزید تا شیرینی‌های خشک رطوبت نگیرند و طعم‌های مختلف به خورد هم نروند. مطمئنا دوست ندارید شیرینی زنجبیلی محبوبتان بعد از چند روز طعم شکلات و دارچین بگیرد!

۲. جداکردن شیرینی‌ها با کاغذ روغنی

حتی اگر همه شیرینی‌ها از یک خانواده هستند و طعم مشابه دارند، اجازه ندهید در طول مدت نگهداری به هم بچسبند و در تماس باشند. آنها را لایه‌لایه روی هم بچینید و بینشان یک تکه کاغذ روغنی بگذارید.

۳. نگهداری شیرینی در جای خنک

یک مکان خشک و خنک مثل قفسه پشتی کابینت بهترین جا برای نگهداری کوتاه‌مدت شیرینی‌هاست. برخی از انواع شیرینی خشک در این شرایط تا چند هفته هم سالم و باکیفیت باقی می‌مانند اما اگر مدت‌زمان طولانی‌تری مدنظر دارید، طبق مراحل قبلی تکه‌های شیرینی را بسته‌بندی کنید و در فریزر بگذارید. در این حالت کافی است چند ساعت قبل از سرو، شیرینی را از یخچال بیرون بیاورید و در دمای اتاق بگذارید تا یخ آن ذوب شود. بعضی از شیرینی‌ها را هم می‌توان با حرارت فر در کمتر از ۲ دقیقه گرم و آماده خوردن کرد.

۴. خودداری از روکش‌کردن شیرینی

اگر کیک یا شیرینی که قصد نگهداری‌اش را دارید خانگی است و هنوز روکش خامه‌ای ندارد، دست نگه دارید و آن را بدون روکش نگهداری کنید. نتیجه سالم‌تر و تمیزتر به نظر می‌رسد و فضای کمتری در یخچال اشغال می‌کند.

۵. نگهداری خمیر شیرینی در فریزر

نگهداری شیرینی خامه ای و خشک در فریزر برای مواقعی است که چاره دیگری ندارید. با این حال دست‌تان برای فریزکردن خمیر شیرینی کاملا باز است. می‌توانید همیشه مقدار زیادی خمیر کیک و شیرینی را آماده کنید و آن را در کیسه پلاستیکی دربسته به‌مدت طولانی در فریزر نگه دارید. می‌توانید خمیر را به اندازه تکه‌های شیرینی جدا کنید، بگذارید کمی خنک شود و بعد در فریزر بگذارید تا هر بار قبل از پخت، دردسر تکه‌تکه‌کردن خمیر منجمد را هم نکشید. این خمیر یخ‌زده به‌مدت ۳ تا ۶ ماه در فریزر سالم خواهد ماند.

۶. استفاده از ظرف نگهداری مناسب

شیرینی‌ها در صورتی سالم می‌مانند که هوای ظرف را کاملا گرفته باشید و در معرض اکسیژن نباشند. برای همین می‌گوییم که هنگام بستن پلاستیک زیپ‌کیپ، به‌آرامی هوای اضافه را بیرون کنید. مطمئن شوید راه ورود هوا و انواع مایعات به داخل ظرف کاملا بسته باشد.

۷. نگهداری کیک در ظروف نیمه‌بسته

هروقت کیک خامه‌ای که از شیرینی‌فروشی محل یا قنادی آنلاین گرفتید بزرگ‌تر از اندازه موردنظرتان بود و قصد داشتید باقی‌مانده‌اش را چند روزی در یخچال نگه دارید، آن را در ظرف مخصوص کیک بگذارید و لای در را کمی باز نگه دارید. جریان هوا کمک می‌کند فراست خامه‌ای دیرتر جذب و ماسیده شود. اگر در خانه ظرف مخصوص کیک ندارید، به‌آرامی چند خلال دندان دورتادور کیک فرو کنید و بعد روی آن را با فویل، پلاستیک یا کاغذ روغنی بپوشانید.

• کیک‌های بدون فراست تا ۶ ماه در فریزر سالم می‌مانند؛ فقط کافی است دور آنها را با فویل بپوشانید.

• کیک‌هایی که روکش خامه‌ای دارند، باید چند دقیقه در فریزر بمانند تا فراست آنها کاملا یخ بزند و بعد لای پلاستیک یا فویل فریز شوند. در این حالت کیک روکش‌دار تا ۳ ماه در فریزر سالم می‌ماند.

۸. نگهداری شیرینی بدون تزیین و تاپینگ

اگر به‌جای خرید آنلاین شیرینی اقدام به پخت آن در خانه کرده‌اید و حالا تعداد زیادی شیرینی لذیذ خانگی دارید که نمی‌توانید همه را یکجا بخورید، اضافه‌کردن تاپینگ را به زمان سرو شیرینی موکول کنید و تا آن موقع صبور باشید. شکر، آب‌نبات، ترافل، اسمارتیز و سایر تزیینات در فریزر طعم و قوام خود را از دست می‌دهند و شیرینی را خراب می‌کنند.

سرو شیرینی‌های سرد

شیرینی را هرطور و هرجا که نگه دارید، روش سرو آن مشخص است. روی سینی در فضای آزاد می‌چینید و اجازه می‌دهید به‌آرامی هم‌دمای اتاق شود یا در فر می‌گذارید تا سریع‌تر گرم و آماده خوردن شود. در حالت دوم باید فر را از قبل با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و شیرینی‌ها را ۱۰ دقیقه روی سینی چرب‌شده حرارت دهید. حواستان باشد از مایکروویو برای یخ‌زدایی شیرینی سرد استفاده نکنید که بافتش را خیس می‌کند و تردی و لذت آن را از بین می‌برد.

کلام آخر

عمر مفید شیرینی‌ها بسته به اینکه خشک یا تر باشند، در یخچال یا بیرون یخچال نگهداری شوند و فضای نگهداری آنها چقدر خشک و خنک باشد، بین ۲۴ ساعت تا نهایتا ۶ ماه است. سعی کنید طول عمر انواع شیرینی را بشناسید و همیشه به مقدار موردنیاز بخرید یا از امکان جذاب خرید اینترنتی کیک و شیرینی استفاده کنید تا نیازی به ذخیره و نگهداری آن برای بعد نباشد.

شما چه ترفندی برای نگهداری طولانی‌مدت شیرینی‌های محبوبتان دارید؟ منتظر شنیدن نظرات‌تان هستیم.

بدون نظر

ورود