کف آبجوی باکیفیت چه ویژگی‎ هایی دارد؟

کف آبجوی باکیفیت چه ویژگی‎ هایی دارد؟

زمانی که آبجو به طور سنتی در ظرف‎های چوبی نگهداری می‏شد، بررسی کف موجود روی آن فرایندی برای کنترل کیفیت آن بود. برای اینکه بفهمیم یک آبجو تازه است یا نه به کف یا همان فوم آن دقت می‎کنیم. اگر این کف وجود داشته باشد نشان دهنده‎ این است که آبجو همچنان حاوی دی اکسید کربن (CO2) بوده و بنابراین تازه است. اما اگر این کف وجود نداشته باشد به احتمال زیاد نوشیدنی شما کهنه خواهد بود. به طور کلی کف خوب در آبجو نشانه‎ای از کیفیت بالای آن است. اما ویژگی‎های کف آبجو چیست؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

کف آبجو

کف آبجو چیست؟

کف آبجو که با نام‎های دیگری مانند beer foam و beer head نیز شناخته می‏شود، از حباب‎های گاز موجود در آبجو تولید می‏شود. این گاز که دی اکسید کربن است (CO2) در حین تولید، بطری و بسته‎بندی آبجو، زمانی که آبجو تحت فشار قرار می‎گیرد و در فضایی متراکم می‏شود، تولید خواهد شد. این بدان معناست که وقتی آبجو باز می‏شود یا در لیوان ریخته می‏شود حباب‎های گاز به سمت بالا می‎روند و لایه‎ای کف‎آلود پر از پروتئین و مواد دیگر ایجاد می‎کنند. دانشمندان به این پدیده «هسته‎سازی» می‎گویند.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ایجاد حباب‎های روی آبجو به دلیل حضور CO2 در آن است که به این فرایند عنوان هسته‎زایی را نسبت داده‎اند. همین فرایند هسته‎زایی یکی از مهم‎ترین ویژگی‎ها برای تشخیص آبجوی خوب است. هسته‎زایی یک اصطلاح در علم شیمی است که به تشکیل هسته بلوری در یک محلول فوق‎اشباع‎شده می‎گویند. در آبجو نیز اگر بخواهید به یک کف خوب برسید حباب‎ها بایستی به خوبی در فرایند هسته‎زایی از طریق عمل فیزیکی مانند پمپاژ یا روش‎های دیگر شرکت کنند.

فوم آبجو

آیا وجود کف نشانه‎ای از کیفیت آبجو است؟

اصولا گفته می‏شود که وجود کف آبجو سبب می‏شود که این نوشیدنی جذاب‎‏تر به نظر برسد. بدون وجود کف، آبجو بی‎جان به نظر می‎‏رسد و اغلب تمایلی برای نوشیدن آن نداریم. اما فراتر از جذابیت بصری، کف آبجو دارای مزایای مختلفی است. این کف می‎تواند بر تجربه شما از نوشیدن تاثیر مثبت گذاشته و بافت لذت‎بخشی را به آن اضافه کند. وقتی نوشیدنی از بین یک پیمانه کف به دهان شما می‎رسد، این حباب‎ها از بین می‎روند و طعم آبجو را به درستی حس خواهید کرد.

ویژگی‎های فوم خوب

اما وقتی از کف آبجو حرف می‎زنیم از چه حرف می‎زنیم؟ ویژگی‎های فوم آبجو چیست؟

اندازه کف

متخصصان می‎گویند که وجود حباب‎های ریز و یکنواخت نشانه‎ای از کیفیت بالای آبجو است. اگر این حباب‎ها بیش از حد بزرگ باشند ممکن است نشانه‌ای از کربناته شدن سریع یا آبجوی کم کربنات باشد. گذشته از روش‎های تولید، مواد تشکیل دهنده آبجو نیز بر ظاهر، بافت و حفظ کف آبجو تاثیر می‎گذارد.

ماندگاری

فوم بایستی ماندگاری داشته باشد. توانایی آبجو برای حفظ فوم برای مدت زمان مشخص، یکی از ویژگی‎های اصلی آبجوی خوب است. این یک نقطه تمایز و یکی از ویژگی‎های کف آبجو نسبت به کف نوشابه در نظر گرفته می‏شود. اگر دقت کرده باشید، حباب‎های شکل‎گرفته در نوشابه بعد از مدت کوتاهی از بین می‎روند اما در مورد فوم درست آبجو اینگونه نیست. آبجوی خوب باید حدود ۲ تا ۵ دقیقه کف موجود روی خود را حفظ کند. البته بایستی به این نکته هم توجه داشته باشید که نوع ظرف، شیوه ریختن نوشیدنی در لیوان، دمای محیط و … روی این ماندگاری تاثیرگذار خواهد بود.

توری بودن

یکی دیگر از ویژگی‎های کف آبجو توری بودن یا قابلیت بند زدن آن است. در واقع الگویی از فوم که به شیشه یا لیوان می‌چسبد، به عنوان توری شناخته می‏شود. دو عامل اصلی که میزان این توری بودن را مشخص می‎کند، نوع آبجو و تمیز بودن لیوان است.

رنگ فوم

یکی دیگر از مشخصه‎های فوم درست آبجو یا همان beer head رنگ آن است. رنگ فوم بایستی به سمت سفیدی متمایل باشد. اگر بعد از سرو آبجو در لیوان کف آن را سفید و ملایم مشاهده کردید پس به احتمال زیاد کیفیت آبجو بالاست و قرار است حسابی از آن لذت ببرید.

غلظت فوم

نکته بعدی در زمینه کیفیت فوم، غلظت آن است . غلظت فوم بایستی بالا باشد به طوری که وقتی آن را می‏نوشید دهان شما را پرکرده و این یعنی حباب‎ها بایستی کوچک باشند. این غلظت سبب می‎شود که بعد از ترکیدن حباب‎ها در دهان شما، عطر و طعم نوشیدنی را بهتر حس کنید.

کف درست آبجو

خرید آبجو با فوم باکیفیت از جوجو + سخن پایانی

برند جوجو که همان شرکت صنایع غذایی و آشامیدنی تهران گوار است در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد. این برند در سال ۱۳۸۸ نخستین نوشیدنی‌های ماءالشعیر را تولید و به بازار عرضه کرد. این محصولات در طعم‎های کلاسیک و بلک و در طعم‎های استوایی، لیمویی، هلو و … در دسترس هستند.

جوجو، با استفاده از سیستم کربناتور در دمای نزدیک به صفر، به آرامی آبجو را گازدار میکند. و هم چنین استفاده از سیستم بروئری، دانه های مالت جو و گندم مرغوب باعث ایجاد کف دارای ساختار قدرتمند و پایدار در آبجوهای جوجو می شود. به همین خاطر اگر از طرفداران آبجوهای باکیفیت هستید، پیشنهاد می‎کنیم که برای یک بار هم که شده جوجو را امتحان کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مقالات علمی در مورد آبجو از طریق همین لینک به جوجو مگ مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود