آیا استفاده از هدفون واقعاً برای گوش ها مضر است؟

آیا استفاده از هدفون واقعاً برای گوش ها مضر است؟

آیا استفاده از هدفون برای سلامتی مضر است؟ هر وسیله ای اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرد، می تواند مضر باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم استفاده ی زیاد از هدفون چه مضراتی می تواند داشته باشد.

۱- ممکن است به شنوایی تان آسیب بزند

علم می گوید اغلب افراد ۳۰ ساله باید قادر به شنیدن یک صدای ۱۷ کیلوهرتز باشند که به این معنی است که باید بتوانند صدای نزدیک شدن یک پشه را بشنوند. اما حقیقت این است که هر چه می گذرد افراد بیشتری در این سن قادر به شنیدن این میزان از صدا نیستند. همه ی ما با ۱۵ هزار سلول شنوایی متولد می شویم اما وقتی یکی از آن ها را از دست می دهیم دیگر به طور طبیعی نمی توانیم آن را دوباره بازگردانیم. دانشمندان استفاده ی مکرر از هدفون را در بروز مشکل از دست رفتن سلول های شنوایی مؤثر می دانند. به همین دلیل گوش دادن به موسیقی یا پادکست بدون هدفون و کم کردن صدا، احتمال آسیب دیدن شنوایی را کاهش می دهد.

۲- ممکن است به مشکل تجمع جرم و انسداد گوش دچار شوید

تجمع جرم گوش زمانی رخ می دهد که هدفون مانع خارج شدن جرم از مجرای گوش به شکل طبیعی می شود. به همین دلیل ممکن است گوش هایتان مسدود شوند، امری که می تواند باعث عفونت گوش ها شود. به علاوه، هدفون مانند گوش پاک کن عمل می کند و می تواند جرم را بیشتر به درون مجرای گوش هول دهد، امری که می تواند منجر به گوش درد و سرگیجه شود.

اگر از هدفون استفاده می کنید، سعی کنید بعد از هر بار استفاده آن ها را تمیز کنید. دلیلش این است که وقتی کارتان با هدفون تان تمام می شود و آن ها را جایی می گذارید، باکتری ها و آلودگی های زیادی می تواند وارد آن ها شود. می توانید از یک مسواک قدیمی برای تمیز کردن هدفون خود استفاده کنید. دستمال های پاک کننده هم همین اثر را خواهند داشت. به علاوه، توصیه می شود به گوش های خود اجازه ی نفس کشیدن دهید، بنابراین سعی کنید کمتر از هدفون استفاده کنید. اگر هر روز به موسیقی گوش می دهید، بهتر است این کار را از طریق اسپیکر انجام دهید.

استفاده ی زیاد از هدفون می تواند باعث عفونت گوش یا حتی واکنش آلرژیک هم شود، امری که به دلیل جمع باکتری در گوش رخ می دهد.

۳- ممکن است شروع به شنیدن صداهایی کنید که وجود خارجی ندارند، حتی در سکوت محض

اگر در استفاده از هدفون زیاده روی کنید، ممکن است دچار تینیتوس یا همان وزوز گوش شوید. ممکن است رفته رفته حتی در سکوت کامل هم صدای زنگ زدن، وزوز، ترق و تروق و خش خش بشنوید. این مشکل درمانی ندارد، اما با کاهش میزان استفاده از هدفون و کم کردن صدا هنگام استفاده از هدفون، از بروز آن جلوگیری کرد. برای کاهش آثار تینیتوس، توصیه می شود کمتر از هدفون استفاده کنید و به پزشک مراجعه کنید.

۴- ممکن است دچار جوش و دیگر مشکلات پوستی شوید

به گفته ی کارشناسان پزشکی، استفاده ی زیاد از هدفون های بزرگ، به ویژه هنگام ورزش کردن و تعریق، باعث تکثیر هزاران باکتری مضر می شود. این امر ممکن است منجر به جوس و عفونت های پوستی شو. به علاوه، اگر از هدفون استفاده می کنید، چربی اضافه ی درون گوش هایتان ممکن است شروع به جمع شدن کنید، امری که بستر مناسبی برای رشد باکتری هایی ایجاد می کند که باعث جوش زدن گوش ها می شوند.

برای تمیز نگه داشتن هدفون توضیه می شود آن ها را با یک دستمال پاک کننده ی آرایش تمیز کنید و سپس با دستمالی دیگر فضای دور گوش ها و هر جای دیگری از پوست که هدفون با آن تماس دارد را پاک کنید. همچنین اگر از هدفون زیاد استفاده می کنید بهتر است همیشه دستمال پاک کننده به همراه خود داشته باشید.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود