ادعای خبرگزاری دولت درباره دستکاری تعداد بازدیدها در پیام رسان ایتا

ادعای خبرگزاری دولت درباره دستکاری تعداد بازدیدها در پیام رسان ایتا

حواشی پیام رسان های داخلی گویا تمامی ندارد و در حالی که همین یک ماه پیش فاش شد پیام رسان بله دسترسی گسترده ای به محتوای پیام های کاربران خود دارد، حالا ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، شائبه ی دستکاری در تعداد بازدید پست ها در کانال های پیام رسان ایتا را مطرح کرده، موضوعی که واکنش این پیام رسان داخلی را در پی داشته است.

خبرگزاری ایرنا در مطلبی جدید به مقایسه ی میان تلگرام و ایتا که نسخه ی فارسی تلگرام محسوب می شود و بیشترین شباهت را از نظر ظاهری و کارایی به تلگرام دارد، پرداخته است.

ایرنا در بخشی از مطلب خود ضمن اشاره به بیشتر بودن تعداد بازدید پست ها در کانال های ایتا در مقایسه با تلگرام و اختلاف بسیار زیاد آن ها با یکدیگر، این امر را غیر طبیعی و ناشی از دستکاری دانسته است.

بر اساس گزارش ایرنا، در مرداد ماه امسال تعداد پست های منتشر شده در کانال های تلگرام و ایتا تقریباً به یک اندازه بوده، اما تعداد کل بازدیدها در تلگرام نزدیک به ۲ میلیارد و این آمار در ایتا با اختلافی بسیار فاحش، حدود ۸۲ میلیارد بوده است. همچنین، در حالی که پربازدیدترین پست تلگرام حدود ۵۰۰ هزار بازدید داشته، این آمار نیز در ایتا با اختلافی بسیار زیاد، حدود ۱۳ میلیون بازدید بوده است.

پیام رسان ایتا

در مطلب ایرنا آمده است:

در مردادماه ۱۴۰۲ در ایتا، ۱۱ میلیون و ۶۳۷ هزار پست از سوی ۱۰۳ هزار کانال یا منبع رسانه‌ای منتشر شده و درمجموع ۸۱ میلیارد بازدید گرفته‌اند؛ در مقابل در همین بازه زمانی در تلگرام، ۱۲ میلیون و ۵۲ هزار پست از سوی ۲۶۷ هزار نفر نشر و بازنشر و یک میلیارد و ۹۳۹ میلیون بازدید گرفته‌اند.

تعداد پست‌های منتشر شده در دو پیام‌رسانی به طور تقریبی با هم برابر است اما در ایتا با وجود اینکه تقریبا یک سوم منابع و کانال خبری برای ارسال پست وجود داشته اما با افزایش ۴۰ برابری بازدید روبرو هستیم که بدون شک این میزان اختلاف غیرطبیعی و ناشی از دستکاری، استفاده از ربات‌ها و بدافزارها به نظر می‌رسد زیرا تلگرام فارسی با وجود کانال‌های خبررسانی بیشتر، به اندازه ۲.۵ درصد ایتا بازدید گرفته و حتی وجود فیلترینگ تلگرام در ایران و فیلترنبودن ایتا، این میزان اختلاف و بازدید ۴۰ برابری را توجیه نمی‌کند.

واکنش پیام رسان ایتا به ادعای دستکاری در تعداد بازدیدها

پیام رسان ایتا

انتشار این مطلب سر و صدای زیادی به پا کرد و واکنش های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

پس از آن پیام رسان ایتا با انتشار بیانیه ای به شائبه ی مطرح شده از سوی خبرگزاری ایرنا پاسخ داد. ایتا آمار ارائه شده از سوی ایرنا را نادرست عنوان کرده است.

در بیانیه ی پیام رسان ایتا آمده است:

هفته گذشته درج یک خبر به اصطلاح تحلیلی درباره مقایسه عملکرد ایتا و تلگرام در خبرگزاری ایرنا و درج اطلاعات اشتباه و اتهامات ناروا در آن، باعث تعجب کارشناسان خبره و فعالان فضای مجازی گردید.

شاه بیت این اشتباهات فاحش در همان ابتدای متن است که نویسندگان، تعداد پست‌های مندرج در کانال‌های عمومی در ایتا طی مردادماه را ۱۱ میلیون و تعداد بازدید آن‌ها را بیش از ۸۱ میلیارد!! ویو برآورد کرده و اتهامات بعدی را روانه بزرگترین پیام رسان داخلی نموده‌اند.

به نظر می‌رسد این خطا و محاسبات عجیب و غریب، از جایی نشأت می‌گیرد که نگارندگان، یکی از پست‌های یک کانال خبری در ایتا با ۱۳ میلیون بازدید را مبنای بازدید روزانه قرار داده و احتمالا با ضرب این عدد در تعداد پست‌ها و کانال‌ها به بافته‌ی نجومی ۸۱ میلیارد بازدید رسیده‌اند! غافل از آن‌که:

اولاً پست مورد نظر با لینک https://eitaa.com/Qomonline/60257 در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در این کانال در ایتا منتشر شده است.

ثانیاً در طی ۱۶ ماه پس از درج و بعد از ۴۹۰ بار فوروارد عادی (با نقل قول) در همان کانال خبری و ۳۳۳۴ بار فوروارد عادی در ۹۳۴ کانال منحصر به فرد دیگر به چنین رکوردی دست یافته است نه در طی یک روز یا حتی یک ماه!

گفتنی است در ایتا و تلگرام، چنان‌چه یک پست از طریق فوروارد عادی (با نقل قول) در سایر کانال‌ها (و گروه‌ها) یا همان کانال مبدا بازنشر شود، عدد بازدیدهای آن پست بازنشانی نشده و تعداد بازدیدهای جدید به آمار مشاهده پست اولیه افزوده می‌شود.

و صد البته در پیام‌رسانی با بیش از ۴۳ میلیون کاربر ثبت نام کننده و بیش از ۲۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، گرفتن ۱۳ میلیون بازدید در طی ۱۶ ماه و پس از ۳۸۰۰ بار فوروارد با نقل قول به هیچ‌وجه کار دشوار یا دور از انتظاری نیست.

البته آمارسازی‌های این گزارش به همین مورد ختم نمی‌شود. از آمار اشتباه ۱۱ میلیونی به عنوان تعداد پست‌های ماهیانه کانال‌های عمومی در ایتا تا انتخاب کانال‌هایی به عنوان فعال‌ترین‌ها که نه از حیث تعداد بازدید و نه از حیث تعداد دنبال‌کننده جزو کانال‌های پیشتاز محسوب نمی‌شوند از دیگر خطاهای این باصطلاح گزارش تحلیلی است.

ضمناً اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که در مردادماه امسال بصورت میانگین، روزانه بیش از ۱ میلیون پست صرفا در کانال‌های عمومی ایتا درج شده است که مجموع بازدید روزانه آن‌ها بالغ بر ۸۵۰ میلیون بازدید منحصر به فرد در روز بود. یعنی بطور میانگین ٨۵٠ بازدید به ازای هر پست.

البته در ماه‌های گذشته آمار مجموع بازدیدهای روزانه در ایام خاص و روزهای پیک خبری به رکوردی در حدود دو برابر این مقدار هم رسیده است که بحثی دیگر است.

نگارندگان این مطلب می‌توانستند قبل از انتشار آن، صحت تخمین‌های خود را از ایتا استعلام یا دست‌کم با کارشناسان فنی یا چهره‌های رسانه‌ای فعال در یکی از پیام‌رسان‌ها مشورت نمایند.

در پایان متذکر می‌شود که بزرگترین سرمایه ایتا، اعتماد بیش از ۴۳ میلیون کاربر ایرانی است و این پلت‌فرم، اعتبار خود را از خبرسازی‌های رسانه‌ای به دست نیاورده است که انتشار چنین مطالبی ثلمه‌ای به آن وارد سازد؛ ولی برای یک خبرگزاری رسمی زیبنده نیست که اعتبار حرفه‌ای خود را با انتشار مطالب بی‌پایه و اساس مخدوش سازد.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ggg شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

    ایرانا به ارواح عمت 🤣🤣