علائم نشان دهنده سرطان استخوان چیست؟

علائم نشان دهنده سرطان استخوان چیست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

استخوان‌ها بخشی از سیستم اسکلتی بدن انسان هستند و وظیفه حمایت از اندام‌ها و تولید سلول‌های خونی را بر عهده دارند. سرطان استخوان نوعی سرطان است که از سلول‌های استخوانی بدن ایجاد می‌شود. در واقع این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که یک یا چند سلول استخوانی به دلایل مختلفی دچار افزایش سرعت رشد و تقسیم شوند. سرطان استخوان را می‌توان به دو دسته کلی سرطان استخوان اولیه و سرطان استخوان ثانویه تقسیم کرد. برای آشنایی بیشتر با علائم سرطان استخوان و روش‌های درمانی که توسط جراح تومور استفاده می‌شود، با ما همراه باشید.

دلایل مبتلا شدن به سرطان استخوان

ابتلا به سرطان استخوان به عوامل مختلفی بستگی دارد و علل آن هنوز به طور دقیق مشخص نیست. اما برخی عوامل و شرایطی که ممکن است منجر به سرطان استخوان شود به شرح زیر است:

عوامل ژنتیکی و خانوادگی

وجود یک شخص با سابقه ابتلا به سرطان استخوان در خانواده، می‌تواند احتمال خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. زیرا وجود ژن‌های خاصی که به ارث می‌رسند موجب افزایش خطر سرطان استخوان می‌شوند.

تشدید کننده‌های محیطی

وجود مواد شیمیایی مانند رادیواکتیو و مواد شیمیایی معدنی در محیط کار و زندگی، احتمال ابتلا به سرطان استخوان را افزایش می‌دهد.

آسیب دیدگی استخوان

آسیب دیدگی استخوان‌ها در اثر صدمات و شکستگی‌های مکرر در فعالیت‌های ورزشی، تصادفات و… می‌تواند احتمال خطر ابتلا به سرطان استخوان را افزایش دهد.

سابقه درمان با پرتودرمانی

افرادی که سابقه درمان با پرتودرمانی برای درمان دیگر سرطان‌ها را دارند، احتمال ابتلا به سرطان استخوان در آن‌ها بیشتر است.

افزایش سن

با افزایش سن و پیری احتمال خطر ابتلا به سرطان استخوان افزایش می‌یابد به طوری که افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از دیگر افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

علاوه بر مواردی که گفته شد، می‌توان به کشیدن سیکار، مصرف الکل، اضافه وزن و چاقی، داشتن رژیم غذایی ناسالم و کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن نیز اشاره کرد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و پیشگیری از آن، توصیه می‌کنیم حتما سبک زندگی سالم و فعالیت ورزشی منظم داشته باشید، از مصرف زیاد سیگار و الکل خودداری کنید و در صورت داشتن سابقه خانوادگی در این زمینه، حتما آزمون‌های پزشکی را به صورت منظم انجام دهید.

علائم سرطان استخوان

علائم نشان دهنده سرطان استخوان چیست؟

سرطان استخوان علائم مختلفی دارد و این علائم ممکن است به صورت تدریجی ایجاد شود. در برخی مورد نیز سرطان استخوان هیچ گونه علائمی نداشته و تنها توسط آزمون‌های مختلف تشخیص داده می‌شود. برخی از علائم رایج این بیماری عبارت است از:

۱. درد در نقاط مختلف استخوان‌ها که ممکن است شدید یا مزمن باشد و در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه یا شب افزایش یابد.

۲. تورم و تغییر شکل در استخوان که به دلیل رشد سلول و وارد کردن فشار در نزدیکی نقطه مبتلا ایجاد می‌شود.

۳. شکستگی استخوان که ناشی از وارد شدن فشار بسیار کم بر استخوان است و به دلیل ضعیف بودن استخوان اتفاق می‌افتد.

۴. در مواردی که سرطان استخوان پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد، لاغری غیر طبیعی و سریع در فرد بیمار مشاهده می‌شود.

۵. کم خونی که به دلیل کاهش خون در رگ‌ها ایجاد می‌شود و احساس ضعف و خستگی به همراه دارد.

به علائمی که گفته شد، توجه داشته باشید زیرا برخی از آن‌ها ممکن است نشانه و علائم سرطان استخوان نباشد. تشخیص نهایی ابتلا به این بیماری بر عهده متخصص است و برای درمان آن لازم است حتما مراحل درمان را به صورت منظم و صحیح طی کنید.

جراح تومور استخوان چگونه این بیماری را درمان می‌کند؟

علائم نشان دهنده سرطان استخوان چیست؟

جراح تومور استخوان نقش بسیار مهمی در تشخیص و درمان سرطان استخوان دارد و برای تشخیص این بیماری از ترکیب روش‌هایی از جمله بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، معاینه جسمانی، تصویربرداری از استخوان، تست‌های خونی و نمونه برداری یا بیوپسی استفاده می‌کند. پس از تشخیص دقیق نوع و شدت سرطان استخوان توسط دکتر حاجی آقا بزرگی فوق تخصص و جراح تومور استخوان در تهران، برنامه درمانی مناسبی برای هر بیمار تعیین می‌شود که به شرح زیر است:

در بیشتر موارد، متخصص برای برداشتن تومور استخوان و ترمیم استخوان آسیب دیده عمل جراحی انجام می‌دهد. هدف از انجام این عمل جراحی خذف کامل تومور و حفظ عملکرد صحیح استخوان مبتلا به سرطان است.

  • پرتودرمانی یا رادیوتراپی با استفاده از تابش پرتو‌های با انرژی بالا به تومور استخوانی مورد نظر و سلول‌های سرطانی که به منظور کاهش حجم تومور، کاهش درد و کنترل رشد تومور استخوان انجام می‌شود.
  • شیمی درمانی با دارو‌های ضد سرطانی که برای کنترل رشد تومور و کاهش انتشار سرطان به دیگر اندام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی با دیگر روش‌های درمانی استفاده شود.
  • ترمیم استخوان و تعمیر استخوان‌های آسیب دیده پس از جراحی حذف تومور که شامل استفاده از تکنیک‌های مختلفی می‌شود.
  • فیزیوتراپی، تغذیه مناسب، مدیریت درد و پشتیبانی روحی روانی که به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک می‌کند و به عنوان مراقبت‌های حمایتی شناخته می‌شود.

مهم‌ترین نکته در درمان تومور‌های استخوانی، تشخیص زود هنگام و به موقع سرطان و تیم متخصص درمان است. اگر شما یا فردی در نزدیکی شما دچار علائم مشکوک ابتلا به سرطان استخوان هستید، حتما باید در اولین فرصت به متخصص مراجعه و پیش از شدید شدن بیماری آن را درمان کنید.

آدرس مطب: شهریار، خ ولیعصر، جنب بانک ملی، کوچه اقاجانلو، کوچه کوثر

تماس با دکتر: ۰۹۳۶۹۲۲۳۵۲۶

تماس با دکتر: ۶۵۲۵۴۲۲۲

دیجیاتو
بدون نظر

ورود