اختلاف سنی زیاد در ازدواج چه تأثیری بر موفقیت آن دارد؟

اختلاف سنی زیاد در ازدواج چه تأثیری بر موفقیت آن دارد؟

برای عشق اهمیتی ندارد که چند ساله باشید و چیزی که یک ازدواج را شاد می کند می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. بعضی زن ها ممکن است زمانی بیشتر احساس شادی کنند که شریک زندگی شان تجربه ی بیشتری از زندگی داشته باشد. چنین شرکای زندگی ای اغلب پختگی عاطفی و یک حس آرامش به زندگی مشترک می بخشند، امری که می تواند همه چیز را باثبات تر کند و به ارتباط میان زن و شوهر هم کمک کند.

اما سن تنها یکی از عوامل موفقیت یک ازدواج است. آنچه که واقعاً مهم است چیزی است که هر دوی شما می خواهید و حس می کنید. برای بعضی زن ها ازدواج با مردی بسیار بزرگ تر از خود می تواند زندگی مشترک آن ها را شاد و رضایتبخش کند، اما هیچ نسخه ی واحدی برای همه وجود ندارد. هر رابطه ای ویژه است و به دست طرفین آن شکل می گیرد.

حقیقتی غیر منتظره درباره ی روابط عاطفی ای که اختلاف سنی زیادی در آن ها وجود دارد

روانشناسان دست به پژوهشی زدند تا این موضوع را بررسی کنند که وجود اختلاف سنی زیاد در روابط عاطفی اغلب یک مشکل دانسته می شود و این تصور که زنانی که با مردان بسیار بزرگ تر از خود وارد رابطه عاشقانه می شوند ممکن است مشکلاتی در رابطه ی آن ها با پدر خودشان وجود داشته باشد.

آن ها در پژوهش خود زنانی را مورد بررسی قرار دادند که شریک عاطفی ای دست کم ۱۰ سال بزرگ تر از خود داشتند. چیزی که روانشناسان در این پژوهش به آن پی بردند کلیشه های رایج را به چالش می کشد. آن ها هیچ مدرکی قوی ای پیدا نکردند که نشان دهد زنان به خاطر رابطه ی مشکل دار خود با پدرشان، مردان بسیار بزرگ تر از خود را انتخاب می کنند. به علاوه، آن ها پی بردند زنانی که در رابطه عاطفی ای با اختلاف سنی زیاد هستند، سبک های دلبستگی ای مشابه زنانی دارند که شریک عاطفی شان سنی نزدیک به آن ها دارد.

پیش بینی محققان این بود که زنانی که در رابطه عاطفی ای با اختلاف سنی زیاد هستند اغلب دلبستگی ایمن داشته باشند، چرا که تصور می شود از منظر تکاملی، ارتباط با شرکای عاطفی مسن تر برای زنان مفید است. آن ها همچنین انتظار داشتند اختلاف چشمگیری میان سبک دلبستگی زنانی که در رابطه عاطفی ای با اختلاف سنی زیاد هستند با زنانی وجود داشته باشد که سن آن ها به شریک عاطفی شان نزدیک است. با این حال، یافته های آن ها هیچ تفاوت چشمگیری در سبک دلبستگی این دو گروه از زنان نشان نداد.

زوج هایی که اختلاف سنی زیادی دارند اغلب می گویند که کنار هم احساس شادی می کنند

بسیاری از مردم اغلب تصور می کنند زوج هایی که اختلاف سنی چشمگیری میان آن ها وجود دارد حتماً مشکلاتی در رابطه ی خود دارند. اما تحقیقات چیز دیگری می گوید.

جالب است که زوج هایی که اختلاف سنی زیادی دارند اغلب میزان رضایتمندی ای که از رابطه ی خود اعلام می کنند به میزان استثنایی ای بالا است. علاوه بر آن، از قرار معلوم آن ها از اعتماد و تعهد بیشتری برخوردارند و احتمال تجربه ی حسادت در آن ها کمتر از زوج هایی است که سن نزدیکی به یکدیگر دارند. در حقیقت، پژوهش ها حتی نشان داده زنانی که شریک عاطفی ای بسیار بزرگ تر از خود دارند، شادترین هستند و بیشترین تعهد را به رابطه ی خود دارند.

زنان ممکن است با مردان بسیار بزرگ تر از خود احساس امنیت و اطمینان بیشتری کنند

طی تاریخ برخی زنان مجذوب مردانی شده اند که موقعیت اجتماعی و وضعیت اقتصادی تثبیت شده ای داشتند، ویژگی هایی که اغلب یادآور مردان سن بالاتر هستند. در مقابل، برای مردان ممکن است زنان کم سن تر جذاب تر بوده باشد که دلیل آن ارتباطش با جوانی و قدرت باروری است.

با نگاه به این موضوع از منظر تکاملی می توان متوجه شد که چرا زنان به طور متوسط مردان اندک بزرگ تر از خود را انتخاب می کنند و همینطور چرا مردان با بالا رفتن سن بیشتر به زنان اندک جوان تر از خود تمایل پیدا می کنند. به مرور زمان، موضوع فاصله ی سنی در رابطه اغلب بیشتر می شود. با این حال، باید به خاطر داشت که ترجیحات شخصی می توانند به میزان چشمگیری از فردی به فردی دیگر متفاوت باشند و نباید در ساده سازی آن ها افراط کرد.

روابطی که اختلاف سنی در آن ها زیاد است ممکن است برای برخی مناسب تر باشد

داشتن شریک عاطفی بسیار بزرگ تر از خود می تواند باعث مستحکم شدن ارتباط میان طرفین رابطه عاطفی و بخشیدن پختگی عاطفی به رابطه شود. چنین شرکای عاطفی ای اغلب منبع الهام و آرامش هستند، به ویژه در لحظات چالشی زندگی، چرا که تجربیات شان به آن ها یاد داده که چطور در چنین مواقعی آرامش خود را حفظ کنند. به علاوه، داشتن شریک عاطفی ای که طی سالیان زندگی عاقل تر شده می تواند رضایتمندی کلی از رابطه را افزایش دهد.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۹ نظر

ورود

  • حاج محمود مهر ۲۷, ۱۴۰۲

    مرد باید حداقل ده سال از زن بزرگتر باشد وگرنه زن از مرد حرف شنوی نخواهد داشت

    • مهدی مهر ۲۷, ۱۴۰۲

      ایول حاج محمود درست زدی به هدف

      اختلاف سنی کم باعث کاهش حرف شنوی و اختلاف نظر میشه.

      • محمود مهر ۲۷, ۱۴۰۲

        …من‌برای‌اینکه‌مردمو‌عصبانی‌کنم‌اینو‌گفتم‌وگرنه‌تو‌ساده‌لوح‌ساندیسی‌از‌حرف‌من‌طرفداری‌میکنی
        …خان

        • G مهر ۲۷, ۱۴۰۲

          «شایان» خودتی؟ حواست نبود این دفعه با نام «محمود» کامنت گذاشتی 😂 پس ترول روزیاتو تو هستی 🤣

      • ... مهر ۲۷, ۱۴۰۲

        آخ آخ ببنید اینجا مرد سالاریه….

    • سامان مهر ۲۹, ۱۴۰۲

      حاج محمود شما تجربه کردی که از باید استفاده میکنی؟! لطفا چیزیو نمیدونید نظر الکی ندید

  • نسیم مهر ۲۷, ۱۴۰۲

    هیچ وقت زن. از مرد خیلی بزرگتر از خودش خوشش نمیاد مگه به خاطر پولش زنش شده

    • محمود مهر ۲۷, ۱۴۰۲

      چه میگویی ضعیفه!!!

      • حمید مهر ۲۷, ۱۴۰۲

        شماها تو آلبانی به خانمها میگین ضعیفه؟ پس الان رجوی ضعیفه است؟ 😁

      • حمید مهر ۲۷, ۱۴۰۲

        یا مثلا فرح و یاسمین پهلوی ضعیفه‌تونن؟😁

  • ... مهر ۲۷, ۱۴۰۲

    آخ آخ ببنید اینجا مرد سالاریه….

  • ... مهر ۲۷, ۱۴۰۲

    این اتفاق می‌تونه خیلی بد باشه چون تخمک ها باهم ممکنه سازگار نباشن یا خیلی هم قدیمی موقع بارداری ممکنه بچه ناقص یا ناتوان ذهنی باشه

    • () مهر ۲۷, ۱۴۰۲

      واقعا این همه دانش زیست شناسی رو از کجا آوردی؟ تخمک‌ها باهم سازگار نباشند یعنی چی؟ منظورت تخمک زن و اسپرم مرده؟ مگه قطعه کامپیوتره که باهم سازگار نباشند؟ بعد منظورت از قدیمی باشه چیه؟ بیضه‌های مرد در کل دوران زندگیش در حال تولید اسپرمه و اگر اسپرم از بدنش خارج نشه بعد از ۷۴ روز جذب میشه پس اسپرم هیچ وقت قدیمی نمیشه. در مقابل تخمک‌ها از ابتدای تولد زنان در بدنشون وجود دارند و از زمان بلوغ تا یائسگی هرماه یکی از اون‌ها آزاد میشه. با اینکه طبق تحقیقات سن بالای مرد (بالای ۴۵ سال) ریسک برخی نقایص در بچه رو کمی بالاتر میبره ولی خیلی کمتر از افزایش این ریسک در زنان با سن بالای ۳۵ سال هست.

    • Ali مهر ۲۸, ۱۴۰۲

      درود دوستان وقتتون بخیر
      بنده کار به هیچی ندارم ولی به نظر من مهم دوست داشتن و اعتماد دو طرفه س ،
      و اینکه قبول کنی تو با طرف مقابلت ممکنه تفاوت داشته باشی همین
      واقف بودن به این قضیه باعث میشه جولت حل بشه
      سپاس
      در ضمن اختلاف سنی من و همسرم۲۲ سال هست
      مراقب مهربونتون باشین

  • Dr.Narges مهر ۲۷, ۱۴۰۲

    من هم معتقدم آقایون باید از خانم ها بزرگتر باشن و اگر سن بیولوژیکی و روانشناختی طرفین با همدیگر تناسب داشته باشه مشکلی نداره حتی تا بالای ۱۰ سال هم اختلاف سنی مشروط به اینکه آقا بزرگتر از خانم باشه در صورت تایید شدن توسط مشاور متخصص ازدواج میتونه ازدواج صورت بگیره

    • Reza مهر ۲۹, ۱۴۰۲

      عالی بهترین تحلیل رو بیان کردین خانم دکتر ممنون از توضیحات مختصر و مفیدتون🙏

    • سحر مهر ۲۹, ۱۴۰۲

      همه این حرفا چرت وپرت شوهرمن ۸سال ازم بزرگتر از نظر قیافه بزرگترم می زنه ولی بایه خانم که ۲۰ سال از من و ۱۲ سال از خودش بزرگتر و بسیار بد قیافست به من خیانت کرد از اون روز دیگه توزندگیم آرامش ندارم همش فکر و ذهنم درگیره آخه توزندگیم براش هیچی کم نزاشتم چه از نظر عاطفی و غیره…

  • Dr.Narges مهر ۲۷, ۱۴۰۲

    البته اختلاف سنی خیلی خیلی زیاد رو هم توصیه نمیکنم

  • مریم مهر ۲۸, ۱۴۰۲

    من موافق اختلاف سنی زیاد هستم چون مرد تا زمانی به بلوغ فکری و درآمد کافی برای تامین رفاه و آسایش خانواده نرسیده نباید ازدواج کند متاسفانه این دو تا خیلی دیر اتفاق میفته شاید ۴۰ سالگی درآمد کافی داشته باشن ولی بلوغ فکری امکان نداره قبل از ۶۰ سال اتفاق بیفته تازه خیلی خوش بین باشیم مرد ۶۰ ساله که با یک دختر ۲۵ ساله ازدواج کنه اون وقت که اون زندگی روی آرامش رو ممکنه ببینه

    • محمود مهر ۲۸, ۱۴۰۲

      پس وظیفه زن چیست؟فقط خوردن و خوابیدن؟زن علاوه بر وظایف خانه داری، شوهرداری و بچه داری باید نصف هزینه های زندگی رو با کار کردن تامین کند

    • سهند مهر ۲۸, ۱۴۰۲

      متاسفانه زنانی مثل شما هم وجود دارند که در هیچ سنی به بلوغ فکری نمی‌رسند و همیشه کودک باقی می‌مانند. تا پایان عمرشون هم مسئولیت رفتار و کارهاشون رو نمی‌پذیرند، احساس مسئولیت در زندگی مشترک که بماند و همیشه با تصور پرنسس و ملکه بودن از مردان انتظار دارند خدمتگزارشون باشند. بیچاره مردانی که مجبور به تحمل چنین زنانی هستند.

    • Reza مهر ۲۹, ۱۴۰۲

      اتفاقا زن گرما بخش زندگی و خونه است خانم خونه است که چراغ خونه رو همیشه روشن نگه میداره با اخلاق و رفتار مناسب…رابطه باید متقابل باشه یعنی دوطرفه باشه و با کمک هم ودرک متقابل از همدیگه زندگی رو اداره کنن و کنار هم آرامش رو به وجود بیارن…درضمن شما به مرد مثل یک عابر بانک نگاه نکن

  • نسرین مهر ۲۸, ۱۴۰۲

    این مطلب فقط فقط یک توجیه عقلانی و منطقی و علمی داره ، اونم اینکه مردی که حداقل ده سال از زن بزرگتر باشه تازه عقل و فهمش داره میرسه به عقل و فهم خانم که میتونن سازگاری بهتری در زندگی زناشویی داشته باشند…وگرنه یک آدم بالغ ۲۵ساله هرگز نمیتونه با آدمی پنج سالشه یا ده سالشه از لحاظ عقلی ارتباط خوبی داشته باشه

    • سهند مهر ۲۸, ۱۴۰۲

      آدم ۵ ساله و ۱۰ ساله کودکه. اینجا صحبت از کودکان نیست. بزرگتر بودن سنی مردان از زنان به تفاوت معیارهای زنان و مردان در همسرگزینی مربوط میشه. زنان یه دنبال مردانی با توان اقتصادی بالاتر و زندگی باثبات تر هستند که بسته به جوامع مختلف معمولا قبل از ۳۰-۴۰ سالگی بدست نمیاد و مردان هم به زیبایی و شادابی زنان (که بطور غیر مستقیم به توانایی باروری آنان مربوط است) اهمیت می‌دهند. این معیارها بطور تکاملی از هزاران سال قبل در انسان‌ها بوجود آمده و تا حد زیادی غریزی هستند. توجیه یکسان بودن و سازگاری عقل و فهم کاملا مسخره است و هیچ شواهد علمی‌ای نداره و بیشتر توسط برخی از زنان برای برتری جویی نسبت به مردان عنوان میشه و مثل خیلی از صحبت‌های جنسیت زده دیگه زنان معمولا کسی هم اعتراضی به اونها نمیکنه.

    • حاج محمود مهر ۲۸, ۱۴۰۲

      تو دیگر چه میگویی ای ضعیفه؟؟ همانا که شماها ناقص العقل هستید

  • سمیرا مهر ۲۹, ۱۴۰۲

    من ده سال از همسرم کوچکترم اما هیچ تفاهمی نداریم وروزهای بی هدفی را با او طی میکنم