مقایسه فن توکن ها، آیا خرید فن توکن ها به صرفه است؟

مقایسه فن توکن ها، آیا خرید فن توکن ها به صرفه است؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

فن توکن (Fan Token) یا توکن‌های هواداری نوع خاصی از ارزهای دیجیتال هستند که توسط باشگاه‌های ورزشی در میان طرف‌داران عرضه می‌شوند. طرف‌داران باشگاه‌ها می‌توانند با خرید و هولد این توکن‌ها امتیازات ویژه‌ای را به دست آورند و در فعالیت‌های تیم موردعلاقه خود مشارکت داشته باشند.

تا کنون بیش از ۷۰ توکن هواداری از سوی باشگاه‌های ورزشی و گروه‌های سرگرمی به بازار معرفی شده‌اند  که بیش از ۳۱۵ میلیون دلار از مارکت کپ بازار کریپتوکارنسی را به خود اختصاص داده‌اند. اگر می‌خواهید در صرافی معتبر ایرانی، سرمایه‌گذاری روی فن توکن‌ها را شروع کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

فن توکن چیست؟

فن توکن به معنای توکن یا رمزارز هواداری است. این ارزهای دیجیتال به طرف‌داران و هواداران یک باشگاه ورزشی، رویداد سینمایی، گروه یا خواننده موسیقی تعلق می‌گیرند. در حقیقت برگزارکنندگان هر رویداد می‌توانند برای طرف‌داران آن رویداد، رمزارز هواداری منتشر کنند. هواداران با خرید انواع فن توکن می‌توانند از مزایای عضویت ویژه در این باشگاه‌ها بهره‌مند شوند.

فن توکن نوعی دارایی دیجیتالی کلکسیونی است که در شبکه بلاک چین تولید می‌شود و برای دارندگان خود حق دسترسی به یک دفترکل توزیع شده (DLT) رمزگذاری شده، حق رأی و مزایای عضویت ویژه را به همراه دارد.

آشنایی با قابلیت‌های ویژه فن توکن‌ها

مقایسه فن توکن ها، آیا خرید فن توکن ها به صرفه است؟

از محبوب‌ترین خصوصیات منحصربه‌فرد فن توکن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عرضه توکن‌های هواداری بسیار محدود است و دارندگان آن در اولویت دریافت خدمات و بهره‌مندی از امکانات باشگاه قرار می‌گیرند.
  • دارندگان این توکن از قدرت حاکمیتی بهره می‌برند و با استفاده از این توکن‌ها می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند.
  • با حضور، فعالیت و چت در شبکه‌های اجتماعی فن توکن‌ها می‌توانید جوایز مختلفی را دریافت کنید.
  • قیمت توکن‌های هواداری مانند سایر ارزهای دیجیتال نوسان دارد و شما می‌توانید از معامله آنها سود کسب کنید.
  • فن توکن‌ها را می‌توانید با لباس تیم ورزشی یا خدمات ویژه کلوب هواداری یا رمزارزهای دیگر معاوضه کنید.

جدا از بحث سرمایه٬گذاری و ارزش اقتصادی توکن‌های هواداری، ‌ این رمزارزها نقش مهمی در محکم کردن اتحاد میان طرف‌داران و رشد برندینگ تیم، باشگاه و گروه موسیقی را ایفا می‌کنند. علاوه بر این، فن توکن‌ها ارزش خود را صرفاً از رمزارزهای پشتوانه نمی‌گیرند. بلکه ارزش خود را از کلاب، باشگاه و یا خدماتی که به دارندگان عرضه می‌شود، سرچشمه می‌گیرد. ارائه چنین امتیازهایی به هواداران این حس را می‌دهد که مشارکت بیشتری با تیم موردعلاقه خود دارند. از آن جایی که با رشد باشگاه و تیم، ‌ارزش و قیمت توکن هواداری بالاتر می‌رود، هواداران احساس غرور بیشتری نسبت به تیم خود می‌کنند.

انواع فن توکن‌ها

توکن‌های هواداری متناسب با نیاز جامعه و باشگاه‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند. توکن‌های هواداری ورزشی و موسیقی از معروف‌ترین انواع فن توکن‌ها در دنیای کریپتو هستند. البته هر دو مدل یک هدف مشترک یعنی افزایش میزان مشارکت طرف‌داران و افزایش درآمد را دنبال می‌کنند. انواع توکن‌های هواداری عبارت‌اند از:

گیمینگ

 بازی‌های ویدئویی و تیم‌های الکترونیکی از این توکن‌ها برای افزایش تعامل جامعه استفاده می‌کنند. برخی از تیم‌های معروف که شرکت بزرگی مانند Socios با آن‌ها همکاری می‌کند، شامل Team Alliance و Team Heretics است.

فوتبال

بیش از ۱۷ باشگاه فوتبالی محبوب و دارای توکن هواداری هستند. تیم‌های پاری سن ژرمن، آث میلان و منچستر از اولین باشگاه‌هایی هستند که فن توکن خود را منتشر کردند. این توکن‌ها نسبت به سایر بخش‌ها بیشترین طرف‌دار و در نتیجه بیشترین مشارکت را دارند.

فایتینگ

فن توکن‌ها مشارکت طرف‌داران را در چت‌ها و نظرسنجی‌ها در سازمان‌های حرفه‌ای مانند MMA افزایش می‌دهند. UFC و PFL توکن‌های هواداری خود را منتشر کردند.

موسیقی و فیلم‌ها

بخش سرگرمی نیز به‌تازگی به دنیای دارایی‌های دیجیتال قدم گذاشته است. Mogul یکی از شرکت‌های بزرگ فیلم در این حوزه NFT و یک پلتفرم Defi را برای صنعت نمایش معرفی کرده است. همچنین برنامه‌هایی برای معرفی توکن‌های هواداری در حال اجرا است.

معرفی چند توکن هواداری پر طرفدار

مقایسه فن توکن ها، آیا خرید فن توکن ها به صرفه است؟

 تا کنون بیش از ۷۰ توکن هواداری در بازار کریپتو منتشر شده‌اند که در ادامه معروف‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم.

منچسترسیتی (CITY): توکن هواداری منچسترسیتی با نماد CITY که باشگاه فوتبال منچستر انگلیس تعلق دارد. این توکن مطابق استاندارد BEP-20 روی شبکه هوشمند بایننس (BSC) ساخته شده است و دارای ارزش بازار حدود ۳۳ میلیون دلار است.

بارسلونا توکن (BAR): توکن بارسلونا با نماد BAR ضمن همکاری با باشگاه اف سی بارسلونا و پلتفرم چیلیز ایجاد شده است. هواداران این تیم می‌توانند با در اختیار داشتن این توکن در نظرسنجی‌های مربوط به تصمیم‌های باشگاه و طراحی استادیوم نیوکمپ مشارکت داشته باشند.

پاری سن ژرمن (PSG): ارز دیجیتال PSG توکن هواداری باشگاه پاری‌سن‌ژرمن فرانسه است. با پیوستن لیونل مسی به این تیم، حجم معاملات این توکن افزایش یافت و انتشار اخبار مبنی بر اینکه این بازیکن بخشی از مبلغ قرارداد خود را در قالب توکن PSG دریافت می‌کند موجب محبوبیت دوچندان این رمزارز شد.

آیا توکن های هواداری ارزش سرمایه گذاری دارند؟

قیمت فن توکن‌ها مانند سایر ارزهای دیجیتال با میزان عرضه و تقاضا، در حال نوسال در بازار است. عرضه و تقاضای توکن‌های هواداری متناسب با میزان فعالیت‌ تیم‌های ورزشی تغییر می‌کند. برای مثال برد یا باخت تیم بارسلونا در دوره‌های مسابقاتی مهم یا ورود یک بازیکن جدید به تیم می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی روی قیمت توکن هواداری آن داشته باشد.

می‌توان نتیجه گرفت که قیمت توکن‌ها توسط تمایلات ذهنی و احساسات لحظه‌ای طرف‌داران نسبت به تیمشان نوسان می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، فن توکن‌ها اصلاً انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت نیستند. اما می‌توانند در معاملات نوسان‌گیری و ترید روزانه مورد استفاده قرار بگیرند. علاقه‌مندان به فوتبال با خرید توکن‌های هواداری، وفاداری و احساسات درونی خود را به تیم نشان می‌دهند و اهداف سرمایه‌گذاری و کسب سود ندارند.

خرید و فروش توکن های هواداری در صرافی ایرانی

در پلتفرم‌های مختلفی مانند فمکس و Socios.com می‌توانید به‌راحتی فن توکن‌ها را خریداری کنید. همچنین اکثر توکن‌های هواداری مانند CITY و PSG در صرافی تبدیل لیست شده‌اند و پس از ثبت‌نام و شارژ حساب کاربری می‌توانید سفارش خرید خود را ثبت کنید.

جمع‌بندی

توکن‌های هواداری رمزارزهایی هستند که به یک تیم ورزشی یا گروه موسیقی تعلق دارند و موجب می‌شوند که هواداران از امکانات و مزایای خاص آن بهره‌مند شوند. قیمت این توکن‌ها بر اساس میزان فعالیت‌های تیم دچار نوسان می‌شود و اصلاً گزنه مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت نیست.

بدون نظر

ورود