ماجرای وصیتنامه شهید حسین فهمیده؛ انکار برادر و اصرار رئیس بسیج دانش آموزی

ماجرای وصیتنامه شهید حسین فهمیده؛ انکار برادر و اصرار رئیس بسیج دانش آموزی

مطرح شدن دو ادعای متضاد درباره ی وصیتنامه ی شهید حسین فهمیده در صدا و سیما آن هم به فاصله ی تنها یک روز، خبرساز شده است. رئیس سازمان بسیج دانش آموزی در حالی در یک برنامه ی تلویزیونی از وصیتنامه ی شهید فهمیده صحبت کرد که روز قبل در همان برنامه، برادر این شهید گفته بود وی وصیتنامه ای نداشته.

مجید فهمیده، برادر شهید حسین فهمیده، روز ۸ آبان به مناسب روز نوجوان و سالروز شهادت این شهید نوجوان، مهمان برنامه ی «صبح بخیر ایران» شبکه یک سیما می شود. او در بخشی از گفتگوی خود با مجری زن این برنامه تأکید می کند علیرغم برخی ادعاها در فضای مجازی، این شهید وصیتنامه ای نداشته.

روز بعد، ۹ آبان، مجتبی باستان، رئیس سازمان بسیج دانش آموزی، در برنامه ی «صبح بخیر ایران» حضور پیدا می کند. او در حالی که رو به روی همان مجری زن قرار می گیرد، در صحبت های خود بخشی از وصیتنامه ی شهید فهمیده را می خواند.

شهید حسین فهمیده که بود؟

شهید محمد حسین فهمیده متولد سال ۱۳۴۶ در روستای سراجه ی قم بود و در نوجوانی به همراه خانواده‌ اش به کرج مهاجرت کرد.

پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره) در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ در سن حدود ده تا یازده سالگی، شرکت در تظاهرات انقلاب اسلامی در زمستان ۱۳۵۷ و دیدار با امام در بازگشت به ایران، از جمله فعالیت های سیاسی این نوجوان بودند.

وصیتنامه شهید فهمیده

وی در شهریور سال ۱۳۵۹ پنج روز پیش از اعلام رسمی آغاز جنگ، همراه نیروی مقاومت بسیج به جبهه ی خرمشهر اعزام شد. از آنجا که در روزهای نخستین از شرکت او در خط مقدم جلوگیری می‌شد با تلاش‌هایی از جمله یک نفوذ چریکی به خط نیروهای دشمن، برای حضور در خط مقدم اجازه گرفت. وی روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ از نخستین روزهای اعلام تجاوز نظامی ارتش عراق، در جبهه نبرد حضور رسمی یافت. او یک بار در مهر ماه همان سال زخمی و به بیمارستان بندر ماهشهر اعزام شد. چند روزی پس از بهبودی با ترخیص از بیمارستان و بازگشت به جبهه و پایان دادن مجدد به مخالفت فرماندهان با حضور وی به خط مقدم اعزام شد. او بار دیگر در همان ماه  مهر در مقاومت در برابر حمله‌های دشمن دوباره زخمی شد. او سر انجام روز ۸ آبان ۱۳۵۹ در منطقه ی کوت شیخ در آن سوی رودخانه خرمشهر در سن ۱۳ سالگی به شهادت رسید.

بر اساس روایت رسمی، وی در جریان یک عملیات انتحاری علیه تانک های عراقی به شهادت رسید. ۵ دستگاه تانک عراقی به طرف رزمندگان ایران هجوم آورده و در صدد محاصره آن‌ها بودند. او در حالی که تعدادی نارنجک به خود بسته بود به زیر یک تانک می‌پرد. بعد از منهدم شدن آن تانک، عراقی‌ها گمان می‌کنند که آن منطقه مین گذاری شده و عقب‌نشینی می‌کنند.

پیکر وی در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

برادر وی داود فهمیده که متولد سال ۱۳۴۱ بود نیز در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۱ سالگی در عملیات والفجر ۲ در منطقه ی حاج عمران ِ عراق بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

مجید فهمیده، دیگر برادر وی، سال ها کارشناس ارشد قوه قضاییه بوده و ریاست بسیج کتابخانه ملی از دیگر سوابق او است.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۱۲ نظر

ورود

  • Mahdi آبان ۱۰, ۱۴۰۲

    هرکسی که یکم سواد نظامی داشته باشه می‌دونه که با چندتا نارنجک نمیشه یک تانک را منحدم کرد،حتی نمیشه شنی تانک رو پاره کرد.

    • بهزاد آبان ۱۰, ۱۴۰۲

      موافقم
      در بهترین حالت میشه گفت عامل انتحاری توی خاورمیانه زیاد دیدیم. ولی از حکومتیها باید پرسید چرا اینو اینقدر بزرگش کردن.

    • میشه آبان ۱۰, ۱۴۰۲

      میشه. چون تانکهای روسی محل قرارگیری مهماتشون زیر تانک هست. سربازی داخل t-72 رفتم. قشنگ یه دایره زیرش هست که مهمات و گلوله ها اونجاس. دقیقا زیر پاته. یه دستگاه هستش اول گلوله رو در میاره بعد خرج رو در میاره. زیر تانک شاید با یکی نارنجک منفجر نشه. اما اگه نارنجک دو سه تا باشه و دقیقا زیر تانک و وسط سطح زیرین منفجر بشه اون همه گلوله میترکه. یکی از دلایلی که تانکهای روسی با یه انفجار کوچیک برجکشون تا ۱۰۰ متر به هوا پرتاب میشه همینه. اون مین یا انفجار قدرتی نداره. ولی میزنه کل مهمات و گلوله ی تانکو منفجر میکنه. اتفاقا تو تانکهای قبلی زمان شوروی هم این قسمت زیر تانک خیلی حفاظت نداشت. بعدا یه لایه فولاد اضافه کردن که هنوز که هنوزه با یه مین برجک تانک ۱۰۰ متر میپره

      • Mahdi آبان ۱۰, ۱۴۰۲

        یک نارنجک ۵۰ گرم مواد منفجره داره،مین ضد تانک بین ۷ تا۱۰ کیلوگرم مواد منفجره داره،قضاوت با خودتون

      • شهریار آبان ۱۱, ۱۴۰۲

        به فرض تمام شرایطی که میگید محقق شده باشه و به فرض زره تانک توان تحمل در برابر ترکش های چند نارنجک ضد نفر رو نداشته و به فرض اون تانک منفجر شده باشه. به نظر شما از اون مرحوم چیزی باقی مونده که دفنش کردند؟

    • محمدرضا آبان ۱۲, ۱۴۰۲

      انشالله شهید منو حلال کنه،وقتی توی بچگی خبر و نحوه شهادتش رو برای تبلیغات توی بوق کردن،من با سن کم میگفتم …اشتباه گذاشتن ،شهید فهمیده نبوده…
      بعدها فهمیدم حتی یه بلیزر رو هم نمی‌شه اونجوری ترکوند. واین حاصل تخیلات یه خبرنگار جنگی بوده که فراری هم شده.

  • Ramin آبان ۱۰, ۱۴۰۲

    داستان تخیلی فهمیده, فقط واسه پروپاگاندای حکومتی.

    • ن آبان ۱۳, ۱۴۰۲

      همش تخیلی بوده حتی جنگ برو خوش باش

  • بنده خدا آبان ۱۰, ۱۴۰۲

    چقدر این شهید مظلومه.شجاعتش رو ببین .از جونش گذشته برای ایران .این تنها کاری بوده که اون موقع از دستش براومده. انصاف داشته باش

    • Farid آبان ۱۰, ۱۴۰۲

      و چقدر شماها ظالمید که بر خون این جوانان مظلوم رژه رفتید شکی نیست که شهیدان در قبر خون گریه میکنن و اگر به عقب برگردند اول دشمن داخلی رو نابود میکنن

    • محمود عباس آبان ۱۰, ۱۴۰۲

      اره جوونای ما توی خیابون قتل عام شدن مظلوم نبودن.
      جمع کنین کاسه کوزه تونو

  • رسول آبان ۱۵, ۱۴۰۲

    وقتی که یک مین یه جا توی میدون جنگ منفجر بشه حتی یه مین ضد نفر ، تصور نیرو ها اینه که این جا میدون مین هست توی میدون مین هم انواع مین میکارند تا هیچ چیزی نتونه ازش رد بشه . اون زمان هم تانک ها دیدند یه چیزی زیر یکی از تانکها منفجر شد خیال کردند اونجا میدون می هست .
    از آدمهایی که خدا را هم انکار میکنند ، انتظار نداشته باشید شهید و شهادت و وقایع جنگ را تایید کنند .