همه عمر اشتباه فین کرده اید! روش صحیح فین کردن چیست؟

همه عمر اشتباه فین کرده اید! روش صحیح فین کردن چیست؟

سرما خورده اید؟ احتمالاً آبریزش بینی هم دارید و سعی کرده اید با فین کردن بینی تان را باز کنید. اما اگر از هر دو سوراخ بینی تان همزمان فین می کنید، به گفته ی پزشکان، به کلی در اشتباهید.

پزشکان می گویند بهتر است از هر سوراخ بینی، جداگانه و به آرامی فین کنید.

گرچه این کار ذاتاً خطرناک نیست، اما پزشکان مدعی اند فین کردن شدید می تواند باعث خون دماغ و سرگیجه شود.

حتی برخی پزشکان ادعا می کنند درست فین نکردن می تواند در موارد شدید منجر به شکستگی استخوانی شود.

گرفتگی بینی زمانی رخ می دهد که بافت نازکی که دیواره ی بینی را پوشانده، ملتهب می شود، امری که واکنش طبیعی بدن به میکروب هایی مانند ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا است.

تحریک شدن مجرای بینی به تولید بیش از اندازه ی مخاط می انجامد.

در این حالت، علاوه بر اینکه درگیر یک آبریزش بینی مداوم می شوید، مجرای بینی هم باریک می شود، امری که تنفس از راه بینی را اندکی دشوارتر می کند.

اما تنها سرماخوردگی و آنفلوانزا نیست که می تواند بینی را مسدود کند. آلرژی ها، عفونت سینوسی و برخی داروها هم می توانند باعث گرفتگی بینی شوند.

پزشکان به بیماران توصیه می کنند از فین کردن شدید خودداری کنند و از هر سوراخ بینی، جداگانه فین کنند تا از فشار وارده به سینوس ها در حین فین کردن کاسته شود.

اما روش صحیح فین کردن چیست؟

ابتدا با فشار انگشت، یکی از سوراخ های بینی را ببندید. سپس از سوراخ دیگر بینی با فشاری ملایم به درون یک دستمال فین کنید. این کار را با سوراخ دیگر بینی نیز تکرار کنید.

به گفته ی پزشکان، فین کردن شدید می تواند زمینه ساز خون دماغ شود، چون این کار می تواند عروق خونی درون بینی را تحت چنان فشاری قرار دهد که از هم پاره شوند. با این حال، چنین خون دماغی معمولاً خود به خود متوقف می شود و نیازی به رسیدگی پزشکی ندارد.

از آن مهم تر اینکه این کار می تواند روی گوش ها و سینوس ها تأثیر بگذارد که هر دوی آن ها در تنظیم فشار نقش دارند.

فین کردن شدید می تواند باعث یک تغییر سریع در فشار پشت پرده ی گوش ها شود، امری که می تواند به گوش درد و در موارد نادر، به پارگی پرده ی گوش بیانجامد.

پزشکان می گویند فین کردن شدید در بعضی افراد باعث سرگیجه می شود.

دلیلش این است که فین کردن شدید می تواند به استخوان های درون گوش داخلی فشار وارد کند، بخشی که مسئولیت کنترل تعادل بدن را برعهده دارد.

با این حال، این عوارض جانبی موقت و کوتاه مدت هستند و ممکن است بیشتر از چند ثانیه به طول نیامنجامند.

پزشکان تأکید دارند فین کردن شدید اگر به نفس کشیدن کمک کند، ضرری ندارد.

اگر بتوانید کمی بهتر نفس بکشید، احتمالاً خواب تان کمی بهتر می شود و می تواند کارهای روزانه تان را هم کمی بهتر انجام دهید.

به ادعای پزشکان، در موارد نادر، فین کردن شدید می تواند باعث شکستگی استخوانی شود. آن ها تأکید دارند فین کردن به هر شیوه ای که انجام می شود، نباید با فشار زیاد صورت بگیرد.

آن هایی که هنگام فین کردن، صدای باز شدن گوش های خود را می شنوند یعنی فشار بیش از اندازه ای هنگام فین کردن وارد می کنند.

پزشکان می گویند موارد بسیار نادری از افرادی بوده که به دلیل فین کردن شدید باعث شکستگی استخوان باریک میان حدقه ی چشم ها و سینوس های خود شده اند.

به همین دلیل پزشکان به بیمارانی که تحت جراحی سینوس قرار می گیرند، توصیه می کنند تا ۳ هفته از فین کردن خودداری کنند.

روش های دیگری هم به جای فین کردن، برای باز کردن بینی در زمان سرماخوردگی وجود دارد، از جمله داروهای ضد احتقان بدون نسخه، بخور دادن و اسپری های بینی.

اگر آبریزش بینی تان بیشتر از دو هفته طول کشید، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

تداوم گرفتگی بینی می تواند نشان دهنده ی پلیپ بینی باشد. پلیپ بافت نرم و بدون دردی است که درون بینی رشد می کند و گرچه معمولاً جدی نیست، اما می تواند به رشد خود ادامه دهد و راه بینی را ببندد.

در صورت داشتن پلیپ بینی معمولاً برای فرد قطره های بینی استروئید یا اسپریی برای کوچک شدن پلیپ تجویز می شود.

منبع: dailymail
بدون نظر

ورود