جدا خوابیدن زوج ها چه مزایا و معایبی دارد؟

جدا خوابیدن زوج ها چه مزایا و معایبی دارد؟

اگر برایتان پیش آمده که بارها به خاطر خروپف همسرتان نتوانسته باشید خواب راحتی داشته باشید، شاید برای شما داشتن یک جای خواب جداگانه ایده ی فوق العاده ای باشد.

این روزها زوج های زیادی با آنکه مشکلی در رابطه ی خود ندارند، تصمیم به جدا کردن تختخواب یا اتاق خواب خود از یکدیگر می گیرند.

این کار صرفاً یک مُد جدید نیست و مزایای زیادی برای زوج ها و رابطه ی آن ها دارد. البته که این کار معایبی هم می تواند داشته باشد.

در ادامه ابتدا مروری بر فواید جدا خوابیدن زوج ها خواهیم داشت و سپس به مضرات آن خواهیم پرداخت.

۱- صمیمیت میان تان افزایش می یابد

برای زوج هایی که در کشاکش انجام وظایف خانوادگی و کارهای خانه دائماً با یکدیگر تعامل دارند، دوری کردن از آن میزان نزدیکی می تواند شور و گرما را به رابطه ی میان آن ها بازگرداند.

 ۲- به حفظ فردیت تان کمک می کند

حفظ فردیت خود مسأله ی مهمی در روابط عاطفی است. و اینکه هر یک از زوجین بتوانند زمانی را با خود خلوت کنند می تواند به این امر کمک کند.

وقتی فضایی برای خودتان داشته باشید، هم شما و هم شریک زندگی تان می توانید خودتان را فردی جدا از یکدیگر ببینید و احساس آزادی و امنیت کنید.

البته برای بعضی زوج ها جدا خوابیدن ممکن است اضطراب آور باشد و فاصله ی میان شان را بیشتر کند.

۳- می توانید برنامه ی خواب جداگانه ای برای خودتان تنظیم کنید

یکی از اصلی ترین دلایل تصمیم زوج ها برای جدا کردن جای خواب خود، متفاوت بودن برنامه ی خواب و بیداری شان از یکدیگر است.

۴- می توانید خواب راحت تری داشته باشید

شکی نیست که وقتی کنار شخص دیگری می خوابید ممکن است مزاحم خواب تان شود. این امر نیز یکی از مهم ترین دلایل تصمیم زوج ها برای جدا خوابیدن است.

چیزهایی مانند خروپف یا غلت زدن زوجین می تواند خواب راحت را از یکدیگر بگیرد.

۵- اضطراب تان کمتر می شود

جدا خوابیدن می تواند باعث کاهش اضطراب هم شود.

تحقیقات نشان داده نداشتن خواب راحت نقش چشمگیری در افزایش اضطراب دارد. همه ی ما می دانیم که بعد از یک شب کم خوابی، چه روز دشواری انتظارمان را می کشد.

۶- می توانید اختیار دمای جای خواب تان و میزان سفتی تشک را داشته باشید

زوج هایی که از یکدیگر جدا می خوابند کنترل بیشتری بر روی خواب خود دارند.

وقتی از یکدیگر جدا می خوابید تصمیم گیری درباره ی دمای جای خواب تان و میزان سفتی تشک تنها با خودتان خواهد بود و مجبور نیستید به خاطر شریک زندگی تان از راحتی خود بگذرید.

۷- می توانید فضای بیشتری برای خوابیدن داشته باشید

وقتی یک تخت را با شریک زندگی تان شریک می شوید طبیعی است که فضای کمتری برای خوابیدن در اختیار خواهید داشت و این مسأله زمانی تشدید می شود که شریک زندگی تان اهل غلت زدن در خواب هم باشد، مشکلی که استفاده از یک تخت بزرگ تر هم آن را حل نخواهد کرد، چرا که تنها فضای بیشتری برای غلت زدن در اختیار او قرار خواهد داد. در اینصورت جدا کردن تختخواب یا اتاق خواب خود می تواند ایده ی خوبی باشد.

معایب جدا خوابیدن زوج ها

بحث ها بر سر فواید و مضرات جدا خوابیدن زوج ها زیاد است. و موارد زیر می توانند برخی معایب این کار باشند.

۱- قضاوت های دیگران

جدا خوابیدن شما و شریک زندگی تان ممکن است مورد قضاوت دیگران، از جمله خانواده و دوستان تان قرار بگیرد.

آیا تصمیمات شما و شریک زندگی تان درباره ی خواب تان به کسی جز خودتان مربوط می شود؟ قطعاً خیر. اما در هر حال ممکن است برخی این کار را نشانه ی سرد شدن رابطه ی شما و شریک زندگی تان تلقی کنند.

۲- ممکن است فاصله ی میان تان را بیشتر کند

اگر میان شما و شریک زندگی تان به لحاظ عاطفی فاصله افتاده باشد، جدا خوابیدن می تواند این فاصله را بیشتر کند. در این حالت زوجین ممکن است راحت تر از همدیگر دوری کنند و فراموش کنند که صرفاً هم‌خانه ی یکدیگر نیستند.

۳- از مزایای تماس فیزیکی با یکدیگر محروم می شوید

گرچه جدا خوابیدن می تواند باعث کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب شود، اما درعین حال با این کار فرصت کمتری برای بهره مندی از مزایای در آغوش گرفتن و لمس یکدیگر برای سلامتی خواهید داشت. تماس فیزیکی و در آغوش کشیدن کسی که دوستش دارید، باعث تولید هورمون اکسی توسین در بدن می شود، هورمونی که به حفظ سلامت قلب، داشتن وزن سالم، تنظیم خواب، تقویت دستگاه ایمنی بدن و کاهش فشار خون کمک می کند.

منبع: moneytalksnews
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود