انتقاد تند بیژن عبدالکریمی به مردم ایران و روشنفکران در خصوص مسئله‌ فلسطین + ویدیو

انتقاد تند بیژن عبدالکریمی به مردم ایران و روشنفکران در خصوص مسئله‌ فلسطین + ویدیو

بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه در دانشگاه آزاد است که خبر اخراج وی در شهریورماه ۱۴۰۰، حواشی بسیاری به همراه داشت. در آن زمان برخی رسانه ها، از تقارن آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی با اخراج عبدالکریمی و شروع موج دیگری از اخراج ها در دانشگاه ها خبر دادند، اما در نهایت با وساطت برخی چهره ها، حکم اخراج وی، تعلیق شد. حالا پس از گذشت ۲ سال از این خبر و حواشی آن، عبدالکریمی که به زبان تندش معروف است و پیش از این حتی در گفتگوهای زنده تلویزیون به برخی از سیاست های کلان حکومتی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی نقدهای تندی وارد می کرد، این بار در برنامه‌ی به افق فلسطین شبکه افق، نوک انتقادهایش را به سمت مردم ایران و روشنفکران گرفت و تفکر مردم ایران را «عوامانه» دانست و رفتار روشنفکران ایران را درخصوص مسئله فلسطین «ننگین» خواند.

انتقاد تند بیژن عبدالکریمی به مردم ایران و روشنفکران در خصوص مسئله فلسطین

بیژن عبدالکریمی در پاسخ به پرسش المیرا شریفی، مجری برنامه به افق فلسطین که پرسید: «ما ایرانیان کجای این قصه هستیم؟» گفت: «وقتی از ما ایرانی‌ها صبحت می‌کنیم، باید بگوییم ما ایرانی‌ها یعنی کی؟ اگر توده‌ها را بگیم، متاسفانه بخشی از وسیعی از توده‌ها هدایت‌شان دست رسانه‌هایی است که به طور اقماری ما را احاطه کردند؛ منوتو، بی بی سی و صدای آمریکا به شدت نگرش مردم ما توده ایه، عوامانه است. دلیلش هم این است که جامعه ما تب آلود است و مردم ما به دلیل فشارهایی که در زندگی و معیشت‌شان است، در واقع تب دارند و از روی تب یک حرف‌هایی می‌زنند و گاهی وقت‌ها هذیان می‌گویند. ولی خب این تب نشانه یک عفونت است. نیروهای انقلابی باید به این تب توجه داشته باشند و آن را درک کنند.»

انتقاد تند بیژن عبدالکریمی به مردم ایران و روشنفکران در خصوص مسئله فلسطین

وی در ادامه افزود: «بخش دیگری از مردم روشنفکران ما هستند که من آنان را هیچ‌گاه نمی‌بخشم، چرا که آنان به خاطر خشمی که از جمهوری اسلامی و شرایط ایران دارند از اسرائیل حمایت کردند. این اتفاق بسیار بسیار ننگین است.

بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه در بخش دیگری از صحبت هایش در این برنامه گفت: «غرب تمام تمدن، تاریخ و میراث معنوی خود را خرج حمایت از جنایات وحشتناک اسراییل کرد.»

بیژن عبدالکریمی کیست؟

انتقاد تند بیژن عبدالکریمی به مردم ایران و روشنفکران در خصوص مسئله فلسطین

بیژن عبدالکریمی متولد سال ۱۳۴۲، استاد گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. او دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد فلسفه را به ترتیب در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۷۳ در دانشگاه تهران به پایان رسانده و در سال ۱۳۸۰ از دوره‌ی دکتری فلسفه در دانشگاه علیگر هندوستان فارغ‌التحصیل شده است.

انتقاد تند بیژن عبدالکریمی به مردم ایران و روشنفکران در خصوص مسئله فلسطین

عبدالکریمی در ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ حکم اخراج خود را از دانشگاه دریافت کرد. در این حکم دلیل اخراج «دفاع از نظام سلطنتی پهلوی» ذکر شده‌است. در بخشی از این حکم آمده‌است: «نامبرده فاقد صلاحیت جهت عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است … .» پس از انتشار این خبر، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد، در نامه‌ای خواستار بررسی مجدد پروندهٔ عبدالکریمی شد و حکم اخراج او تعلیق شد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • ؟؟؟ آبان ۲۰, ۱۴۰۲

    خودکرده را تدبیر نیست
    وقتی حکومت سالها به واسطه یک رسانه در انحصار خودش، به مردم دروغ میگوید و واقعیت ها را وارونه جلوه میدهد، نباید انتظار همراهی مردم با خود را داشته باشد.
    مردم خشمگین هستند زیرا میبینند و میشنوند که کشورشان و نسل شان با سیاست ها غلط رو به نابودیست، پس چرا باید با بانیان این روش و طرز فکر همسو و همداستان شوند؟

  • !؟!؟ آبان ۲۰, ۱۴۰۲

    هنوز خونهای ریخته شده جوانان این وطن که به خاطر آزادی و حقوق انسانی کشته شدند خشک نشده، چطور انتظار دارید مردم برای فلسطینی ها، با آنها که دستشان به خون بچه های مردم آلوده است همنوا شوند؟
    مردم میدانند در قضیه فلسطین، ابزار سیاست حکومت میشوند، اما وقتی حقوق خودشان را مطالبه میکنند جوابشان زندان و اعدام است ! همان کاری که اسراییل میکند!!!

  • سعید آبان ۲۰, ۱۴۰۲

    بدبختی اینه وقتی که آینه رو جلوی این توده‌های خود روشنفکر پندار می‌گیریم بازهم هیچ درکی از وضعیت فکری اسفناکشون پیدا نمی‌کنند. اینقدر شتسشوی مغزی داده شده‌اند که دیگه مغزی برای دیدن حقیقت براشون باقی نمونده. جالبی ماجرا اینجاست که بسیاری از روشنفکران آمریکایی و اروپایی بعد از اتفاقات اخیر شده‌اند منتقد اسرائیل ولی همین ایرانی‌هایی که محافل روشنفکری آمریکا و اروپا قبله آمالشون بوده و هست میزان تعصبشون به حقانیت اسرائیل از خود نتانیاهو بیشتره. حالا هرچی تلاش کنی بهشون بفهمونی نفرت از جمهوری اسلامی هیچ ربطی به حقانیت اسرائیل نداره نهایت جوابشون اینه که مثل همیشه بهت بگن سایبری و عرزشی و بلافاصله به خواب عمیقشون برگردند.

    • حامد آبان ۲۰, ۱۴۰۲

      یه دلیل سادش اینه که روشنفکرای غربی مثل ما با پوست و گوشت و استخونشون اسلام گراهای افراطی رو درک نکردن و نمی کنن.
      درست نمیدونن که متعصب های افراطی می تونن چه بلایی سر دموکراسی و آزادی و یه مملکت بیارن
      نمیفهمن چه کارهایی از یه اسلام گرای افراطی بر میاد
      فقط مردم ایرانن این رو درک می کنن و حسش می کنن و بهترین موضع رو تو این جنگ گرفتن
      با شعار معروفشون توی استادیوم

      • سعید آبان ۲۰, ۱۴۰۲

        چرا فکر می‌کنی مردم ایران باید از کشته شدن هزاران انسان در درگیری ای که ارتباطی به ما نداره حمایت کنند؟ لابد طبق منطق تو همه اون‌ها اسلام‌گرای افراطی هستند و مستحق مرگ. پس ظاهرا خیلی شانس آوردیم که روشنفکرهای غربی مثل شماها فکر نمی‌کنند وگرنه الان کل مردم خاورمیانه و شمال آفریقا در حال سلاخی شدن بودند.
        ضمنا اگر تصور می‌کنی درگیری فلسطین و اسرائیل درگیری یک گروه اسلام‌گرا با یک نظام سکولار هست نه چیزی از اساس حکومت اسرائیل می‌دونی نه از ریشه‌های درگیری ۷۵ ساله اعراب با اون‌ها. حتما جمال عبدالناصر و دیگر ناسیونالیست‌های عرب هم اسلام‌گرای افراطی بودند؟

        • حامد آبان ۲۱, ۱۴۰۲

          بجای من حرف میزنی بجای من هم جواب میدی یه بحث کامل با خودت راه انداختی!!
          میشه بگی من کجای حرفم گفتم که ما باید از کشته شدن هزاران انسان حمایت کنیم؟! من کجا گفتم اسلام گراهای افراطی مستحق مرگن؟!
          بجای اینکه سریع هرچی تو ذهنتو رو خالی کنی اینجا یکم فکر کن، یه نفس عمیق بکش ، دوباره چیزی که گفتم رو بخون و بعد جواب بده

    • @!@! آبان ۲۰, ۱۴۰۲

      توهم خودبالاتر بینی و بیسوادی از عدم مطالعه و تعصب کور و بی خبری مطلق از جهان نوین، باعث شده در دروغهایی که به خوردت دادن غرق بشی و نظراتت همراه دروغ باشه.😆
      در توهم دانایی ت بمون سایبری 🤣😆