افزایش استفاده از خدمات مشاوره حقوقی

افزایش استفاده از خدمات مشاوره حقوقی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

خدمات مشاوره حقوقی شامل  کلیه موضوعاتی است که در حوزه حقوق مطرح می‌شود و یا به هر نحوی با موضوعات حقوقی مرتبط است. به صورت کلی خدمات حقوقی و از جمله مشاوره‌های حقوقی را در چند دسته کلی تقسیم می‌کنند که شامل مواردی است که در ادامه بیان می‌گردد.

دسته‌بندی کلی موضوعات حقوقی را می‌توان شامل گرو‌ه‌های حقوق کیفری، حقوق خانواده، حقوق قراردادها، حقوق شرکت‌ها، حقوق علائم تجاری، حقوق مالکیت معنوی، حقوق ثبتی، حقوق مالیاتی، حقوق اراضی دانست.

هر کدام از گروه‌های یاد شده شامل موضوعات متنوعی است. از مجموعه گروه‌های یاد شده و نیز زیرمجموعه هر کدام می‌توان به موضوعات متنوع حقوقی دست پیدا کرد. در نتیجه زمانی که از خدمات مشاوره حقوقی یاد می‌کنیم، به کلیه مجموعه‌های یاد شده نظر داریم.

اما دلیل اهمیت استفاده از خدمات مشاوره حقوقی چیست؟ به عبارت دیگر چرا باید از مشاوران حقوقی و وکلای دادگستری کمک گرفت؟

در ادامه به مهم‌ترین دلایل استفاده از خدمات مشاوره حقوقی اشاره می‌کنیم.

موضوعات تخصصی نیاز به نظر متخصص دارند

همانگونه که در مواجهه با بیماری به پزشک مراجعه می‌کنیم و یا در مقابل آسیبی که به وسایل نقلیه و یا وسایل الکترونیکی ما وارد شده باشد به تعمیرکار مراجعه می‌نماییم، نیازهای حقوقی را نیز باید با متخصصان حقوقی در میان بگذاریم.

متاسفانه یک نظر عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه احتیاجی به مراجعه به وکیل یا مشاور نیست و هر شخصی می‌تواند راسا مشکلات حقوقی خود را مرتفع کند. اما حقیقت از این تصور بسیار دور است.

در واقع موضوعات حقوقی از چنان ظرایف و پیچیدگی‌هایی برخورداند که سهل انگاری در مقابله با آن‌ها به راحتی می‌تواند به آسیب‌ها و ضررهای آتی و دنباله‌داری بیانجامد.

برای مثال می‌توان به اهمیت زمان در مقابله با موضوعات حقوقی اشاره کرد. برای مثال در جریان یک رسیدگی قضایی نه تنها زمان شرکت در جلسات رسیدگی از پیش تعیین می‌شود، بلکه مجموعه تنظیم و ارائه لوایح، حاضر کردن شهود، ارائه اسناد و مدارک، اعتراض به رای صادره تماما مهلت‌های مقرر قانونی دارند که حتی یک ساعت پس از خاتمه مهلت نیز امکان اقدام از ما سلب می‌گردد.

یا در مثالی دیگر می‌توان به اهمیت تنظیم درست لوایح و دادخواست، به نحوی که مخاطب آن به درستی انتخاب شده باشد و نیز تنظیم کننده سمت و اختیار در ارائه دادخواست را داشته باشد اشاره کرد. تعیین عنوان دعوا و نوع خواسته نیز اهمیتی برابر با مخاطب دارد.

مثال‌های یاد شده که اشتباه در آن‌ها به وفور صورت می‌پذیرد، نشان ساده‌ای از اهمیت نحوه طرح دعوا و پیگیری آن است.

اثر اشتباه در انتخاب موضوع دعوا می‌تواند تا چندین سال معطلی در محاکم باشد و یا حتی از دست رفتن حق و امتیازی که داشته‌ایم.

با توجه به آنچه که بیان شد به دست می‌آید که در مواجهه با موضوعات حقوقی باید از نظر متخصص شامل وکیل دادگستری و یا مشاور حقوقی متخصص کمک بگیریم.

جلوگیری از ورود ضرر

استفاده از خدمات مشاوره حقوقی همواره برای رفع ضرر فعلی نیست، بلکه در بسیاری از مواقع کمک گرفتن از متخصص از ورود ضرر در آینده نیز ممانعت به عمل می‌آورد. توضیح آن که فرض کنید قصد دارید با یکی از دوستان خود شراکتی را ایجاد کرده و مشغول کار شوید.

در زمانی که تصمیم اولیه خود را می‌گیرید، روابط دوستانه بین شما اجازه فکر کردن به موضوعات حقوقی یا تصور دعاوی آینده را نمی‌دهد، اما حقیقت آن است که در دنیای کار و تجارت، هر دوستی می‌تواند قربانی شود اگر طرفین تصور درستی از وضعیت خود نداشته باشد.

در همین مثال چنانچه طرفین برای تنظیم روابط بین خود و نیز تنظیم روابط بین ایشان و ثالث به وکیل دادگستری مراجعه کرده و با دریافت خدمات مشاوره، نوع قراردادی که می‌تواند به ایشان کمک کند را شناسایی کنند، می‌توانند از بسیاری از ضررهای آتی، از جمله قربانی شدن رابطه دوستانه خود، جلوگیری به عمل آورند.

مثال یاد شده تنها یک نمونه از اهمیت اقدامات پیشگیرانه است. در همان مثال می‌توان قرارداد شراکتی بین طرفین تنظیم کرد، آورده هر کدام در رابطه تجاری و نیز سهم هر کدام از سود و ضرر را مشخص کرد. همچنین ترتیبات تصمیم‌گیری و اقدام در مقابل دیگران و میزان مسئولیت هر شخص را تعیین نمود.

به عبارت ساده‌تر زمانی که از خدمات مشاوره حقوقی استفاده می‌کنیم، میتوانیم با بیان شرایطی که در آن هستیم، معادل حقوقی آن را درک کرده و تصمیمات پیشگیرانه و اقدامات آتی را شناسایی و اجرا نماییم. این امر طبیعتا از منافع طرفین حفاظت کرده و از آسیب‌های آینده و  ورود ضررهای ناگوار جلوگیری به عمل می‌آورد.

افزایش استفاده از خدمات مشاوره حقوقی

شناسایی حقوق و منافع شخصی و جمعی

یکی دیگر از نتایجی که از دریافت مشاوره حقوقی به دست می‌آوریم، شناختن منافعی است که برای ما وجود دارد.

توضیح آن که در بسیاری از موقعیت‌ها و شرایط، افراد دارای حقوق و منافع قانونی هستند اما چون از وجود آن‌ها اطلاع ندارند، نمی‌توانند از حقوق خود دفاع کرده و در نهایت یا متضرر می‌شوند و یا هیچگاه از وجود آن مطلع نمی‌شوند.

برای مثال می‌توان به دوره‌های اشتغال موقتی اشاره کرد که لفظا عنوان کارآموزی بر آن نهاده می‌شود. این دوره‌های کار که بین ۳ ماه تا ۶ ماه متغیر است، قانونا باید با پرداخت حقوق به کارآموز همراه باشد.

حال آن که بسیاری از کارفرمایان در پایان دوران کارآموزی اقدامی نسبت به استخدام کارآموز انجام نمی‌دهند و برای مدت کارآموزی نیز به وی حقوقی پرداخت نمی‌کنند.

حال آن که مطابق با مواد قانون کار، در مقابل هرگونه عملی که به دستور و برای کارفرما انجام می‌شود که نوعا برای آن کار حق السعی وجود دارد، رابطه کار بین طرفین وجود خواهد داشت و به کارآموز حقوق دوران کارآموزی تعلق خواهد گرفت. حتی تنظیم و امضای قرارداد با کارآموز نیز قانونا بر عهده کارفرما قرار دارد.

یا در مثالی دیگر می‌توان به ضرر معنوی و نیز خسارت عدم النفع اشاره کرد.

هر دو موارد یاد شده از جمله خساراتی هستند که می‌توان در شرایطی همچون تصادفات رانندگی مطالبه کرد. به عبارت دیگر چنانچه از اعمال یا رفتار دیگری به شما ضرر مالی یا جانی وارد شده باشد، علاوه بر آن که می‌توانید دیه آسیب جسمی و نیز خسارت آسیب‌های مالی را مطالبه نمایید، امکان مطالبه خسارت عدم النفع و خسارت معنوی نیز وجود دارد.

در همان مثال اخیر می‌توان به وجود نهادی تحت عنوان صندوق تامین خسارت‌های بدنی اشاره کرد. صندوق یاد شده مسئول جبران خسارات متضرر جانی است که مرتکب جرم یا یافت نشود و یا قدرت جبران خسارات را نداشته باشد.

برای مثال چنانچه در جریان یک تصادف رانندگی، مرتکب از صحنه حادثه گریخته باشد و یا وسیله نقلیه وی بیمه نداشته باشد، قربانی می‌تواند برای جبران خسارات جانی که به نفس، عضو یا منفعت وی وارد شده است، به صندوق تامین خسارت‌های بدنی مراجعه نموده و جبران خسارات خود را از آن نهاد مطالبه نماید.

کلیه موارد یاد شده مثال‌هایی هستند از حقوق اشخاص که معمولا متضرر از آن آگاهی نداشته و به همین سبب نمی‌تواند نسبت به مطالبه آن اقدام نماید. حال آن که کارشناس و مشاور حقوقی از کلیه این موارد و نیز مصادیق مشابه آگاهی دارد.

بدون نظر

ورود