ماجرای مترو ۴۰ کیلومتری شهر پرند که تا تهران ۲۰ کیلومتر فاصله دارد + ویدئو

ماجرای مترو ۴۰ کیلومتری شهر پرند که تا تهران ۲۰ کیلومتر فاصله دارد + ویدئو

افتتاح مترو پرند که روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته، بالاخره پس از گذشت ۱۸ سال از آغاز این پروژه صورت گرفت، از حالا با حواشی ای همراه بوده است. مطرح شدن برخی شبهات در رابطه با ادعای دولت ابراهیم رئیسی درباره ی طول متروی پرند، واکنش وزارت راه دولت سیزدهم را به دنبال داشته است. همچنین انتشار ویدئویی از صحبت های رئیس جمهور درباره ی رفت و برگشتی بودن خط متروی پرند نیز خبرساز شده است.

مترو پرند

متروی پرند در دو مسیر رفت و برگشت، پنجشنبه نهم آذر ماه با حضور رئیس جمهور ابراهیم رئیسی افتتاح شد.

شهر پرند در ۳۰ کیلومتری جنوب‌ غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) واقع شده است و بر اساس اعلام مسوولان روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد می‌کنند.

خط متروی شهر جدید پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر جدید پرند امتداد می‌یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند.

این خط مترو از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با ۵ ایستگاه به شهر پرند می‌رسد. ۳۰ کیلومتر خط اول متروی پرند با ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسیده و ۲۰ کیلومتر پایانی آن در حال احداث است.

مطالعات پروژه خط مترو تهران-پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۰ شروع شد و در سال ۱۳۹۱ اجرای کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد.

به گفته ی خبرگزاری ایسنا «این طرح با پیشرفت ۳۰ درصدی تحویل دولت سیزدهم شده بود و ۷۰ درصد از پیشرفت فیزیکی این خط ریلی در ۲ سال گذشته انجام شد.»

مترو پرند

در این میان، روز پنجشنبه، همزمان با افتتاح متروی پرند، ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، ویدئویی از صحبت های رئیس جمهور ابراهیم رئیسی درباره ی خط متروی پرند منتشر کرد که باعث تعجب و سردرگمی کاربران شد.

در این ویدئو ابراهیم رئیسی می گوید که در ابتدا قرار بود متروی پرند یک خط یعنی ۲۰ کیلومتر باشد اما حالا این خط مترو رفت و برگشتی یعنی ۴۰ کیلومتر شده و کار مضاعفی صورت گرفته است.

این صحبت های رئیس جمهور تعجب کاربران را به دنبال داشت و آن ها این سؤال را مطرح کردند که چگونه ممکن است یک خط مترو صرفاً یک طرفه باشد و مسیر برگشتی نداشته باشد.

با این حال، پس از جوابیه ی وزارت راه دولت ابراهیم رئیسی به ادعای یک روزنامه درباره ی متروی پرند، معلوم شد نوع بیان رئیس جمهور باعث سوء تفاهم شده بود.

ماجرا از این قرار است که پس از انتشار خبر افتتاح متروی پرند، روزنامه «جمهوری اسلامی» در ستون «صرفاً جهت اطلاع خود» درباره ی طول متروی پرند نوشت:

رسانه ملی روز پنجشنبه اعلام کرد متروی ۴۰ کیلومتری پرند به تهران با حضور رئیس ‌جمهور افتتاح شد. فاصله پرند تا تهران ۲۰ کیلومتر است و به همین جهت این سوال مطرح شده که آن ۲۰ کیلومتر دیگر از کجا آمده است؟ شاید جواب این باشد که این خط مترو در یک روز دو بار افتتاح شد یکبار از پرند به تهران و یکبار از تهران به پرند!

این ادعای روزنامه «جمهوری اسلامی» با واکنش وزارت راه دولت ابراهیم رئیسی رو به رو شد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، در اینباره نوشت:

وزارت راه و شهرسازی در پی انتشار محتوای کذب در برخی رسانه‌ها با ذکر این محتوا که «فاصله پرند تا تهران ۲۰ کیلومتر است چطور رئیسی متروی ۴۰ کیلومتری را افتتاح کرد؟!» اعلام‌کرد: آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در حالی که مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه پرند را با قطار شهری طی می کرد، در سخنانی اعلام کرد قرار بود این مسیر یک خطه باشد و مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) تا پرند را یک قطار طی کند و مجدد برگردد، اما دولت سیزدهم در اقدامی اثرگذار، این مسیر را به دو خطه ارتقا داد. بر این اساس، مسیری که قرار بود ۲۰ کیلومتر ریل گذاری شود، به ۴۰ کیلومتر خط ریلی افزایش یافت.

با این توصیف در حقیقت برای مسیر ۲۰ کیلومتری مترو پرند با احتساب ۲ خط رفت و برگشت، ۴۰ کیلومتر خط آهن کشیده شده است.

بیشتر بخوانید:

متروی پرند افتتاح شد؛ از برنامه حرکت قطارها تا مدت زمان مسافرت

دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • ای بابا آذر ۱۲, ۱۴۰۲

    ای بابا . نسازن میگن چرا نمیسازین.
    این که اومده ساخته هیچی بلکه دو خطه کرده رو میگن چرا دو خطه اعلام کردی.
    ۴۰ کیلومتره خب. به جا اینکه بگن دستت درد نکنه بار ترافیکی رو سبک کردی و قطارهای بیشتری میتونن برن بیان، به چه چیزایی گیر میدن

  • امیر.س آذر ۱۲, ۱۴۰۲

    سلام من یک کارگرم کچندوقته سرگذرکاربهم نمیخوره به امام حسین دوتابچه دارم مستعجرم اجارم عقب افتاده به فاطمه زهراع خیلی مهتاجم زنم زانوش آب برداشته ندارم ببرمش دکتراگه مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنید خدا عزیزانتو نگه داره واقعا کسی میتونه کمکم کنه
    ۶۱۰۴۳۳۷۴۴۶۵۸۰۴۴۹

    • arash آذر ۱۳, ۱۴۰۲

      داداش اینجا کسی پول نمیده ، انقدر که این متنو همه جا اسپم کردی حالمون بهم خورد ، همه گرفتارن ، روزیاتو باید این اسپمای گدایی رو حذف کنه ، حالمون بد شد

  • حامد آذر ۱۳, ۱۴۰۲

    …این آدم