تصمیم روسیه برای واردات تخم مرغ از ایران در پی گرانی ناشی از جنگ و تحریم ها

تصمیم روسیه برای واردات تخم مرغ از ایران در پی گرانی ناشی از جنگ و تحریم ها

به نقل از وبسایت خبری «انتخاب»؛ درحالی که گران شدن تخم‌مرغ در روسیه به یکی از مهم‌ترین مسائل روز در این کشور تحت تحریم تبدیل شده، مقام‌های روسی از تصمیم خود برای وارد کردن تخم‌مرغ از ترکیه و ایران خبر داده‌اند.

روسیه تخم مرغ ایران

بر اساس داده‌های رسمی، قیمت تخم مرغ در روسیه از ابتدای ماه جاری میلادی ۴ درصد و از آغاز سال جاری میلادی بیش از ۴۶ درصد رشد داشته و دادستانی کل روسیه اعلام کرد در این‌باره تحقیق می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفتهٔ گذشته طی جلسهٔ پرسش و پاسخ سالانه‌اش، گرانی گوشت سفید و تخم‌مرغ را شکستی در کار دولت نامید و بابت آن عذرخواهی کرد.

سینیافسکایا، بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ تخم‌مرغ در روسیه اعلام کرده که به‌دلیل سربازگیری و مهاجرت پس از آغاز جنگ اوکراین، یک سوم کارمندان خود را از دست داده است.

علاوه بر این، کمیسیون اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا روز دوشنبه اعلام کرد که از آغاز سال جدید میلادی به مدت شش ماه تعرفه‌های گمرکی برای واردات تخم‌مرغ به روسیه که تا همین اواخر ۱۵ درصد بود لغو می‌شود.

مجموعه این عوامل باعث شده است که روسیه به دنبال واردات تخم‌مرغ باشد اما نیکلای کولباکا، کارشناس مسایل اقتصادی واردات از ایران، توضیح می‌دهد که هیچ‌یک از کشورهایی که روسیه آنها را دوست می‌داند به‌دلیل چالش‌های ترابری و تدارکاتی و اختلاف نرخ ارز،‌ نمی‌توانند تخم‌مرغ ارزان‌قیمت به روسیه بفروشند.

آندره اسلپنف، وزیر بازرگانی اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا به خبرنگاران گفته است که انتظار می‌رود عمدهٔ تخم‌مرغ از ترکیه و ایران به روسیه وارد شود چراکه به گفتهٔ او، در این «دو کشور دوست روسیه» بهای تخم‌مرغ حتی با توجه به هزینه حمل‌ونقل قابل رقابت است.

به گفته نیکلای کولباکا، کارشناس مسایل اقتصادی واردات از ایران: «ممکن است واردات از ایران به کاهش بهای تخم‌مرغ در شهر بندری آستراخان روسیه در دریای خزر کمک کند اما در سطح کشوری، این مانند یک قطره در اقیانوس است.»

سهم ناچیز ایران از واردات روسیه

روسیه تخم مرغ ایران

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ایران ۳۶۱ میلیون دلار کالا به روسیه صادر کرده که نشان دهنده سهم کمتر از نیم درصدی ایران از واردات روسیه است.

سهم کمتر از نیم درصدی ایران از بازار روسیه در شرایطی است که طی ۲ سال اخیر، صادرات چین به روسیه از ۴۰/۸ میلیارد دلار در ۸ ماهه ۲۰۲۱ میلادی به حدود ۷۲ میلیارد دلار در ۸ ماهه ۲۰۲۳ رسیده است. همچنین صادرات ترکیه به روسیه از ۳ میلیارد دلار در ۷ماهه نخست ۲۰۲۱ به ۶/۶ میلیارد دلار در ۷ماهه نخست ۲۰۲۳ رسیده است.

سهم ناچیز ایران از بازار روسیه نشان دهنده این موضوع است که روس‌ها علاقه چندانی به کالای ایرانی ندارند و در تجارت خارجی خود، ترکیه را به ایران ترجیح می‌دهند.

محصولات کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در صادرات ایران به روسیه در سال ۱۴۰۱ داشتند چرا که در فهرست ۱۰ تایی‌ خریدهای سال گذشته ی روس‌ها از ایران ۶ محصول شامل میگو، کیوی، پسته، فلفل، هندوانه و تیزابی بی دانه (انگور خشک کرده) دیده می‌شود.

البته رتبه نخست خرید روسیه از ایران به «سایر اجزاء و قطعات توربوجت‌ها یا توربوپراپلرها غیر از پره‌های ثابت و متحرک توربین گازی» اختصاص دارد که بابت آن بیش از ۶۸ میلیون دلار هزینه کردند. پس از آن سایر انواع میگو با بیش از ۵۷ میلیون دلار، کیوی با بیش از ۵۱ میلیون دلار، انواع پسته با پوست تازه یا خشک با بیش از ۴۴ میلیون دلار و فلفل فرنگی با بیش از ۳۴ میلیون دلار در رتبه دوم تا پنجم صادرات ایران به روسیه در سال ۱۴۰۱ قرار دارد.

در جدول زیر ۱۰ کالای عمده صادراتی ایران به روسیه که سهمی حدود ۵۰ درصد از کل صادرات ایران به این کشور دارند را می‌توانید مشاهده کنید.

روسیه تخم مرغ ایران

بیشتر بخوانید:

ماجرای عکس کوکاکولای ایرانی در دست سربازان روسیه چه بود؟

۳ نظر

ورود

  • محمود عباس آذر ۲۹, ۱۴۰۲

    نوکران روسیه به فکر تهیه تخم مرغ برای ارباب باشند…

  • حاج محمود آذر ۲۹, ۱۴۰۲

    باید تا جایی که میتوانیم انبارها و سیلوهای روسیه رو از غلات، گوشت، حبوبات و برنج و …پر کنیم روسیه در جنگ با دنیای غرب هست نیاز به کمک ما دارد

  • hehe آذر ۲۹, ۱۴۰۲

    احسنت ب این سیاست😎
    باید درآمد نفت و معادن مان را هم به روسیه بدهیم تا استکبار را شکست بدهد👍
    روسیه همیشع پشت ما بوده در تاریخ 🤣😆