مصرف ۱۲ لیتری بنزین در خودروهای ایرانی و ۳ لیتری خودروهای خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر

مصرف ۱۲ لیتری بنزین در خودروهای ایرانی و ۳ لیتری خودروهای خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر

وضعیت نابسمان آلودگی هوا در کلانشهر‌ها و به خصوص تهران، انتقادات زیادی را در پی داشته است و این سوال مهم در ذهن مردم نقش بسته است که چرا اساساً مشکلاتی مثل ترافیک و آلودگی هوا، هیچ‌وقت حل نمی‌شود و تاثیر آن بر اقتصاد چیست؟

اگرچه دولت همواره در تبلیغات خود برای کاهش آلودگی هوا بیشتر مردم را خطاب قرار داده و همواره آنها را تشویق به استفاده از خودروهای عمومی کرده و تاکید دارد که خودروهای تک سرنشین به خیابان‌ها نیایند و یا طرح‌های مختلف زوج و فرد و تردد خودروها را اجرایی می‌کند که هیچگاه به سمت اصلاح رویه‌های موجود در ساختارهای صنعتی و تولیدی خود نرفته است، از جمله اینکه خودروهای باکیفیتی را روانه بازار کند که سوخت به مراتب کمتری را استفاده کنند و کارخانجات با گرفتن گاز، مازوت سوزی نکنند. گویی در این میان فقط مردم باید رعایت حال هوای کلانشهرها به خصوص تهران را کنند!

در همین خصوص، مجتبی یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس به اقتصاد۲۴ گفت:

یکی از مسائلی که دغدغه به حق مردم است، موضوع مرتبط با آلایندگی است که می‌بینید امروز نفس مردم را تنگ کرده است. البته اگر کسی بگوید که اکسیر حل این مشکل را دارد، باید در نگاهش شک کرد که آیا کارشناسی این حرف را می‌زند یا خیر؟

وی افزود:

موضوع حل آلایندگی‌ها به یک پروسه اقدامات برمی‌گردد. از تولید خودرو‌های بی‌کیفیت تجاری و شخصی گرفته تا خودرو‌های حمل و نقل عمومی. وقتی مردم خودروی نو می‌خرند و در همان ابتدای امر، در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر مصرف می‌کند و بعد از چند سال هم به مصرف بالای ۱۵ لیتر می‌رسند که آن‌ها مقصر این وضع نیستند.

تکنولوژی دنیا به سمت تولید خودرو‌های با مصرف دو لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رفته است

نماینده اهواز تصریح کرد:

تکنولوژی دنیا به سمت تولید خودرو‌های هیبریدی و برقی رفته است؛ خودرو‌هایی با مصرف دو، سه لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، اما ما در شرایط کنونی و این وضع تولید خودرو قرار گرفته‌ایم. یکی از مواردی که تاکید به واردات خودرو‌های نو و کارکرده داشتیم این بود که هم رقابت در کیفیت و قیمت صورت می‌گیرد و هم جلوی انحصار گرفته می‌شود تا اجحافی که در حق مردم می‌شود، حل شود.

به گزارش اقتصاد۲۴، پیشتر سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص گفته بود:

متوسط مصرف خودرو‌ها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودرو‌های ما باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودرو‌های ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند.

یوسفی در ادامه گفتگوی خود با اقتصاد۲۴ گفت:

در حالی که باید از تولید و صنایع داخلی حمایت کنیم، ولی اگر همین یارانه‌ای که برای سوخت به خودرو‌های داخلی می‌دهیم را برای واردات خودرو‌های خارجی استفاده کنیم، هم آلایندگی نداریم و هم منابع از دست نمی‌رود. این یک کار چندوجهی و درازمدت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت:

موضوع دیگر، عدم‌توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس است؛ یعنی دسترسی سریع، آسان و ارزان که باید اتفاق بیفتد. اگر این سه مولفه به معنای واقعی اتفاق بیفتد و مردم آن را لمس کنند، حتماً وضع آلودگی هوا هم بهبود پیدا می‌کند.

در بحث کیفیت خودرو باید اقدامات جدی صورت بگیرد. از طرفی، توجه به حمل و نقل عمومی بسیار مهم است که تقریباً در این زمینه، کار تعطیل بود و به جز اقداماتی که در شهرداری تهران انجام شد، خیلی کار خاصی را ندیدیم.

این دولت آمد و از طرفی، مجلس اعتباری بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی تخصیص داد. دولت هم بقیه منابع را تامین کرد و بیش از دو هزار اتوبوس به شهرداری‌های کشور تحویل می‌شود. البته بماند که روی کیفیت این اتوبوس‌ها یا روی توسعه مترو باید سر جای خودش بحث شود.

تفاوت در نگاه‌ها و سبک زندگی باید اصلاح شود. الان به جای اینکه مردم از دولت الکترونیک بهره ببرند باید برای هر مشکلی، حضوری به ادارات و بخش‌های مختلف مراجعه کنند. امروز باید در خانه و محل کارت نشست و بسیاری از کار‌ها را از درگاه‌های فضای مجازی و سکو‌ها انجام داد، مثل تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار. یعنی هنوز با گذشت زمان، آن‌طور که باید و شاید، رفت و آمد‌ها به واسطه پیشرفت‌های تکنولوژی کم نشده است.

مدیریت آبی و بادی، مشکل ریزگرد‌ها و آلایندگی‌ها را حل نمی‌کند 

عضو هیات رییسه مجلس گفت:

موضوع بعدی، تکنولوژی نیروگاه‌هایی است که برق تولید می‌کنند و کلاً معضل صنایع در مصرف انرژی، کاملاً مشهود است. دولت‌های مختلفی آمدند و در این زمینه تلاش کرده‌اند، اما باید یک بسته اقدامات صورت بگیرد. شفافیت باید به سمت دولت الکترونیک یعنی کار‌های غیرحضوری برود که البته این اتفاق تا حدی افتاده است و بخشی از آن جلو رفته است. این دولت در این رابطه، تا حدی عزم خود را نشان داده که امیدوارم این چالش‌ها در واقعیت کمتر از همیشه شود و مردم شاهد خروجی کار باشند. از سوی دیگر، به نظرم مدیریت آبی و بادی، مشکل ریزگرد‌ها و آلایندگی‌ها را حل نمی‌کند و سلامتی مردم به خطر افتاده است. 

در قانونی که مجلس در حمایت از صنعت برق گذاشت، ما مکلف کردیم که نیروگاه‌های جدید، باید بالای ۶۰ درصد راندمان باشند؛ این هم از اقداماتی بود که جلوی احداث نیروگاه‌ها با راندمان پایین گرفته می‌شود.

همچنین باید اصلاحات اساسی در سوخت‌های فسیلی که عمدتاً آلایندگی از این‌هاست، صورت بگیرد. سلامتی مردم و به خصوص کودکان مهم است و هیچ چیزی جایگزین سلامتی نمی‌شود، ولی باید به یک موضوع به طور ویژه توجه کرد، کار همه مردم دولتی نیست. مشاغل آزاد، صنعت و تولیدات ما با تعطیلی‌ها، میلیارد‌ها تومان ضرر می‌بینند؛ این‌ها هزینه‌های پنهانی است که دیده نمی‌شود. حتی این آلودگی در بلندمدت باعث به وجود آمدن بیماری‌های زیادی می‌شود که ما هزینه‌های درمانی آن را در آینده نمی‌بینیم و حتی خیلی از این هزینه‌ها را خود خانوار پرداخت می‌کنند که قطعاً باعث لطمه به معیشت‌شان می‌شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود