چند ترفند مخصوص والدین برای سالم تر کردن تغذیه فرزند بدغذای خود

چند ترفند مخصوص والدین برای سالم تر کردن تغذیه فرزند بدغذای خود

کارشناسان پیش بینی کرده اند جمعیت کودکان چاق در دنیا تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵۰ میلیون نفر برسد. از سویی دیگر همه می دانند که دادن غذای سالم به کودکان تا چه حد می تواند دشوار باشد، بخصوص اگر بدغذا هم باشند. ترفندهای زیر اما می توانند به والدین کمک کنند تغذیه ی سالم تری برای فرزند خود فراهم کنند.

۱- نسخه ی سالم تری از غذای مورد علاقه اش را درست کنید

خوردن مداوم تنقلات ناسالم می تواند وسوسه برانگیز باشد. اما مضرات مصرف مواد غذایی ناسالم به ویژه برای کودکان، بر کسی پوشیده نیست. برای حل این مشکل می توانید اصلاحاتی در غذاهای نه چندان سالم مورد علاقه ی فرزندتان ایجاد کنید. برای این منظور می توانند مواد غذایی بخصوصی را به ترکیبات آن ها اضافه کنید یا مواد دیگری را جایگزین برخی محتویات آن ها کنید.

۲- غذایش را تزئین کنید

هیچ چیزی بچه ها را به اندازه ی وقتی که غذایشان شکل جذابی داشته باشد، آن ها را برای غذا خوردن هیجان زده نمی کند. می توانید غذایش را به شکل حیوانات، کارتون ها، اعداد و حروف درآورید. یک غذای بامزه و جذاب می تواند توجه فرزندتان را به خود جلب و او را ترغیب به خوردن کند.

۳- از شخصیت های سینمایی و سریالی محبوب شان الهام بگیرید

بسیاری از پدر و مادرها نگران اند که فیلم ها، سریال ها و بازی های ویدئویی برای فرزندشان مضر باشند. با این حال، تحقیقات نشان داده بچه ها با دیدن کارتون هایی که در آن ها تغذیه ی سالم ترویج و تبلیغ می شود، انتخاب های غذایی سالم تری دارند. بنابراین، برای ترغیب فرزندتان به سال خوری بهتر است از برنامه های تلویزیونی مورد علاقه اش کمک بگیرید.

۴- هنگام آشپزی و خرید مواد غذایی او را مشارکت دهید

پژوهش ها می گوید وقتی کودک در آشپزی کمک کند، احتمال آنکه آن غذا را بخورد بیشتر می شود. مشارکت دادن فرزندتان در فرآیند آشپزی می تواند او را تشویق به خورن غذاهای سالم تر و امتحان کردن چیزهای جدید باشد. به علاوه، بردن فرزندتان به فروشگاه مواد غذایی می تواند برای او آموزنده و حتی مفرح باشد.

۵- دسترسی به تنقلات سالم را برایش ساده کنید

بسیاری از مواقع، وقتی بچه ها از مدرسه یا فعالیت ورزشی شان به خانه بازمی گردند، گرسنه اند و دل شان می خواهد چیزی بخورند. این امر می تواند فرصتی عالی برای واداشتن فرزندتان به خوردن تنقلات سالم باشد، بنابراین آن ها را دم دستش قرار دهید. این کار می تواند به راحتی آماده کردن میوه های تازه برای او باشد.

۶- سبزیجات را به شکلی متفاوت در وعده های غذایی اش بگنجانید

شما می توانید سبزیجات را تبدیل به اسموتی کنید یا آن ها را آنقدر قطعه قطعه کنید تا در غذای مورد علاقه ی فرزندان بگنجانید. این ترفند گرچه می تواند کمک کننده باشد، اما خوب است که همیشه به فرزندتان بگویید که سبزیجات برای بدن ما ضروری هستند و باید هر روز آن ها را مصرف کنیم.

۷- درباره ی مواد غذایی سالم مثبت صحبت کنید

بچه ها سرنخ های زیادی از والدین، معلمان و برادر و خواهرهای خود و حتی تلویزیون می گیرند. شما می توانید از این امر در خصوص تغذیه ی فرزندتان به نفع خودتان استفاده کنید. به طور کلی، بچه ها جمله هایی مانند «این خیلی خوشمزه است» را قبول می کنند، نه جمله هایی مثل «باید این را بخوری چون برایت خوب است».

۸- چیزهایی که دوست ندارد را با چیزهایی که دوست دارد ترکیب کنید

این ترفند بسیار ساده است. غذایی که فرزندتان دوست ندارد را با غذایی که دوست دارد، برایش آماده کنید. تحقیقات نشان داده ترکیب غذاهای مورد علاقه ی بچه ها با سبزیجات ، روشی عالی برای ترغیب آن ها به خوردن سبزیجات است، بخصوص اگر فرزندتان بدغذا باشد.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود