چرا در زمستان وزن اضافه می کنیم و چطور می توان جلویش را گرفت؟

چرا در زمستان وزن اضافه می کنیم و چطور می توان جلویش را گرفت؟

اگر زمستان ها احساس می کنید وزن تان اندکی بالاتر می رود، باید بدانید که این صرفاً تصور شما نیست. تحقیقات نشان داده، با توجه به کاهش نور خورشید در بدن و مکانیزم های بقای بدن، افزایش وزن در زمستان نه تنها حقیقت دارد، بلکه پرهیز از آن کار دشواری است.

در ادامه می خواهیم ببینیم علت بالا رفتن وزن در زمستان چیست و برای مقابله با آن چه می توان کرد.

۱- سوخت و ساز بدن بیشتر می شود

در زمستان، سوخت و ساز بدن به میزان چشمگیری افزایش می یابد: بدن تلاش می کند برای تثبیت دمای خود و حفظ گرما، انرژی بیشتری بسوزاند. و این بدان معنی است که ما به غذای بیشتری برای این منظور نیاز پیدا می کنیم. به همین دلیل، زمستان به طور خودکار غذای بیشتری مصرف می کنیم تا با میزان سوخت و ساز جدید بدن مان هماهنگ شویم.

راه حل: خود و محیط تان را گرم و راحت نگه دارید تا مقدار انرژی ای که بدن برای گرم کردن خود آن را می سوزاند، به حداقل برسد و در نتیجه ی آن، شما هم به غذای بیشتری نیاز پیدا نکنید.

۲- سلول ها چربی بیشتری ذخیره می کنند

تحقیقات نشان داده سلول های چربی واکنش مثبتی به نور خورشید دارند. سلول هایی که کمترین فاصله را تا پوست دارند، وقتی در معرض آفتاب قرار می گیرند، کوچک تر می شود و بنابراین، چربی بیشتری ذخیره می کنند. بنابراین، کاهش نور خورشید ممکن است توانایی سلول ها در ذخیره ی چربی را افزایش دهد، امری که ما را بیشتر مستعد افزایش وزن می کند.

راه حل: تا جایی که می تواند خود را در معرض آفتاب قرار دهید. صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید تا فرصت استفاده از نور خورشید را داشته باشید و زمان بیشتری را در فضای باز سپری کنید.

۳- برای فرو رفتن در «خواب زمستانی» آماده می شویم

شباهت انسان ها به خرس ها بیشتر از چیزی است که تصور می شود: هر دوی ما سعی می کنیم در ماه های سرد سال بیشتر بخوابیم. پژوهش ها نشان داده سرمای هوا غرایز بدوی ما را فعال می کند و ما ناخودآگاه سعی می کنیم کالری ذخیره کنیم، درست مانند خرس ها که خود را برای خواب زمستان آماده می کنند. جایی در اعماق وجودمان هنوز با ترس از ناتوانی در پیدا کردن مواد مغذی ضروری در زمستان که غذا کمیاب می شود، زندگی می کند.

راه حل: به خودتان سخت نگیرید، چون کاری از دست تان در اینباره برنمی آید. بنابراین دور خود پتو بپیچید، سریال مورد علاقه تان را تماشا کنید، یک نوشیدنی گرم خود را مهمان کنید و خودتان را یک خرس تصور کنید – تنها فرقش این است که در طول زمستان نیمی از وقت را بیدار هستید.

۴- سعی می کنیم با غذا خوردن خود را گرم کنیم

سرمای هوا ممکن است باعث تغییرات رفتاری ای که شود منجر به ذخیره ی چربی در بدن شوند. به ویژه، خوردن غذا راهی برای افزایش دمای بدن است و بنابراین با شدت گرفتن سرما، احتمال اینکه به سراغ خوراکی هایمان برویم، بیشتر می شود. بدن وقتی مشغول متابولیزه کردن چیزیاست، به طور خودکار تولید گرما ی کند، به همین دلیل غذای بیشتری دلمان می خواهد تا به گرم شدن مان کمک کند. به علاوه، بیشتر به سراغ خوراکی های لذیذ نوستالژیکی می رویم که برای ما تداعی گر احساسات و خاطرات خوبی هستند، مانند شیرینی جات.

راه حل: مواد غذایی ای مصرف کنید که هضم آن ها زمان بیشتری می برد، مانند مواد غذایی ای که چربی سالم، پروتئین و کربوهیدرات بالایی دارند، چون این مواد بدن را به مدت طولانی تری گرم نگه می دارند. مثلاً موز مملوء از ویتامین B و منیزیم است و به تیروئید و غدد فوق کلیوی در تنظیم دمای بدن کمک می کند.

۵- خواب آلوده تر می شویم

کاهش نور خورشید در روزهای کوتاه زمستان، هورمون های ما را تحت تأثیر قرار می دهد. غده پینه آل در مغز با افزایش تولید ملاتونین که مسئولیت چرخه ی خواب و بیداری ما را برعهده دارد، به کاهش نور خورشید واکنش نشان می دهد. به همین دلیل، بیشتر احساس خواب آلودگی می کنیم و در عین حال، افزایش ملاتونین، می تواند اشتهای ما را هم بیشتر کند. به همین دلیل، در ماه های سرد سال، ما غذای بیشتری مصرف می کنیم و تحرک کمتری داریم.

راه حل: سعی کنید با مصرف مواد غذایی حاوی ملاتونین و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، میزان تولید ملاتونین در بدن را تحت کنترل خود درآورید. گوجه فرنگی، زیتون، جو پرک شده و شیر فرآوری نشده، حاوی مقادیر قابل توجهی ملاتونین هستند. دانه های قهوه هم ملاتونین چشمگیری دارند. و همه ی این مواد غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی زیادی هم دارند، بنابراین نه تنها به میزان ملاتونین بدن تعادل می بخشند، بلکه سلامت کلی را هم ارتقا می دهند.

۶- احتمال ورزش کردن کمتر می شود

با توجه به موارد قبلی، لازم به گفتن نیست که در زمستان انگیزه ی کمتری برای ورزش کردن پیدا می کنیم. سرمای هوا و کوتاه تر شدن روزها ما را از بیرون رفتن برای انجام فعالیت های معمول مان منصرف می کند. در زمستان سبک زندگی مان تغییر می کند، به دلیل تغییر پوشش، دیگر فشاری برای داشتن اندام متناسب بر روی خود احساس نمی کنیم و زمان بیشتری را هم در فضای بسته می گذرانیم که همه ی این ها می تواند باعث افزایش وزن شود.

راه حل: به ورزش هایی روی آورید که در خانه قابل انجام هستند. سعی کنید از سبک زندگی بدون تحرک دوری کنید (هر چه نباشد، ۳ ماه در پیش دارید و نمی توانید تمامش را نشسته سپری کنید!). یک پیاده روی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانید.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود