واکنش نوید محمدزاده به انتشار غیر قانونی فیلمش؛ همه چیز درباره فیلم «شب داخلی دیوار»

واکنش نوید محمدزاده به انتشار غیر قانونی فیلمش؛ همه چیز درباره فیلم «شب داخلی دیوار»

نوید محمدزاده بعد از مدت ها غیبت در فضای مجازی، روز گذشته با انتشار پستی درباره ی پخش نسخه ی قاچاق فیلم «شب داخلی دیوار» صفحه ی اینستاگرامش را به روز کرد. این سومین فیلم نوید محمدزاده است که طی یک سال اخیر به طور غیر مجاز منتشر می شود. پیش تر فیلم های «تفریق» ساخته ی مانی حقیقی و «برادران لیلا» ساخته ی سعید روستایی که نوید محمدزاده از بازیگران اصلی آن ها بود نیز در کانال های تلگرامی لو رفته بودند.

نوید محمدزاده در پست جدید اینستاگرامش با انتشار عکسی از خود در فیلم «شب داخلی دیوار» نوشت:

شب،داخلی، دیوار

هم مثل دو فیلم دیگرم در این مدت، توقیف و به صورت قاچاق بیرون آمد.

فیلمی که بسیار دوستش دارم و رنج زیادی برای آن کشیدم،هم من ، هم تک تک عوامل شریف این فیلم.

امید داشتم که بعد از این وقفه ی طولانی فیلم هایم را کنار شما مردم عزیز در سینماها و روی پرده ببینم…

فیلم شب داخلی دیوار

فیلم «شب داخلی دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه کنندگی علی جلیلوند، از مهم‌ ترین آثار اجتماعی سال‌ های اخیر سینمای ایران که جز فیلم‌ های توقیفی به حساب می‌ آمد، روز جمعه ۲۷ بهمن ماه به طور غیر قانونی در کانال های تلگرامی منتشر شد.

«شب، داخلی، دیوار» تاکنون در هیچ جشنواره داخلی حضور نیافته و اکران عمومی در ایران نداشته است. این فیلم پس از اولین حضور جهانی خود در بخشِ اصلیِ هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز و نامزدی شیر طلای این جشنواره، نمایش خود را در فستیوال‌های تورنتو، بوسان، هامبورگ، آسیاپاسفیک، سائوپائولو، لیسبون، گوتنبرگ، اوراسیا، ژنو و … ادامه داد و جوایز متعددی را از آن خود کرد.

فیلم شب داخلی دیوار

فیلم شب داخلی دیوار

در پی انتشار نسخه ی قاچاق فیلم «شب داخلی دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه‌ کنندگی علی جلیلوند، بیانیه‌ ای از سوی ایشان درباره ی این اتفاق منتشر شد که متن آن به شرح زیر است:

به نام خدا

دیری نپایید که فیلم «شب، داخلی، دیوار» اثری که اول متعلق به مردم ایران است و سپس به همه عواملی که در تولید آن نقشی داشتند، به جمع فیلم‌های قاچاق شده در سینمای ایران پیوست؛ و چه اتفاق تلخِ پرتکراری!

ولیکن اگر این اتفاق بار دیگر نوری بتاباتد بر دلیل و ریشه‌های قاچاقِ فیلم‌هایی که سیستم ممیزی و سانسور، راه حیات و حق طبیعی آنها را به خفقان کشانده است، رنجِ آن را به جان می‌خریم که این رسوایی و بی‌آبرویی شماست که مردم ما را از ساخته شدن و دیدن فیلم‌هایی که ظلم شما را برنمی‌تابند، محروم کرده‌اید.

آن روز که گفتید باید فیلم «شب، داخلی، دیوار» را به تیغ سانسور شما بدهیم تا بتواند در فستیوال‌های خارجی رقابت کند یا اکران شود، تن به این کار ندادیم؛ چراکه معتقد بودیم حق ما است که آزادانه بسازیم و نمایش دهیم و همچنین حق مخاطب است که خودش با هر اثری مواجه شده و دیگرانی قیم‌مابانه برایش تصمیم نگیرند و حال که «شب، داخلی، دیوار» هم قاچاق شده است، گرچه معتقدیم هیچ اثر فرهنگی هنری نباید بدون رعایت حقوق مولف در دسترس عموم قرار گیرد، اما چون به خوبی می‌دانیم که ریشه‌های این اتفاق کجاست، لذا فیلم خود را تقدیم همه تماشاگران آن می‌کنیم و امیدواریم آنچه در این اثر و لایه‌های مختلف آن روایت شد، نقش روشنگرانه خود را ایفا کند.»

از ابتدای سال جاری تاکنون فیلم‌ های زیادی از جمله «برادران لیلا»، «خط فرضی»، «جنگ جهانی سوم»، «بی رویا»،«اراتمند، نازنین، بهاره و تینا»، «تفریق» و «اورکا» به شکل غیر قانونی و با کیفیت خوب در فضای مجازی منتشر شده‌ اند.

درباره فیلم «شب داخلی دیوار»

فیلم «شب داخلی دیوار» تولید سال ۱۴۰۰ است.

نوید محمدزاده، امیر آقایی، علیرضا کمالی، سعید داخ، با معرفی دایانا حبیبی و دانیال خیری‌خواه و جمعی از بازیگران و هنرجویان تئاتر، بازیگران این فیلم هستند.

فیلم شب داخلی دیوار

فیلم شب داخلی دیوار

در خلاصه ی داستان این فیلم آمده است: «علی (با بازی نوید محمدزاده)، مردی نابینا، قصد خودکشی دارد که توسط دربان ساختمانش منصرف می‌شود. به او اطلاع داده می شود که پلیس در جستجوی زنی است که فرار کرده و در جایی از ساختمان مخفی شده است. علی کم کم متوجه می شود که لیلا زن فراری داخل آپارتمانش است. پس از شرکت در اعتراض کارگران که منجر به هرج و مرج شد، لیلا در مورد پسر ۴ ساله خود که هنگام بردن او به وانت پلیس گم شد، مضطرب و نگران است. کم کم علی از نظر عاطفی به لیلا وابسته می شود و…»

۳ نظر

ورود

  • هرکی بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

    فیلم جالبی بود. امیدوارم روزی برسد که فیلم ها تو کشور خودمون جایزه بیارن .

  • Nima اسفند ۲, ۱۴۰۲

    نمیدونم چرا مینویسید بخاطر در زدن دربان منصرف میشود؟ وقتی لوله کنده شد راه برای تقلا کردنش باز شد و این باعث منصرف شدنش شد که یه چیز عادی در روند خودکشی هاس.

  • farz اسفند ۴, ۱۴۰۲

    خیلی عجیبه. تک تک فیلم های بازیگر بزگ داره قاچاقی بیرون میاد. مشخصه دشمن فرضی قوی ای داره که هر وقت فیلمی بازی کرده سریع نسخه با کیفیت و اصلی اون قاچاقی بیرون اومده