آموزش کاشت سبزه شناور؛ متفاوت ترین سبزه عید

آموزش کاشت سبزه شناور؛ متفاوت ترین سبزه عید

نوروز یکی از جشن های ایران باستان است که پس از گذشت سالیان متمادی هنوز هم باشکوه برگزار می شود. این جشن کهن از دوران قدیم به یادگار مانده است و تاریخچه ای غنی دارد. ما ایرانیان برای گرامیداشت چنین روز شگفت انگیزی، آداب و رسوم گوناگونی داریم که هر یک به مولفه ای متمایز و حیاتی از فرهنگ کشور عزیزمان اشاره دارد.

یکی از جالب ترین آداب و رسوم نوروز برپایی سفره هفت سین است که با هفت عنصر اصلی یعنی سیر، سرکه، سیب، سمنو، سماق، سبزه و سنجد تزئین می شود. 

کاشت سبزه شب عید یکی از آداب ویژه نوروز است که بسته به نوع بذر، چند روز پیش از عید نوروز انجام می شود. یکی از جذاب ترین انواع سبزه عید که زیبایی خاصی به سفره هفت سین می بخشد، سبزه شناور است. امروز قصد داریم نحوه کاشت این نوع سبزه را به شما آموزش دهیم:

دانه های ذرت را به مدت دو روز در آب خیس کنید. یک تنگ را تا نصفه از آب پر کنید و داخل آن را با سنگ و صدف تزئین کنید. یک بشقاب یک بار مصرف به اندازه دهانه تنگ انتخاب کنید و با استفاده از میخ داغ کف آن را پر از سوراخ کنید تا ریشه ها بتوانند از زیر ظرف خارج شده و وارد آب شوند. دانه هایی که به مدت دو روز در آب خیس کردید، داخل بشقاب بریزید و یک دستمال تمیز روی آنها قرار دهید و آن را مرطوب کنید.

هر بار که دستمال خشک شد، مجدد آن را مرطوب کنید. پس از گدشت سه روز دانه های ذرت جوانه خواهند زد. دستمال را از روی دانه ها بردارید. خواهید دید که ریشه ها از سوراخ های ظرف عبور کرده اند.

ریشه هایی که جهتشان به سمت پایین نیست، به آرامی از سوراخ ها عبور دهید. سپس ظرف یک بار مصرف حاوی جوانه های ذرت را بر روی دهانه تنگ قرار دهید. ریشه ها باید وارد آب شده باشند. هر بار که آب درون تنگ کدر شد، آب آن را تعویض کنید. پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ روز سبزه شما آماده خواهد بود.

می توانید از انواع بذرها برای این کار استفاده کنید. به عنوان مثال بذر گندم برای سبز شدن به حدود ۱۰ روز زمان نیاز دارید، برای سبز شدن سبزه ماش حدود ۱۲ روز زمان لازم است، برای سبز شدن عدس ۱۵ روز زمان لازم است و تخم آفتا‌ب‌گردان پس از ۱۵ روز سبز می شود. شما می توانید با توجه به بذری که برای سبز کردن در نظر گرفته اید، در زمان صحیح اقدام به سبز کردن سبزه عید شناور در آب نمایید. 

منبع: عصر ایران

منبع: asriran
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود