نشانه هایی که پایین بودن اعتماد به نفس تان را فریاد می زنند

نشانه هایی که پایین بودن اعتماد به نفس تان را فریاد می زنند

پایین بودن اعتماد به نفس به اشکال مختلفی در رفتار ما بروز می کند. نشانه های رفتاری این مشکل همیشه واضح نیستند و بعضی از آن ها به گونه ای هستند که حتی خود شخص متوجه آن ها نمی شود. در ادامه با برخی از آن ها آشنا خواهیم شد.

۱- شما هر انتقادی از خودتان را درست می دانید اما به محض اینکه کسی از شما تعریف می کند، نمی توانید آن را باور کنید و بپذیرید.

۲- در موردی مشابه، اگر از شما خواسته شود نقاط ضعف تان را نام ببرید، می توانید فهرست بلندبالایی از عیب هایتان را ردیف کنید. اما حتی یک نقطه ی قوت هم نمی توانید در خودتان پیدا کنید.

۳- شما فکر می کنید که همیشه برای دیگران فرد آزاردهنده ای هستید. و یا در جمعی پذیرفته نشده اید و آن ها شما را از خودشان نمی دانند و صرفاً به اجبار به آن جمع دعوت شده اید.

۴- شما زیاد عذرخواهی می کنید، حتی برای چیزهایی که تقصیر شما نیستند.

۵- شما دائماً از خودتان تعریف و تمجید می کنید، امری که از ناامنی روانی شما نشأت می گیرد، چرا که سعی دارید به دیگران بگویید که باید شما را به این شکل ببینند.

۶- شوخی کردن درباره ی عیب های خود تا حد اندک، قابل قبول است. اما اگر دائماً خودتان و عیب هایتان را تمسخر می کنید، احتمالاً بسیاری از این شوخی ها برای خودتان جدی است.

۷- شما از خودتان زیاد انتقاد می کنید. این کار برای شما روشی است تا خود را از انتقادات دیگران مصون نگه دارید.

۸- شما دائماً می گویید که کاش ویژگی های شخص دیگری را داشتید. درست است که همه ی آدم ها این کار را انجام می دهند اما انجام مکرر این کار نشان می دهد مشکلی در میان است.

۹- شما برای همه چیز عذرخواهی می کنید. برای صحبت کردن، برای عذرخواهی کردن، حتی برای زنده بودن!

۱۰- شما نمی توانید اشتباهات تان را بپذیرید و به آن ها اذعان کنید. چنین افرادی آنچنان اعتماد به نفس پایین و عزت نفس شکننده ای دارند که قدرت رو به رو شدن با احتمال در اشتباه بودن شان را ندارند.

۱۱- شما زیاد از حد توضیح می دهید. کسانی که با انتقاد و عدم پذیرش از سوی والدین خود بزرگ شده اند، معمولاً به کمبود اعتماد به نفس دچارند. آن ها اغلب احساس می کنند که باید در همه چیز بسیار دقیق باشند تا با انتقاد یا اتهام دروغگویی رو به رو نشوند.

۱۲- شما درباره ی زندگی تان دروغ می گویید. چنین افرادی درباره ی مسائل مختلف زندگی، مانند وضعیت مالی، وضعیت عاطفی و غیره، دروغ می گویند تا فقط بتوانند توجه و تأیید دیگران را دریافت کنند.

۱۳- شما سرگرمی های دیگران را تمسخر می کنید چون از سرگرمی های خودتان خجالت می کشید یا هیچ سرگرمی ای ندارید.

۱۴- شما نیاز دارید که شریک عاطفی تان دائماً به شما اطمینان دهد که هنوز دوست تان دارد. حتی گاهی فرد بعد از دهه ها زندگی مشترک کماکان با ناامنی روانی دست و پنجه نرم می کند.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • Nila اسفند ۵, ۱۴۰۲

    خیلی مقاله مفیدی بود. ۶۰ درصدش درست بود و کمک کرد خودمو بهتر بشناسم.
    از نویسنده و تیم روزیاتو سپاسگزارم🙏🏻