بیوگرافی سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی؛‌ پزشک و نامزد انتخابات ریاست جمهوری

بیوگرافی سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی؛‌ پزشک و نامزد انتخابات ریاست جمهوری

با اعلام شورای نگهبان، نامزدهایی که برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باهم رقابت می‌کنند مشخص شدند؛ یکی از شش کاندیدای این انتخابات، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی است که در ادامه نگاهی به سوابق وی خواهیم انداخت.

زندگی شخصی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

قاضی زاده هاشمی در ۲۵ فروردین ماه ۱۳۵۰ در فریمان از شهرستان‌های استان خراسان رضوی به دنیا آمد. وی ۴ خواهر و دو برادر دارد و پدرش نیز نانوا است. هاشمی خود را تربیت شده در خانواده‌ای کاملاً انقلابی و مذهبی می‌داند و ادعا می‌کند که حتی پدربزرگش در دوران رضا شاه از مخالفین جدی کشف حجاب بوده است.

وی در سال ۱۳۷۶ هنگامی که ۲۶ ساله بود ازدواج کرد که ثمره این ازدواج یک پسر و یک دختر است. دختر او متولد ۱۳۸۱ و پسرش متولد ۱۳۸۵ است.

برادر کوچک‌تر وی سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در دوره‌های دهم و یازدهم مجلس به عنوان نماینده حوزه انتخابیه فریمان و سرخس حضور داشته است و سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، پسرعموی وی نیز وزیر بهداشت دولت حسن روحانی بود.

حضور در جبهه و تحصیلات

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

امیر حسین قاضی زاده در حالی که تنها ۱۵ سال داشت وارد جبهه شد و در عملیات کربلای یک نیز حضور داشت. وی در ۱۶ فروردین ماه ۱۳۶۶ زخمی شد. زخمی که در نهایت سبب شد عصب پای چپ وی قطع گردد.

او پس از بازگشت از جنگ به تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرداخت و به عنوان جراح گوش و حلق و بینی فارغ‌التحصیل شد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

قاضی زاده هاشمی در سال ۱۳۸۱ به عنوان معاون درمان بنیاد جانبازان خراسان برگزیده شد و پس از آن نیز به عنوان یکی از اعضاء هیئت امناء دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور پیدا کرد.

وی در سال ۱۳۸۵ به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان منصوب شد و سابقه معاونت بهداشت و درمان بنیاد جانبازان خراسان را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

فعالیت‌های سیاسی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مشهد و کلات حضور داشت و در دوره‌های نهم و دهم نیز به عنوان دبیر هیئت رئیسه مجلس انتخاب شده بود.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

او قبل از حضور در بنیاد شهید و انتصاب به عنوان معاون رئیس جمهور، نایب رئیس مجلس یازدهم بود.

قاضی زاده همچنین به عنوان یکی از اعضای جبهه پایداری شناخته می‌شود و در سال‌های ۹۲ و ۹۳ سخنگوی این جریان سیاسی بوده است.

از هاشمی رفسنجانی تا ناطق و احمدی نژاد

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۶۸ از موافقین هاشمی رفسنجانی بود و در انتخابات سال ۱۳۷۶ مسئول بخش دانشجویی ستاد ناطق نوری در خراسان شد.

سال ۱۳۸۰ هم در ستاد احمد توکلی حضور داشت تا اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ رئیس ستاد علی لاریجانی در مشهد شد.

در سال ۸۸ قاضی‌زاده هاشمی در ستاد محمود احمدی نژاد فعالیت کرد و در دوره‌های بعدی حامی نماینده اصولگراها از جمله قالیباف و ابراهیم رئیسی بود.

نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

او در ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به همراه دخترش در ساختمان وزارت کشور حاضر شد و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. در حالی که افراد مطرحی همچون علی لاریجانی رد صلاحیت شده بودند، شورای نگهبان صلاحیت ایشان را احراز کرد.

برخی از فعالان سیاسی حضور وی در انتخابات را به عنوان یک نامزد پوششی تلقی می‌کردند که قویاً توسط او تکذیب شد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

در نهایت قاضی‌زاده هاشمی با کسب رتبه چهارم به رقابت خود پایان داد.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، قاضی‌زاده هاشمی با صدور حکمی از جانب رئیس جمهور وقت، سید ابراهیم رئیسی، به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب گردید.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟

وی در روز دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌‌نام کرد و در ۲۰ خرداد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز شد.

منبع:
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • الناز مهر ۲۸, ۱۴۰۲

    تو هم مسیولیت گرفتی هیچ غلطی نکردی