با قدیمی ترین هر چیزی در دنیا آشنا شوید؛ از قدیمی ترین تمدن تا قدیمی ترین موسیقی

با قدیمی ترین هر چیزی در دنیا آشنا شوید؛ از قدیمی ترین تمدن تا قدیمی ترین موسیقی

آیا می دانستید که قدیمی ترین دین دنیا ۵ هزار سال قدمت دارد؟ یا اینکه قدیمی ترین کشور اروپا کدام است؟ قدیمی ترین کشتی فعال دنیا، یا قدیمی ترین شرکت تولیدکننده ی کفش چطور؟ بله حتماً از دانستن سن بعضی چیزهای دنیا تعجب خواهید کرد، چرا که قدمت برخی از آن ها می تواند به میلیاردها سال برسد.

قدیمی ترین تمدن

بین النهرین (سرزمین بین رودهای فرات و دجله) به طور کلی اولین تمدن شهری تاریخ دانسته می شود که دوره ای از ۸ هزار سال پیش از میلاد مسیح تا ۲ هزار سال پیش از میلاد مسیح را دربرمی گیرد. از اوایل تاریخ مکتوب (۳۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح) تا سقوط دولتشهر باستانی بابل (در محل عراق کنونی) در سال ۵۳۹ پیش از میلاد مسیح، سومری ها و اکدیان بر بین النهرین حکمفرمایی کردند. تصویر بالا یک دستسازه ی رنگ آمیزی شده به شکل یک زن متعلق به ۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح را نشان نشان می دهد کهدر شهر حلب ِ سوریه کشف شده است.

قدیمی ترین مذهب

دین هندو اغلب قدیمی ترین مذهب حال حاضر دنیا که هنوز هم وجود دارد، دانسته می شود. هندو همچنین در میان تمامی مذاهب پیچیده ترین دانشته می شود و منشأ آن به ۵ هزار سال قبل در هند بازمی گردد.

قدیمی ترین پادشاهی دنیا

ژاپن قدیمی ترین پادشاهی حال حاضر دنیا محسوب می شود. این پادشاهی در سال ۶۶۰ پیش از میلاد مسیح بنیانگذاری شد و اولین فرمانروای آن امپراتور جیمو بود.

قدیمی ترین کشور اروپا

قدیمی ترین کشور اروپا «سان مارینو» است. این سرزمین کوچک که در دل کشور ایتالیا قرار دارد، در سال ۳۰۱ میلادی تأسیس شد و از زمان استقلالش از امپراتوری روم یک پادشاهی مستقل بوده است.

قدیمی ترین شهر قاره آمریکا

شهر »تپوزتلان» در نزدیکی مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک، قدیمی ترین شهر قاره ی آمریکا است و از سال ۱۵۰۰ پیش از میلاد مسیح سکونت در آن آغاز شده است. این شهر به معبدش به نام «ال تپوزتکو» مشهور است.

قدیمی ترین گونه ی درخت

«کاج مخروطی گریت بیسین» قدیمی ترین گونه ی درخت حال حاضر در دنیا است و قدمت آن به بیش از ۵ هزار سال می رسد. این درخت در کوه های مرتفع ایالت های کالیفرنیا، نوادا و یوتای آمریکا یافت می شود.

قدیمی ترین قطعه ی موسیقی

سرود هوری Hymn to Nikkal (به معنای سرودی برای نیکال) قدیمی ترین قطعه ی موسیقی دنیا دانسته می شود. این قطعه که به عنوان «h.6» هم شناحته می شود بخضی از حدوداً ۳۶ سرودی است که به زبان میخی بر روی لوح های گلی کشف شده از شهر باستانی «اوگاریت» در سوریه یافت شدند. هوری ها مردمانی بودند که در عصر برنز، در «خاور نزدیک» باستان (بخشی از آسیای غربی، سرزمین های اطراف سواحل شرقی دریای مدیترانه) زندگی می کردند. «نیکال» الهه ی میوه ها و باروری بود.

قدیمی ترین سیرک

«سیرک ماکسیموس» روم باستان قدیمی ترین سیرک شناخته شده تاکنون است. این سیرک که در قرن اول میلادی تأسیس شد، یک میدان وسیع بود که در آن مسابقه ارابه رانی و برنامه های مختلفی برگزار می شد. در محل این بنا حالا یک پارک عمومی وجود دارد.

قدیمی ترین شخصیت کارتونی

قدیمی ترین شخصیت های کارتونی احتمالاً به کمیک استریپ آمریکایی Katzenjammer Kids (بچه های مسخره باز) تعلق دارد. این کمیک استریپ در سال ۱۸۹۷ توسط رادولف درکس خلق و همان سال عرضه شد. این کمیک استریپ هنوز هم منتشر می شود و بنابراین قدیمی ترین کمیک استریپ در حال حاضر دنیا هم محسوب می شود.

قدیمی ترین آزمون

قدیمی ترین آزمون دنیا Gaokao است که منشأ آن آزمون امپراتوری چین است، یک آزمون استخدام در دستگاه حکومتی که در سال ۵۸۱ میلادی در این کشور پایه گذاری شد. در سال ۱۹۵۲، بعد از تشکیل جمهوری خلق چین، این آزمون اصلاح و به آزمون ورودی دانشگاه های این کشور بدل شد. تصویر بالا اثری هنری مربوط به سال ۱۵۴۰ میلادی است که شرکت کنندگان Gaokao را دور دیواری نشان می دهد که نتایج آزمون روی آن به نمایش درآمده بود.

قدیمی ترین شرکت تولیدکننده ی کفش

قدیمی ترین شرکت تولیدکننده ی کفش در دنیا Berluti است. این شرکت در سال ۱۸۹۵ توسط آلساندرو برلوتی، طراح ایتالیایی در پاریس تأسیس شد و کفش های دستدوز سفارشی آن اغلب مردانه هستند. تصویر بالا فروشگاه اصلی این شرکت در شهر پاریس را نشان می دهد.

قدیمی ترین غله

«گندم تک دانه» که اولین بار ۳۰ هزار سال قبل در ترکیه ی امروزی کشت شد را قدیمی ترین غله ی دنیا می دانند. با این حال، بومی سازی آن به زمانی به مراتب دورتر بازمی گردد. به همراه مومیایی معروف یخی، «اوتسی» که قدمت آن به ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد، بقایایی از گندم تک دانه یافت شده بود.

قدیمی ترین دستور غذا

قدیمی ترین دستور غذای دنیا برای «پودینگ گزنه» است. پودینگ گزنه خوراکی باستانی است که قدمت آن به ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح، دوران پیش از تاریخ بازمی گردد. این غذا در قرن هجدهم در رژیم غذایی انگلیسی ها محبوبیت یافت. علاوه بر برگ گیاه گزنه، دیگر مواد تشکیل دهنده ی این غذا عبارتند از گیاه سورل، گیاه علف چشمه، پیاز کوهی، برگ قاصدک، آرد جو و نمک.

قدیمی ترین پارک ملی

«منطقه ی حفاطت شده ی کوه بوگد خان» در کشور مغولستان قدیمی ترین پارک ملی دنیا است. این پارک در سال ۱۷۷۸ تأسیس شد، یعنی ۹۴ سال قبل از «پارک ملی یلوستون» ِ آمریکا که اغلب به اشتباه اولین در نوع خود دانسته می شود (البته پارک ملی یلوستون قدیمی ترین پارک ملی در آمریکا است). تصویر بالا عکسی ماهواره ای است که کوه بوگد خان (در وسط) را در میان این منطقه ی حفاظت شده و شهر لولان باتور، پایتخت مغولستان را در سمت بالا چپ نشان می دهد.

قدیمی ترین آتشفشان فعال

قدیمی ترین آتشفشان فعال کره زمین، «کوه اونزن» در ژاپن است. سن این آتشفشان ۲/۵ میلیون سال تخمین زده می شود، اما آخرین فوران آن به سال ۱۹۹۱ بازمی گردد، زمانی که فوران بزرگ آن باعث به شکل گیری جریانی از سنگ های خرد شده انجامید که ۴۳ قربانی بر جای گذاشت.

قدیمی ترین دریاچه

قدیمی ترین دریاچه ی دنیا در کشور قزاقستان است و «دریاچه زایسان» نام دارد. قدمت این دریاچه احتمالاً به عصر کرتاسه  (یکی از دوره های زمین شناسی) بازمی گردد و بنابراین این دریاچه نزدیک به ۶۶ میلیون سال سن دارد. «دریاچه بایکال» در روسیه هم مدعی است قدیمی ترین دریاچه ی دنیا است و شواهد نشان می دهد قدمت آن به ۲۵ تا ۳۰ میلیون سال قبل بازمی گردد.

قدیمی ترین کشتی فعال

کشتی Constitution نیروی دریایی آمریکا که در سال ۱۷۹۷ آغاز به کار کرد، قدیمی ترین کشتی فعال دنیا است. این کشور که در بندر بوستون در ایالت ماساچوست ِ آمریکا لنگر انداخته، حالا به عنوان یک کشتی – موزه مورد استفاده قرار می گیرد، اما گهگاه به حرکت نیز درآورده می شود، اتفاقی که معمولاً به مناسبت روز استقلال آمریکا رخ می دهد.

قدیمی ترین برند جین

شرکت Levi Strauss & Co یا همان «لیوایز» قدیمی ترین برند جین در دنیا است. این شرکت در سال ۱۸۵۳ توسط لیوای اشتراوس در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا تأسیس شد. «لیوایز» هنوز هم یکی از شناخته شده ترین برندهای آمریکایی در دنیا است.

منبع: starsinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴۶ نظر

ورود

  • مهدی فروردین ۸, ۱۴۰۳

    ایران که قدیمی‌ترین کشور و تمدن بود چی؟

  • ابوالفضل فروردین ۸, ۱۴۰۳

    داداش هیچ کدومش کاری ندارم ولی قدیمی ترین امپراطوری میتونم بگم برای ماد ها هست نه این ژاپنی ها حتی حاضرم بگم باز هم قدیمی تز از اون داخل ایران هست

    • دانیال فروردین ۸, ۱۴۰۳

      منظورشون تا به الان هست چون ژاپن هنوز امپراطوری داره

    • علیرضا فروردین ۹, ۱۴۰۳

      دوست عزیز… منظورش از قدیمی ترین امپراطوری، (امپراطوری فعال که همچنان ادامه دار و منقرض نشده) بود. اون امپراطوری های قدیم باستان مثل ایران و مصر و روم و یونان الان دیگه وجود ندارن… بهمین خاطر میگه اممراطوری ژاپن هنوز پادشاهیش ادامه داشته…. و قدیمی ترین امپراطوری همچنان فعال میباشد

      • کوروش فروردین ۹, ۱۴۰۳

        درست، من یه دیقه داغ کردم 😂

    • امین فروردین ۹, ۱۴۰۳

      فکر کنم منظور مقاله این بوده که قدیمی ترین امپراطوری جهان که هنوزم وجود داره

  • خدایار-زمزم _باستان شناس فروردین ۸, ۱۴۰۳

    احتمالا نویسنده متن هیچ. اطلاعات تاریخی موثقی ندارند.
    قدیمی ترین پادشاهی جهان را ژاپن با ۶۶۰ سال قبل از میلاد می داند در حالیکه تمدن عیلام یک پادشاهی مستقل بوده که از ۱۶۰۰ قبل از میلاد تا ۷۰۰ قبل از میلاد مسیح بوده سنگ نوشته های کولفرح و اشکفت سلمان ایذه و شوش و شوشتر بیانگر این قضیه هستند تازه تمدن و پادشاهی آکد و آشور هم همتراز آنان بوده و مصر و روم هم بسیار قدیمی تر از ژاپن هستند. پادشاهی مادها هم ۷۰۰ قبل از میلاد تا ۵۵۰ قبل از میلاد بوده. یعنی حتی مادها هم قدمت بیشتری از ژاپن مورد ادعای نویسنده دارد.

    • مهدی فروردین ۸, ۱۴۰۳

      برادر منظور از قدیمی ترین امپراتوری قدیمی ترین سلسله حاکم است بله اگر. امروز فرزندان آشوربانیپال بر بین‌النهرین حکومت میکردن حرف شما درست
      اما سلسله جیمو هیچوقت برانداخته نشد و حتی همین حالا پسرش یعنی امپراتور ناراهیتو در ژاپن امپراتور هست

    • علی فروردین ۹, ۱۴۰۳

      قدیمی ترین تمدن ها ایران و مصر
      قدیمی ترین سلطنت تمدن عیلام

  • ABCD فروردین ۸, ۱۴۰۳

    چرا توی هیچ کدوم از مقاله هاتون اثر و اسمی از ایران نیست ؟
    خجالت نمی‌کشید ؟

    • انسانی خسته از حماقت جمع فروردین ۸, ۱۴۰۳

      خجالت بکشه چون اسم ایران نبوده ؟؟؟؟؟ مثلا بگه اولین پادشاهی ژاپن در ایران بوده🗿😂😂😂😂چقدر شماها عجیب غریبید

      • Amirb2009 فروردین ۸, ۱۴۰۳

        تو خوبی بچه سا.ل

      • .... فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

        تو هم ماست روئه ، قدیمی ترین تمدن مال ماد ها هست ، نگاه چی نوشته

    • امیر فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

      داداش قدیمی ترین دریاچه دریاچه خزره چون باقی مانده دریای تتیسه که در زمانی که هنوز قاره ها از هم جدا نشده بودن وجود داشته

  • حسین فروردین ۸, ۱۴۰۳

    احمق قدیمی ترین پادشاهی مال ایران بوده چرا بدون آگاهی حرف میزنی

  • موسیوند فروردین ۸, ۱۴۰۳

    پس ایران خودمون پشم!

  • احمد فروردین ۸, ۱۴۰۳

    بسیار عالی بود . اینجا فضای اینستاگرام نیست که هر متوهم و متعصبی از خودش تاریخ اختراع کنه .واقعیت رو باید در چنین منابع بی‌طرفی جستجو کرد نه در منابعی که از روی تعصبات ناسیونالیستی سرهمبندی میشوند و بنام رفرنس یا تاریخ به خورد عوام میدهند .

  • ناشناس فروردین ۸, ۱۴۰۳

    اینایی که اومدین میگین قدیمی ترین پادشاهی مال مادها و ایران و فلان و فلان بوده !
    بابا نوشته قدیمی ترین پادشاهی ((((((حال حاضر)))))) دنیا !
    چشماتون نمیبینه یا معنی کلمه ی حال حاضر رو نمیدونین ؟!
    پادشاهی ماد در حال حاضر هست یا پادشاهی ایران ؟!
    یعنی نوشته از بین پادشاهی هایی که الان تو دنیا هنوز وجود داره قدیمی ترینش مال ژاپنه.
    باید هر جمله ی ساده ای رو براتون ترجمه کرد آدمای خود حکیم پندار ؟! والا به زبان سلیس فارسی نوشته شده، چطور نمیفهمین آخه ؟!
    تازه با این دقت و هوشتون به خودتون اجازه ی توهین کردنم میدین !
    حداقل خجالت بکشین و عبرت بگیرین !

  • SPAHBOD فروردین ۸, ۱۴۰۳

    بچها لطفاً آروم باشید
    اولا باید به یک نکته ای اشاره کنم ژاپن واقعا قدیمی‌ترین امپراتوری جهان واقعا مال ژاپنه چون هیچوقت سلسله امپراتور عوض نشد یعنی همین الان پسر امپراتور جیمو در ژاپن امپراتور هست

  • محمد فروردین ۸, ۱۴۰۳

    آقا سرپرست این سایت و اعضاء اون یک مشت ضد ایرانی و حکومتی هستن ….ول کنین آنقدر گیر ندین

    • محمد فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

      بابا دانشمند ، نکشیمون. معلم زبان فارسیت کی بوده؟ اوضاعت خیلی خرابه

  • امیر فروردین ۸, ۱۴۰۳

    در اصل نویسنده باید می نوشته قدیمی‌ترین پادشاهی حال حاضر دنیا چون ژاپن مثل باقی کشور های قدیمی سلسله‌های پادشاهی ندارد و کلا در طول تاریخشون یه سلسله دارن که همون اولین امپراطور نوادگانش هستند و خود امپراطور فعلی ژاپن هم از نصل اولی هست

    • ناشناس فروردین ۸, ۱۴۰۳

      داداش خب تو متنم نوشته در حال حاضر دیگه! واقعا نمیبینیش به اون گندگی؟! 😐

  • کابلوروین فروردین ۸, ۱۴۰۳

    ژاپن قدیمی ترین پادشاهی هنوز زنده‌ی جهان هست

  • رسول فروردین ۸, ۱۴۰۳

    قدیمی ترین پادشاهی و امپراطوری مال کوردها ست که فارسی و دری و لری و عربی از آن نشعت گرفته

  • ایرانی فروردین ۸, ۱۴۰۳

    زمانی که حتی نویسندگان خودمان هم به تاریخ خودمان ارزش قائل نشوند چه توقعی از خاجی ها می توان داشت😔😔😔😔😔

  • arv فروردین ۸, ۱۴۰۳

    متاسفانه گویا ما ملت ایران خودمان را هم بکشیم فعلا انگار یک نیروی پنهان اوقده پشت همه‌ی اتفاقات جهان مخفی شده که وظیفه اش کوباندن ایران و ایرانی ست ؟

    لذا احتمالأ نباید انتظار داشته باشیم که در افتخارات و بهترین ها و چه و چه ، نامی از ایران بیاورند و این بنظرم بصورت یک قانون در آمده است که تقریبا توسط همه هم اجرا می‌شود (و مخصوصا متاسفانه از رمانی که عده ی محدودی در حاکمیت نیز در صف آنان قرار گرفته و لذا خواسته ناخواسته از تاریخ و پادشاهان ایران و باستان بدگویی و ..؟؟)
    از هر دست که..

    • علیرضا فروردین ۹, ۱۴۰۳

      بله حق با شماست… قبل مادها امپراطوری کیانیان بوده و قبل کیانیان پیشدادیان بودن. که البته پیشدادیان امپراطوری نبوده و به صورت قبیله و طایفه ای پادشاه داشتن..‌ و بعدش اولین امپراطوری از زمان کیانیان شروع شد. تاریخ شروع تمدن از پیشدادیان ایران بود با نزدیک به ۱۱ هزار سال قبل.. منتها این حضرات خیلیهاشون براشون قابل هضم نیست اینهمه تاریخ کهن… و فقط سوزنشون از هخامنشی به اینور گیر کرده… بنده باستان شناس هستم.. و بدون علم حرفی رو نزدم…

    • فقط گوش نمی‌کنم فکر میکنم جستجو میکنم فروردین ۹, ۱۴۰۳

      والا بلا این ایرانی رو نکوبیده ایران اولین کشور دنیاست نه اولین تمدن حتی تو آمریکای جنوبی هم تمدن وجود داشته و به چیز دیگه تاریخ همیشه ثابت نمی‌مونه چون همیشه دستخوش تغییر به دلیل کشفیات جدید اولا فکر میکردند شیر ایرانی فقط در ایرانه ولی بعد فهمیدن این شیر از ترکیه تا هندوستان پیدا میشه

  • گرفتار بین اشک و لبخند فروردین ۸, ۱۴۰۳

    آقا همینه که این مملکت هیچ وقت هیچی نشده و به هیچ کجایی نرسیده و احتمالا هیچ وقت به هیچ کجا هم نخواهد رسید !
    اقایون اول متن مقاله رو دقیق بخونید بعد بیاید به هر کسی که میبیند گیر بدید
    منظورش خیلی واضح قدیمی ترین امپراتوری هستش که هنوزم پا بر جاست و هنوزم فرزندانش دارن حکومت میکنن
    وگرنه ایران که بارها امپراتوریش توسط حکومت های همسایه من جمله روم مغول افغان ها عرب ها و… فتح شده و عملا ما در اون دوران دیگه جزو تاریخ یه کشور دیگه شدیم و خودمون وجود نداشتیم

  • مرادپور فروردین ۸, ۱۴۰۳

    نویسنده از اطلاعات دقیق نداشته قدیمی ترین امپراطوری دنیا امپراطوری ماد در عیلام باستان هست که قدمتش ب هزاران سال قبل از میلاد میرسه

  • غریبه فروردین ۹, ۱۴۰۳

    سلام
    نمیدونم این آمار مزخرف از کجا آوردین.ولی هر چرتی نشر ندین.یکم دقت کنید تو آماراتون

  • ایرانی فروردین ۹, ۱۴۰۳

    ممنون ازنویسنده زیبای این مطلب آموزنده که سعی کرد واقعیت را به گوش دیگران برسد براساس حقیقت نه کسانی که بادروغ وکذب فراوان خواهان رساندن تاریخ دروغ ازروی تعصب بیهوده به مخاطب خود هستند ودیگران هم سعی ندارندکه واقعیت راجویا شوند وتحقیقاتی درزمینه تاریخ انجام دهند فقط فقط نگاهشون به دهان و مطالب کسانی است که فارغ ازفهم وخرد جمعی ازروی تعصبات دینی مذهبی ونژادی وسرزمینی وغیره وبانوشتن مقالات دروغ وغیرحقیقی تاریخ خواهان تربیت جامعه نیمه فاشیستی هستند تا مقاصد خود رادنبال کنند ممنون ازشما که انسان فهیمی هستید وواقعیت وحقایق را انعکاس می کنید وبه مخاطب خود ارزه می کنید 😘

  • آرمان فروردین ۹, ۱۴۰۳

    دوستان اتفاقا ۳ جا اسم ایران گقته شده اولین تمدن که بین النهرین باشه ،کرد بودن جاییه به اسم مزوپوتامیا و اولین نت هم مال همونها بوده چون به گفته هرودوت تا دریای مدیترانه کردها سکونت داشتن و اولین بذر هم که تو ترکیه کنونی کشف شده بازم مربوط به این قوم بوده چون اون زمان اونها اولین انسانهای بودن که کشاورزی انجام میدادن ۷۰۰ ساله ترکها از مغولستان به ترکیه کوچانده شدن

  • ایران پرست فروردین ۹, ۱۴۰۳

    محض اطلاع باید عرض کنم که اولین تمدن تاریخ جهان ، تمدن بین النهرین نیست و تمدن آرتا (جیرفت) هست !!!
    ۲۰ سال هست که این تمدن کشف شده و هنوز که هنوزه امثال شما که از رسانه های کشور خودمون هستید هنوز حاضر به پذیرش این واقعیت نشدید و همچنان در مطلبتون به این اشتباه مضحک ادامه میدید!!!

    • کیانوش جلالی فروردین ۹, ۱۴۰۳

      لایک تمدن آرتا جیرفت من یک جیرفتی هستم تایید میکنم متاسفانه توجه نشده

  • متین فروردین ۹, ۱۴۰۳

    دوستان به جای کل کل به نویسنده روحیه بدید

  • متین فروردین ۹, ۱۴۰۳

    دوستان اون موقع ما اولین تمدن بودیم الان آخرین کشور و تمدن جهان هستیم

  • امین فروردین ۹, ۱۴۰۳

    اون درخته به نظر مرده میاد. ای کاش قدیمی ترین درخت زنده دنیا رو می نوشتید

  • کیانوش جلالی فروردین ۹, ۱۴۰۳

    قدیمی ترین تمدن دنیا تمدن جیرفت هستش بعد تمدن بین النهرین کمی تحقیق کن متوجه میشی ممنون

  • این و اپوزوسیون ..نوشتن بیشرفهای وطن فروش فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

    هر بی‌طرفی برداشته تمدن نویس شده سوریه و عراق بخشی از ایران باستان بودن …های وطن فروش ایرانی اپوزوسیون نوشته این …شعر هارو خلیج فارس میگه یدونه نمیگه هخامنش یا ماد ها پارت ها خود سومر بخشی از تاریخ ماست

  • ایران فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

    چرند بود…

  • ایران فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

    چرند بود

  • اولیور فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

    دروغ اولیا که کلا دروغ بود 🫤
    آخه قدیمی ترین دیگه هندو مشتی

  • بهزاد فروردین ۱۱, ۱۴۰۳

    الان کشور گشایی پانفارسهاااا شروع میشه🤣🤣