پس از آنکه آمریکا مدعی حمله پهپادی ایران به یک نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز و نقض آتشبس شد، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، از حملات جدید به اهدافی در ایران خبر داد. در مقابل، سپاه پاسداران نیز با انتشار بیانیهای اعلام کرد در پاسخ به حملات آمریکا، چند پایگاه نظامی این کشور در منطقه را هدف قرار داده است.
ماجرای درگیری دیشب ایران و آمریکا چیست؟
دونالد ترامپ ضمن تأیید حملات جدید این کشور به اهدافی در ایران، مدعی نقض توافق آتشبس از سوی جمهوری اسلامی شد و همزمان بار دیگر تهران را به اقدام نظامی گسترده تهدید کرد.

جزئیات درگیری دیشب ایران و آمریکا؛ از انفجارهای سیریک تا ادعای حمله پهپادی
دونالد ترامپ شامگاه شنبه به وقت محلی در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت که جنگندههای آمریکایی ساعاتی پیش انبارهای موشکی و پهپادی ایران و همچنین برخی سایتهای راداری ساحلی را هدف قرار دادهاند. او دلیل این حملات را «نقض مجدد توافق آتشبس» از سوی ایران عنوان کرد.
البته پیش از اظهارات ترامپ، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) نیز شامگاه شنبه اعلام کرده بود که به دستور رئیسجمهور ایالات متحده، حملات تازهای علیه چندین هدف در ایران انجام شده است. سنتکام در بیانیه خود مدعی شد پس از حملات روز گذشته آمریکا، فرصتی در اختیار ایران قرار داده تا به توافق آتشبس پایبند بماند، اما تهران با حمله پهپادی به نفتکش پانامایی امتی کیکو در نزدیکی تنگه هرمز، این فرصت را از بین برد.

همزمان با این ادعاها، آمریکا لحظه حمله جنگندههای این کشور به ۱۰ نقطه در جنوب ایران را منتشر کرد که ویدیو مربوط به آن را در ادامه میتوانید تماشا کنید.
سنتکام همچنین مدعی شد این حملات در واکنش به حمله پهپادی منتسب به ایران علیه یک نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز انجام شده و جنگندههای آمریکایی مراکز نظارت نظامی، سامانههای ارتباطی، سایتهای پدافند هوایی، انبارهای پهپادی و زیرساختهای مرتبط با مینریزی ایران را هدف قرار دادهاند.
خبرگزاری صداوسیما نیز ضمن تایید حملات شب گذشته آمریکا اعلام کرد صدای انفجارهای شنیدهشده ناشی از برخورد چند پرتابه به یک دکل مخابراتی در محدوده روستای طاهرویی از توابع شهرستان سیریک بوده است. همچنین یک منبع آگاه از اصابت چند پرتابه در محدوده روستای مسن واقع در شهرستان قشم خبر داد. در همین حال، گزارشها نشان میدهد که صدای چند انفجار نیز در شهرهای بندرلنگه و بندرکنگ به گوش رسیده است.

در ادامه اما روابط عمومی سپاه پاسداران با اشاره به حمله پهپادی و موشکی علیه پایگاه علی السالم کویت و ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بندر سلمان بحرین، بیانیهای صادر کرد:
بسم الله قاصم الجبارین
فَقَاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ
مردم عزیز و شرافتمند ایران اسلامی؛
فرزندان غیرتمند شما در نیروهای دریایی و هوا فضای سپاه طی عملیات مشترک موشکی و پهپادی در ساعت ۲ الی ۳ بامداد امروز یکشنبه هفتم تیر ماه، با پرتاب موشک های بالستیک و پهپاد به سوی هشت زیرساخت مهم ارتش کودککش آمریکا در پایگاه علی السالم کویت و ناوگان پنجم دریایی در بندر سلمان بحرین آنها را منهدم کردند و تجاوزهای اخیر آمریکا را با قاطعیت پاسخ دادند.
دشمن متجاوز که نقض عهد و پیمان شکنی در ذات او است، به بهانه مقابله نیروی دریایی سپاه با کشتی متخلف، اوایل بامداد امروز، به پنج پست ساحلی جمهوری اسلامی حمله کرده بود.
بر اساس تفاهم نامه اسلام آباد ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی است و منبعد با کشتی های متخلف قوی تر از گذشته برخورد خواهد شد و برخورد با تجاوز احتمالی دشمن به هر بهانه ای که باشد ولو مانند دیشب و امشب تجاوزها به اهداف کم اهمیت باشد، پاسخی خرد کننده خواهد داشت.
دشمن بداند نقض آتش بس خلاف بند یکم تفاهم نامه اسلام آباد است و توقف کلی روندها را در پی خواهد داشت.
و ما النصر الا من عند الله العزیز الحکیم
لازم به ذکر است که منابع خبری نیز از شنیده شدن صداهای انفجار در پایگاه نظامیان آمریکایی در جنوب منامه پایتخت بحرین و همچنین چندین انفجار در پایگاه علی السالم کویت خبر دادند.





بدون نظر