۷ اتفاقی در زمستان برای بدن رخ می دهد

۷ اتفاقی در زمستان برای بدن رخ می دهد

هوای سرد معمولاً ما را به ماندن در فضاهای بسته وا می دارد و در برابر ویروس ها و عفونت ها آسیب پذیرترمان می کند، اما جدا از این ها، هوای سرد می تواند آثار حیرت انگیزی بر بدن داشته باشد. البته همه ی آن ها تأثیرات بدی نیستند، مثلاً در ماه های سرد سال پایین نگه داشتن وزن بدن کار ساده تری است.

در ادامه می خواهیم ببینیم در زمستان چه اتفاقاتی برای بدن رخ می دهد.

۱- زبان تان بیشتر از معمول کار می کند

سرمای هوا لب ها را خشک می کند و این باعث می شود برای مرطوب کردن لب هایتان آن ها را بیشتر زبان بزنید. این کار شاید موقتاً تسکین تان دهد، اما این عادت در واقع باعث ترک خوردن لب ها می شود. بزاق دهان به سرعت از روی لب ها بخار می شود که با این اتفاق لب ها از قبل هم خشک تر می شود. علاوه بر این، بزاق دهان آنزیم های زیادی دارد که برای پوست حساس لب ها زیاد از حد قوی اند و ممکن است آن را اذیت کنند.

۲- ممکن است دندان درد بگیرید

اگر دندان های حساسی داشته باشید ممکن است در هوای سرد دندان هایتان تیر بکشند. هوای سرد می تواند تا عمق دندان ها نفوذ کند و باعث دندان درد شود. دندانپزشکان توصیه می کنند در فضای باز از بینی نفس بکشید و یک شال دور دهان تان بپیچید تا گرم بماند و دندان هایتان از سرمای زمستان در امان باشند.

۳- ممکن است قند خون تان بالا رود

هوای سرد باعث می شود بدن هورمون اضطراب بیشتری تولید کند، امری که موجب افزایش قند خون می شود. در بسیاری از افراد، با کاهش دمای هوا قند خون  بالا می رود چون وقت هایی که هوا سرد است رغبت کمتری به بیرون رفتن و ورزش کردن داریم. از آنجایی که فعالیت بدنی باعث کاهش قند خون می شود، پزشکان توصیه می کنند زمستان ها در خانه ورزش کنید تا قند خون تان تحت کنترل بماند.

۴- ممکن است وزن کم کنید

درست است که بسیاری از افراد در زمستان وزن اضافه می کنند، اما در عین حال، کالری سوزی برای بدن در هوای سرد راحت تر است. وقی بدن سعی می کند خود را با سرمای هوا وفق دهد، در بدن حرارت تولید می شود و انرژی بیشتری مصرف می شود. بدن وقتی به خاطر سرمای هوا به لرزه می افتد، کالری بیشتری می سوزاند تا بتواند حرارت تولید کند.

۵- ممکن است چین و چروک بیشتری روی صورت تان بیافتد

نمی توانیم زمستان را مقصر تمام چین و چروک های صورت مان بدانیم اما پوست ما در فصل سرما آسیب پذیری بیشتری در برابر صدمات پیدا می کند. از آنجایی که در ماه های سرد سال از رطوبت هوا کاسته می شود، پوست شروع به خشک شدن می کند. در این حالت پوست نمی تواند به اندازه ی کافی در خود آب نگه دارد، در نتیجه خشک و مستعد چین و چروک های بیشتری می شود.

۶- ممکن است چشم هایتان ضعیف شود

چشم های ما در زمستان بیشتر در خطرند تا در تابستان. در فصل سرما ما اغلب فراموش می کنیم از عینک آفتابی ای استفاده کنیم که جلوی پرتوهای فرابنفش را بگیرد، اما نور خورشیدی که از برف بازتاب پیدا می کند می تواند آسیب جدی ای به چشم های ما وارد کند. لایه ی اشکی نازکی که چشم های ما را می پوشاند به خشکی هوا و باد بسیار حساس است و این شرایط می تواند چشم ها را به طرز دردناکی خشک کند. پزشکان توصیه می کنند در زمستان در فضای باز از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.

۷- ممکن است راحت تر آب بدن تان را از دست دهید

در ماه های زمستان ما به ندرت تشنه می شویم و اغلب فراموش می کنیم که به اندازه ی کافی آب بنوشیم. چون در هوای سرد کمتر عرق می کنیم، میل کمتری به نوشیدن آب پیدا می کنیم و تصور می کنیم بدن مان به اندازه ی کافی آب دارد. اما اینکه کمتر احساس تشنگی می کنید معنی اش آن نیست که بدن شما به آب کمتری نیاز دارد و هر روز باید به اندازه ی مورد نیاز بدن تان آب بنوشید.

بیشتر بخوانید:

با فواید شگفت انگیز هوای سرد برای سلامتی بدن آشنا شوید

چرا در هوای سرد آبریزش بینی می گیریم؟

پشه ها در زمستان کجا غیب شان می زند؟

چگونه در هوای سرد و برفی سلامتی و ایمنی خود را حفظ کنیم؟

چرا در زمستان پوست خشک و بد حالت می شود و چطور باید این مشکل را برطرف کرد؟

منبع: brightside
بدون نظر

ورود