خطر انقراض زندگی زنبورهای صورت زرد را برای نخستین بار تهدید می کند

خطر انقراض زندگی زنبورهای صورت زرد را برای نخستین بار تهدید می کند

سرعت مرگ و میر زنبورها به شدت رو به افزایش است و این خبر برای دوستداران طبیعت و علاقه مندان به گیاهان، چندان خوشایند نیست. سامانه حیات وحش ایالات متحده، به تازگی اعلام کرده است که هفت نمونه از زنبورهای صورت زرد از نوع «hylaeus» به مراقبت های ویژه احتیاج دارند. ساکنان ایالت هاوایی (خاستگاه این نوع زنبور) باید قبل از هر گونه اقدام علیه آن ها، اندکی بیشتر تامل کنند.

زنبورهای صورت زرد هاوایی، یک قرن بیش جزء پرجمعیت ترین حشره ها به شمار می رفتند، اما از دست دادن زیستگاه، پدید آمدن گونه های مهاجم و تغییرات آب و هوایی منجر شد که امروزه کمتر بتوانیم آن ها را در طبیعت مشاهده کنیم. نقش انسان ها در تخریب محل زندگی زنبورها بسیار پررنگ است.

زنبورهای «hylaeus» توسط هم نوعان خود نیز در معرض خطر هستند. نوعی زنبور مهاجم که ژنی مشابه با زنبورهای مورد نظر ما داشته و ریشه ای هندی دارد، به سراغ گل هایی می رود که زیستگاه «hylaeus» ها به شمار می روند، به همین دلیل زندگی آن ها را به شدت تهدید می کند.

زندگی آن ها از سوی «مورچه های بیگانه» نیز تهدید می شود. این نوع مورچه به خوردن لارو زنبورهای صورت زرد، علاقه زیادی دارد. «جِیسون گراهام» حشره شناس دانشگاه هاوایی که یکی از متخصصان پیشرو در زمینه زنبورهای صورت زرد به شمار می رود، زیستگاهی مصنوعی برای کمک به این نوع حشرات ابداع کرده است. وی در این رابطه توضیحاتی ارائه داده که در ادامه با یکدیگر می خوانیم:

آشیانه های مصنوعی از بلوک های چوبی ساخته شده اند و در آن ها با استفاده از دریل، حفره هایی به اندازه زنبورهای ماده ایجاد شده است. سیمی که این بلوک ها را به یک شاخه متصل می کند، با استفاده از یک ماده چسبناک پوشیده شده تا از ورود شکارچیانی مانند مورچه ها به داخل لانه جلوگیری گردد.

با این که راه کار ارائه شده کمک چندانی به حل مشکل به وجود آمده نمی کند، اما قرار گرفتن در لیست گونه های در معرض خطر می تواند از زیستگاه های کلیدی زنبورها حفاظت نماید.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود