گشتی در پارک های تهران [قسمت سوم]

گزارش روزیاتو از بوستان های جالب غرب تهران

گشتی در پارک های تهران [قسمت سوم]

تهران گردی، بخشی از فرهنگ گردشگری شهری است که همواره در روزیاتو بر اهمیت آن تاکید می کنیم. گالری گردی، موزه گردی،‌ پارک گردی و حتی غار گردی،‌ همه و همه عین پاساژ گردی و رستوران گردی و کافی شاپ گردی در پایتخت، اهمیت دارد و باید مورد توجه شهروندان فرهنگ دوست تهرانی قرار بگیرد.

ما در تهرانی زندگی می کنیم که فارغ از آلودگی و سر و صدا و ترافیک همیشگی دوست داشتنی آن، ظرفیت های گردشگری بسیاری در شمال و جنوب و شرق و غرب آن وجود دارد که متاسفانه میلیون ها تن از هموطنان تهرانی از وجود این ظرفیت ها بی اطلاع هستند.

شما در شهری زندگی می کنید که موزه جواهرات ملی و ایران باستانشن، در فهرست برترین و گران قیمت ترین موزه جواهرات سلطنتی و باستانی جهان قرار دارد. موزه آبگینه اش، جشنواره سفال های تاریخ است.  موزه هنر های معاصر آن، شاهکارهای هنری ایران و جهان را در خود جای داده است. موزه مقدم آن، گران قیمت ترین خانه جهان است و کاخ گلستانش، نگین کاخ های ایران و یکی از ۲۱ اثر ثبت شده ایران در فهرست یونسکو به شمار می رود. . . .

آری! تهران،‌ پایتخت ۲۳۰ ساله  ایران،‌ بخشی از تاریخ معاصر ایران زمین بوده و اکنون، برای گردشگران داخلی و بین المللی، ظرفیت های فوق العاده طبیعی، باستانی و تاریخی دارد که نباید از نظر دور داشت. تهران گردی را باید جدی گرفت و با تهران و زیبایی هایش آشنا شد.

در بخش اول و بخش دوم، سلسله گفتارهای گشتی در پارک های تهران، بیش از ۲۰ پارک تهران را به صورت مصور و با اطلاعات اجمالی به خوانندگان گرامی سرویس گردشگری روزیاتو معرفی کردیم. امروز و در بخش آخر این مطالب، شما را به دیدن پارک های معروف غرب تهران می بریم. جایی که شاید برای خیلی از هموطنان شرق، مرکز و شمال پایتخت، شناخته شده نباشد.

سخن اول را از بوستان جوانمردان ایران آغاز می کنیم.

بوستان جوانمردان:

p1
بوستانی که از سبز ترین بوستان های ایران در عرصه انرژی است و از انرژی های تجدید پذیر برای تولید برق و تامین بخشی از روشنایی آن استفاده می شود. پنل های خورشیدی که در داخل این پارک نصب شده است را در تصویر ملاحظه می کنید.

بوستان جوانمردان، از جدید ترین پارک های مدرن تهران و ایران است که در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد. این بوستان، در ۶۶۰ هزار متر مریع، معماری منظر فوق العاده ای داشته و یکی از مقصد های گردشگری پارکی در غرب تهران به شمار می رود. فضای بزرگ، زیبا و سر سبز بوستان جوانمردان به خصوص در بهار و تابستان، یکی از شلوغ ترین پارک های پایتخت را رقم زد.

p2

این بوستان در حد فاصل بزرگراه همت و شهید حکیم قرار داشته و شما از سه ورودی مختلف می توانید به این بوستان زیبا و مفرح برسید. یکی از طرف بلوار صدرا که ورودی غربی آن را شامل می شود. دیگری از بلوار جوانمردان و دیگری از ورودی شمالی که از جنوب بزرگراه شهید همت خواهد بود.

در اتوبان حکیم و همت،‌ تابلو راهنمایی که شما را به بوستان جوانمردان ایران راهنمایی می کند، در دسترس است. این بوستان، موقعیت مکانی اش در جنوب دهکده المپیک و ضلع شرقی میدان المپیک قرار دارد و معمولا در برخی از ایام سال،‌ نمایشگاه فصلی غذاها و صنایع دستی استان های کشور نیز در حاشیه آن برگزار می شود.

بوستان جوانمردان ایران، به دلیل نور پردازی و معماری منظر زیبا، جلوه های بصری منحصر به فردی را در معرض دید علاقمندان قرار می دهد که تقریبا می توان چنین فضایی را در بوستان نهج البلاغه شهرک غرب تهران مشاهده کرد. نصب بیش از ۴۰ سردیس و تندیس انتزاعی بر زیبایی های بوستان جوانمردان ایران افزوده است.

گشت و گذار در این بوستان چه در پاییز  و چه تابستان،‌ اهمیت فراوانی دارد و توصیه می کنیم از فرصت دوچرخه سواری در این پارک بزرگ و زیبا استفاده کنید. بوستان جوانمردان، محور های پیاده تفرج گاهی به طول ۲۴ کیلومتر دارد که بعضی وقت ها، امکان درشکه سواری ۸ کیلو متری نیز در آن وجود دارد. (همانند بوستان رازی.)

p3

این بوستان، برای کودکان و نوجوانان نیز فضای بازی بسیار بزرگ و خوبی دارد که بیش از ۴ هزار متر مریع مساحت را در خود جای داده است. فضاهای تندرستی برای سالمندان و ناتوانان جسمی و کودکان نیز در این بوستان در دسترس قرار دارد.

در این بوستان، باغ گیاه شناسی و طبیعی و هم چنین باغ هنرمندان که کوشگ پذیرایی و چایخانه سنتی به شمار می رود نیز در اختیار علاقمندان به پارک گردی در تهران قرار دارد که از فضای سبز پارک بیش تر استفاده کنند.

غرفه های عرصه محصولات فرهنگی و هنری و صدها پارکنیگ رو باز و آلاچیق ها و باربیکیوهای مختلف در اختیار گردشگران تهرانی قرار دارد که می توان از آن ها در طول سال استفاده کرد.

پارک پردیسان

p4

پارک پردیسان، جایی است که شما می توانید در یک بوستان جنگلی در شمال غربی تهران، منظره ای خاص از پایتخت را نظاره گر باشید. این پارک در اوایل دهه پنجاه توسط سازمان حفاظت محیط زیست وقت، به عنوان مجموعه ای علمی فرهنگی و گردشگری مطرح شد و اکنون با پوشش گیاهی متنوع و چشم اندازهای طبیعی ایران، معماری منظر خاصی را در معرض دید علاقمندان به طبیعت گردی در تهران قرار داده است.

در این پارک ، پوشش گیاهی مناطق مختلف کشور بازسازی شده است تا افراد بتوانند با تنوع گیاهی اقلیم های مختلف داخلی و حتی خارجی و روابط اکولوژیک بین عناصر سازنده زیست بوم ها را متوجه شوند.

یکی از مناظر خاصی که همیشه از اتوبان همت می توان دید، به پرواز در آمدن بادبادک های رنگارنگی است که گردشگران در پارک بزرگ پردیسان به عنوان بخشی از فعالیت همیشگی در این بوستان زیبا، انجام می دهند.

بوستان پردیسان، بخش های مختلفی دارد.

p5

حیات وحشی  که در پارک قابل مشاهده است شامل پرندگان و خزندگان بوده و گوشتخواران و علف خواران نیز در آن نگهداری می شود. مرکز تحقیقات زیستی با بخش ها و آزمایشگاه های متعدد خود در این بوستان، به فعالیت های تحقیقاتی گسترده ای در عرصه جانورشناسی، گیاه شناسی و بیولوژیک حیات وحش پرداخته که مخاطبان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد.

موزه تنوع زیستی (Biodiversity Museum) از جمله بخش های دیدنی بوستان پردیسان تهران بوده که مجموعه ای از حیوانات و حشرات خشک شده را به نمایش گذاشته است.

یکی از ساختمان های سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این پارک قرار دارد. کارگاه تاکسیدرمی (خشک کردن حیوانات)، سالن همایش و سالن نمایش فیلم نیز در این پارک قرار دارد.

نکته جالب این که بر خلاف بوستان نهج البلاغه و بوستان جوانمردان که هر دو در نزدیکی این پارک قرار دارند و مملو از کافی شاپ و رستوران هستند، این بوستان از چنین ظرفیت های رفاهی گسترده خالی است.

برای رفتن به بوستان پردیسان دو راه دارید:

p6

یکی این که از سمت اتوبان حکیم غرب به سمت بوستان رفته که باید از اتوبان شیخ فضل الله عبور کنید.

دیگری از سمت اتوبان همت شرق است که نرسیده به خروجی بزرگراه شیخ فضل الله نوری، تابلوی بوستان پردیسان قابل مشاهده خواهد بود.

بوستان نهج البلاغه

p7

بوستانی که پاتوق اهالی شهرک غرب  و سعادت آباد و اهالی اشرفی اصفهانی است. یک طرف به یادگار و طرف دیگر به حکیم. بوستان نهج البلاغه را باید یکی از زیبا ترین و با امکانات ترین بوستان های تهران بر شمرد که بازدید از آن برای یک بار هم که شده در نیمه دوم سال به خواننده گان گرامی توصیه می شود.

دهکده گردشگری در محوطه ای که پیش از آن، مخروبه ای بیش نبود. این بوستان در دو فاز ساخته شد. فاز اول، از شمال همت تا بلوار همیلا و فاز دوم در شمال اتوبان حکیم تا اتوبان همت. برای همین،‌ بوستان نهج البلاغه یکی از بوستان های بزرگ تهران است  که فرصت پیاده روی و دوچرخه سواری خوبی را به مشتاقان می دهد.

این بوستان، در شیب قرار دارد و این حس را به شما القا می کند که در وسط دره ای که قبلا دره فرحزاد بود، در حال پیاده روی هستید. قسمت های مختلف پارک به صورت طبقاتی ساخته شده و این پارک از جمله پارک های طبقاتی ایران است. رودخانه ای برخی از زمان های سال در وسط پارک جاری است و این بوستان را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است.

p8

با یک پل بزرگ، این دو قسمت به هم وصل می شوند. این بوستان، هشت راه پیاده رو با طولی ۱۲۰۰ متر و سه پیاده رو با عرض ۳۰۰ متر دارد که در مسافتی به طول ۹ کیلومتر، فرصت دوچرخه سواری را به عاشقان این رشته مفرح می دهد.

از جمله خدمات جدید این بوستان می توان به مجموعه قایق پرش در آب،‌ راپل هوایی، پیست پرواز و سافاری پارک وحشت برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد. سه شهید گمنام نیز در مهر ۸۹ در این بوستان به خاک سپرده شدند.

هم چون بوستان جمشیدیه، این بوستان نیز مملو از تابلو هایی بوده که بر روی آن، اشعار مولانا و سعدی و فردوسی و نوشته هایی از کتاب نهج البلاغه سید رضی درج شده است. ۸۰ واحد آلاچیق بوستان نهج البلاغه، صدها نیکمت و چندین کافی شاپ و رستوران، فضای خوبی را برای پارک نوردهای پاییز گرد فراهم کرده است.

بوستان ۳۵۶ هزار متر مربعی نهج البلاغه را از ۴ نشانی می توانید پیدا کنید:

  • یکی این که از طرف اتوبان همت، به اشرفی اصفهانی بروید و سپس خیابان گلستان و خیابان استاد نظری.
  • دیگری از اشرافی اصفهانی وارد خیابان هفتم شده و سپس خیابان استاد نظری.
  • سومی از طرف بزرگراه یادگار امام جنوب به سمت انتهای ایوانک غربی شهرک غرب بروید.
  • چهارمی حکیم غرب و بعد از خروجی یادگار امام، تابلوی این بوستان را مشاهده می کنید.

بوستان گفتگو

از دیگر بوستان های تهران است. بر اساس طراحی های باغ های ایرانی،‌ فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی و ژاپنی شکل گرفته است و پوشش گیاهی متنوعی دارد. از آن جمله می توان به چنار، سرو خمره ای، میخک هندی، کاج مشهد، ماگنولیا، صنوبر، اقاقیا و انواع درختچه از جمله بوداغ، ارغوان و گل یخ اشاره کرد. از جاذیه های این پارک، نمایش تندیس مشاهیر ایران است.

از سعدی و امیرکبیر و رودکی، تا مدرس و سیمون بولیوار و حضرت مریم،‌ در بوستان گفت و گو دیده می شود. این بوستان دارای زمین بازی کودکان، دو زمین اسکیت بزرگ ، آمفی تئاتر رو باز، ساختمان کوشک  و کتابخانه تخصصی چند رسانه ای فضای سبز است. هشت آب نما و آلاچیق های متنوع، فضای خوبی را برای اهالی منطقه گیشا فراهم کرده است.

برای دیدن این بوستان، به انتهای خیابان پیروزی شرقی در گیشا بروید.

پارک ژوراسیک

p10

این بوستان، با عنوان بوستان دایناسور های متحرک، یکی از بوستان های جدید تهران است که نامی ناشناس برای خیلی ها محسوب می شود.

پارکی در محله سعادت آباد که با نمایش مجموعه ای از ۲۹ مجسمه متحرک از گونه های مختلف دایناسور ها، کودکان و نوجوانان را با بخشی از تاریخ آشنا می کند. صدا ها و جلوه های ویژه ای که برای این دایناسور ها تعبیه شده است، فضای خاصی را برای مخاطبانش خلق می کند.

یکی از نکته های جالب توجه این پارک، تخم دایناسوری است که نوزادی از آن بیرون می آید و دوباره داخل آن می رود. این بوستان برای قشر سنی ۶ تا ۱۸ سال مکان جالبی بوده که بازدید از آن را به مخاطبان عزیز توصیه می کنیم.

p11

این بوستان در سال ۹۳ در مساحتی به وسعت ۳۰ هزار متر مربع ساخته شد و در منطقه ۲ شهرداری تهران  و در انتهای بلوار پاکنژاد،‌ نزدیک میدان بهرود قرار دارد.

بوستان پرواز

p12

جایی که به خاطر قرار گیری در ارتفاع، فرصت تماشای تهران از غرب پایتخت را برایتان فراهم می کند، جایی است که پاتوق اهالی شهرک غرب و سعادت آباد است. از جمله پارک های پر مخاطب شهر تهران به خصوص در نیمه دوم سال است که طول شب بسیار است و آسمان و چراغ های شهر ۱۰ میلیونی تهران،‌ دیدنی خاصی را در برابر دیدگان گردشگران قرار می دهد.

بوستان پرواز در جنب خیابان پرواز قرار دارد که امروزه نام دیگری بر روی آن درج شده است. مجتمع تجاری و فروشگاه های مجهز، از جمله خدمات این بوستان ۱۳۱ هزار متر مربعی است که در سال ۱۳۸۷ در منطقه دو شهرداری تهران احداث شد.

بوستان پرواز را در بلوار پیام و میدان بهرود ببینید.

بوستان آبشار

p13

بوستان آبشار تهران، جایی است که آبشار مصنوعی روبروی دیدگان بشر قرار می گیرد. در طراحی فضاهای پارک، از باغ های ایرانی الهام گرفته شده است. آبشار تهران، طبقه طبقه بوده و در طبقه فضای سبز، آلاچیق ها و برکه های متفاوتی قرار دارد که از آن جمله می توان نمایی از دریاچه شهدای خلیج فارس را که بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه به شمار می رود،‌ نام برد.

پوشش گیاهی پارک آبشار تهران،‌ گونه هایی خاصی دارد و از آن جمله می توان به سید الاشجار،‌ سماق آمریکایی، گل های زینتی، کاکتوس، بلوط ،‌صنوبر و سپیدار اشاره کرد.

p15
تجربه زیبای گردش بر روی پل های چوبی روی آب در بوستان آبشار مصنوعی تهران

مسیر های پیاده روی مانند باغ راه هایی در دل کوهستان در این بوستان تعبیه شده که یادآور راه های چوبی بوستان طالقانی و پل طبیعت است. پیاده روی بر روی مسیر هایی از سنگ و چوب،‌ فرصت لذت بخشی است که با منظره آبشار و هم چنین دریاچه خلیج فارس می توان از آن بهره برد.

p14

در این بوستان، محوطه آبشار مصنوعی، برج کفترخانه‌، ‌فضای بازی کودکان و نوجوانان و مسیر های پیاده روی و پیست دوچرخه سواری و هشت برکه آب در دسترس است. بوستان ۶۶۰ هزار متر مربعی آبشار تهران را که در سال ۱۳۹۰ ساخته شد، می توان در ضلع شمال اتوبان همت، شمال غربی جنگل کن، مشاهده کرد.

پارک دریاچه خلیج فارس

p16

جایی جالب که نمونه اش را در ایران نمی توان دید. بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه که سبب رونق غرب تهران شده و گویا تاثیر زیادی در اکو سیستم منطقه نیز داشته است. ایده ساخت این دریاچه در سال ۱۳۴۷ در دستور کار قرار گرفت و به خاطر محدودیت های فنی و بودجه ای، از دستور کار خارج شد. اما در دهه هشتاد شمسی با انتخاب مشاور، کار بررسی احداث آن آغاز شد و غرب همت امروزی، برای ایجادش،‌ در نظر گرفته شد.

آب این دریاچه مصنوعی از رودخانه کن تامین می شود. جلوه های تماشایی از مناظر طبیعی در این بوستان و دریاچه مصنوعی وجود دارد که از آن جمله می توان به انواع ماهی و مرغ دریایی اشاره کرد. در فصل مهاجرت پرندگان، پرندگان بسیاری به کنار دریاچه می آیند و تماشایی ترین مناظر را خلق می کنند.

p17

مساحت این دریاچه ۱۳۰ هکتار بوده و امکان قایق سواری پارویی و موتوری بر روی ٖآن فراهم است. اکنون جزایر تفریحی جالبی در کنار آن شاخته شده که از آن جمله می توان به جزایر تفریحی،‌ حیات وحش و جزایر آموزشی اشاره کرد.

دریاچه مصنوعی چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر قرار گرفته و جنوب دریاچه به آزاد راه تهران-کرج، شمال آن به بزرگراه همت، شرق آن به بزرگراه آزادگان می‌رسد و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران محدود می‌باشد.

منبع تامین آب دریاچه رودخانه کن می‌باشد و به واسطه سیکل بسته و ایزوله سامانه انتقال آب آن هیچگونه آب دیگری وارد دریاچه نمی‌شود.

دریاچه چیتگر و پارک جنگلی چیتگر به دلیل قرارگرفتن در مسیر بادهای غربی- شرقی تهران می‌توانند علاوه بر تلطیف هوا و بالا بردن رطوبت در سطح شهر تهران با استقرار کاربری‌های تفریحی – گردشگری مناسب سهم به سزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد.

p18
تصویری از زمان ساخت دریاچه شهدای خلیج فارس

این دریاچه همچنین علاوه بر ایجاد چشم اندازهای زیبا و منحصربه‌فرد می‌تواند سبب کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌های فصلی و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی گردد.

برای رسیدن به این بوستان آبی بزرگ تهران، از سمت اتوبان تهران- کرج ابتدای خیابان کوهک یا از سمت همت غرب، بعد از اتوبان آزادگان استفاده کنید.

البته از همت غرب بعد از اتوبان آزادگان و هم چنین همت شرق،‌ خروچی دریاچه شهدای خلیج فارس نیز می توان بهره برد.

بوستان کوهسار

جایی که برای عاشقان پرواز، مکانی ایده آل در پایتخت است. پیست موتور سواری. سایت پاراگلایدر و چتر بازی و هم چنین زمین بازی برای کودکان، از جمله ظرفیت های این بوستان هوایی تهران به شمار می رود. آلاچیق ها و باربیکیو های پارک، سبب شده تا همیشه بوی انواع کباب ها به مشام برسد.

برای رفتن به این بوستان ۵۷ میلیون متر مربعی دو راه دارید. یکی از سمت بزرگراه آبشناسان، میدان اول شهران، و دیگری از سمت بلوار کوهسار ،‌ابتدای جاده سولقان.

پارک جنگلی چیتگر

p19

هدف از احداث این بوستان جنگلی که در آغاز مسیر وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده ‌است. این پارک دارای یک پیست و مسیرهای دوچرخه‌سواری و امکانات اسکیت‌سواری بوده و همچنین ایستگاه مترو چیتگر مقابل درب شمارهٔ ۱ و ایستگاه مترو ایران‌خودرو مقابل درب‌های ۵ و ۷ قرار دارد.

دریاچه چیتگر در مجاورت این پارک جنگلی واقع شده است. محدوده شرقی به مساحت تقریبی ۲۵۳ هکتار است، محدوده غربی مساحتی معادل ۶۵۸ هکتار را به خود اختصاص داده است. حداقل ارتفاع پارک چیتگر از سطح دریا ۱۲۲۵ متر و حداکثر آن ۱۳۱۳ متر بوده و متوسط آن ۱۲۶۹ متر است.

از جمله پارک های جنگلی معروف تهران است که از تفرج گاه های قدیمی در غرب پایتخت به شمار می رود. محفل دوچرخه سوار های حرفه ای و هم چنین پاتوق خانواده ها برای رهایی از شلوغی و آلودگی مرکز شهر! اکنون این پارک زیبا، با پوشش گیاهی متنوعی از جمله: کاج تهران،‌ زبان گنجشک، اقاقیا، نارون، سرو خمره ای و نفره ای و افرای سیاه، پذیرای هزاران گردشگر در روز است.

برکه ها و آب نماهای زیبای این پارک،‌ فضای خاطره انگیزی را به وجود آورده است. مسیر دوچرخه سواری و کانکس های اجاره دوچرخه و مسیر دوچرخه سواری محصور ویژه بانوان، در کنار فضای سوار کاری و سالن تیر اندازی، از جمله امکاناتی است که در این محل در دسترس علاقمندان به پارک گردی خواهد بود.

بوستان چیتگر، بیش از ۹۲۴ میلیون متر مربع وسعت دارد و در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی ساخته شد و در محدوده شهرداری منطقه ۲۲ واقع شده است.

[ منابع: شهرداری تهران، سازمان پارک ها و فضای سبز تهران، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایرنا ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود