زمانی که از یک فرد خودشیفته جدا می شوید چه اتفاقاتی در زندگی تان می افتد؟

زمانی که از یک فرد خودشیفته جدا می شوید چه اتفاقاتی در زندگی تان می افتد؟

پایان دادن به یک رابطه عاطفی به هر دلیلی بسیار دشوار است. خصوصا زمانی که با یک فرد خودشیفته در یک رابطه عاطفی قرار داشته باشید و این رابطه به پایان رسیده باشد می تواند دشواری های بیشتری را برای تان به همراه داشته باشد.

فرد خودشیفته در ظاهر، بسیار جذاب و کاریزماتیک به نظر می رسد. دارا بودن همین خصوصیات نیز سبب خواهد شد که همیشه جایگاه نخست را برای خود بخواهد.

دکتر «جودیث اورلوف» روانپزشک دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا در آخرین پست خود در «سایکولوژی تودی» چنین نوشته:

“افراد خودشیفته، به راحتی شما را عاشق خودشان می کنند و دل کندن از آنها همانند این است که بخشی از قلب خود را از دست می دهید. دلیل این امر هم آن است که این افراد به خوبی می دانند چگونه در زمان هایی که با شما هستند، مرکز جهان قرار گیرند.”

در ادامه این نوشته به بررسی مواردی پرداخته خواهد شد که پس از پایان رابطه عاطفی با یک خودشیفته برای تان اتفاق خواهد افتاد. این موارد را با هم مرور می کنیم:

اگر فرد خودشیفته به آن رابطه پایان داده باشد، احساس می کنید که این اتفاق بی رحمانه و ناگهانی بوده

11

مطالعات نشان داده که افراد خودشیفته آنچه را می خواهند از شما دریافت می کنند و برای شان اصلا کار دشواری نیست که همچون یک دستمال استفاده شده شما را دور بیاندازند.

بابت انجام این کار هم عذرخواهی نمی کنند و هیچ احساس پشیمانی در آنها دیده نمی شود. مهم نیست که چه مدت با چنین فردی زندگی کرده اید اما این احتمال وجود دارد که دیگر از او خبری هم نشوید. اگر هم دوباره به طرف شما باز گردد ممکن است برای گرفتن چیزی از شما باشد.

اگر شما فردی هستید که رابطه را پایان داده اید، آماده منت کشی، طلب بخشش و یا معامله با وی باشید

اگر فرد مقابل شما که فرد خودشیفته ای نیز است، هنوز کارش با شما به پایان نرسیده باشد، به راحتی به شما این اجازه را نخواهد داد که از زندگی او خارج شوید چرا که افراد خودشیفته از دست دادن تنفر دارند.

منتظر باشید که آن فرد به سراغ شما بیاید و به شما قول دهد که تغییر می کند. ناگهان امکان دارد که در مورد چیزهایی که پیش از این از او شکایت می کردید تغییراتی به وجود آورد. حتی ممکن است که به شما بگوید که هرگز در زندگی تان نخواهید توانست فردی مانند او را بیابید.

توصیه می شود به این سخنان آن فرد گوش ندهید چرا که این تنها راه او برای بازگرداندن مجدد شما به آن رابطه است.

سپس باید چه کنید؟ هیچ ارتباطی با او نداشته باشید

2

منظور از هیچ نوع رابطه ای این است که شماره او را بلاک کنید، اطمینان حاصل کنید که تمام ایمیل های که از او دریافت خواهید کرد مستقیم به بخش هرزنامه ایمیل شما خواهد رفت و در مورد سایر شبکه های اجتماعی نیز به همین ترتیب عمل کنید.

این کار دشواری است اما دکتر «استفان سارکیس» تاکید دارد از آنجایی که فرد خودشیفته شما را به هر نحوی که باشد پیدا خواهد کرد بهتر است که این کارها را انجام دهید.

در چنین زمانی لازم است بی رحمانه و سریع عمل کنید. حتی توصیه می شود که برای پایان رابطه با چنین فردی با فرستادن یک پیامک این کار را انجام دهید. دکتر «استفان سارکیس» می گوید حتی اگر در منزل چنین فردی لوازمی دارید بهتر است آنها را همان جا رها کنید.

دوستان مشترکی را که در شبکه اجتماعی دارید از فهرست دوستان خود خارج کنید

4

روانپزشکان بر این باورند و توصیه می کنند که این کار را انجام دهید. چنین خروجی شامل کلیه اعضای فامیل و دوستان آن فرد می شود و باید در تمام شبکه های اجتماعی این کار را انجام دهید.

هر چقدر راه های ارتباطی شما به آن فرد بیشتر باشد این امکان وجود دارد که او دوباره به زندگی شما بازگردد. همچنین این امکان وجود دارد که از طریق دوستانش بخواهد حس حسادت شما را برانگیخته کند.

بنابراین حتی اگر دوستان مشترکی در شبکه های اجتماعی دارید که بسیار هم افراد خوب و قابل اعتمادی هستند باید آنها را از دایره روابط اجتماعی خود خارج کنید.

این امکان وجود دارد که دائم به خود یادآوری کنید که چرا این رابطه به پایان رسید

5

زمانی که یک رابطه عاطفی به پایان می رسد، احتمالا بسیاری از خاطرات خوب مشترک به سراغ شما می آیند و در شما ایجاد پشیمانی هایی می کند. از دیدگاه روانپزشکان چنین احساساتی عمدتا نادرست هستند.

این امکان وجود دارد که تعریف و تمجیدهای آن فرد را به خاطر آورید. تعریف و تمجید بسیار خوب است اما این کار فرد خودشیفته بخشی از تکنیکی به نام «بمب عشق» است. در چنین روشی فرد شما را با توجه خود مورد بمباران قرار می دهد اما انگیزه پنهانی در پس این تمجیدها وجود دارد.

بهتر است دلایل پایان یافتن رابطه را برای خود یادداشت کنید.

ممکن است شریک عاطفی شما به سرعت فرد جدیدی را جایگزین شما کند و بخواهد این موضوع را به شما خبر دهد

6

از آنجایی که بسیاری از افراد خودشیفته در هنگام شروع هم احساسات فراوانی را درگیر نمی کنند زمان چندانی برای کنار آمدن با یک رابطه به پایان رسیده ندارند. برای افراد خودشیفته همواره فرد جدیدی که بتواند آن حمایت را به او برساند وجود دارد.

این دقیقا به همان علت است که باید تمام افراد مرتبط با او را از فهرست شبکه های اجتماعی خود خارج کنید. چرا که این امکان وجود دارد که آن فرد طعمه جدیدی را هدف قرار داده باشد.

منتظر غم و اندوه باشید و از آن استقبال کنید چرا که این کار اهمیت فراوانی دارد

7

دکتر سارکیس در این باره می گوید، از این غم و اندوه استقبال کنید و آن را در آغوش بگیرید. تمام آن احساساتی که در ابتدای رابطه تجربه کرده بودید وجود دارند و درد و اندوه فراوانی را برای شما به  همراه خواهند داشت.

احتمالا شما برای خروج از آن رابطه دلایل کافی داشته اید بنابراین به خود یادآوری کنید که بسیاری از این احساسات شما نادرست بوده اند. آیا آن فرد به تمام وعده هایی که به شما داده بود عمل کرده؟ احتمالا خیر.

با تمام اینها هنوز هم به آن فرد خودشیفته علاقه فراوانی دارید و به زمان احتیاج دارید تا بتوانید زخم حاصل از این اتفاق را التیام بخشید.

دکتر سارکیس می گوید که باید خوشحال باشید که از آن محیط مسموم خود را نجات داده اید و با ادامه آن رابطه هر روز بخش بزرگ تری از خود را از دست می دادید. بدانید که دردی را که تحمل می کنید موقتی است.

به خودتان تمرکز کنید و کاری را که خوشحال تان می کند انجام دهید

15

توصیه می شود که به خودتان توجه بیشتری کنید. کارهایی را که به آنها علاقه دارید انجام دهید و سعی کنید که افراد جدیدی را ملاقات کنید.

از آنجایی که زندگی در کنار یک فرد خودشیفته انرژی فراوانی از شما گرفته بود و از اینکه در کنار دیگران باشید احساس ترس می کردید اکنون زمان مناسبی به دست آورده اید تا به کارها و عاداتی که دوست دارید بپردازید.

اکنون زمان آن فرا رسیده که از بودن در کنار افرادی که باعث خوشحالی تان می شوند از زندگی لذت ببرید. زندگی در کنار یک فرد خودشیفته باعث شده بود که چیزهای مهم زندگی را کنار بگذارید و نادیده بگیرید اما اکنون می توانید به دنبال آنها بروید.

متوجه خواهید شد که آنچه که شما تجربه کرده بودید رابطه عاطفی نبوده

13

زمانی که وقت آن فرا برسد فرد مورد نظر شما وارد زندگی تان خواهد شد. نباید انتظار داشته باشید که سریع فردی مناسبی را پیدا کنید اما می توانید افراد مختلفی را ببینید و با آنها آشنا شوید.

در این میان این امکان وجود دارد که دوستان جدیدی را پیدا کنید و بتوانید لحظات خوبی را با آنها سپری کنید.

به علاوه خواهید توانست درک بهتری از کارهایی که خودتان در گذشته انجام می دادید داشته باشید. بنابراین زمانی که فردی با شما به درستی رفتار نمی کند لااقل خودتان به خودتان احترام بگذارید.

حتما در اولین دیدار و قرار ملاقاتی که با فرد خود شیفته گذاشته بودید احساس بسیار خوبی را تجربه کرده بودید. اما متاسفانه این روند به درستی ادامه پیدا نکرد. باید همیشه به خاطر داشته باشید که دلایل بسیاری زیادی در شما وجود دارد که می تواند سبب شود فرد دیگری به شما علاقه مند شود.

منبع: businessinsider
۷ نظر

ورود

  • کریم مهر ۲۳, ۱۳۹۷

    حرف نداشت مخصوصا اینکه خیلی به زودی دنبال کسی میرود تا جاگزین ما شود و انرا حتمی به ما گذارش میدهد حس حسادت را بر می انگیزد و بهترین مشورت شما این بود که باید راهی برای بازگشتش باقی نگذاریم چون او یقینا همان کاری را خواهد کرد که در گذشته کرده بود

    • نسرین اسفند ۲۶, ۱۳۹۸

      واقعاااا عالی بود…..مو به موش درسته من با پسری خودشیفته و بیمار روانی که شیزوفرنی هم بود دوست بودم …بعد از اینکه از رابطه خارج شدم خلاص شدم…و فهمیدم حرفااا و رفتارهایی که با من میکرد کاملا غیرانسانی بود..اعتماد به نفس منو میگرفت که ازم بتونه سواستفاده جنسی کنه و دراخر هم اون شخص رو ضایع کردم و رابطه سمی رو ترک کردم

  • ناشناس اسفند ۱۸, ۱۳۹۸

    عالی بود عالی بود… مرسی از مطلبتون… واقعا نمیدونم چجوری تشکر کنم… ایشالا هرچی از خدا میخاین بهتون بده…موفق باشین❤✌

  • akbar مهر ۱۸, ۱۴۰۰

    عالی بود موافقم و متاسفانه بعداز ۲۸سال زندگی همیر من با گشتن در سبکه های اجتماعی ناگهان تغیر جهت دادند و رفتارهای غیر طبیعی و قربانی کردن بنده حودا ۷ماه که به تعبیری ترور شخصیتی میکرد و بسیار مغرور و خود شیفته که دایم از دبگران تاید میشد و حس سرخوشی کاذب بهش دست میداد و بنده کمکم حسم بهم میگفت که افسردگی دارم میگیرم و حتی گرفته ام و منزوی شدم در آستانه طلاق هستیم تا اینکه با مطالعه این اطلاعات خیلی راحت شدم و دیگه بیشترازاین خودمو درگیر نمیکنم چون واقعا داغون شده بودم ممنون از سابت خوبی که در اختیار ما گذاشتید.

  • mrym اسفند ۵, ۱۴۰۰

    خیلی ممنون از مطلب خوب و مفیدتون
    امیدوارم هیچ کسی تو دام آدمای خودشیفته نیافته مخصوصا hsp ها ک تمام انرژی و توجه اونارو به خودشون منحصر میکنن
    و میخواستم تجربه خودم رو بگم خیلی سخت و دردآوره زمانی ک مدتی سعی کردم رابطه با فرد خودشیفته رو تموم کنم ولی اون همواره توجه و احساس منو با حیله به سمت خودش جلب می‌کرد در آخر زمانی که به یقین کافی رسیدم ک آدم سمی زندگی منه و کامل بلاک و حذفش کردم ولی به علت احساسات شدید و علاقه ای ک بهش داشتم چکش میکردم فهمیدم ب سرعت نامزد کرده و جایگزینی آورده به جای من ب شدت خشمگین و ناراحت شدم و باورش برام غیر ممکن بود وقتی هم باهاش صحبت کردم انگار ی غریبه بود ک اصلا ارتباطی با من نداشته، با این ک ب شدت دردناکه برام از اشتها افتادم و هر لحظه بغض تو گلومه ولی میخوام اگر کسی هست و همدرده و این کامنتو میبینه بهش بگم قوی باشه خودشو بیشتر دوست داشته و ارزش خودشو بیشتر بفهمه و میخام بگم دنیا لبریز از آدمای خوبه ک کنارشون میتونیم هر لحظه حال بهتری داشته باشیم نترسیم دنیا پر از نعمته برای ما
    صبح میشه این شب
    باز میشه این در

    • فرحناز تیر ۱۲, ۱۴۰۱

      سلام عزیزم
      منم همسرم خودشیفتس.خیلی اعتماد بنفسم اومد پایین.ولی با این تفاوت که اون دادخواست طلاق داد و بلاکم کرد و رف سراغ کس دیگه

    • M آذر ۱۸, ۱۴۰۱

      همسر من هم به آدم خودشیفته بود که پرخاشگری منفعل هم داست به علاوه مشکلات روانی و شخصیتی دیگه چندسال زندگی مشترک که من و خانواده ام همه چیز براش گذاشتیم و به همه جا رسوندیمش بعد از آنکه دیگه دید کارش با ما تمام شده مثل به دستمال من رو دور انداخت و درخواست طلای داد واقعا متاسفم براب انرژی و احساسی که ابن چندسال برای این آقا خرج کردم…..