دوبروونیک؛ شهری در کرواسی که سریال «بازی تاج و تخت» آن را به شهرت رسانده است

دوبروونیک؛ شهری در کرواسی که سریال «بازی تاج و تخت» آن را به شهرت رسانده است

حدود دو سال پیش بود که تماشاگران سریال «بازی تاج و تخت» راهپیمایی دردناک و ناخوشایند سرسی لنیستر را در یک خیابان شلوغ در کینگز لندینک در طی مراسمی با عنوان «راهپیمایی کفاره» مشاهده کردند که در آن سرسی در حالتی عریان مجبور به راه رفتن در میان جمعیتی شد که به او ناسزا گفته و چیزهایی را به سمت او پرت می کردند و همزمان سپتا اورنلا زنگی را مدام به صدا درمی آورد و فریاد می زد:” شرمندگی، شرمندگی، شرمندگی”. اما آن خیابان های شلوغ اکنون در زندگی واقعی نیز بسیار شلوغ شده اند. مراجعات توریست ها به شهر دوبروونیک (Dubrovnik) در کرواسی چنان زیاد و دردسرساز شده که مسئولان شهر تصمیم گرفته اند راهی برای جلوگیری از ورود توریست های بیشتر به شهر پیدا کنند.

این شهر به طور گسترده در فصل هفتم این سریال مورد استفاده قرار گرفته است. البته این شهر از همان ابتدای شروع سریال «بازی تاج و تخت» نیز همواره به عنوان لوکیشن اصلی کینگز لندینگ مورد استفاده قرار گرفت و بر همین اساس شهردار این شهر در سال ۲۰۱۵ در صحبت با مجله ی بلومبرگ گفته بود که سریال «بازی تاج و تخت» باعث افزایش ۱۰ درصدی حضور توریست ها در این شهر شده است. بر اساس گزارشات اقتصادی، فیلم برداری قسمت های زیادی از این سریال در کرواسی باعث شده که صنعت توریسم این کشور رونق گرفته و به خارج شدن این کشور از رکود اقتصادی بی سابقه که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ ادامه داشت کمک کرده، هرچند هنوز کشور به دوران رونق اقتصادی سال ۲۰۰۸ نرسیده است.

ایوان ووکویچ که به مدت بیش از ۱۲ سال راهنمای تورهای گردشگری به این شهر تاریخی بوده است در این باره چنین می گوید:” ما در چند سال اخیر بسیار مشهور شده ایم- ما قربانی موفقیت خود شده ایم”. البته هجوم توریست ها به این شهر قابل درک است زیرا علاوه بر فیلمبرداری بخش های زیادی از سریال پرطرفدار و شناخته شده «بازی تاج و تخت» در این شهر،دوبروونیک از آب و هوای بسیار مطبوعی در ماه های زیادی از سال برخوردار بوده و خط ساحلی آن نیز بسیار زیبا و دیدنی است. ووکویچ در ادامه چنین می گوید:” هر روز تعداد بیشتری آمریکایی و کانادایی به خاطر سریال به اینجا می آیند. یادگیری تاریخچه ی این شهر بسیار آسان تر خواهد بود اگر آن را با برخی از صحنه های سریال مرتبط نماییم زیرا هر دو اشتراکات بسیاری با هم دارند”.

بخش «اولد تاون» (Old Town) در شهر دوبروونیک که در قرن شانزدهم ساخته شده است یک منطقه ی باریک بوده که اطرافش را دیوارهای سنگی احاطه کرده اند و یکی از مکان های مورد علاقه ی توریست ها به شمار می آید. شهر دوبروونیک به عنوان مروارید آدریاتیک شناخته می شود و شاهد حضور توریست های بسیاری در سال های اخیر بوده است. تورهای گردشگری، هر ساله و بخصوص در ماه های جولای و آگوست در فصل تابستان تعداد زیادی توریست را با خود به این شهر کوچک می آورند. در سال ۲۰۱۶، حدود ۸۰۰.۰۰۰ نفر از این شهر دیدن کرده اند که با استفاده از تعداد زیادی کشتی به این شهر منتقل شده ند. این تعداد در سال ۲۰۱۳ یک میلیون نفر بوده است.

اما اگر چه افزایش تعداد توریست ها برای اقتصاد کشور کرواسی بسیار مفید خواهد بود اما شهر دوبروونیک در سال های اخیر با شلوغی فراوان مواجه بوده که ممکن است صدماتی به سازه های تاریخی این شهر که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته است وارد نماید.

ماتو فرانکوویچ، شهردار جدید این شهر گفته است که قصد دارد در دو سال آینده بازدید توریست ها از شهر دوبروونیک را به ۴.۰۰۰ مورد در هر روز کاهش دهد هرچند یونسکو اعلام کرده که تا روزی ۸.۰۰۰ نفر نیز اجازه دارند از شهر دیدن نمایند. وی گفته است که کاملاً واضح خواهد بود که کاهش تعداد توریست ها از گردش اقتصادی شهر خواهد کاست:” ما در دو سال آینده مقدار زیادی پول از دست خواهیم داد- میلیون ها دلار با کاهش توریست ها از درآمد ما کم خواهد شد- اما در آینده تعداد مقدار بسیار بیشتری نصیب ما خواهد شد. ما این شایستگی را داریم که یک مقصد گردشگری درجه یک باشیم. وظیفه ی من در اینجا خوشحال کردن مردم نیست بلکه بالا بردن کیفیت زندگی در شهر است. بسیاری از شرکت های گردشگری دریایی با این صحبت های من مخالف خواهند بود اما هدف من این است که کیفیت را در اختیار توریست ها قرار داده و نمی توانم این کار را با ادامه دادن شرایط کنونی انجام دهم”.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود